Jump to content

Hvordan pakke sammen seil?


Ingar

Recommended Posts

Er du underveis og forholdene ikke er gode for pakking da er ofte seilet også vått, da ville jeg valgt å seise det til rekka og pakke det når jeg kommer i havn.

Ellers er jo standarden å brette det fra nederst til øverst i bretter like brede som seilsekken og så rulle det sammen og stappe det i sekken

Link to post
Share on other sites

Ser at jeg var uklar, det jeg spør om er altså seil til vår lille seilbåt, Firling 24.

 

Har bare forsøkt å rulle, men selv i sittebrønnen, med sønnen min i andre enden, var dette mildt sagt vanskelig. Når vi endelig fikk noe som kunne ligne på en rull var denne så lang at den måtte brettes dobbelt for å få plass i posen. Disse posene er jo nærmest som skipssekker, ikke en lang 'pølse' slik som posene til seilbrett-seil. Tydeligvis ikke beregnet på å ta seilet i sin fulle lengde.

Virker veldig brutalt på den stive duken å knekke rullen, evnt. 'trekkspillet som Enzo beskriver, på midten, men det er kanskje vanlig?

Link to post
Share on other sites

Det beste for seilet er at det rulles sammen.

 

Det gjelder nok spesielt hvis det er laminatseil som lett brekker trådene

der seilet er brettet. Delaminering er også et problem. Dessuten er det ikke bra med bretting fordi bretten har lett for å komme samme sted hver gang noe som forsterker problemene.

 

Enzo har beskrevet standard pakking, og det er nok fra den tiden det var dacron/bommul som seilduk. Må medgi at laminatseilene mine stundom blir brettet slik for å få plass i seilsekken.

Link to post
Share on other sites

Disse posene er jo nærmest som skipssekker, ikke en lang 'pølse' slik som posene til seilbrett-seil.

 

Vi laget seilposer som er pølser og lange nok for seilene. Seilene ligger også sammenrullet i disse om vinteren på et tørt garasjeloft.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I drittvær stapper jeg det rett gjennom luka til forpiggen, evt. også m/skjøtene, pent brettet kan det bli når forholdene tilsier det.

Fallet er fint når det skal opp igjen.

 

Nå har jeg anskaffet rulleforstag så det er ikke så hyppig en skal bedrive slik gymnastikk lenger.

Link to post
Share on other sites

En forsøker å holde det sammen i forliket og opplever til slutt at en ender opp med en lang pølse i fanget. En har jo lite lyst til å dra seilet ned gjennom luka vist dette er vått.

 

Vi fant en løsning på brettingen ved å anvende noen klemmer som en får kjøpt i butikken. Beregnet på presenninger og er i to deler hvor den ene tres inn i den andre delen og strammes over seilets forlik med jevne mellomrom (ca. en meter) oppover til toppen. Klemmene har en løkke/hull som en kan tre et kort tau gjennom og legge rundt forstaget eller noe annet som egner seg. Ikke bruk de som har en ring hvor motparten skal inn i. Disse funker ikke en gang på en presenning.

 

Deretter kan en brette seilet pent sammen slik Enzo nevner uansett vind og ruller dette til slutt sammen og putter det i sekken. Modifiserer en sekken i bunnen ved å lage et hull slik at en kan få ei hand inn fra bunnen går det enklere å få seilet inn også alene.

 

Senere fant vi ut at "tømmermannsklemmer" egner seg bedre på tykk duk - de minste (ca. 8 cm) som kan opereres med en neve, men hvor enkelte er av noe dårligere kvalitet. Funker også bra til formålet. Etter at seilet er kommet i sekken kan klemmene brukes på neste seil osv.

 

 

Og når storseilet skal av bommen så ikke gjør slik som mange gjør ved å ta det ned på dekk før en ruller dette sammen. Slå noe tau rundt seilet med jevn avstand akterover mens det ligger pent til rette på bommen. Deretter kan en bare løsne seilet fra masta og rulle dette sammen og putte det i sekken.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Noe ordentlig herk å holde på med hvis du ikke kan stappe det ned i forpiggen. Kanskje dekke med presenning/plast i forpiggen ved de anledningene?

Elles er det greit å la det tørke ute og evt spyle/tørke det med ferskvann.

 

Er det plass ute?: Rullet og stroppet på dekk langs med båtsiden, evt. i en lang pølse-sekk?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For fokk med stagkroker har jeg praktisert å pakke mens fokka fortsatt henger på staget.

Slipp fokka ned, legg alle buktene på forliket til ene sida, strekk de samme brettene akterover så de blir jevne og brett/rull bakfra. Hvis det blåser ken det være lurt å trekke seglsekken på før stagkrokene løsnes fra staget.

Viktigste ulempe med denne metoden er at brettene havner på samme sted hver gang. Jeg har gjort dette med polyesterduk (Dacron/Terylene) og brettene tok ikke knekken på seglene i løpet av 15 år. Stort sett har jeg gjort dette aleine med segl på 15 kvm. (26 ft båt).

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

@småbåtentusiasten: plass og plass... det er en 24foter.

Har sånne stagkroker, skal forsøke å brette sammen på den måten fist beskriver.

 

Nå tok jeg med seilet hjem og rullet det sammen på gressplenen. problemet er først og fremt forårsaket av en kjempestor forsterkning i aluminium. Ser ut som om det kun er det midterste som er brukt. Han en slik egentlig noe som helst betydning på en sånn 'sedat' båt som dette?

 

fokk.jpg

 

En annen sak, hva er denne ubenyttede doble blokka til?

 

ubenytted_blokk.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser ut som at det er lagt til rette for kryssfokk på denne båten din. Skinnen foran masta. Og da kan skjøtet justeres i de fem hullene (aluminiumsplata) i seilet.

 

Blokka ved mastefoten kan ha vært brukt til å føre storseilfallet og bomløft akterover til kokpitt.

 

En annen ting er at du muligens bør tette rundt kabelen som går inn i masta for vanninnsig via kabel.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

problemet er først og fremt forårsaket av en kjempestor forsterkning i aluminium. Ser ut som om det kun er det midterste som er brukt.

Det ser ut som du har selvslående fokk. Da er det meningen at du skal velge hull i aluminiums-listen som gjør at du får riktig strekk i fokkens underlik og akterlik. Det vil ha samme funksjon som å flytte skjøteløperen for genoa.

Bruken er som for plasseringen av genoaskjøte, ergo kan du gå opp i vinden, og dersom alle lusene krøller samtidig er det rett. Krøller det oppe først, så har du for lite strekk ned i fokkens akterlik(for mye twist), krøller det nede først er akterliket for stramt.

 

Dette er noe av det viktige i seiltrim. Forseilet drar nesten dobbelt så mye som storseilet pr. kvm. Samtidig får formen på forseilet innvirkning på storseilet, derunder den berømte "spalten".

Dette er noe du trygt kan bruke tid på.

 

En annen sak, hva er denne ubenyttede doble blokka til?

Jeg vil tro at det er blokker som skal brukes til bomnedhal.

På bommen skal det være noe tilsvarende som mothold når du drar til. Cunningham(som drar storseilet ned langs masten) er det nok ikke. Doble blokker til cunningham har man ikke på en liten båt.

Link to post
Share on other sites

Ja Cunningham, eller flatrev, brukes til å stramme seilet ned i fremkant.

 

Det er eldre storseil som har det vi kaller flaterev. Det er en egen "revesnor" langt nede på seilet, bare 15- 20 cm over bommen, og strekker seilet langs bommen.

 

Cunningham strekker seilet langs masten(eller egentlig forliket, cunningham kan vi ha på forseilet også), og er et alternativ til å strekke seilet med fallet.

Link to post
Share on other sites

Cuningham brukes for å stramme storseilet. Er ikke egentlig et rev, men flater ut seilet. Hvis man i tillegg skjøter ut på storseielt kan man tåle en del mer vind før man må reve. For turseiling er det etter min mening like greit å sette rev 1. Kik-en er vel det du har so vi ser på det nederste bildet, en talje fra mastefoten skrått op ptil bomen, som holder bomen nede på lens og slør.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...