Jump to content

Vet du forskjell på styrbord og babord


alidal

Recommended Posts

Godt å vite.

Kan du ikke forskjellen før du entrer en båt og skal på tur tenker jeg med gru på resten av kunnskapene. Hvis det er slik at en må lese i et kart for å tolke en betydning eller se på en plansje når det oppstår en situasjon er det gått for langt. Basiskunnskapene må kunnes. Babord og styrbord er en del av de.

Link to post
Share on other sites

Jeg får av og til kjeft av dama når jeg sier høyre eller venstre i båten.

"Kan du til helvete snakke så folk forstår deg!" sier hun på kav nordnorsk da.

Hennes problem er at hun har vanskelig for å huske forskjell på høyre og venstre, men overhode ikke har problemer med styrbord og babord.

 

Selv fikk jeg det inn med morsmelken og surrer aldri med rød og grønn side av båten.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Ganske skremmende, men samtidig en fin påminnelse til de som bruker SB og BB om ei øy eller en stake hvor høyre og venstre er korrekt. Det er kun båter som har SB og BB ingenting annet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Levind: Poenget med styrbord babord er at det er det samme uansett hvilken vei du står i båten, det er det ikke med høyre venstre om du ikke er alene. Sier du på vhf at du passerer noen på høyre side er det vanskelig for de og vite hvems høyre side om dere ikke går samme retning, og så videre i drøssevis at situasjoner.

Link to post
Share on other sites

Har alltid kunnet forskjellen på styrbord og babord også hvilke farger de har. Men problemet var når en kom og spurte: " styrbord er det høyre eller venstre" da tenkte jeg hva er venstre og hva er høyre. Så mens mange pugger styrbord og babord må jeg pugge høyre og venstre :crazy::seeya::wflag::flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Styrbord og babord har også et sikkerhetsaspekt.

Skjer det ting for eksempel under reving eller seilas i ruskete vær og en må gi en kjappe ordre til mannskap, vet alle hva styrbord og babord er.

Dette gjelder uansett hvor en er på båten og om en ser forover eller akterover.

 

Det gjelder naturligvis uansett hvilken båt en har.

Og mange har sikkert opplevd situasjoner bla inn eller ut fra kai hvor det må gis kjappe beskjeder om fendere, tauverk, båtshake osv osv, hvor styrbord eller babord er en viktig del av kommunikasjonen?

Redigert av Arild Iversen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Styrbord og babord har også et sikkerhetsaspekt.

Skjer det ting for eksempel under reving eller seilas i ruskete vær og en må gi en kjappe ordre til mannskap, vet alle hva styrbord og babord er.

 

Hva er problemet med høyre venstre i dette tilfellet? Det er vel ikke stort mere enn Lumi 1 sitt eksempel ike høyre venstre kunne blitt brukt?

Og han kunne også sagt gått til høyre for deg . Greit for m eg at det er sånn , men h\v hadde funket bra det også. Vi som er vandt med biler , er da aldri i tvil om hva som er venstre og høyre på en bil , selv om vi står på hodet bak frem oppå taket.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hvordan vet du 100% sikkert i en stresset situasjon, at den du gir en beskjed til ikke tenker høyre / venstre med utganspunkt i "egen kropp" og ikke i forhold til hva som er relatert til styrbord / babord på båten?

 

Styrbord og babord er konstant i forhold til egen og andres båter, uansett.

Høyre og venstre vil alltid være en variabel med utgangspunkt hva hver enkelt oppfatter.

 

Det er ikke for nostalgiens skyld at disse begrepene fortsatt er i bruk verden over.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...