Jump to content

Hvilken laderegulator til batteribank på 4 batterier?


ollebolle2

Recommended Posts

Hei

 

Har en Mørejet 30 med 7,3L Mercruiser motor 300hk. Glemte hovedstrøm bryteren for en uke siden og noen apparater på og da ble alle 4 batteriene tømt. De er i dag paralellkoblet i en bank.

 

Ønsker å skille de slik at jeg får 2 banker med 2 batterier. Når motoren stoppes vil jeg "separere" startbatteriene og forbruke fra de resterende 2. Er usikker på om det lar seg gjøre uten en manuell bryter?? (1-2-1+2-0) men ønsker i utgangspunktet ingen manuell bryter.

 

Vil denne funke som tiltenkt og vil denne tåle belastningen som startmotoren på 7,3L motoren krever?

http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/laderegulatorer/bep-voltsenitivt-rele-125a-dual-sense

 

Hvordan slår evt dette releet over til startbatteriene?

Link to post
Share on other sites

............

Ønsker å skille de slik at jeg får 2 banker med 2 batterier. Når motoren stoppes vil jeg "separere" startbatteriene og forbruke fra de resterende 2. Er usikker på om det lar seg gjøre uten en manuell bryter?? (1-2-1+2-0) men ønsker i utgangspunktet ingen manuell bryter.

.........

 

Jeg har benyttet D+ fra dynamoene til å styre et kraftig sammenkoblingsrele som kobler sammen batteriene når motor(ene) er i drift og dynamo lader.

 

omkobler.jpg

 

I dette tilfellet: Når begge motorene stoppes så skilles batteribankene.

Kan enkelt mdifiseres til å gjelde en-motorsdrift!

 

Du finner mere om dette oppsettet i denne tråden

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Bare for ordens skyld.

Overskriften skulle kanskje endres til "Ladestrøm-fordeler".

 

En regulator justerer spenninger og/eller strøm,

det blir ikke gjort av en fordeler.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hva med å innstallere en batterivakt. Under en gitt spenning kobles noe ifra og du slipper at alle fire er flate. Kan ellers nevne at Mastervolt har en tapsfri ladefordeler, med inntil tre batteribanker som kan lades, skilles. Den taper mye mindre enn VP sine standard ladefordelere. Har du en moderne dynamo kan du flytte målepunktet til dynamoen langt ut i annlegget for å kompensere for spenningstap.

Link to post
Share on other sites

Nei, det var jo ikke direkte spørsmål om ladestrømfordelingen, eller?

 

Men takk, nå kan man vel henvise på denne alternativen også.

Pro Split R

Monteres som en skillediode mellom dynamo og batteriene og styres også f.eks. via D+.

 

Ellers finnes det flere muligheter etter smak og behag, og ikke minst behov.

Et bra skillerelé gjør også susen, og må man spare strøm da finnes det også såkalte bistabile reléer.

 

Batterivaktere (dvs. en enhet som slår av strømkretset når en bestemmt spenning er nådd) er jo ikke dummt.

Men man burde da kanskje velge en som kan justeres,

slik at man unngår for dype utladinger også mht. type batterier.

 

Sterling tilbyr nå også en serie med forskjellige og programmerbare reléer.

Jeg har ikke lagt sidene ferdig siden jeg fortsatt tester, men det ser bra ut.

Pro Connect IF, VSR og CVSR tilbyr hver for seg noe trinns mer enn et av de andre.

 

Jeg tester akkurat nå "Pro Latch R".

Dette relé sammler allt det som hele serien "Pro Connect" kan, pluss litt til.

Finnes til maks 80A, 160A og 240A og er for både 12 og 24V.

 

Litt tekst:

Pro Latch R.

En ny dimensjon av voltsensitive reléer

For både 12V & 24V, automatisk justering til riktig spenning

- Inkluderer alle funksjoner av Pro Connect VSR & IF

- Også velegnet f. solaranlegg og det det finnes ellers behov for helst lite forbruk

- Kan brukes for både vern av startbatterier, forbruksbatterier, strømkretser, etc.

- Under- og overspenningsvern

- Vann- og støvtett IP65

- Aktiveres ved trendfølge, dvs. når inngående spenningen overskrides

- Nødtaktivering mulig med ekstern bryter

- Kortdeaktivering mulig

- Bi-stabil = ikke noe strømforbruk for å holde for å holde reléet åpent eller lokket.

- egenforbruk bare mellom 5 og 20mA

- Programmerbar, virker begge veier

- Uni- eller bi-direktinal virkning

- Basisprogrammet passer de fleste, men reaksjonsspenninger er manuell justerbar

- Alle spenninger programmerbar i 0,1V trinns

- Oppdeling fra 10,4 / 20,8V til 14,7 / 29,4

 

 

Ellers hjelper det å ha en A-Meter med Ah-teller og litt aktiv kontroll av den som bruker båten.

Vaner man seg til å se på den mens man forlater båten da ser man umiddelbart om det finnes noe som trekker.

 

 

Siden du ollebolle2 bruker 2 og 2 batterier finnes det jo 1 alternative til.

Du kan kanskje installere et separat startbatteri i tillegg til de fire du har,

da kan du dobble forbrukskapasiteten og hjelper enormt siden man halverer utladingen per stykke batteri.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det jeg tenkte på er noe så enkelt som " Disconnecting relay" fra Nagares.Det legger inn ved 13.4V og ut ved 12,8V .Det tåler 100 Amper. Med dette vil du kunne bruke alle batteriene ned til et visst punkt, og så klikker releet av og den delen av batteribanken du velger står uberørt. Brukes ofte i båter med 2 batterier, der man må spare på det ene for å få starte. Dette er en billig måte å bestemme over strømmen sin. Men du må ha to hovedbrytere uansett. En til start og en til service. Fordelen er at dette releet lader og beskytter batteriene dine "automatisk" Når motoren går lades først startbatteriet,og når dette når en spenning under drift på 13,4v legger releet inn resten av batteribanken din. Jeg kan muligens utdype dette mer hvis nødvendig.Må bare snakke med en kollega som jobber med bensinmotorer. Jeg har bare dieselmontering.

Link to post
Share on other sites

13,3/12,8V er det vanlige og brukes også på de fleste normale skillerelé.

Forskjell ligger da i kvalitet, aksjonstid, forsinkelse, andre smågreier.

 

Men på båt er slike jo tenkt for å koble/frakoble ladestrøm,

dvs. at disse spenninger betyr lading/ikke lading mht. det batteriene trenger for å kunne stå sammen

uten å utjevne seg i hverandre.

 

Det er ikke det samme som en batterivakter.

Batterivaktere er tenkt for å kontrollere utlading av batterien mht. spenningen.

Bra, snakker man om "Standard-vanlig-bly-syre".

Men per dags dato litt usikker siden det finnes mange forskjellige type batterier som kan utlades forskjellig.

Grensen på den ene går ved 12,4V mens andre kan utlades uten skader med f.eks. 11,5V.

0,9V derimaot kan betyr 2 dager lengre lys for den ene,

mens en annen med en annen type begynte å skade batteriene sine allerede.

 

Derfor skal man først sjekke hva man virkelig trenger,

eller kjøpe seg noe som kan tilpasses/programmeres.

 

I tillegg må man sette spørsmålstegn om "må, eller ikke".

En som sitter med 400Ah og en forbruk med 10A på en båt som brukes daglig har vel bare få problemer.

Finnes det derimot saktegående utladinger f.eks. på seilbåt på langtur, da snakkes vi om tiendel Volt.

Men begge to har likevel flere grunnlag som likner på hverandre og som kan være grunn for automatisert begrensning ved utlading og lading.

 

Likevel trenger de fleste bare 1 bryter og en Amperemeter på forbruksbenken for å få godt styre. :thumbsup:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for utfyllende svar :thumbsup:

Det føles litt over hodet på meg det som blir skrevet..

Båten blir ikke brukt på ferieturer, men fisketurer og til\fra hytta som er 7nm unna. (Kanskje en helgetur innimellom)

I utgangspunktet fungerer det greit å ha alt i en bank som i dag, men veldig kjedelig å komme ned og ikke ha strøm til å starte som for en uke siden. Tenkte da å separere med 2 og 2 batterier, helst uten bryter som blir glemt..

 

Så for å spole tilbake til start; Vil "dingsen" som jeg linket til over fungere eller Pro Split R kanskje? Tåler de begge strømmen ved start på en 7,3L Mercruiser Diesel?

 

Hva er pris på Pro Split R?

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig, en må jo får litt input når den først spør om noe. :smiley:

 

Starteren ligger utenfor det hele, så lenge man ikke eier f.eks. Cat med 5,5kw og nervøse finger som starter to ganger.

 

 

Hvis du ikke bruker batteriene til annet enn det du skriver da behøver du jo heller ikke å øke kapasiteten.

...bare at jeg vet om fiskere som bare driver på vannet over en hel døgn,

med lys og radio og kjøleskap og VHF og radar og .....

 

Men gjør du ikke sånt da trenger du jo i grunn ikke mer enn

- å dele opp batteriene i start og forbruk, .. og

- å sjekke at det ikke finnes forbruk på startbenken untatt det som tilhører motoren.

 

I så fall blir startbatteriet separert og forbruksstrøm hentes kun fra forbruksbatteriene.

Resultat: Du kan starte selv når forbruksbatteriene ble henrettet.

 

Du kan da i så fall bruke allt som skiller automatisk og som er velegnet for dine strømbehov.

Kjøp i hvert fall noe som har forsinkelse, dvs. ikke noe no-name-reléer.

 

For bruk som skillerelé mellom start og forbruk må du også hvite hvor mange Ampere dynamoen yter.

Det + 10% blir da minste effekt som reléet skulle kunne takle.

 

Unntak:

Finnes det derimot ankervinsj og thruster på forbruk mens dynamoet ligger på start

da skulle en holde seg unna standardreléer og kjøpe HD-reléer som enten

er beregnet for den strøm som kan gå via reléet når forbruksbenken er tom,

eller klarer å kvitte seg med belastningen.

 

Det finnes noe utvalg på reléene.

Jeg har ikke oversyn på alle men i Norge finnes det materiell fra Sterling, Victron, Mastervolt, BEP, BlueSea, og noen til, med samt en rekke billige kopier og modell som har gått ut på dato hos den opprinnelige produsenten.

 

PSR har en eller to inntak og 2/3/4 uttak.

Bortsett av en rekke unike funksjoner jobber den altså som skillerelé.

Størrelsen må du finne fram som jeg sa, priser finnes her.

 

Med reléløsninger er du kvitt startvansker pga. for lite strøm på start.

 

Men andre problemet ditt er å unngå ukontrollert utladingen:

Det billigste er å skærpe seg.

Det beste er å skærpe seg OG å se på Amperemeter, pluss kanskje å bruke hovedbryteren.

 

Dreier det seg også om å bruke batteriene best og å berge dem da trenger man en Ah-teller

og vane å se på den av og til.

 

Klarer man ikke det i det hele tatt da kan man bruke et programmerbar og ellers automatisk relé

som kutter ut forbruket på definert grense.

 

Da skulle du nå vite det meste, men andre kommer sikkert med flere foreslag.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Her nevnes bl.a. voltsensitive skillereleer (VSR).

 

Om du ønsker å gjøre dette billig og enkelt så ta en titt på BT's Voltsensitive rele til kr.149,-

 

En typisk modifisering av det elektriske systemet kan se ut som nedenfor:

 

vsr_modifiser.gif

(Illustrasjon benyttet i en tidligere tråd om BT's VSR)

 

Her er VSR innkoblet på start hovedbryter slik at plussforbindelsen til VSR brytes når hovedbryter til start er utkoblet. På den måten så unngås evt. nedtapping av startbanken som følge av sensekretsen i det voltsensitive releet (VSR). Denne trekker ca.10 mA når den er tilkoblet og føler på spenningen.

 

Du kan lese mere om Biltemas VSR i denne tråden !

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ser at du har fått mange svar, men ikke på det du spør om.

Dingsen du har linket til vil fungere slik du ønsker, det er dette den er designet for. Den behøver ikke å tåle startstrømmen, den skal ikke håndtere mer enn ladestrømmen til forbruksbatteriet.

Link to post
Share on other sites

.. men ikke på det du spør om.

Dingsen du har linket til vil fungere slik du ønsker,

.....Den behøver ikke å tåle startstrømmen, den skal ikke håndtere mer enn ladestrømmen til forbruksbatteriet.

Det vet vi ikke siden det finnes flere muligheter.

Ingen vet ennå om det finnes storforbrukere på "feil" side i forhold til dynamoets maksimalt effekt.

 

Motoren kan ha 60, 80, 120, 135, 150, 180, eller også 200A på dynamoet.

Finnes det f.eks. også store AGM med lav motstand på forbruk

da kan det hende at alene den suger mye mer enn 125A til seg.

Pluss helt normal forbruk kan det bety umiddelbart døden av reléet.

 

Derfor kan man ikke si at 125A holder, uansett om det er BT, BEP, eller en annen relé.

For slike tilfelle finnes det kraftiger, for ikke også å si bedre utstyr

og derfor fikk ollebolle2 litt mer utførende svar som inkluderer også andre muligheter

men hovedsakelig annledning for å tenke.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...