Ingar Startet 15.Mai.2011 Del på Facebook Startet 15.Mai.2011 Min eneste erfaring med dette er å rulle sammen et seilbrett-seil på en gressplen... Å pakke sammen en, i forhold, kjempestor fokk på et lite fordekk med masse tau og wire omkring blir noe annet. Spes. om det blåser i tillegg. Stoffet i seilet er også veldig tykt og stivt. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Er du underveis og forholdene ikke er gode for pakking da er ofte seilet også vått, da ville jeg valgt å seise det til rekka og pakke det når jeg kommer i havn. Ellers er jo standarden å brette det fra nederst til øverst i bretter like brede som seilsekken og så rulle det sammen og stappe det i sekken Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 tidligere når jeg seilet brett så rullet jeg det fra bunn til topp og puttet i posen, også rullet det fra en båt. legg det med spilene på tvers over knærne sittende på dekk og rull det inn mot deg, litt knot men går greit bare du ikke ruller skjevt... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Ser at jeg var uklar, det jeg spør om er altså seil til vår lille seilbåt, Firling 24. Har bare forsøkt å rulle, men selv i sittebrønnen, med sønnen min i andre enden, var dette mildt sagt vanskelig. Når vi endelig fikk noe som kunne ligne på en rull var denne så lang at den måtte brettes dobbelt for å få plass i posen. Disse posene er jo nærmest som skipssekker, ikke en lang 'pølse' slik som posene til seilbrett-seil. Tydeligvis ikke beregnet på å ta seilet i sin fulle lengde. Virker veldig brutalt på den stive duken å knekke rullen, evnt. 'trekkspillet som Enzo beskriver, på midten, men det er kanskje vanlig? Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Det beste for seilet er at det rulles sammen. Det gjelder nok spesielt hvis det er laminatseil som lett brekker trådene der seilet er brettet. Delaminering er også et problem. Dessuten er det ikke bra med bretting fordi bretten har lett for å komme samme sted hver gang noe som forsterker problemene. Enzo har beskrevet standard pakking, og det er nok fra den tiden det var dacron/bommul som seilduk. Må medgi at laminatseilene mine stundom blir brettet slik for å få plass i seilsekken. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Disse posene er jo nærmest som skipssekker, ikke en lang 'pølse' slik som posene til seilbrett-seil. Vi laget seilposer som er pølser og lange nok for seilene. Seilene ligger også sammenrullet i disse om vinteren på et tørt garasjeloft. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ingar Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Har vurdert det, men en slik pose blir vanskelig å finne plass til ombord, spes. genoaen er vel nesten like lang som båten.. @Med vind: Det er ikke laminatseil, ren Dacron. Men veldig tykt og stivt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 genoaen er vel nesten like lang som båten.. Atte underliket på fokka går helt bak til hekken på båten? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SamH Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 I drittvær stapper jeg det rett gjennom luka til forpiggen, evt. også m/skjøtene, pent brettet kan det bli når forholdene tilsier det. Fallet er fint når det skal opp igjen. Nå har jeg anskaffet rulleforstag så det er ikke så hyppig en skal bedrive slik gymnastikk lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 (redigert) En forsøker å holde det sammen i forliket og opplever til slutt at en ender opp med en lang pølse i fanget. En har jo lite lyst til å dra seilet ned gjennom luka vist dette er vått. Vi fant en løsning på brettingen ved å anvende noen klemmer som en får kjøpt i butikken. Beregnet på presenninger og er i to deler hvor den ene tres inn i den andre delen og strammes over seilets forlik med jevne mellomrom (ca. en meter) oppover til toppen. Klemmene har en løkke/hull som en kan tre et kort tau gjennom og legge rundt forstaget eller noe annet som egner seg. Ikke bruk de som har en ring hvor motparten skal inn i. Disse funker ikke en gang på en presenning. Deretter kan en brette seilet pent sammen slik Enzo nevner uansett vind og ruller dette til slutt sammen og putter det i sekken. Modifiserer en sekken i bunnen ved å lage et hull slik at en kan få ei hand inn fra bunnen går det enklere å få seilet inn også alene. Senere fant vi ut at "tømmermannsklemmer" egner seg bedre på tykk duk - de minste (ca. 8 cm) som kan opereres med en neve, men hvor enkelte er av noe dårligere kvalitet. Funker også bra til formålet. Etter at seilet er kommet i sekken kan klemmene brukes på neste seil osv. Og når storseilet skal av bommen så ikke gjør slik som mange gjør ved å ta det ned på dekk før en ruller dette sammen. Slå noe tau rundt seilet med jevn avstand akterover mens det ligger pent til rette på bommen. Deretter kan en bare løsne seilet fra masta og rulle dette sammen og putte det i sekken. Redigert 15.Mai.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
bukt Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Ser at jeg var uklar, det jeg spør om er altså seil til vår lille seilbåt, Firling 24. he he misforsto helt jeg Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 (redigert) Noe ordentlig herk å holde på med hvis du ikke kan stappe det ned i forpiggen. Kanskje dekke med presenning/plast i forpiggen ved de anledningene? Elles er det greit å la det tørke ute og evt spyle/tørke det med ferskvann. Er det plass ute?: Rullet og stroppet på dekk langs med båtsiden, evt. i en lang pølse-sekk? Redigert 15.Mai.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fist Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 For fokk med stagkroker har jeg praktisert å pakke mens fokka fortsatt henger på staget. Slipp fokka ned, legg alle buktene på forliket til ene sida, strekk de samme brettene akterover så de blir jevne og brett/rull bakfra. Hvis det blåser ken det være lurt å trekke seglsekken på før stagkrokene løsnes fra staget. Viktigste ulempe med denne metoden er at brettene havner på samme sted hver gang. Jeg har gjort dette med polyesterduk (Dacron/Terylene) og brettene tok ikke knekken på seglene i løpet av 15 år. Stort sett har jeg gjort dette aleine med segl på 15 kvm. (26 ft båt). Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 Takk for svar. @småbåtentusiasten: plass og plass... det er en 24foter. Har sånne stagkroker, skal forsøke å brette sammen på den måten fist beskriver. Nå tok jeg med seilet hjem og rullet det sammen på gressplenen. problemet er først og fremt forårsaket av en kjempestor forsterkning i aluminium. Ser ut som om det kun er det midterste som er brukt. Han en slik egentlig noe som helst betydning på en sånn 'sedat' båt som dette? En annen sak, hva er denne ubenyttede doble blokka til? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.Mai.2011 Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 En ekstra blokk kan være kjekk å ha ledig. Hvor går den andre blokken? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 Ehh, er det det som kalles cunningham? For å stramme ned bommen. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 18.Mai.2011 Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 (redigert) Ser ut som at det er lagt til rette for kryssfokk på denne båten din. Skinnen foran masta. Og da kan skjøtet justeres i de fem hullene (aluminiumsplata) i seilet. Blokka ved mastefoten kan ha vært brukt til å føre storseilfallet og bomløft akterover til kokpitt. En annen ting er at du muligens bør tette rundt kabelen som går inn i masta for vanninnsig via kabel. Redigert 18.Mai.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Med vind Svart 19.Mai.2011 Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 problemet er først og fremt forårsaket av en kjempestor forsterkning i aluminium. Ser ut som om det kun er det midterste som er brukt. Det ser ut som du har selvslående fokk. Da er det meningen at du skal velge hull i aluminiums-listen som gjør at du får riktig strekk i fokkens underlik og akterlik. Det vil ha samme funksjon som å flytte skjøteløperen for genoa. Bruken er som for plasseringen av genoaskjøte, ergo kan du gå opp i vinden, og dersom alle lusene krøller samtidig er det rett. Krøller det oppe først, så har du for lite strekk ned i fokkens akterlik(for mye twist), krøller det nede først er akterliket for stramt. Dette er noe av det viktige i seiltrim. Forseilet drar nesten dobbelt så mye som storseilet pr. kvm. Samtidig får formen på forseilet innvirkning på storseilet, derunder den berømte "spalten". Dette er noe du trygt kan bruke tid på. En annen sak, hva er denne ubenyttede doble blokka til? Jeg vil tro at det er blokker som skal brukes til bomnedhal. På bommen skal det være noe tilsvarende som mothold når du drar til. Cunningham(som drar storseilet ned langs masten) er det nok ikke. Doble blokker til cunningham har man ikke på en liten båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ehak Svart 19.Mai.2011 Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 Ehh, er det det som kalles cunningham? For å stramme ned bommen. Har alltid kalt det Kick. Cunningham er vel for å stramme ned seilet? Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 19.Mai.2011 Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 ..Cunningham er vel for å stramme ned seilet? Ja Cunningham, eller flatrev, brukes til å stramme seilet ned i fremkant. Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 19.Mai.2011 Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 Ja Cunningham, eller flatrev, brukes til å stramme seilet ned i fremkant. Det er eldre storseil som har det vi kaller flaterev. Det er en egen "revesnor" langt nede på seilet, bare 15- 20 cm over bommen, og strekker seilet langs bommen. Cunningham strekker seilet langs masten(eller egentlig forliket, cunningham kan vi ha på forseilet også), og er et alternativ til å strekke seilet med fallet. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 19.Mai.2011 Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 Det er eldre storseil som har det vi kaller flaterev. Det er en egen "revesnor" langt nede på seilet, bare 15- 20 cm over bommen, og strekker seilet langs bommen... Ok! Det viste jeg ikke. Takk for informasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Cuningham brukes for å stramme storseilet. Er ikke egentlig et rev, men flater ut seilet. Hvis man i tillegg skjøter ut på storseielt kan man tåle en del mer vind før man må reve. For turseiling er det etter min mening like greit å sette rev 1. Kik-en er vel det du har so vi ser på det nederste bildet, en talje fra mastefoten skrått op ptil bomen, som holder bomen nede på lens og slør. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Godt å vite at en fortsatt er i læremodus etter mange år i seilbåt. Hva skulle en gjort uten Baatplassen.no Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mulligan Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 (redigert) For å kverulere litt. Det Cunninghamhalet egentlig gjør er å flytte busen forover i seilet. Seilet flates ved å teite uthalet og å teite akterstaget. Med BR rigg kan det også flates ved å slakke på undervanta. Redigert 20.Mai.2011 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.