Jump to content

Måling med multimeter


hegra

Recommended Posts

Å få "vanlige" båtfolk uten elektro utdannelse til å kjøpe et Fluke instrument til et 3-sifret beløp, tror jeg er dødfødt. Jeg tror nok grensen går på 299,90 kroner, eller kanskje for noen opp til den svimlende summen av 499,90 kroner dersom det har tangamperemeter funksjon.

 

At bakeren, kontoristen eller professoren i psykologi skulle bruke mye penger på noe de ikke forstår bæret av, er vel egentlig forståelig? En feil jeg har hørt mange har gjort er ved måling av spenningen på batteriet i båten er som følger. Da stilles dreievenderen på instrumentet på "Batteri" eller "Batt." og brukeren skjønner ingenting når det vises feks. 8,9volt på displayet. Uten å lese bruksanvisningen (som virker som gresk på mange ikke-elektrokyndige), er vel dette en naturlig innstilling for å måle batteriet? At det er en innstilling for å teste det innebyggede batteriet i måleinstrumentet er kanskje ikke like innlysende?

 

Da er jo kanskje prøvelampe et alternativ for mange.

 

Og ikke for å fornærme noen: Jeg har greie på strøm da jeg har utdannelse i det, men jeg kan ikke bake, har ikke greie på debet og kredit (men mener å huske at debet var mot vinduet og kredit mot døren i klasserommet på realskolen), og psykologi har jeg null greie på.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

helt enig lars, å snakke om at en vanlig båteier må kjøpe Fluke er å skyte langt over mål. Det viktige er at folk har et instrument ombord og vet de mest anvendelige måtene å bruke det på.

Ikke minst så vil et rimelig instrument kunne ligge fast i båten. Da er det der den gangen du trenger det.

 

Nå venter vi bare til det kommer noen gode anbefalinger med el-skrap fra Biltema. Sikkert som "amen i kjerka"

Ja, her kommer den første.... :tongue:

Ut fra min erfaring er det mer enn godt nok med et fra Biltema. Har 3 av samme modell, alle ca 5 år gamle. Kostet ca kr 400.

Fungert feilfritt og er mer enn nøyaktig nok for bruk i en fritidsbåt.

Har Fluke også, men det skal noe veldig spes. til om jeg brukes den. Aldri vært i nærheten av å ha bruk for det i båten.

 

multimeter.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå står det vel "unfused" på inn/utgangen for å måle strøm på den fra JULA. Dette betyr "usikret"...

Har ikke så skarpt syn, men gitt at det er riktig:

Å samtidig sette benevnelsen "Cat II" på er vel grensen til svindel, inngir ihvertfall falsk trygghet.

 

Problemet er antagelig at innkjøperne ikke aner hva de kjøper inn, men ser i kinesiske kataloger etter noe som ligner på noe annet seriøst og så kjøper de villig vekk bare det er billig.

Og billig er det, i alle betydninger av ordet.

Strøm er alltid et seriøst tema.

 

Håper Elektro-importøren i det minste har gjort undersøkelser av multimeteret de selger på tilbud siden de er en faghandel. (ref. min link over)

Skal vel lokke nye kunder. Ikke uvanlig.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brukte et 150kr Biltema multimeter lenge, men merket det var veldig ustabilt.

Kjøpte så det til 430kr for 2-3 år siden. Merket det var et mye mer stabilt instrument.

Ble litt usikker på om målinger stemte i forbindelse med et ladeproblem. Så tok med instrumentet på jobb for å sjekke.

Koblet det opp mot et såkalt labratorie strømforsyning, og 2 Fluke for å kontrolere. Biltema var ca 0.05v forskjell i forhold til strømforsyningen på 2-30V. Begge Flukene var like mye ute. Legger en til kabellengder etc vil jeg si alle instrumentene var smack on.

 

Kanskje jeg har vært heldig med et onsdagsprodukt. Og hvordan det er på andre områder som ohm, vekselspenning etc vet jeg ikke. Men har ingen problem med å anbefale en slikt.

Og om ikke instrumentet har intern sikring under strømmålinger er det bare å lage seg en sikring på utgangen av disse:

35-648_l.jpg

32-7178_1.jpg

 

Da kan en enkelt bytte ut sikringen ut i fra hva kretsen, eller instrumentet, tåler :thumbsup:

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

hehe.. skjønner jo at en vanlig mann i gaten som ikke vet hvordan det ser ut bak den hvite firkanten på veggen som det kommer strøm ut av ikke e interessert i å kjøpe et instrument til en lapp eller to.. men hvis du har litt interesse i faget og liker å holde på med litt måling og feilsøking, så ville eg gått for en fluke eller noe tilnærmet. Skal du ha den til å se om det er 12V eller 9V på batteriet i båten så kan en billig funke greit. Men et måleinstrument under 500 kr (i dagens priser) ville eg uansett ikke anbefalt til noen.. Hvis du skal feilsøke på litt kompliserte oppkoblinger kan du faktisk risikere å ha kjøpt deg et problem som du prøver å finne et annet problem med.. og da blir det vel ofte mye frustrasjon :headbang: . Og eg ville heller kjøpt et billiginstrument hos f.eks proff partner eller noe lignende, enn hos biltema eller clas ohlson.. :thumbsup:

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Man skal aldri si aldri, Ingar.

I et enormt innkjøpsmaskineri må jo noe ha brukbar kvalitet, men det nesten umulig å vite hva det er hvis man ikke er fagmann eller tar det fra hverandre.

Imidlertid har jeg for noen år siden pillet fra hverandre litt 220V utstyr av elektriske kontakter, støpsler, brytere etc fra Biltema.

Hva kan jeg si...? Målløs er vel ordet.

I tillegg var ca. en fjerdedel direkte defekt eller hadde alvorlig dårlig funksjon.

Link to post
Share on other sites

Et poeng med multimeter i båt er at det har auto-off. Aller helst med et reservebatteri i tillegg.

Hvorfor ikke heller et analogt instrument?

Da klarer man seg uten batteri for alt annet enn ohm-målinger :thumbsup:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Imidlertid har jeg for noen år siden pillet fra hverandre litt 220V utstyr av elektriske kontakter, støpsler, brytere etc fra Biltema.

Hva kan jeg si...? Målløs er vel ordet.

I tillegg var ca. en fjerdedel direkte defekt eller hadde alvorlig dårlig funksjon.

 

Å bruke biltema sine stikk, brytere og en del av lampene e jo nesten som å leke med sikkerheten i huset.. hvis menigmann absolutt skal prøve seg selv, så gå på clas ohlson og kjøp elko-serien, eller gå på elhandel.no.. alt annet e farlig og enhver elektrikker med stolthet i faget ville nektet å montere stikk og lignende fra biltema eller clas ohlson hvis det ikke e elko-serien.. men dette blir vel en smule OT i forhold til måleinstrument.. :giggle:

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Er selv elektriker og jeg kobler ikke opp Biltema utstyr.

Når det er sagt så har jeg selv det samme biltema instrumentet som Ingar har og er kjempefornøyd med det.

Jeg har også noen av de billigste instrumentene til Biltema http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Multimeter-i-lommeformat/

det ligger et slikt i hver av båtene, på båtbua, i bilen og i minigraveren. De er sikkert ikke så nøyaktige, men veldig greie for raskt og finne ut om det

er spenning der det skal være og ringe ut ledninger osv.

 

Hadde blitt dyrt og ha en fluke på hver plass, og så er det forbanna irriterende og skulle trenge et multimeter og så måtte kjøre avgårde og hente det hjemme.

 

Av samme grunn kjøper jeg Biltema sitt verktøy (m/10 års garanti) og har en verktøykasse med det mest nødvendige på de samme plassene, hadde vært dyrt

og ha 4-5 verktøykasser med Tengtools, SnapOn ol.

 

Men smaken er som baken:-)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Fluke, t.o.m. flere, og kan ikke tenke meg noe annet, men det er fordi jobben min krever det.

 

Dere som anbefaler dyre instrumenter til bruk i båt, hva i all verden skal dere måle hvor dere er avhengig av en nøyaktighet på tiendels volt? Om et billig instrument er unøyaktig er det antagelig ikke målbare forskjeller på et anlegg i båt og alle praktiske formål der.

Link to post
Share on other sites

Og til lommeinstrumentet skal Biltema ha 39 Kr for ett stykk CR 2032 batteri som koster 10 Kr på Jernia.

Imponerende billig hos Biltema, gitt. 4 ganger prisen til Jernia.

Jernias batteri er fra GP som må kunne sies å være en slags "merkevare" i batteriland.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du skal feilsøke på litt kompliserte oppkoblinger kan du faktisk risikere å ha kjøpt deg et problem

Jeg lurer litt på hva slags "kompliserte oppkoblinger" en vanlig båtbruker (som altså ikke er en spesielt interessert elektroingeniør) skulle ha behov for å måle på i en båt? Er det ikke stort sett ladespenning, spenningstap ut til en lanterne, ladestrøm og eventuelt litt motstandsmåling for å lete etter et ledningsbrudd den vanlige båtbrukeren kommer borti?

 

Selv har jeg kostbart multimeter, scope og andre spesialmåleinstrumenter her hjemme, men i båten har jeg et rimelig tangmultimeter fra Biltema liggende som så langt gjør jobben for meg helt tilfredsstillende. Og jeg er en pensjonert elektronikkingentingjør!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hadde blitt dyrt og ha en fluke på hver plass, og så er det forbanna irriterende og skulle trenge et multimeter og så måtte kjøre avgårde og hente det hjemme.

ikke sant... Er derfor jeg har 3. Ett i båten, ett i bilen og ett hjemme.

 

 

Og til lommeinstrumentet skal Biltema ha 39 Kr for ett stykk CR 2032 batteri som koster 10 Kr på Jernia.

Prisene til Biltema har økt drastisk i de senere år, tror ikke det er langt unna 50% i løpet av de 3 siste årene.

Nå var jo kr 10 veldig 'billig' da, hør med en urmaker hva han skal ha... :worry:

Skal man ha billige 2032 så finnes det her: http://www.dealextreme.com/p/2032-x-20-pcs-cell-batteries-751

underkant av 1 kr pr stk.

Link to post
Share on other sites

Bruker et Metex innstrument som er 15 år gammel. Supplerer med noe biltemakjafs i båten . + har to like tangamperemetere fra wurth. Ikke skjeldent får jeg en måling på innstrumentene som gjør at jeg prøver ett annet.. Så jeg ville foretrekke å ha ett par innstrumenter , eller ett skikkelig fluke som man av erfaring stoler på. Man må kjenne sitt innstrument mener jeg..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

de billige instrumentene eg har hatt har vist opp til flere volt feil, og når eg har slått de på uten å våre bortpå noe med pinnene står tallene i displayet og hopper fra -2V til 2V.. sånne instrumenter stoler ikke eg på ihvertfall, men det e no min mening.. "kompliserte oppkoblinger" kommer vel an på hvem man spør. Og hvis man har en del forskjellig utstyr i båten så er det ikke alltid spenningen skal være 12V. Og hvis man har et instrument som måler noen volt feil og man måler lading på dynamo f.eks og får 14V i displayet, så kan det jo også da være 12V ( tilnærmet ingen lading) eller 16V som ikke e bra for batteriene. Så eg har ihvertfall fluke som eg bruker til mitt bruk i hus, bil og båt..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

At et voltmeter hopper mellom pluss og minus et par volt med måleledningene ut i løse luften er ikke noen feil, men en følge av den nesten uendelig høye inngangsmotstanden. Men måler du 2volt feil med målepinnene ned på feks. et batteri, er det feil på instrumentet. Er det da snakk om et nytt måleinstrument, er det en klar reklamasjonssak enten det er kjøpt for kr.99,90 hos Clas Ohlsen eller kr.1999,99 hos Elfa. Så stort avvik er langt utenfor spesifikasjonene om det er billig eller dyrt. Er det gammelt og velbrukt, er det billige klart for bossdunken mens det mer kostbare kan repareres dersom du har råd å betale reparatøren 750 kroner timen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

men som pensjonert ingentinggjør og med elektronikkbakgrunn så vet jo du også hvilke farer som kan oppstå hvis instrumentet ikke virker som det skal. Skal jo litt til for å gjøre så veldig stor skade i et 12V eller 24V nett i båten, men det kan bli stor nok skade hvis man holder på med de tykkeste kablene og det skjer noe pga feil på måleinstrumentet. eg liker å føle meg trygg og ha marginene på min side. Selvfølgelig kan alle instrumenter bli ødelagt, men en fluke tåler mer enn billigtema sitt måleutstyr. Og når eg sier fluke, så tenker ikke eg på et sånt dyrt som ingar viser, men de litt mindre og enkle instrumentene..

fluke.jpg

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg nysgjerrig; Har du noen eksempler på hvilke feil som kan skje med et billig instrument og hvilke farer dette representerer?

 

hvis du sitter i motorrommet og holder på og tror det du kobler på er spenningsløst fordi instrumentet er defekt og viser 0V, så kan det skje ganske alvorlige ting.. en liten gnist og en liten dråpe eller to med bensin så e man godt i gang..

 

siden du tidligere har skrevet at du bruker måleinstrument i jobbsammenheng, så har du kanskje en jobb som gjør at du må på FSE-kurs 1 gang i året og då burde jo også du vite hvilke farer dette representerer.. hvis du e pålagt av jobben din å bruke instrumenter fra fluke, så vil jo det tyde på at jobben din vil at du skal ha en sikker arbeidsplass.. firmaet mitt også bruker også stort sett kun fluke som leverandør av måleinstrumenter til montørene nettopp fordi de er tryggere, mer stabil og tåler mer enn et billig måleinstrument.. hvorfor skal eg være mindre trygg hjemme enn på jobben? sier ikke at alle MÅ ha et dyrt instrument, men eg anbefaler etter mine erfaringer å bruke litt mer penger for å få seg ett skikkelig instrument..

 

Føler det blir mye kverulering her bare fordi noen anbefaler noe som koster litt mer enn 99.90 på biltema. Det var en anbefaling og ikke et forsøk på å presse noen til å kjøpe dyre ting. eg bruker måleinstrumentet mitt til mer enn bare båten så eg ville ha et skikkelig.. Det var mitt valg.. så får andre velge det de vil.. og når man spør om anbefalinger så må man regne med å få det i flere prisklasser uten at andre skal begynne å hakke og klage på det..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Men vi må vel få lov å ha våre egne meninger uten at det kalles å hakke på noen? Og Prøver en å ohme et 12volt båtbatteri, tror jeg det smeller og gnistrer like mye med et Fluke som et Biltema-instrument.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det påståes at det er sikrere med større sikring.. Jeg påstår det gnister mere av en stor sikring når den ryker enn en liten 10 amp sikring.. Dvs mindre sikerhet med tanke på kortsluttning og bensindamp..

 

du må ha en sikring som tåler maks/startstrømmen til utstyret du skal sikre.. større sikring enn det trenger man ikke..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Imponerende, men det har jeg ikke tenkt å teste hverken med noen av mine Biltema-instrumenter eller mer kostbare instrumenter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...