Jump to content

Hvordan pakke sammen seil?


Ingar

Recommended Posts

Det Cunninghamhalet egentlig gjør er å flytte busen forover i seilet.

Seilet flates ved å teite uthalet og å teite akterstaget.

Det trodde jeg også, men en skal vist aldri være helt bastant med sin tro :saint:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

For å kverulere litt.

Det Cunninghamhalet egentlig gjør er å flytte busen forover i seilet.

 

Ja det er morro å kverulere litt.

Enig i at cunnigham flytter bus, og vi bruker den mye da vi har lett båt som må trimmes mye om det skal bli fart på den.

 

Men Cunningham strekker seilet langs masten på samme måte og med samme effekt som stramming/løsing av fallet. Og noe flatere blir storseilet av mer strekk langs masten, så Krimart har litt rett.

 

Men som Mulligan nevner er hovedvirkemiddelet for flating av seilet bom-uthal og bøyning av masten ved mer trekk i akterstaget. Lensetaklene og checkstagene bøyer også masten og flater seilet litt, selv om det ikke er hovedformålet.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for nyttig info! Ja, det er selvslående fokk.

 

Det med cunningham var nok fordi det var det eneste fremmedordet jeg kunne... :blush: Har iallfall noe med å trekke nedover å gjøre...

Har det fra Flipper-seiling i barndommen...

 

Var ute en tur i helgen, og fikk bare en ny bekreftelse på hvilken kløne jeg er. Å få pakket sammen fokken på dekket måtte jeg gi opp, selv om det ikke blåste mer enn lett bris.. Bar seilet inn i båten og rullet det sammen der..

 

Jawik: Er dessv. ikke med på den forklaringen. har du noe bilder av dette? De klemmene?

 

Så var det storseilet. Har et overtrekk så dette seilet kan bli sittende på bommen.

Slapp det ned mens jeg forsøkte å samle det sammen fremme ved masten. Til slutt klarte jeg ikke å holde på alle foldene, med det resultat at mesteparten havnet i vannet... :headbang:

I ettertid slo det meg at man kanskje bør senke seilet litt ned av gangen og så stroppe den foldede delen ute på bommen?

Link to post
Share on other sites

Så var det storseilet. Har et overtrekk så dette seilet kan bli sittende på bommen.

Slapp det ned mens jeg forsøkte å samle det sammen fremme ved masten. Til slutt klarte jeg ikke å holde på alle foldene, med det resultat at mesteparten havnet i vannet... :headbang:

I ettertid slo det meg at man kanskje bør senke seilet litt ned av gangen og så stroppe den foldede delen ute på bommen?

 

 

Lazyjacks er tingen.....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Neida. Du er ingen kløne så glem den tanken. Alle har vi vært gjennom denne prosessen med ubevist innlæring :thumbsup:

 

Har ikke noe bilde av "klemmene", men skal se hva jeg kan få til i løpet av dagen. Skuta vår er rigget ned (nye master på vei) så derfra blir det ikke noe bilde.

 

Er noe forvirret av denne tråden da det ble nevnt stagkroker - har du dette på seilet eller trer du seilet i et rullesystem ?

 

Er det stagkroker til stedet lar du seilet bli værende på staget. Strekker ut underliket (stram akterkanten til skinna e.l.) og bretter langs dette for så å brette fra akterkant mot staget. Prøv å holde deg til bredden av aluminiumen når du bretter.

 

Tre over sekken (og har du modifisert sekken med neveåpning i bunnen lar du en liten tamp i akterkant av seilet komme ut av hullet) og bretter trekkspillet inn i sekken og lar seilet bli værende på staget til du skal ut igjen. Eller huk av krokene uten å rote disse til i rekkefølgen og ta sekken inn. Ikke bekymre deg om du ikke får dette til som om du bretter en linduk. Seilet tåler mere enn de fleste av oss.

 

Har du rullesystem så lar du seilet bli på rullen. Men det høres ut som at du ikke kan rulle dette opp og derfor tar det ut av sporet. Da kommer mine klemmer til nytte (bildet skal komme) og prosedyren blir som med stagkroker.

 

Storseilet er noe herk å få lagt til rette uten noen form for LazyJack e.l. til å samle opp seilet. Dette vil gli av bommen før du vet ordet av det vist du er alene. Å fire seilet for så å surre dette etter vært vil heller ikke være noen god løsning i vind.

 

Lar du seilet gå helt ned og ikke bekymre deg at dette går i dekk (helst ikke i sjøen) og så begynner du i akterkant av bommen og strekker seilet ut mens du legger dette til rette og samtidig smetter på noen strikk vil du ende opp inne ved masta til slutt. Har du rev så benytt disse også til å feste seilet til bommen. Skal du ha seilet helt av så unngå å ta bommen med deg :wink:. Sannsynligvis har du seilet i spor på bommen og da kompliseres prosessen, men er ikke umulig. Og der ligger seilet under bomtrekket til neste gang.

 

En sak som de færreste gjør er å benytte anledningen til å spyle seilene med ferskvann når de kommer inn. Lar de tørke og og beslå de etterpå. Bevarer seilene mye lengre, men avhenger jo av hvor en ligger og vindstyrken.

 

Her fant jeg noe som ligner. Fjærtvinger heter de vist. Og fås de fleste steder, men de som jeg bruker kan spennes og låses med handtakene, men brekker også fort vist en er for hardhent.

 

dscn0008.jpg

Kan jo også beslå seilet langs rekka slik at det er klart. Her er kryssfokk og stormseil lagt til rette. Joda kunne ha vært gjort bedre :lol:

 

Ble vist lang denne forklaringen, men du viste at jeg har skrivekløe :giggle: Så nå forventer jeg at noen gir West Marine ett spark bak og får fortgang i forsendelsen av masta fra Son. Er jo snart vinter her ute i West.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Aha, så det er det det er til, det spindelnettet som den store Bavaria'en på brygga har....

Mange takk Rolf, ser ut som akkurat det vi trenger, skal studeres nærmere.

 

Lagt til, jawik postet i mellomtiden:

 

ja, jeg antar at jeg har stagkroker, hvis det er det de kalles de 'karabinkrokene' som er festet langs fokken.

Feilen jeg gjorde var antagelig at jeg ikke strammet opp underliket. Har heller ikke noe seilpose foreløpig, men det er på gang. Da ser det lysere ut. :smiley:

 

Var egentlig litt feil å si at storseilet havnet i vannet, det blåste dit. I lett bris. Så hvordan folk klarer å ta ned seil i kuling er over min begripelse.

Lazyjacks er utvilsomt løsningen, spes. siden seilet er fullspilet.

 

Siden du nevner å være alene, hvordan klarer man da å holde båten opp mot vinden samtidig som man holder på med seilene?

For om ikke båten ligger i vindøyet må det bli helt umulig?

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker fire stadier ved opplæring av andre:

 

1. Ubevist uvitenhet

2. Bevist uvitenhet

3. Bevist kunnskap

4. Ubevist kunnskap

 

Vil føre for langt å beskrive disse fire stadiene, men det har i min tid medført til at flere har kunnet få glede av seilas. Først må en finne ut hvor kandidaten befinner seg. Deretter er det plankekjøring mot målet. Nok selvskryt fra min side :giggle:

 

Du har nok kavet mere enn nødvendig i prosessen, men du er på rett vei uten at dette har tatt gleden i fra deg - håper jeg.

 

Ante meg at du har kroker på forseilet. Er fristet til å si at ikke sy deg en sekk av den standarden en får fra seilmakerne. Sy deg en pølse (ligner på bomtrekket ditt) med kraftige borrelås og slå rundt seilet nedenfra underliket - eller ovenfra er bedre da dette beskytter bedre mot regn - mens det ennå er festet til staget med krokene og er stramt. Denne kan rulles sammen etterpå med seilet inni eller legges ut til rekka med "spider" (finnes i flere utgaver og lengder). Dette er strikk som rekker langs seilet og har tverrgående strikk med lås. Forbruksvare. Se på bilde mitt så kan du ane hva jeg mener. Stormfokka (øverst) er festet til rekka med dette uten pølsa da vi er klar til å legge ut. Bomtrekk og pølsene kommer på når vi blir liggende i lengre tid. Beskytter mot sola. Disse kan du sy selv av kalesjeduk.

 

LazyJack er løsningen for storseilet. Men vær obs på at du har et bomtrekk som også skal på og da bør du ta hensyn til at Jacken kan legges inn til masta og ned til underkant av bommen uten å løsne dette. Blir en 90 graders vinkel nede ved bommen og masta. Selvfølgelig i etterkant av å ha satt strikk rundt seilet til bommen.

 

Hva gjør en i kuling / storm med seilene når en er alene på dekk. Jeg, eller kona, seiler "alene" med skuta og har på båtene våre lagt til rette for at all betjening kan utføres fra kokpitten (Bilde - under kalesjen). Etter å ha klargjort for utfart ved å løsne på surringer forgår all kontroll av skuta fra ett punkt. Ved rattet. Har en Autopilot liggende et eller annet sted, men denne er ikke pakket ut enda :wink:. Grunnen er at vi er i modus for punkt fire ovenfor. En sjelden gang må vi fram på dekk - mye på grunn av at vi har lullet oss selv ned til punkt 2. Da sørger vi senere for at dette heves til punkt 3 og 4.

 

Hva kan så du gjøre for å ende opp alene - vist det er dette du ønsker - i båten. Jo sørg for å få alt, og da mener jeg alt, tauverk akterover. Med rorkulten mellom beina eller med kraftig strikkavlaster på kulten (eller Autopilot) bruker du nevene og armene på resten av prosessen. Går som en lek etter litt trening og de merkeligste kropps positurer finner sted. Jeg mangler vist bare å stå på hode så er jeg oppe på punkt 5. Men dit vil jeg ikke enda. Og ha deg selv sikret til båten med line.

 

Tar med en liten sak fra ett annet innlegg om doble seil på rullen. Nevnte at personen måtte holde igjen på seilet når vinden tar tak. Ja greit nok dersom en vet hva som kommer til å skje i dette øyeblikket. Å bremse på seilet er ok, men prøv aldri å holde igjen med kroppen for da kan en befinne seg et sted under båten før en får summet seg. Bedre å la duken gå enn å havne der nede. Har vært der selv i ung alder og det er ikke noe sted jeg anbefaler.

 

Trygg seilas er første prioritet :flag_bp:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

LazyJack er løsningen for storseilet. Men vær obs på at du har et bomtrekk som også skal på og da bør du ta hensyn til at Jacken kan legges inn til masta og ned til underkant av bommen uten å løsne dette.

Jeg fikk laget meg en Lazybag.

Storseilet kommer ned på raus, og glidelåsen trekkes over.

Noen raskere måte for å berge storseilet finnes ikke.

Link to post
Share on other sites

Pakk fokken mens den henger på krokene på forstaget.

Hvis storseilet ikke er festet med sleider til masten er det litt knotete å berge i mye vind. Jeg har vært 2 stykker i en Farr 40OD og berget storseilet i 14m/s og det skulle jeg hatt på video!

 

Hvis du ønsker/har tid er det bare å være med som mannskap tirsdagsregatta i Søgne. Jeg er leder i havseilergruppa og du er hjertlig velkommen. Jeg tror du vil få en bratt lærekurve. Vi møtes på moloen i Solta kl 1725 for skippermøte. Min far seiler med sin båt i Søgne i morgen og når jeg kommer hjem til onsdag blir jeg nok å seile med min også. (seiler normalt i Vågsbygd og er mannskap i Søgne)

 

Jeg kan også være med en tur ut med båten din hvis du ønsker litt hjelp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...