Jump to content

Vet du forskjell på styrbord og babord


alidal

Recommended Posts

Og vist dere begge sto med ryggen til baugen :wink:

 

Det var det jeg mente .. Ingen er i tvil om hvor foran på en båt er . Og ingen er i tvil om hvor foran til høre på en båt er. Hvis noen synes det blir komplisert , så vil det ikke hjelpe med st \ babord heller dessverre..

Jeg tror noen av dere tilhengere av st\ba sliter med h og venstre?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror noen av dere tilhengere av st\ba sliter med h og venstre?

De eneste gangene jeg sliter med høyre og venstre er overgangen mellom Calais og Dover, men da i toppen 10 minutter. Da er jeg farlig i trafikken på begge sider :lol:

 

Hva vil du egentlig frem til Hifo. Trådstarter spør om du vet forskjell på Sb og Bb. Muligens svaret er et av dine forsøk på å rettferdiggjøre dine egne mangler på Sb / Bb :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Da sier man ikke det du sier der. Man sier gå bak i båten og hent brannslukkeren for faen. :flag_bp:

...og personen springer som faen og ankommer akterkabinen. Roper til hifo: "Hvor er den ?" og hifo roper tilbake: "Til høyre i skapet!". Svaret kommer etter en stund med febrilsk leting. "Ingen brannslukker her!".

 

Hvor ligger feilen hifo - skuta brenner helt ned ?

 

Sjøretten etter noen uker:

Dommer: "Hvorfor fant du ikke brannslukkeren ?"

Tiltalte: "Hifo hadde glemt å merke skapet med høyre og venstre."

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

 

Hva vil du egentlig frem til Hifo. Trådstarter spør om du vet forskjell på Sb og Bb. Muligens svaret er et av dine forsøk på å rettferdiggjøre dine egne mangler på Sb / Bb :lol:

 

Nei jeg har faktisk lært meg det.. Men som det synes (og som jeg selvsagt ante) så er det i 99 % av tilfellene like "riktig" å bruke h\v som sty\babord.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

"Spring akterut i skapet til venstre og hent brannslukkeren". Hvor går du da, styrbord eller babord. Tvetydig ordre, som ikke bør forekomme. :rolleyes:

 

Hva vil du si hvis du rygger og skal svinge akterenden til høyre da? Da holder ikke sving mot styrbord lengre :giggle: Heller ikke sving mot babord.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

det vil jo bli å bakke mot styrbord...

:confused: Det blir jo feil. Når man rygger og skal ha fua på båten til å svinge mot høyre.( sett innenifra båten ) Rattet må dreies mot venstre \bab . Bakke mot styrbord må vel bli motsatt vei. :smash:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Når man rygger og skal ha fua på båten til å svinge mot høyre.( sett innenifra båten ) Rattet må dreies mot venstre \bab . Bakke mot styrbord må vel bli motsatt vei. :smash:

Med vannjett blir det også feil, det er nok bare å innse at uansett hvilke begreper man bruker så kan man ta feil.

Link to post
Share on other sites

Her kommer det vel annpå om en har aksling eller drev Hr Hifo. Om en forutsetter at båten har stoppet opp, at en har aksling og ror og styrbordgående propell er det helt naturlig at akter beveger seg mot styrbord. Har en fortsatt aksling og babordgående propell vil båten naturligvis gå mot babord før hastigheten akterover blir stor nok til at den igjen går ditt roret peker. Har en drev spiller ikke dette noen rolle da stumpen uansett går den veien rattet peker uavhengig av akterover eller forover.

 

Jeg forutsetter hele tiden at en ikke har ror i baugen eller kjører babord thruster sammen med styrbordående akterpropell :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Her kommer det vel annpå om en har aksling eller drev Hr Hifo.

 

 

=Ok Skriv hvordan du ville brukt sty\bab i denne situasjonen da.. La oss si du har en aksel med ror. Ikke tenk på rotasjon osv .

Hvis det blir vanskelig prøv med drevbåt med 1 motor.

Hvis det blir vanskelig prøv med høyre\venstre..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Om en har aksel med ror er det svært viktig om en har babord eller styrbord gående propell. Årsaken til at en bruker bekrepet styrbord og babord side av båten er nettopp fordi venstre og høyre kan gi missforståelser avhengig av hvordan en står i forhold til lengderetningen på båten. Styrbord/babord er konstanter :thumbsup:

 

Forstår en ikke dette er campingvogn et riktigere fartøy godt forankret på en campingplass, noe som vil være til stor glede for resten av båtfolket :giggle:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...