Jump to content

Vet du forskjell på styrbord og babord


alidal

Recommended Posts

Hvordan vet du 100% sikkert i en stresset situasjon, at den du gir en beskjed til ikke tenker høyre / venstre med utganspunkt i "egen kropp" og ikke i forhold til hva som er relatert til styrbord / babord på båten?

 

Er det vanskeligere å lære høyre og venstre på båten enn sty babord mener du? Takler ikke mottageren h\v informasjon når han står "feil " vei , takler han nok ikke sty\babord heller. Jeg kjenner dog ingen som ike vet \forstår hva høyre side av en båt er. De som alle retningene går ut fra egen kropp , sliter nok uansett .

Kom med et godt eksempel da..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jentungen er nå 2 år og 3 mnd. I går tok ho på seg sko sine og sa tydelig; styrboooor og babord. Har prenta det inn siden ho var født. Nå kan vi gå tur og jeg roper styrbord og babord og ho skjener av gårde. Artig når ho sier at ho har sten i styrbord sko.

Link to post
Share on other sites

Levind: Poenget med styrbord babord er at det er det samme uansett hvilken vei du står i båten, det er det ikke med høyre venstre om du ikke er alene.

Dette er vel bare tull, en båt, bil, sykkel, tog eller hva det nå måtte være som beveger seg har definerte sider som alltid relaterer seg til fartsretningen... Dermed er jeg uenig i din påstand.. F.eks. Høyre forskjerm på en bil er alltid høyre skjerm sett i fartsretningen. Er klar over at dette ikke så lett å skjønne for alle..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

"Huskeliste for styrbord og babord"

 

Er vel ikkje så rart, lenge sidan Haaby`n fant på det der :thumbsup:

 

 

Jentungen er nå 2 år og 3 mnd. I går tok ho på seg sko sine og sa tydelig; styrboooor og babord. Har prenta det inn siden ho var født. Nå kan vi gå tur og jeg roper styrbord og babord og ho skjener av gårde. Artig når ho sier at ho har sten i styrbord sko.

 

... når ein ser bileta av Albinbåt med styrbord, akter og babord. Pedagogisk rektig hehe. :lol:

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

F.eks. Høyre forskjerm på en bil er alltid høyre skjerm sett i fartsretningen. Er klar over at dette ikke så lett å skjønne for alle..

 

Men da må du legge til "sett i fartsretningen" før det er helt entydig. Det er det du slipper med Styrbod og Babord.

Hvor er høyre side av en tverstilt motor i en bil?

 

Jeg ble stoppet av politiet en gang og politimannen stilte seg forran bilen og pekte men venstre hånd på høyre (styrbord) blinklys og sa "sett på venstre blinklys". Jeg satte på venstre (babord) blinklys og måtte derettet blåse en promilletest selv om jeg mente jeg hadde gjort som han. Så ja det er ikke lett for alle å skjønne hva som er høyre og venstre.

 

 

Men denne tråden handler vel om du vet forskjell på Styrbord og Babord, og jeg må bare indrømme at det i noen tilfeller kan gå i surr. F. eks. må jeg av og til snu meg og se i fartsretningen på en annen seilebåt før jeg er sikker på hvilken halser den seiler.

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er at vi høres ut som om vi er oppvokst på sjøen, selv om vi egentlig bare er utpå noen helger i året og egentlig føler oss litt usikre da også. :crazy: Men bare vi har språket på plass så ordner nok resten seg, skal du se...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kom med et godt eksempel da..

Ingen som vil prøve seg?

Helt enig Rover.. Men når man ikke skjønner høyre og venstre som noen her later til , bør de heller ikke predikere andres forhold til sty\babord..

Mener å ha lest et eksempel en gang her som gav det dere sier litt tyngde , men husker ikke hvor..

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden burde være obligatorisk lesning for helsevesenet. Det er konkrete historier om folk som er operert på feil side eller har fått amputert galt ben fordi legen har forholdt seg til egen forståelse av høyre og venstre.

Er vokst opp med at Styrbord og Babord er absolutte begreper, og derfor er det lett å forholde seg til standarden.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden burde være obligatorisk lesning for helsevesenet. Det er konkrete historier om folk som er operert på feil side eller har fått amputert galt ben fordi legen har forholdt seg til egen forståelse av høyre og venstre.

 

Tror du ikke noen opp igjennom historien har tatt feil av styrbord og babord? :confused: De legene dette gjaldt hadde ikke klart styr\babord heller..

Si meg ,er ikke styrbord høyre siden av båten? altså ett annet ord for høyre ?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Selv erfarne kan ta feil med dette. Det var en båt - der nede i SW (Sydvest) av Norge - som fikk montert ny SB/BB lanterne. Og dette ble gjort mens båten lå på sjøen med baugen mot kaia. Etter noen dager oppdaget noen av oss at her stemte ikke fargene som var byttet om.

 

Han som hadde utført bragden hadde jo forholdt seg korrekt til SB-H / BB-V fra sitt utgangspunkt, i eget hode, på kaia der han sto og monterte. Så en ser at om en roter til begrepet kan mye bli misforstått. Tenk dere konsekvensen av dette dersom han hadde forlatt brygga om natta.

 

Jeg har bilde av monteringen, men velger å ikke legge dette ut her på BP da det er lett gjenkjennelig :smiley:

 

SB, BB, Akterut og Forut er fire (4) enkle begreper en burde klare å forholde seg til i båt og som beskriver båtens omfang

 

Se for dere det rotet det hadde blitt ombord i Statsråden ved heising av seilene vist en skulle bruke høyre og venstre kommando.

 

@haugi

Ja det stemmer at luftfarten også er bruker av SB / BB.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er ofte å gjøre bruk av små lapper som festes på armen. Slik vi lærte høyre og venstre i barnehagen. Under forutsetning av at en kan lese burde ikke styrbord og babord være noe problem. En kan også feste lapper rundt omkring i båten slik at en til enhver tid vet hvor styrbord og babord er uavhengig av hvor en befinner seg. :giggle:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Stemmer vel ikke helt, fly bruker det også, gjør de ikke??

 

Stemmer det! Flya har grønn lampe på stryrbord (høyre) vinge og rød lampe på babord (venstre) vinge. Å klare man å forstå hva kapteinen på flyet sier over høytalerne, nevner han ofte styrbord og babord når han forteller hvor flyet er.

Link to post
Share on other sites

Si meg ,er ikke styrbord høyre siden av båten? altså ett annet ord for høyre ?

 

 

Jovisst. Det er vel ingen debatt om det. Poenget er om man har behov for et høyre som entydig relateres til båten og ikke til skrotten din. Det høyre som relateres til båten, kalles styrbord. Det høyre som relateres til din kropp, eller andre ombordværendes kropper, kalles høyre.

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er ofte å gjøre bruk av små lapper som festes på armen. Slik vi lærte høyre og venstre i barnehagen.

Og når du snur deg rundt og ser akterover så er styrbord på hvilken side? Problemet er vel at vi ikke har styrbord og babord armer, det er forbeholdt båter (og fly)... :rolleyes:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jovisst. Det er vel ingen debatt om det. Poenget er om man har behov for et høyre som entydig relateres til båten og ikke til skrotten din. Det høyre som relateres til båten, kalles styrbord. Det høyre som relateres til din kropp, eller andre ombordværendes kropper, kalles høyre.

 

Ser ikke problemet. Feks man står med hodet vendt bakover og skal forklare en uvitende om hvor fenderen foran henger. ( den henger på styrbord rekke) Da sier man den henger foran til høyre. Ingen vil være i tvil eller?

KOM med ett godt eksempel. :yesnod:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Og når du snur deg rundt og ser akterover så er styrbord på hvilken side? Problemet er vel at vi ikke har styrbord og babord armer,)... :rolleyes:

 

Har en problemer med å vite om en står med ryggen til kjøreretningen eller ikke tror jeg hovedproblemet ikke er styrbord eller babord men heller om en bør ha båt overhodet. Ellers kan jo klistrelapper være løsningen :giggle:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...