Jump to content

Sykkel i båt, hva er bra?


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg vurderer å hente med meg en slik Montague sykkel hjem fra statene, er litt usikker på vekten. Tror syklene er rundt 13 kg, er dette godkjent eller for mye? Er ment som en tursykkel.

Noen som vet forskjellene på for eksempel Paratrooper Pro og X70? Ser campingsport ligger inne med gamle utgaver av disse syklene, mulig de leverer nyere enn de reklamerer med.

Link to post
Share on other sites

De veier ca 12 kg. Er tungt men lettere enn billigsyklene fra watski og biltema o.l. Sparer du mye på å hente i statene? Har en montague Boston med 7 gir til salgs for 3000,- hvis du er interessert. Bare kom innom i Åsane hvis du vil teste den. Den sykkelen som er omtalt i denne testen: http://www.jeanneauklubben.no/index.php?option=com_content&view=article&id=654:seiling-sykkel-sant&catid=1:siste-nyheter&Itemid=50

 

Bare med oppgradert forhjul.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

 

Deverre selges ikke oppbevaringsbag i Norge. Skal få sydd meg en hos en lokal kalesjemager i vinter.

 

Jeg tok en tur over grensen og handlet de originale veskene til Ecoride sykkelen, bra kvalitet og perfekt passform. Virker solid med bra bærereim (bilbelte) og et håndtak i hver ende av baggen. Tror jeg betalte 1250.- svenske. Fin kombinasjon med litt harry-handel!?

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

De veier ca 12 kg. Er tungt men lettere enn billigsyklene fra watski og biltema o.l. Sparer du mye på å hente i statene? Har en montague Boston med 7 gir til salgs for 3000,- hvis du er interessert. Bare kom innom i Åsane hvis du vil teste den. Den sykkelen som er omtalt i denne testen: http://www.jeanneauklubben.no/index.php?option=com_content&view=article&id=654:seiling-sykkel-sant&catid=1:siste-nyheter&Itemid=50

 

Bare med oppgradert forhjul.

Skal tenke på den, du kan jo vurdere selv om en sparer noe på å hente med en: Montague

Link to post
Share on other sites

Frøken Fryd: Du sparer ingenting ved å hente i statene med mindre du klarer å unngå moms. Vet ikke om det er mulig. Forskjellen på paratrooper pro og x70 er dyrere gir og bremser på x70. Har selv en paratrooper pro som terrengsykkel. Skulle jeg kjøpt en gang til ville jeg kjøpt paratrooper standard og så oppgradert komponentene etterhvert som de ryker. Min paratrooper pro er på sitt tredje bakhjul og har også fått ny brems bak og snart ny gaffel. Men det er veldig hard bruk som vintersykkel. Ingen har noengang solgt meg en ny sykkel uten å ha måttet gi meg et nytt bakhjul på garantien....

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Moms skal jeg nok klare meg uten, vet det går an å kjøpe ramme løst også men det er jo dyrt. Kanskje det er bedre å sette sammen en slik selv? Er rammene på alle disse syklene den samme? Hvis det er slik at alt utenom rammen er dårlig er det kanskje bedre å kjøpe løse komponenter?

Link to post
Share on other sites

I forhold til prisen er det riktig. X70 har jo ikke hydrauliske skivebremser engang og det finner man på terrengsykler til 5-6000 i hvilken som helst sykkelbutikk i bergen. Men løse komponenter er dyrt. Så det riktige er å kjøpe den billigste mmodellen som er brukbar som det er, og oppgradere etterhvert som ting ryker. Hvis du sykler 20 mil i uken som meg vil det skje etter noen måneder, mens rolige søndagsturer ikke vil slite noe ut på 5 år.

 

Men altså den bostonsykkelen min kan du få for 3000,- og det er med oppgradert hjulsett. Det orginale varte i noen få uker bare med min bruk. Bare hjulsettet har kostet meg over 3 lapper... Har nå 3 montaguesykler, men skal ned i to pga at jeg vil ha alle syklene ombord samtidig. Madammen her en vanlig racer i tillegg som kun er hennes.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Skal du kun ha en sykkel til båt, ville jeg ikke valgt Paratrooper, selv om vi har en ombord. :smiley:

Jeg ville valgt Cross Town eller en av de andre modellene som er superlette, både å bære og sykle på !

 

Edit:

Sliter du med å få Montague sykkelen ned i baggen, så kan jeg anbefale disse pedalene.

http://www.wiggle.co.uk/mks-promanade-ezy-removable-pedals/

 

 

 

 

http://www.campingsport.no

 

Her er bilde av Cross Town og Paratrooper PRO

bilde

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min rygg tåler ikke Hushovd-sittestilling, så jeg sliter med den Paratrooperen. :smiley:

Konesykkelen Crosstown er myyyye bedre ! :thumbsup:

 

Vi har ikke plass i Regina'en, så vi leier inn et par polakker som sykler etter, fra havn til havn ! :lol:

 

Edit: Vurderer å kjøpe en Regina 43 til , så ringer jeg når vi skal koble de sammen !!! :giggle:

 

Husk støttehjul Sun Flyer ! :thumbsup:

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte to X-ZiTE sammenleggbare med 19 " hjul tre gir i navet og navbrems og to felgbremser,

i Danmark for 3 år siden har ikke noe og klage på enda.

 

Jo, har trengt tanken om at sete kan skiftes ut.

 

Oppbevares ute med trekk, blir endel sjøsprøyt.

 

Det blir fort en mil eller to i i noen havner ( nei ikke nm mil)

 

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Men altså den bostonsykkelen min kan du få for 3000,- og det er med oppgradert hjulsett. Det orginale varte i noen få uker bare med min bruk. Bare hjulsettet har kostet meg over 3 lapper... Har nå 3 montaguesykler, men skal ned i to pga at jeg vil ha alle syklene ombord samtidig. Madammen her en vanlig racer i tillegg som kun er hennes.

Kjøper gjerne denne, vist du kan sende til Tromsø

Link to post
Share on other sites

Kjøpte to X-ZiTE sammenleggbare med 19 " hjul tre gir i navet og navbrems og to felgbremser,

i Danmark for 3 år siden har ikke noe og klage på enda.

Har faktisk to slike fra før i båten og som du skriver fungerer det til småturer, men de lengre turene blir det ikke mye av. Vi har syklet langt på disse flere ganger og da har vi savnet skikkelig sykkel. Men de er alltid med uten å stå i veien så de har fungert!

 

I forhold til prisen er det riktig. X70 har jo ikke hydrauliske skivebremser engang og det finner man på terrengsykler til 5-6000 i hvilken som helst sykkelbutikk i bergen. Men løse komponenter er dyrt. Så det riktige er å kjøpe den billigste mmodellen som er brukbar som det er, og oppgradere etterhvert som ting ryker. Hvis du sykler 20 mil i uken som meg vil det skje etter noen måneder, mens rolige søndagsturer ikke vil slite noe ut på 5 år.

Forsøkte en Paratrooper Pro i dag og sykkelen var grei nok den, føltes som en ordinær offroadsykkel. Men bremsene likte jeg ikke i det hele tatt, min gamle DBS som jeg akkurat solgte på finn hadde bedre bremser. Men jeg leste i Montaguekatalogen i samme butikk at X70 kom med hydrauliske bremser, dette ble også bekreftet av Montague over telefon, på nettsiden står det derimot mekaniske bremser. Den norske leverandøren har ikke oppdatert på lenge ser det ut som. Jeg skal høre med en annen butikk om det stemmer med bremsene.

Link to post
Share on other sites

I så fall har montague sentralt oppgradert sykkelen, noe som er bra. Enig med deg i at de mekaniske skivebremsene på paratrooper pro egentlig ikke hører hjemme på en sykkel i den prisklassen. Så kjøp enten en med de komponentene du vil ha, eller den rimeligste varianten og oppgrader den etterhvert selv.

 

De leverer jo også rammesett.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...