Jump to content

Sunseeker 62 Manhattan - tatt opp fra 107 meters' dyp


bliss X

Recommended Posts

Hvis man leser dommen og tar utgangspunkt i at en norsk rett er nogenlunde seriøs, da har man kommet et stykke på vei. Det er namsmannen som nå tvinger igjennom et salg på vegne av noen som har et berettiget krav. Det er sansynlig at dette er tollmyndighetene, men det er ingen her som med sikkerhet ved dette.

At ikke advokaten til de tiltalte belyser viktige sider ved saken eller at hypotesene om at båten flyter med åpen ventil kommer kanskje av de tilitalte selv ikke er tjent med at dette testets og kommer frem?

Det som nå er igjen av "spenning" i denne saken er å få bekreftet/avkreftet påstanden om ankesaken.

 

Det er de tiltalte som førte båten inn i norsk farvann ikke IF . Hvis du finner åpenbare feil i dommen i seg selv så ber jeg deg om å henvise litt mer nøyaktig til dommen. Ikke ta utgangspunkt i det du leser her, men kun dommen.

Link to post

Var det jeg skrev Arne... de slepte båten inn i Norsk farvann men de førte den ikke inn til land og lurer på om de er avgiftspliktige for HK avgift før de har lagt til i Norsk havn/land ... utenlanske båter har lov til å ferdes i norsk farvann uten at det tilfaller hk avgifter så vidt meg bekjent,

og for å sette det litt på spissen så var jo ikke de " tiltalte " ombord da dette skjedde .... lov å spekulere på hva som er rett og galt her og hvis de hadde betalt for båten inn til landet så er det vel mellomannen her som skylder avgifter ??

bare synser litt jeg som mange andre her ... hele saken her lukter i alle retninger syntes jeg ... er det rart en er forvirret ...og dommen blir en ikke klok av

der står det minimalt syntes jeg og er det det som blir lagt til grunn for felling av forbrytere så sier jeg bare at da er norsk rettsystem er korrupt så det holder ..men regner med det er mye som ikke er kommet frem i offentligheten der heller ...

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Pensjonist

 

Link to post

tviler sterkt på at de fikk 600k i bot for det eller et beløp rundt der en plass som er nevnt en plass tidligere i tråden :thumbsdown:

 

Og If kan da slettes ikke stenge konto til noen som helst annet en egne kontoer det er det kun norsk rettvesen som kan :smash:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Pensjonist

 

Link to post

Jeg har innbilt meg at de kun kjøpte båten uten avgifter fra selger, siden den skulle sjøsettes i Sverige, og deretter skulle de tiltalte selv tolle inn båten/betale avgifter inn til Norge, men nå har jeg ikke lest dommen på noen uker, så der er mulig jeg er litt på trynet her. Jeg innbiller meg iallefall at de tiltalte selv skulle betale mva og hk selv. At dette ikke gikk igjennom selger siden båten ble overlevert i Sverige og ikke i Norge som intensjonen var i finn annonsen ( mellomannen i Bergen )

Link to post

kan se ut til at det er dette de ble dømt til å betale

fra dommen

Erstatning

Det er nedlagt påstand om erstatning til If Skadeforsikring NUF med 659 006 kroner. Dette

er omkostninger ved berging og oppbevaring av båten.

Det er ikke tvilsomt at If Skadeforsikring har hatt disse omkostningene ved å finne, heve

og oppbevare båten. Forsvarerne har derimot ment at dette er etterforskningsskritt som skal

dekkes av det offentlige og eventuelt bedømmes som saksomkostninger.

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Pensjonist

 

Link to post

oioi kl er 2, finn.no er livsfarlig. Merker jeg plutselig ble litt usikker og ikke husker hvordan det var beskrevet i dommen og tidligere. Så jeg tror jeg dropper å si noe. Du har nok rett i at kjøpesummen ble 1.5 jeg husker rett og slett ikke akkurat nå. Dette med tollkravet har jeg vel egentlig bare hørt fra 007 så det avventer jeg til det kommer frem noe mere. For alt jeg vet kan det jo være at dommen er rettskraftig og at det er If som er oppdragsgiveren bak namsmannen sitt tvangssalg.

Redigert av Arne Hansen (see edit history)
Link to post

Jeg regner med at båten er betalt til selger i Bergen (inkl. mva og hk-avgift).

Vel da har du neppe lest hverken dommen eller denne tråden... Der står det svart på hvitt at de har betalt 400.000NOK til til agent i Bergen og ca. 394.000NOK i € til agent i Frankrike... Det er ikke betalt hverken mva. eller hk avgift på denne båten... Dette har jeg skrevet flere ganger i denne tråden.. De faktiske utlegg på båten ved ankomst Strømstad er 794.000 NOK for båt og 160.000 kr i cash for transport pluss en ca. 10000€ betalt via bank for transport.. Med andre ord ca. 1.050.000 kroner.. Alt dette står forklart i dommen fra tingretten, et nøyaktig oppsett for dette er også beskrevet tidligere i tråden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

@LaLuna: Alle avgiftskrav inntrer idet båten passerer grensen for norsk territorialfarvann. Og det er den som innfører varen, i dette tilfelle den som sitter ved spakene på båten, som er avgiftspliktig. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvor båten ble senket, men ut fra kart etc fra hevingsstedet, er det neppe tvil om at det skjedde langt unna grenselinjen.

 

Siden ikke If... neppe var ombord da båten ble senket, er det nok våre venner som skal dekke MVA- og HK-avgift-regningen, ja.

 

Lukten du mener å kjenne fra saken er nok god, gammeldags røyk av kjeltringstreker.

 

Forøvrig: VÆR SÅ INDERLIG SNILL å slutte å antyde at saken ble "tapt" av guttene pga dårlige advokater, manglende sakkyndighet etc. Det er grenser for hva noen kan gjøre i en så opplagt sak som denne uten å være trollmann. Feilen i denne saken var at If... hevet båten. Det hadde nok kjeltringene ikke sett for seg.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...