Jump to content

Vet du forskjell på styrbord og babord


alidal

Recommended Posts

Om jeg hadde hatt en aksel og ror og uten thruster. Forutsetter en skal legge til.

 

Hadde da lagt inn på den siden propellen roterer mot, 45 graders vinkel, når baugen endelig lå noen cm fra bryggen hadde jeg da dratt full revers og "stumpen" hadde glidd perfekt inn til bryggen og båten var parkert. :thumbsup:

 

Med drev hadde det ikke spilt noen rolle, stumpen hadde blitt dratt inn dit rattet pekte. :thumbsup:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

La oss rydde opp i noen små begreper med hensyn til Sb/Bb.

 

Som skipper på skuta vet du selv (ihvertfall burde du vite) hvilken vei roret dreier. Dreier du rattet henholdsvis til Sb eller Bb vet du hva som kommer til å skje med roret som dreier til Sb eller Bb. Og en forutsetter jo at roret er riktig montert i forhold til rattet. Spiller ingen rolle hvem som står til rors. Du ber ikke rormann (kona) om å bakke skuta til Sb eller Bb. Du ber rormann om å komme til Sb eller Bb med rattet fordi du selv vet hva som kommer til å skje. Og hvorfor gjør en dette. Jo kun fordi rormann står med ryggen til hekken så og si alltid. Er rormann kompetent på egenhand med begrepene og kjenner skuta trenger ikke du å bry deg om dette. Skuta bakker inn i den deiligste bås uten problemer med høyre eller venstre begrepene.

 

Blir som med bilen på land hvor jeg kun bruker sidespeilene når jeg rygger (bakker) og dreier rattet til høyre eller venstre med et stort behag over å beherske kunsten (er for stiv i nakken til å vri hele kroppen) :saint: Og jeg sitter fortsatt med kroppen vendt forover.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Noen nevnte speil og bak frem tidligere i tråden.

 

Da har jeg følgende ekstensielle spørsmål:

Still deg forran et speil.

Hvorfor er det slik at VENSTRE blir HØYRE i speilet og HØYRE blir VENSTRE. Mens OPP forblir OPP også i speilet og NED forblir NED?

 

Greier du den er du klar for Institutt for matematisk filosofi.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

Norges Statsbaner burde kanskje også innføre begrepene styrbord/babord for å unngå forviklinger ved avstigning?

 

Ettersom halvpartene av passasjerene sitter med brystet i fartsretningen og halvparten med ryggen i fartsretningen, så skulle man tro — dersom teoriene som presenteres her på BP om begrepene høyre og venstres tvetydighet, er riktige — at halvparten av passasjerene ville forsøke å stige av på høyre side og halvparten på venstre side av toget når konduktøren så lystig og problemfritt roper over høyttaleren: "Neste stasjon Oslo S. Avstigning på høyre side".

 

Konduktøren skulle bare visst hvordan vi passasjerer tumler rundt i midtgangen og, i en forvirret sinnstilstand, prøver å finne ut: høyre? venstre? Hvilken side mener han?

 

Ah, STYRBORD, selvfølgelig! Nå skjønner vi. Hvorfor sa han ikke det med én gang?

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

? :confused: En båt har da ratt..

 

Nix. Ror. Det heter "å stå til rors" enten du holder en rorpinne eller et ratt i hånden.

Deilig at det er eget båtspråk.

 

Kjøre båt. Blir stadig vanligere, dessverre. Men en båt seiler.

Kjøre bil. OK. En bil kjører.

Kjøre fly. Et fly flyr, likeens pilotene og passasjerene.

Link to post
Share on other sites

Om jeg hadde hatt en aksel og ror og uten thruster. Forutsetter en skal legge til. osv

 

Du klarer det ikke eller? Ingen har enda kommet med en kjapp beskjed til rormannen i gitte scenario med bruk av st\ba.. Og man må anta rormannen er vendt bakover som er normalt ved rygging...

 

Still deg forran et speil.

Hvorfor er det slik at VENSTRE blir HØYRE i speilet og HØYRE blir VENSTRE. Mens OPP forblir OPP også i speilet og NED forblir NED?

:lol::flag::flag::lol:

 

Nix. Ror. Det heter "å stå til rors" enten du holder en rorpinne eller et ratt i hånden.

Deilig at det er eget båtspråk.

 

Nix. Fra Wikipedia, den frie encyklopediGå til: navigasjon, søk

 

Skipsror og -propellEt ror er en styreanordning hvor blad eller en vinge festet til en aksling. Dette brukes til å endre en krafts retning i en væske eller gass. Ror brukes oftest på båter, skip og fly.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hva forskjellen på styrbod og babord er? Styrbord er høyre side med grønn lanterne. Babord er venstre side med rød lanterne. Så da vet dere det :cool:

 

Dette med forbehold at man vet forskjellen på akter (bak) og baug (foran).

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Nix. Ror. Det heter "å stå til rors" enten du holder en rorpinne eller et ratt i hånden.

Deilig at det er eget båtspråk.

 

En båt med ratt har likefullt et ratt. Roret er i vannet under/bak båten - rattet/rorkulten er ombord i båten.

 

Begrepet "å ta roret" er underforstått ta kontroll over roret. Dette gjør du enklest med et ratt (eller da en rorkult dersom båten er slik utstyrt.)

Rattet kan til og med stå på babord side i enkelte båter :eek:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Rattet kan til og med stå på babord side i enkelte båter :eek:

Det er jo slettes ikke uvanlig.... var enda vanligere før?

 

Du må ikke forveksle dette med opphavet til styrbord, som nok går mye lengre tilbake; vikingene og styreåren.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

De aller fleste klarer nok å forholde seg til Styrbord/Babord, men det er svært mange som blir flakkende i blikket når de sitter der med rattet, eller var det roret, en mørk kveld, og blir spurt om hvilken side den møtende båten har mot egen båt når de ser den røde lanternen....

 

Ellers har jo skogsmatrosene et poeng, det klart man kunne konvertert fra Styrbord/Babord til høyre/venstre.

Man kunne kalt dørken for gulv, dekk for terassegulv, flybridge for takterasse.....

Men hvorfor skulle man gjøre det?

 

Personlig vil eg slå et slag for å holde i hevd begrepene som hører sjøen til.

Og vi trenger å passe på, kjøleskapet er jo allerede byttet ut med ssjøleskap.

 

Slik er det å leve i et demokrati, når tilstrekkelig mange tar feil, så har de rett :giggle:

 

Så derfor: Hold den maritime språkfanen høyt :sailing: :sailing:

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må ikke forveksle dette med opphavet til styrbord, som nok går mye lengre tilbake; vikingene og styreåren.

 

Neida, det gjør jeg da aldeles ikke.

Jeg vet godt at Wiksten brukte å legge rattet på babord side. Så også Storebro. Jeg har til og med stor sans for argumenetene for dette og har lagt mitt eget kartbord med autopilotkontrollen til babord. Styreposisjonen min er for øvrig midtskips.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Styreposisjonen min er for øvrig midtskips.

Kom Sb / Bb. Kom hardt Sb / Bb. Og etter Sb / Bb gir en kommandoen Midtskips.

 

Midtskips som er center linjen (C/L) på alle båter og går fra forut (nullspant) til akterut og hvor rattet bør være plassert på skuter med respekt for tradisjonene og som også fordeler område på båten med henholdsvis Sb og Bb side. Forutsetningen er jo at en vet hva som er forut og akterut på skuta.

 

At noen prøver å endre på tradisjonene ved å snikinnføre høyre og venstre er ok, men ikke gjøre dette på min skute hvor rattet ble tvangsflyttet fra Bb side til Midtskips.

 

Anløp en havn i Danmark for noen år siden og nåde den som la til kai med Sb side. Da ble det bråk :smiley:

 

Og går en ned i bunnene av båten så vil en oppdage at skruen med propellen skal dreie til Bb når skuta siger fremover og til Sb når skuta bakker. Det siste for å bakke skuta, som ligger til kai med Bb side, ut fra kaia med hekken først.

 

Alt henger i hop bare en ser poenget med Sb og Bb og nå også Midtskips :sailing:

 

Og nå har jeg ikke nevnt noe om Sb / Bb halser eller Lo / Le, eller SSW / SSE.

 

Kan jo ikke gjøre dette for vanskelig :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Styrbord er vel den siden styreåren var plassert...

Maleriet (husker ikke maleren) av Leiv Erikson med kurs vestover til Vinland viser tydelig hvor åren er plassert og at han selv står midskips i langskipet.

 

...men høyre og venstre

er grei kommando. Hold til høyre / venstre for staken, fyret, holmen så lenge en selv befinner seg ombord.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

 

Kjøre båt. Blir stadig vanligere, dessverre. Men en båt seiler.

Kjøre bil. OK. En bil kjører.

Kjøre fly. Et fly flyr, likeens pilotene og passasjerene.

 

Biler kan ikke kjøre. Der er sjåføren som kjører, bilen blir kjørt. Passasjerene biler (ja det er et verb). Hvordan det blir på fly og skip er jeg usikker på....

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke fatte og begripe at dette skal være så vanskelig. :giggle:

 

Høyre og venstre kan være forskjellige sider av båten avhengig av om en står med ryggen mot baugen eller ikke. Derfor har vi Styrbord og babord. Det er konstanter som er på samme side av båten uansett om en er apekatt eller ikke ombord. :giggle:

 

De som ikke klarer å få dette inn i nøtta bør snarest innlevere båten å gå til anskaffelse av campingvogn før det skjer store ulykker. :headbang:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Men så spørs det om Høyre vil kalle seg grønnt..... :lol:

Eh, det går ann å gjøre ting vanskelig. Og "de grønne" i politikken er jo også svært ofte venstrevridde! :rolleyes:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men så kan man gjerne si at de grønne vil STYRe, eller at det er mye STYR med de grønne...

Eller var det de rød/grønne???

 

Contraband: Er det mange som omtaler campingvognens, skal vi si styrbord side, som venstre side hvis de står foran vognen og ser mot vognens front??

Har ikke truffet så mange... :giggle:

 

Men det er ingen grunn til å forlate de maritime uttrykk bare fordi det finnes andre uttrykk med tilsvarende betydning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...