Volvomekanikeren Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 hehe, ja det er først ved sjøsetting man merker om jobben er skikkelig gjort! Men dette så knall bra ut, så kan ikke tro annet en at dette er helt tett! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Dieselboy Svart 7.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Mener og vil tro at med en slik stor overlapp med trapping hele veien, så burde dette gå veldig bra ... Får vel snart tenke på mitt eget prosjekt, nå når jeg har fått testet ut dette med å jobbe med glassfiber. Har jo planer om å snekkre i sammen en HT på snekka mi. La ut bilde av en skisse på dette for en tid tilbake. Det så da slik ut: Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Meget bra jobb ! Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 7.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Takker for den :) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 12.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 (redigert) Vel....da var man kommet så langt at det ble tid til å sjøsette skuta. Dette skjedde sist torsdag sen kveld. Det gikk veldig greit å få båten på over på henger, da den sto ganske høyt på paller (ses på tidligere bilder). Det var bare å huke vinsjen på henger'n i øyet foran på båten, så vinsje hengern med bilen på slep, under båten, så deretter bare å plukke unna paller og klosser etterhvert. Som dere kanskje ser, så er de små vinduene fremst byttet ut fra 6 millimeter plexiglass til 3 millimeter lexan. Disse føyer seg bedre etter skroget slik at det er enklere å få det tett og er mere motstandsdyktig mot riper. Dem har også fått en rektangulær fasong uten runde hjørner, slik de gamle hadde. Syns det passet bedre mot resten av vinduer. Jeg tok en aldri så liten service på motoren mens den enda var godt tilgjengelig på alle kanter. Har ikke bilder av selve utsettingen da det gikk fort for seg, men den var meget vellykket. Ingen problemer eller dramatikk av noen slag. Prøvetur tatt nå i kveld og alt gikk knirkefritt.... Litt uvant fra egen båt, Haslasnekka med 7,5 knop til denne som svever avgårde i ...hmm,....noen som tør gjette max fart på denne? Redigert 12.Juli.2011 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Hvor mange hk har den da..? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 12.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Det henger 80 Hk på braketten ...... Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Tja... rundt 25 kn. give or take.. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 12.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Må vel få la andre gjette litt før jeg avslører noe ..... Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 He-he..ja.. virker ganske tung den skute, så mulig jeg tok i litt Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 17 knop? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Superkul Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 21,5 Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
omhI Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 22 Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 13.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Vel....suste avgårde i 26.9 knop (GPS)på litt småruffsete sjø. Om det er blankstilla, så tror jeg at man kan lirke frem 27,5 knop om man finner 100% riktig trim på motor og flaps. Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Aktiverer denne tråden da jeg har en nesten lik kjølskade som jeg har slipt til og skal plaste fra utsiden. Problemet er at jeg ikke får matten til henge, den faller ned av tyngdekraften. Jeg bruker 450 grams matte og polyester fra Biltema. Mattene er 60 cm lange ca 20 cm brede.Er takknemlig for tips! Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Du må ha grei temp. Og du må kanskje vurdere å få tak i 300 grams matte. Hvis ikke dette hjelper kan du tape fast matta med noen strimler med maskeringstape, for så å fukte den. Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Maskeringstape var smart. Vil ikke eventuelle limrester fra tapen ha noen negativ effekt på den ferdige støpen? Eller må man klippe til matten for stor og feste tape utenfor støpeområdet? Sitér dette innlegget Link to post
Rolf1412 Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Har også nettopp fikset lignende skade. Brukte 300g matte og kippte den opp i små biter. Da gikk det greit å få den til å sitte. Støpte 2 - 3 lag og ventet til neste dag. Pusset ned ujevnheter og vasket med aceton så på med nye 2 - 3 lag. Vet ikke om dette er riktig fremgangsmåte men det ser bra ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Har et spørsmål i forbindelse med glassfiber reparasjon. jeg har en liten kjølskade og har fått mange fine tips angående selve reperasjonen, men jeg finner ikke noe om hva jeg skal smøre på etterpå. Jeg må vel ha en grunning eller lignende før jeg smører på bunnsmørning? Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
boble65 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Smør med topcoat /gelcoat tilsatt voks noen strøk. Så matte det ned og grunning og bunnsmøring ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Smør med topcoat /gelcoat tilsatt voks noen strøk. Så matte det ned og grunning og bunnsmøring ☺ Takk for svar. Jeg ser litt på Biltema sine produkter nå. Tenker du gelcoat sparkel etter den nye glassfiberen er slipt og så epoxy primer? Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
boble65 Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Er det jevnt der du har slipt så legger du bare noen strøk topcoat over så pusse med 120papir. Er det veldig ujevnt kan du jo sparkle. Usikker på topcoatn til biltema.noen ganger er vel 2.komponent maling blitt kallet for topcoat. Har bare brukt Noorpol/reichhold produkter. Etter støp legger jeg tre strøk topcoat som jeg sliper og så grunning og bunnsmøring. Har aldri brukt epoxyprimer. Er delte meninger om det. Epoxyprimer er vel mer vanntett en topcoat/gelcoat men såfremst du ikke skal male hele bunnen med det og resten av båten er gelcoat så ser jeg ikke behovet. Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Planen nå er å slipe og bruke epoxyprimer før bunnstoff. Usikker på om det er godt nok. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Komodo Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Det temaet har vært oppe flere ganger. Jeg kan ikke forstå annet en at det er unødvendig å smøre på topcoat under vannlinja. Hva skal i tilfelle hensikten være? Topcoat er polyesterbasert og ikke like tett for vannopptak som epoxy. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
boble65 Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Nå er det nå slik at di fleste båter har gelcoat som #ytterskall # på båten uten at det er problemer med vanninntrenging. Selv etter over 30år. Og skal du absolutt ha epoxyprimer ville jeg allikevel smurt ett par strøk topcoat over støpen så slipe jevnt før epoxyprimer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.