Jump to content

Sykkel i båt, hva er bra?


Bitteliten

Recommended Posts

uansett om du kjøper dyr eller billig ,, få så store hjul så mulig, ellers er det ubrukelig,, har prøvd noen ulike og det som det kommer ned til er størrelsen på hjulene om du skal sykle mere en noen få 100 meter ,, har en jeg fant på mekk som fungerer greit til en drøy båtpenge :smiley:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Vi seilte rundt i sommer med en Brompton som drar litt på årene, en kinesisk sammenleggbar elektrisk sak og en ikke-sammenleggbar juniorsykkel. Det var veldig kjekt å kunne dra ut syklene da vi kom til Danmark!

 

Brompton-sykkelen er genial. Vi kjøpte den på en Englandsferie for en god del år siden ("galskap!" sa jeg den gang da - og jeg står fast både på at den var dyr og at det er galskap å kjøpe en sykkel når man er ute på tur og har begrenset med bagasjekapasitet). "Sykkelens svar på Rolls Royce" fikk vi høre, ikke bare av selger men også av andre vi møtte på den turen. Den fungerer fint når den er foldet ut (selv om det tok meg litt tid å bli vant til såpass små hjul), den er forholdsvis lett og håndterbar i sammenlagt form, den er lett å legge sammen og når den er i sammenlagt form, så er den kompakt og sitter godt - ingenting som stikker ut, og ingen risiko for at deler av den plutselig skal finne på å folde seg ut av seg selv. På sykkelen er det også montert en pose som kan tres over sykkelen når den er sammenleggbar - jeg antar posen er vanntett slik at det vil være mulig å oppbevare sykkelen på dekk, men nå har vi jo såpass stor båt at det ikke er noe problem å oppbevare sykkelen under dekk.

 

Den kinesiske elektriske sykkelen er ikke fullt like genial. Den var veldig til nytte til å komme seg til og fra jobb i sommer med en lettere skadet fot. Elsykkel er veldig hendig i Norge hvor vi har masse bakker - når man ønsker å komme seg opp bakker uten å bli svett, er det veldig kjekt å få en ekstra dytt. Jeg opplevde også at jeg hadde større frihet til å prøve ut alternative ruter - med vanlig trøsykkel ønsker jeg å unngå høydeendringer, med elsykkelen er det ikke så farlig om veien går litt opp og ned. På flat mark uten signifikant med vind blir det for min del mest latskap - jeg kommer ikke fortere frem med elsykkelen enn med min egen sykkel. Men svakhetene kommer fort for en dag, den var relativt tung (selv etter å ha fjernet batteriet og setet) og dermed vanskelig å håndtere og få stuet vekk på noe vis. Den kan ikke "låses" i sammenfoldet stilling. Konstruksjonen er ikke så veldig stødig. Tyngdepunktet kommer fort for langt bak dersom man har last på bagasjebrettet eller barn på barnesete bak, sykler opp en bakke og bruker elmotoren. Tyngden fra barnesetet var ellers tilstrekkelig til at setestammen er blitt bøyd ... men juniorsykkelen var ille, der måtte forhjulet skrus løs for at vi skulle få plass til den.

 

Moralen? Jeg pleier å si at "man får det man betaler for" er en floskel - men vi sitter i allefall igjen med et inntrykk av at Brompton leverer god kvalitet, at elmotor er veldig behagelig i oppoverbakkene, samt at sammenleggbare sykler er svært så behagelig å ha med seg når man er på ferie i Danmark :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...