Jump to content

Vet du forskjell på styrbord og babord


alidal

Recommended Posts

Merkelig at det er så mange på et slikt forum som ikke vet hva styrbord og babord er. Styrbord er et skips høyre side når man står akter og ser forover. Babor er et skips venstre side når man står akter og ser forover.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Babord

http://no.wikipedia.org/wiki/Styrbord

 

Det er IKKE det samme som høyre og venstre. Styrbord/babord brukes bare om båter og fly (luftskip?) . Å snakke om "styrbord ben" på en person blir meningsløst.

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at du har det normale vettet i behold Krimart :thumbsup:

 

Styrbord og babord er heldigvis konstanter noe høyre og venstre ikke er, hverken politisk eller maritimt.

 

Hifo lærer nok dette etterhvert selv om jeg regner med det tar sin tid :lol: :lol: :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det er IKKE det samme som høyre og venstre.

 

Krimart, kan ikke du forklare hva som er forskjellen mellom 'styrbord' og 'høyre' og mellom 'babord' og 'venstre' slik at vi kan avslutte denne diskusjonen? Forklar oss hva som er så spesielt med båter og fly i forhold til busser og tog at begrepene høyre og venstre er uklare når man befinner seg i de to førstnevnte transportmidlene.

 

Vi venter i spenning!

Link to post
Share on other sites

"PiperBill" sier:"Mye enklere på Ausie/englesk, da PORTvin er rød og man kan bruke reglen "There is no port(wine) "left"" Vel det blir ikke enklere når de kjører på Wrong side, mens vi holder oss på right side! :diving:

 

He He.. den var god og kanskje det forklarer hvorfor jeg har så store problemer med å bestemme hvilken side av veien jeg vil kjører på… :headbang:

 

Litt off topic men er det sånt at Sverige kjørte biler på the wrong side før i tida? Det var en som fortalt meg at når Sverige skulle bytte til høyrekjøring at det var foreslått å la bare lastebilene bytte side den første uka. En myk overgang het det? :flag_sw:

 

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Litt ”off topic” men er det sånt at Sverige kjørte biler på ”the wrong side” før i tida? Det var en som fortalt meg at når Sverige skulle bytte til høyrekjøring at det var foreslått å la bare lastebilene bytte side den første uka. En ”myk” overgang het det? :flag_sw:

 

Bill

 

Hehe, hørtes mer ut som om det kunne bli en veldig hard overgang, med masse lastebiler i samme felt men motsatt retning.....

Ellers så kan man ikke bare være enige i at det i båt heter styrbord og babord, og at det er henholdsvis høyre og venstre på båten sett aktenfra(som da er bak på båten :giggle:)

Ble en voldsom diskusjon av dette :wflag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...