Jump to content

Måling med multimeter


hegra

Recommended Posts

Jeg føler denne diskusjonen billig eller dyrt blir litt tussete, for man kjøper jo instrumenter etter behov og ikke minst etter hvilken kompetanse man har. Når det kommer til sikkerhet Cat 2-3 osv så sier dette noe om i hvilke spennings og installasjonsområder instrumentet er konstruert for. Den største sikkerheten opparbeides gjennom kunnskap, noe som tilsier at har man 0 kunnskap så skal man heller ikke drive på å måle i elektriske anlegg uansett hvilket instrument man har.

 

Når det gjelder spenningen som varierer hvis man vifter med måleledningene som Lars er inne på, så vil jeg si at hvis man får pluss minus et par volt i DC så har man enten et defekt eller utrolig billig multimeter. Et ghost signal i DC ligger normalt under 0,1 volt mens man kanskje ligger på 0,3 volt i AC.

 

Måler man på vekselstrømsystemer hvor ghostsignaler kan være et problem velger man et multimeter med LoZ funksjon.

 

Jeg kjøper instrumenter med de egenskapene jeg har bruk for og som er stabile / robuste, men for at jeg skal få med de funksjonene med den nøyaktigheten jeg krever får jeg ofte med noen funksjoner som jeg ikke hadde ønsker om på forhånd, men dette utvider bare horisonten da man blir i stand til å måle mer og opparbeide erfaring med normalverdier innen nye områder. (Jeg har vært i kontakt med mange elektroingeniører som ikke har erfaring med normalverdier innen eget arbeidsfelt, så for meg er det et dårlig argument at en elektroingeniør vet hvilke instrument man har bruk for).

 

Det gledelige er jo at instrumenter stadig blir billigere i innkjøp, og for min del så betyr dette at jeg får muligheten til å oppgradere instrumentpakken oftere og dermed få med meg nye egenskaper som er praktiske. Jeg har i dag pensjonert omtrent alt av utstyr som ikke har logge og lagrefunksjon og hvor man kan laste inn dataene på en PC.

 

Et tips er å studere manualen og spesifikasjonene på det instrumentet man lurer på å kjøpe, og skjønner man ikke manualen så kan man kanskje klare seg med en prøvelampe.

 

http://assets.fluke.com/manuals/287_289_umeng0100.pdf

Link to post
Share on other sites

hvis du sitter i motorrommet og holder på og tror det du kobler på er spenningsløst fordi instrumentet er defekt og viser 0V, så kan det skje ganske alvorlige ting.. en liten gnist og en liten dråpe eller to med bensin så e man godt i gang..

 

siden du tidligere har skrevet at du bruker måleinstrument i jobbsammenheng, så har du kanskje en jobb som gjør at du må på FSE-kurs 1 gang i året og då burde jo også du vite hvilke farer dette representerer.. hvis du e pålagt av jobben din å bruke instrumenter fra fluke, så vil jo det tyde på at jobben din vil at du skal ha en sikker arbeidsplass..

Vi har et krav om å sjekke instrumentene før vi bruker dem, hver gang, nettopp for at slikt ikke skal skje.

 

Jeg er ofte på kurs og holder selv kurs om sikkerhet som er grunnen til at jeg ønsket å vite hva som kan skje med billige kontra dyrere instrumenter ved bruk i båt.

 

Et tips er å studere manualen og spesifikasjonene på det instrumentet man lurer på å kjøpe, og skjønner man ikke manualen så kan man kanskje klare seg med en prøvelampe.

Det er vel det som var litt av mitt poeng også. Så lenge man ikke vet forskjellen på AC, DC, spenning, strøm og motstand spiller det svært liten rolle hva man bruker til å måle noe man egentlig ikke vet så mye om.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...