Jump to content

Måling med multimeter


hegra

Recommended Posts

Siden tidenes morgen har jeg lenge brukt bare en prøvelampe for og finne ut av elektriske mysterier i båt og bil. Men for ei stund siden klarte jeg og overbevise kona at hvis man har noe med + i en ende og - i en annen, så er man nødt til og ha et multimeter. Hun på sin side har husholdningsbudsjettet med både + og -, og til dette har hun trådløs kalkulator.

Uten en tråd regnet hun ut at det var rom for et multimeter. Jeg for av sted til nærmeste forhandler og spurte etter ett med norsk bruksanvisning. Det var ikke å oppdrive der og da, men han hadde et av henrivende kvalitet som vist nok registrerte alt fra jordskjelv til høyde over havet.

Det bar av sted i båten og alt som kunne måles ble målt, og ganske riktig registrerte det en del motstand når kona nærmet seg.

 

Fra spøk til alvor. Jeg trodde et multimeter var det samme som en prøvelampe på mange måter, men fant ut noe annet. En prøvelampe må kobles til + og - for å lyse. Multimeteret mitt derimot viser over 12 volt hvis jeg kobler den røde ledningen til batt+ mens den sorte kan settes på en hvilken som helst metallgjenstand som ikke er tilknyttet batt -.

 

Det betyr at jeg har spenning på + siden , men om jeg setter den sorte på en kabel som skal være i forbindelse med batt-, ja, så er det slett ikke sikkert den forbindelsen er der selv om der er spenning. Først når jeg bruker prøvelampe, og denne lyser, så kan jeg være sikker.

 

Hensikten med tråden er at jeg er redd at andre også kan bli lurt, nemlig at de tror de har forbindelse med både + og - på batteri hvilket ikke er tilfelle med mitt multimeter.

 

Baatplassens elektroguruer er nok klar over dette, men for meg var det litt overaskende, og kanskje for andre også. Nå er det godt mulig jeg har tullet med multimeterets innstilling og tilkoblinger(det har jo hele tre kontakter), men det viser normal spenning på batteri når det står med rattet på 20 v.

 

Forøvrig, gratulerer med dagen :flag:

Link to post
Share on other sites

Du MÅ ha hatt kontakt med batteriet med både minus og pluss lednigen får å klare å måle 12v. Du kan ikke sitte plussen på pluss på batteriet og minusen på

skiftenøkkelen i verktøykassen og likevel se 12v på multimeteret. Men viss du har hatt minusen på motorblokken e.l. så stemmer det, for den er jordet til batteriets minus krets.

 

Hvis du bare sitter plussen på plus på batteriet skal den ikke vise 12v, Du MÅ ha en krets strømmen kan gå gjennom, DVS du må ha kontakt med noe som har både pluss og minus. Dette skal fungere på samme måte som prøvelampa og du skal ikke kunne bli lurt.

Redigert av Hokky (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hehe... skjønner godt hva du mener her, jobber som elektrikker og bruker multimeter og mange andre instrumenter hver dag på spenninger på 230-400 og av og til 3000v.

 

Men på fritiden når jeg mekker bil/og båt der man opperer med såppas lave spenninger (12v) at de digitale multimetrene gir utslag på kansje 5-6v når du setter plusspinna på patteriets plusspole og minuspinna rett i skroget på båten uten at det egentlig ikke er spenning der. Bruker jeg heller et godt gammelt multimeter med analog viser som faktisk "bruker" litt strøm og fjerner den lille kapasitive ladninga som ligger imellom fasene som gir utslag på de nye digitale "kjeks-instrumentene" ;)

Link to post
Share on other sites

..... Dette skal fungere på samme måte som prøvelampa og du skal ikke kunne bli lurt.

 

Ja, veldig mange lever i den villfarelsen og dermed blir de lurt stadig vekk :giggle:

 

Tingen er at man på slike småanlegg ofte opplever at det av ulike årsaker lades opp noen potensialforskjeller. Disse kan måles som en spenning, selv om den "Elektromotoriske kraft" som ligger bak er temmelig nøye null.

 

Det slår ut slik at hvis man måler med prøvelampe så vil den trekke litt strøm og dermed går spenningen automatisk til null; si gjerne at den "utlades" over prøvelampen.

 

Men hvis man måler det samme med et av disse digitale multimetrene så er den "indre motstand" så ekstremt høy i disse at man knapt nok trekker strøm og dermed opprettholdes denne "tilsynelatende spenningen" - og bidrar til å gi feilaktige slutninger.

 

Konklusjon: I mange tilfeller er prøvelampen et minst like godt hjelpemiddel som multimeteret når man driver feilsøking på lavspentanlegg.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hokky : Du kan ikke sitte plussen på pluss på batteriet og minusen på

skiftenøkkelen i verktøykassen og likevel se 12v på multimeteret.

Jo, det er akkurat det jeg kan og akkurat det jeg selv reagerte på, og spenning viser 12,69, men noe høyere direkte på - pol. Men jeg har muligens ikke den riktige innstilling på multimeter eller riktige stikk tilsluttet i multimeter.

 

Vi får se om andre reagerer på dette, og jeg kan ta bilde av fenomenet hvis dette viser seg og være uvanlig, men ikke i dag.

Link to post
Share on other sites

..... Vi får se om andre reagerer på dette, og jeg kan ta bilde av fenomenet hvis dette viser seg og være uvanlig, men ikke i dag.

 

Det er slett ikke uvanlig og det er ihvertfall ikke noe "fenomen".

Egentlig er det som skjer helt grunnleggende elektroteknikk og jeg har gjort et forsøk på å forklare det like ovenfor.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Konklusjon: I mange tilfeller er prøvelampen et minst like godt hjelpemiddel som multimeteret når man driver feilsøking på lavspentanlegg.....

Veldig godt poeng Poseidon, det meste ombord kan feilsøkes med prøvelampe. Med litt trening får man også en føling med spenningen. 10% reduksjon i spenning omtrent halverer lysintensiteten.

Og så slipper man å ryke sikringer i multimeteret, går fort noen sikringer innen man finner ut av forskjellen på strøm og spenning...

Dog er det viktig å holde seg på utsiden av utstyr, altså på 12V siden. Ikke begynne å måle på 'innmaten' i en VHF f.eks.

 

Må nok innrømme at det er en mannsalder siden jeg sist brukte en prøvelampe... :blush:

Link to post
Share on other sites

Slike "falske" jordingspunkter (minus) kan som andre har svart gi en avlesning på 12 v i forhold til batteri pluss. Dette er på grunn av svært lav strømgjennomgang i et digitalt multimeter. Men; hvis du setter instrumentet ditt i ohm-modus (måling av motstand) og måler motstand mellom batteri minus og det antatt "falske" jordingspunktet så skal du måle null ohm hvis punktet er et virkelig jordingspunkt, og du skal måle noen ohm hvis det er et "falskt" jordingspunkt. Instrumentet ditt kan sikkert måle strøm (ampere), spenning (volt) og elektrisk morstand/resistans (ohm). Derfor kalles det et multimeter.

 

Ved måling av motstand setter instrumentet spenning på den kretsen du måler, instrumentet måler strømgjennomgangen og kalkulerer/viser måleresultatet som resistans (ohm). Intrumentet har et innebygget batteri som brukes til denne funksjonen.

Link to post
Share on other sites

Veldig godt poeng Poseidon, det meste ombord kan feilsøkes med prøvelampe....Dog er det viktig å holde seg på utsiden av utstyr, altså på 12V siden.... :blush:

 

 

Nå til dags skal alt være elektronisk styrt av alle slags duppeditter. Med alt mulig av joysticker og spaker og elektronisk hi-tech overføring, og HD radar GPS og så mye dilldall, så blir det vel litt mindre feilsøking man virkelig kan gjøre selv uten å måtte betale mangfoldige tusener for en ny boks som skal styre tenningen på motoren eller noe annet viktig.

 

Vår nye elektronisk styrte tidsepoke er begynt å komme.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

En ting du MÅ huske er at du ikke må koble pinnene dine på "Com" og "A" og prøve og måle mellom + og -, da smeller det.

Husk også at i båt er det DC som gjelder, med mindre du måler på tilkoblet landstøm (230V) da er det AC.

Når det gjelder og måle strøm (A) så er de fleste multimeter begrenset til og måle 10A, strøm skal måles i serie. Dvs, at du kobler av en (1) ledning på en lampe, så kobler du instrumentet ditt mellom den ledningen og koblingspunktet på lampa.

Ohm er veldig greit til og måle om du har kontakt i koblinger ol. (måles da på spenningsløst anlegg) De fleste multimeter har også

en knapp du kan trykke på for og få en pipelyd hvis du har kontakt.

 

maale.jpg

 

Lykke til.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Kjøp multimeter minimum med kategorimerking 2 (Cat II)

Disse har sikring, ellers kan multimeteret eksplodere alvorlig om du av vanvare setter innstillingen på Ampere og leder strømmen gjennom det.

 

Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Multimeter :

 

Meters with unsafe fusing are not uncommon, this situation has led to the creation of the IEC61010 categories.

 

Category I: used where equipment is not directly connected to the mains.

Category II: used on single phase mains final sub-circuits.

Category III: used on permanently installed loads such as distribution panels, motors, and 3 phase appliance outlets.

Category IV: used on locations where fault current levels can be very high, such as supply service entrances, main panels, supply meters and primary over-voltage protection equipment

Link to post
Share on other sites

Har du en link til slike multimetre og hvor vanlige båtfolk kan kjøpe de (uten å bli flådd)?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tja, kanskje Malmbergs A908 med tangamperemeter i klo på Bauhaus i kategori 3 (som jeg foretrekker) Pris under 300 / 400?

Eller kanskje Elektro-importøren: De har visstnok et tidsbegrenset tilbud i kategori 2, men jeg vet ikke noe om kvaliteten.

Denne linken vil antagelig bare virke en kortere stund (260 kr inkl mva.)

Namrom EM450: http://www.elektroimportoren.no/?Article=8040512&Event=list

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvis du skal bruke instrumentet til feilsøking, vil eg ikke anbefale billige instrumenter da disse ofte er feil kalibrert og har feilvisninger. Hvis du kjøper et skikkelig instrument som f.eks et av Fluke sine, så har du instrument lenger enn båten/bilen varer og de er nøyaktige. Langt fra de billigste, men min erfaring når det gjelder måleinstrumenter er at du får det du betaler for..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Hvis du kjøper et skikkelig instrument som f.eks et av Fluke sine, så har du instrument lenger enn båten/bilen varer og de er nøyaktige. Langt fra de billigste, men min erfaring når det gjelder måleinstrumenter er at du får det du betaler for..

Turde ikke nærme meg den slags priser i anbefalinger, jeg da. Blir ufrivillig "mobbe-offer" med en gang. Ting skal ikke koste noe og det skal ikke ha et (over?)priset merke med fagfolk i salgskjeden.

Nå venter vi bare til det kommer noen gode anbefalinger med el-skrap fra Biltema. Sikkert som "amen i kjerka"

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Turde ikke nærme meg den slags priser i anbefalinger, jeg da. Blir ufrivillig "mobbe-offer" med en gang. Ting skal ikke koste noe og det skal ikke ha et (over?)priset merke med fagfolk i salgskjeden.

 

eg har hatt forskjellige multimetere fra både biltema, c. ohlson og andre "billig"-butikker, men de måler stort sett i vilden sky og blir fort ødelagt hvis du e uheldig å mister de i dørken eller i gulvet og så virker de nesten aldri når man virkelig trenger de.. Ja, man kan kjøpe en del instrumenter fra biltema etc. før man kommer opp i prisklassen til et instrument fra Fluke, men det instrumentet er trofast og har aldri sviktet meg. Har hatt det i 10 år nå og det måler like nøyaktig fremdeles. Har det med på jobben innimellom (jobber med svakstrømsanlegg 0V-48V) for å sammenligne med målinger som gjøres med instrumentet eg har igjennom jobben og det viser samme resultatene hver gang. Så investeringen i fluken angrer eg ikke på.

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...