Jump to content

Oppussing av 60-tall With, tips om støping etc.?


Vosso63

Recommended Posts

Jeg kjøpte en Withjolle til poden som julegave. Lei av elektronisk dilldall. Stort håp om å få peilet kursen over til sjøen, og kanskje få litt fornuft inn i oppdragelsen? Jaja, slutt på tullpratet! Poenget er at jeg ikke er så stødig på plast, glassfiber, epoxy og slikt.

Graver og spør i butikken, og får vel omtrent de svara jeg klarer å spørre meg fram til. Så, for å si det mildt, jeg trenger litt råd.

Jolla er fra 60-tallet, i utgangspunktet hvit, med mahogny virke innabords. (Der er jeg mer hjemme)

Jeg har skrapa vekk bunnsmurning og slipa en del ned for å få litt oversikt.

Det er to vesentlige skader.

 

1. Akter styrbord over vannlinja har båten ligget å gnukka mot noe, betongbrygge kanskje. Der må det fylles på noe, så jeg har kjøpt "Hempel Epoxy Filler" 130ml 2-komponent sparkel. Holder det? Tenkte å legge på litt ekstra og så slipe ned jamnt med skroget på langs og akterspeilet på tvers.Skulle jeg forsterka det med glassfiberduk?

withjolla_etter_foerste_avsliping_av_bunnstoff_akter.jpg

 

 

2. Kjølen er skadd flere steder, særlig helt fremst, og ser ikke helt god ut. Må vel sparkle der. Bruke samme stoff? Er det ikke noe billigere? Enkomponent? Går det an å legge inn en forsterkning under, en stållist, noe annet? Blir sikkert dratt på land på flere strender i framtida (håper jeg!).

nedslitt_og_skadd_kjoel.jpg

 

withjolla_skade_akter_styrbord.jpg

 

Før sparkling og retting tenker jeg å slipe ned hele skroget og legge på nye lag med grunning. Har kjøpt "Maritim Epoxy Primer - 2-komp" Blir anbefalt 3-4 strøk.

 

 

3. Hvor mye skal jeg slipe?

Når veit jeg at jeg er nede på råmaterialet? Bruker eksentersliper. Ser ut til at det meste går lett av med 120 papir. Er det noe i veien for å bruke 40, eller 60-papir først, og så finpusse etterpå? Er riper "farlig" på glassfiber (Kan altså ikke dette her, så det er sagt igjen, har bare hygga meg med trebåter - der alt er lov...).

Har så vidt prøvd meg over vannlinja. Der kommer det fram noe gulaktig under lakken.

 

 

4. Hvor glatt skal finishen, før grunninga, være? Grunninga (primeren) må vel ha noe å feste seg i, og den må jo glatte litt den også? Alt innabords er, som før nevnt, edeltre. Ripa ligger oppå glassfiberen og slutter jevnt med skroget. Utvendig er det opprinnelig brukt en svart plastlist med hvit stripe.

 

oedelagt_fenderlist.jpg

Skrudd fast i mahognyen. Tenkte å erstatte den med en eike- eller teaklist (20mm x 8-10mm). Skal jeg heller satse på noe mjukt og gummiaktig? Det er ikke en slik staselig dekka passbåt som denne tråden starter med, men det kan jo bli det. Særlig om 6-hesteren blir bytta oppover i 9,9 og mer...

 

5. Ideen er jo å få junior hekta på båtliv, før noe anna kommer og tar ham. Han insisterer på rødt skrog (!). Ser at "Hempel" har en tokomponent (Polybest??) knallrød. Hva trur dere om det?

Innmari mye jobb om han er misfornøyd om to år...

På den annen side: Målet helliger middelet.

 

PS

Mulig at bildene ligger litt hulter til bulter, ikke helt lett å klippe og lime..

DS

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Innmari mye jobb om han er misfornøyd om to år...

Disse gamle with-jollene har skum imellom dørken og skroget, dette er så godt som alltid gjennomtrukket av vann, noe som fører til at båten blir tung... Å fikse dette er en stoor jobb som kommer i tillegg til alt det andre..

Klart dette er en klassiker, men man skal være meget spes. interessert for å gå igang med et sånt prosjekt. Tenk også på ulempen med at den ikke er selvlensende slik som moderne joller.

Link to post
Share on other sites

min søster hadde en slik with når hun var yngre(13-14 år) med en mercruiser 4 hk uten plombering på (så blir vel egentlig 5 hk) Den malte stefaren vår rosa for henne med vanlig husmaling.. Det holdt faktisk de årene hun brukte den, og den ligger vel på loftet i naustet den dag i dag 8-9 år seinere like rosa.. Det var en båt som hun var veldig fornøyd med og den gikk opp i plan med 3 jenter oppi.. At båten ikke er selvlensende kan vel forsåvidt være positivt. Kommer vel litt an på om junioren din får gå ned til båten aleine, men hvis han får lov til det, så blir det vel hans ansvar å ause (øse) båten.. Og å gi den yngre garden litt ansvar skader aldri.. Å vokse opp uten ansvar er vel mest skadelig vil eg tro.. Eg og min søster er ihvertfall veldig glad for at vi har hatt diverse ansvar i oppveksten vår og har lært verdien på tingene våre..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Etter 4 strøk primer (2-komp.), 2 sparklerunder (2-komp) og 2 lag PolyBest, begynner jeg å se mulighetene. Har to små problemer akkurat nå.etter_to_stroek_polybest.jpg

1. Festene til With-emblemene rauk da jeg "skrudde" av mutrene på innsida. Kan jeg lime dem fast med araldit?

withemblem.jpg

 

2. Den originale baugfenderen skulle vært oppfriska. Finnes det elastisk maling, membran, spritfarge eller noe jeg kan skape ny overflate med?

baugfender.jpg

Link to post
Share on other sites

2. Den originale baugfenderen skulle vært oppfriska.

Mulig jeg misforstår, men disse båtene ble ikke levert med noe baugfender. Synes ikke du bør henge på noe sånt på den. :nonod:

 

Hadde ikke tatt sjansen på å feste de originale emblemene kun med lim, bare et tidsspørsmål før de er vekk. Bor et lite hull for skrue der de opprinnelige festene var.

Link to post
Share on other sites

Kan jeg bore to hull i restene av skruefestet, fylle i lim i hullene og så skru inn syrefaste karosseriskruer i hullene (fra motsatt side av "huden")? Eller tenker du gjennomgående skrue med senka hode tvers gjennom hele emblemet og inn i båten?

Tenkte det var greit med puta foran, men det er jo sjelden en går rett mot kaia med en så liten båt. Fenderen er nok like gammal som båten, men greit å slippe å bruke tid på å pusse den opp.

Det er fornikla hjørner både foran og på hjørnene bak på båten, så om noe trenger buffer er det kanskje heller det som treffes. Like greit å trene på å gå inntil med sida.

Link to post
Share on other sites

Slip vekk restene etter fester bak på emblemene, og dekk baksiden med dobbeltsidig tape av typen som brukes på bil til å montere merker og lister. Sitter som støpt om det er skikkelig rengjort. Lim på tapen, renskjær rundt emblemet og lim det på båten.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har lyst til å prøve med monteringstape. Clas Ohlson har et produkt "Stokvis monteringsteip". Noen som har prøvd det? Det er 12mm bredt, så jeg må nok legge et par bredder. Tenker å slippe skruerestene inn gjennom huden (skroget) og fylle på en kladeis to-komp lim i den enden som flukter med innsida. Passer skruen akkurat i hullet, og det ikke er noen bevegelse i emnet, burde det gå. Blir nok uansett det peneste.

Link to post
Share on other sites

Dette er en flott båt for junior, og en veldig fin slepejolle kontra de nyere dromedille-skrogene som flyr fra side til side under tauing. Jeg hadde en 10 fots with fra førsten av 70 i min ungdom, faktisk original med et lite dekk og vindskjerm på, og midtplassert styreposisjon. Hadde 18 hk Mercury på hekken og den gikk som ei kule, stødig og fin båt,og gikk veldig tidlig og enkelt opp i plan. Dro fint opp senior på vannski. Som Ingar sier, det er flyteskum i dobbeltbunnenpå disse, som kan gjøre båten styggtung om det er en liten lekkasje, men det finner du fort ut etter noen timer i sjøen. Jeg hadde ingen problemer med det i min.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt båten av en seriøs selger, og har ingen indikasjon på at den har vært tung. Selger opplyste at den hadde gått fort med 9,9hk. Foreløpig er det Yamaha 6hk. Greit nok i massevis. Her i gården har det alltid gått i 6 knop, så poden blir ræsern uansett. Er båten fin og stilig veier det opp for mange knop i begynnelsen av puberteten. Og gir båtlivet mersmak er det vel ikke all verden å komme seg litt oppover i motorstørrelse. Jeg liker (dessverre) gammel design så jeg har egentlig gått langt oppover stigen nå, syns jeg. Da jeg var liten, på 60-tallet, var With og Dromedille, mahogny og Furuholmen, forbeholdt noen langt over "oss" i hakkerekka. Men båten er fin den, det er ikke bare jeg som har blitt fin på det. Mye stygge små plastbåter å se... Avrundinga på sidene bak mot akterspeilet gir den det lille ekstra som skal til for å knekke plastpreget. Og sjølsagt tiljene og den doble ripa i mahogny.

Link to post
Share on other sites

Sorry!

Tofter.

Disse, toftene, har ingenting under seg i dag, men bunnen er heva, så der er det noe. Men om det er lekk? Se det blir spennende å se!

(Det kommer hurtigere respons om du skriver noen feil her og der!)

Det heter sikkert ikke ripe, de der borda som ligger på innsida av ripa heller.

Det ble monteringstape fra Mekk. Fikk ikke svar på om de fra C.Ohlson holder mål. Tar sjansen. Det er helg, og med dette været, må jolla på sjøen. Har jo et svært prosjekt på gang med skifting av "styrhus" på doryen og sliping av skanbord på den. Etterpå. Det får bli en anna tråd.

Link to post
Share on other sites

Du har tatt på deg en stor oppgave, men det har du nok funnet ut for lengst.

 

Jeg har gjort det samme med en 12 fot With 1967.

 

Skummet i dobbeltbunnen var bra.

Finerplata under dørken var smuldret opp, men selve dørken er grei nok likevel, Litt svikt er det, men ikke nok til at ny dørk måtte legges.

Kjølen var nedslitt. Den ble forsterket med 4 lag glassfiber i hele jollas lengde og 20 cm til hver side.

Esingen i mahogny var temmelig sliten. Den ble forsterket med 20mm mahogny rund baut festet med epoxy oppå den gamle.

Originale beslag i hekk og i baug ble gjenbrukt.

Nye syrefaste pullere i hver ende av esingen i hekken som erstatning for de gamle krokene.

Ny fenderlist.

Nye åregafler innfelt i esingen.

Gjenbruk av originale tofter.

Gjenbruk av de to originale håndtak på hekken.

Gjenbruk av originale With-emblemer på hver side.

 

 

20 hester påhenger ble montert. El-start. Batteri under brønnen i hekken.

Vannlinja hevet 5 cm i hekken.

Helautomatisk Rule lensepumpe.

 

Denne er artig å kjøre og det går fort.

 

 

Det var vel verdt all jobbingen.

 

with_1967.jpg

Redigert av Hytteeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja! Den er svært lik den du viser på bildet. Jeg måtte altså gjøre den rød, men det er rett og slett artig å holde på med. Båten er så lett og håndterlig at jeg kan snu den sjøl inne i det lille teltet jeg har satt opp rundt den. Nå er jeg ferdig med skroget utvendig - klarte å drøye den ene boksen PolyBest til tre strøk. Brukte hvit enkomponent bunnsmørning. Ikke noe eksklusivt der. Noe jeg fikk rimelig på Biltema. Med hvit bunn må det nok tas skikkelig hvert år uansett.

forfra_skrog_utv_30.4.11_kveld.jpg

innvendig_30.4.11_kveld_ett_stroek_ow2.jpg

Emblemene ble limt på med tokomponent hurtigherdende araldit. Sausa det litt ekstra til og satte i press. Det fylte for mye ut med monteringstapen, og måtte allikevel ha skåret vekk veldig mye om det skulle sett ut. Dessuten passa merkene helt presis til hullene i skroget. Håper det går bra!

emblem_paa_plass_30.4.11_kveld.jpg

Jeg skal sette på hjørnebeslagene og den i baugen når Owatrolen har satt seg.

baug_med_beslag_midlertidig_30.4.11_kveld.jpg

Den ytterste lista uttapå ripa beisa jeg, og gir båten litt mer trebåtpreg. Nå blir det ut på sjøen i morra om lykken står meg bi. Har kjøpt en tralle til kano/ surfebrett som jeg tenker å surre den fast på. Den veier jo "ingenting".

Spørs om det blir flere plastprosjekter på meg. Dette var rett og slett artig!

Nå skal det bemerkes at det ikke er direkte glatt overflate på skroget. Skjønte nok ikke helt den fram-og-tilbake vekslinga mellom rull og utdriver. Det ble litt ruglete. Men det er jo haien også, og det har visstnok funka i noen millioner år...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 år senere...

Båten kom på vannet. Den går fenomenalt med 6hk (2-takt). 20knop?! Aner ikke. Poden har vokst fra den, han har ikke fått sjødilla av det, dessverre. Båten bunnsmøres sjølsagt, men ligger stort sett på land, bortsett fra når strandebarmeren trutner. Da fungerer den som fiskebåt. Planer også med meg i, sjøl om jeg da sitter mellom toftene på dørken og holder i et forlengelseshåndtak. Ikke spesielt vakkert å se på, men fryktelig artig. Særlig når hurtigruta har passert!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...