Jump to content

beste lakk til tre snekke ?


krisachsen

Recommended Posts

Enig, Epifanes Klar med UV-filter :thumbsup:

Jeg lakker på følgende måte når det er skrapet og slipt ned til bart treverk:

(Husk å beise mahogny før du lakker, hvis ikke blir den gul på ett par sesonger)

1.strøk: 50/50 lakk og whitesprit (Du trenger ikke Epifanes lakktynner. Fryktelig dyr, og er stort sett whitesprit)Her er det bare å gå rundt og rundt båten til treverket slutter å suge. Så det blir nesten 1. og 2. strøk i ett.

2. og 3. strøk: 25% whitesprit

4-8 strøk: 0-10% whitesprit

Mellom hvert strøk drar jeg over lett med ett slipepapir for å ta toppene samt gi litt bedre feste. Ikke noe nøye sliping, bare farer over.

 

Lykke til, legg ut bilde før og etter :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig at Schooner er tingen hvis du kan få tak i det! Trebåten på Nesset er et godt sted.

Schooner gir den beste glansen med minst arbeid, og er langt billigere enn f.eks Epifanes.

Sørg for at den er godt tynnet ut og bruk dyre pensler. Det er også lurt å filtrere lakken før bruk.

Husk at lakk vil bare flasse rett av igjen hvis treverket ikke er mettet med olje først! (Clipper 1 eller Owatrol Olje D1).

 

Kom i fjor i skade for å kjøpe Schooner Gold og produktet var så ubrukelig at jeg måtte pusse ned båten og begynne på nytt! Det er som å jobbe med lim, selv når det er tynnet ut.

Dere er herved advart!

 

Når det gjelder beis, påfører jeg alltid dette først, på bart treverk, før olje, eller evt. blandet i oljen.

Unngå å blande beis i lakken, fordi når du skal pusse lakken neste år, får du aldri samme farge igjen over hele båten.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at Schooner trenger litt tynner hvis det er småkaldt når du lakker. I år lakket jeg i påsken og da var det som kjent godt og varmt. Brukte ikke en dråpe tynner og det gikk finfint. Skinner som sola i Karlstad.

 

Schooner er ikke vanskelig å få tak i. Importøren er klar over at Schooner Gold er ubrukelig, og tar kun inn vanlig Schooner nå. Ev. Gold i butikkhyllene er overskytende fra i fjor.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Hei på deg!

 

Bruker selv Båtbets fra Internasjonal før oljing. Denne har en flott Mahogny farge. Olje etterpå til treverket er mettet (pipler ut).

 

Nå har ikke jeg erfaring med Internasjonal Schooner, men har også hørt mye positivt om denne.

Epifanes har jeg selv benyttet på dekk og fenderlister. Den er utrolig slitesterk og god å jobbe med. Til sidene som ikke blir slitt på samme måte har jeg brukt Owatrol Edelolje. Den er utrolig blank om man bruker den på riktig måte. En annen fordel er at den smøres uten matting mellom strøkene. Man matter kun godt før de to siste toppstrøkene. Da benytter du 320 pappir på maskin for best finnish.

 

For å se resultater sjekker du ut linken i signaturen til skaar snekka vivvi!

 

 

Lykke til!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Føyer meg inn i rekkene som anbefaler Epifanes, skinnende blank!! Tynne den godt de første strøkene, aldri bruke den helt ufortynnet, jeg tynnet den alltid minst 5-10% (med whitespirit) kjøpe kvalitetspensler, en god lakkkost og ikke minst en skikkelig god fordriver. La lakken stå et kvarter etter at du har tynnet den ut for å fjerne luftbobler. stryk av fordriveren i et annet kar enn det du henter lakk til lakkosten fra, blir mindre bobler da også. stryk fra tørt treverk mot der du avsluttet før du flyttet deg, jeg tok et bord av gangen, lettere å få det til å flyte i hverandre da! IKKE i sollys, da blir den litt for fort skinntørr og overganger blir mere synlig. Lykke til!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

når ja jeg bestemt meg for å beise alt av mahogni, hvor mange strøk beis bør jeg ha ?

og hvis jeg har teak på dekket ? er det noe jeg bør gjøre spesielt med det ? eller er det bare olje og lakk de?

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...