Jump to content

Sunseeker 62 Manhattan - tatt opp fra 107 meters' dyp


bliss X

Recommended Posts

Å forsikre denne på nytt skal da ikke være noe problem. Den er jo fortsatt en sunseeker 62 manhatten. Foorsikringssumen er den du oppgir.. Båten må jo registreres i skibsregistret uansett historie.

Link to post
Share on other sites

Alle sandwichkonstruksjoner og blindskott må åpnes og rengjøres. Sandwichmateriale må byttes ut og limes/plastes inn på nytt. En nesten umulig oppgave å få bra nå som skrog/overbygg er montert og man ikke lenger har mulighet til vakuumbaging. :nonod:

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mangler slik pinne man kan bruke laken på, fullstenig uinteressant!!! :santcheer1:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Er det opplyst i annonsen at den har vert på 107meter trykk?

Eg tenker på at noen blir nok lurt til å kjøpe den, som om den har sunket ved kai. Og som bobåt vil den være sterk nok uansett vanninntrenging i laminater. Sette tørke på 1mnd, og så springe over med skipper fuktmåler, eg tipper det er ubetydelig problem med skrog.

Men så mykje utgifter det er å fikse opp den båten, så vil det bli billigere å gjennomføre ny import , men uten å senke den da... Så dette bør doneres en fritidsklubb med lions-støtte eller noko slik.. som prosjekt for ungdom.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at man kanskje kommer langt med 500 000,- Det betinger imidlertid at man får i gang motorer. Det er alfa omega.. Men, dette med trykk på 107 meters dyp var noe jeg ikke har tenkt på. Jeg har forøvrig sendt e-post til selgere for å få litt mer info om tilstanden dersom det finnes.

Link to post
Share on other sites

Jeg mistet motet bare ved å se på bildene :rolleyes:

 

Da ville du mistet pusten om du hadde sett den i virkeligheten, Mathilde !

Jeg skjønner ikke noe av at den står til salgs overhodet. Det der er et vrak !

En bil kan man renovere, men her snakker vi om 62 for med totalskadet båt og motorer

som ville koste kollosale summer å få liv i, vil jeg tro..

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at man kanskje kommer langt med 500 000,- Det betinger imidlertid at man får i gang motorer.

Det vil nok kreve en totalt overhaling med utskifting av det meste vil jeg tro.. Båten har ligget på 107 meter i 10 måender... utsatt for saltvann på ca. 10 bar overtrykk i hele denne tiden.. Det samme har skroget... en må regne med at vann har presset seg inn overalt....(forutsetter at det er balsakjerne i resten innlegget, men vet ikke noe om konstruksjonen)

 

Så utsettes dette for vanntrykk på 10 bar... da er det det garantert gjennomtrukket av sjøvann under høyt trykk.. Så er frogan hvor lenge går det før balsa begynner å råtne etter en slike behandling... Det er ikke bare rett frem å tørke dette ut.. en må fjerne lat på innsiden, all balsa må frem i dagslys for å kunne tørkes.. Det hjelper ikke bar med varme innvending, en blir ikke kvitt fuktigheten av den grunn da den vil være innkapslet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at man kanskje kommer langt med 500 000,-

 

 

500,000. tror du vertfall mangler et 1 tall foran summen din der..

 

Den som kjøper det prosjektet der og har tenkt og lage fin båt av det, MÅ ha ramlet i en tønne med pågangsmot og idiot saft...

 

Han som kjøpte den 58 foteren som gikk need på jomfru turen for noen år siden..

 

Har hørt at han brukte 4mil for og få den bra igjen, og da var den bare under noen timer på lavt vann. (er det noe som kan bekrefte den summen og som husker den båten?

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Det var vel Helge Duus, eieren av Ibiza boats, som kjøpte den båten så sikkert litt vanskelig å få et kronesvar på hva han kostet på båten før han solgte den?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at det gror godt inne i selve treverket også, det vil være sopp/mugg inne i skjøter og på baksiden av treverket. Jeg reparerte en Forgus for mange år siden som hadde hatt en liten lekkasje gjennom noen skrueforbindelser i dekket. Det ble en del graving for å få fikse det småtteriet der. Alle kabler må skiftes, vann har migrert mellom isolasjon og kopper. All instrumentering må skiftes, all elektronikk. Motorene må heloverhales, bare delene vil beløpe seg til flere hundretusen for hver motor. Her er det kun motorblokker og selve topplokkene som vil kunne brukes. Sannsynligvis vil det være billligere å kjøpe nye motorer. Gearene kan vi vel bare glemme, må sikkert skiftes. Forsterkninger og motorfundamenter er fulle av vann. Til slutt står man igjen med et plastskall der isolasjon er fjernet, to motorblokker, noen akslinger og diverse motor/eksosdeler. Renoveringene av SVAAP, Minde og Soenwaater blir nok rene ferien i forhold til å bringe dennen båten tilbake til brukbar stand.

Link to post
Share on other sites

Så kan man jo velge å fokusere på det man får med på kjøpet. Et stort tett skrog med to skikkelige motorblokker, rekker og andre flotte deler. Selfølgelig må all elektronikk ut og skiftes.. Man kommer langt med pågangsmot, ordenssans og en god vask... Jeg sier likvevel ikke at dette er noe å satse på, men virkelig artig å vurdere.

Link to post
Share on other sites

Snakket med noen av de som driver å bygger opp Oseberg replicaen i Tønsberg. De sa at for å kunne gjøre treverk fleksibelt slik at det kunne formes og tilpasses langs sidene oa. senket de det ned på 10 meter og lot det ligge der å trekke vann i ei ukes tid. Da var treverket fullstendig mettet med vann, og kunne vris og bøyes uten fare for brudd og spenninger. Her har altså treverket ligget i 10 måneder på +100m. Say no more.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette skroget er en bakteriebombe velegnet for å gi varige helseplager ved lengre opphold, å tro at mye er gjort med litt vask og polering tror jeg er naivt.

Noe kan reddes å gjenbrukes ja, men er det verdt det? det tror jeg ikke..

Link to post
Share on other sites

Mange bra innlegg over om skader som følge av vanninntrengning. Det beste å bruke skroget til er kanskje å bruke det som støpeform. Da får en imidlertid et avfallsproblem. Kan evt selge det ut av landet igjen til et land der arbeidskraft er billig.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om disse skrogene har innstøpt treverk, eller er det bare noe man tror? Om den ikke har større mengder treverk/balsa innstøpt så burde skroget være helt OK selv om det har ligget under noen måneder. Det meste av treverk i innredningen må jo skiftes, samt alt elektrisk etc. Regner med at IF har sørget for konservering av motorene etter heving, slik at disse kan berges. I så fall burde det være mulig å redde båten, men at det blir mye arbeid er rimelig sikkert..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For å få ett inntrykk hvilke trykk det er på 107 meters og hva det gjør med matrialer.

Ta å senk ett 200ml Isoporbeger ned til den dybden, la det henge ett par timer før du hever det igjen.

Når du har det oppe kan det brukes som snapsglass.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Denne her skulle folk fått penger for å ta imot. Håper ingen er dumme nok til å kjøpe den for å ha den som båt i allefall, uansett hvor mye man koster på den så vil den alltid være båten som har ligget månedsvis under vann og har sunket 2 ganger! Her vil det dukke opp problemer i lang tid etter man tror den er ferdig! ser at IF skal ha fylt motorene med diesel, kan jo hende at de er brukbare, men jeg tviler på at det blir veldig lønnsomt. Hvordan blir det med avgifter til staten på den? må man betale avgifter for motorene?? Lotto er vel ikke så mye mindre lønnsomt!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Test forslaget var ment for å få en peiling på vilket trykk det er snakk om.

Fint at det er noe som kan brukes fra Sunseekeren.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ta å senk ett 200ml Isoporbeger ned til den dybden, la det henge ett par timer før du hever det igjen.

 

Nå er ikke Sunseekeren laget av isopor da. Og glassfiberarmert polyester tåler fint både trykk og vann, så den delen hadde jeg ikke vært redd for. Jeg er overbevist om at det kan bli båt av dette igjen, men hvor lønnsomt det vil være er en helt annen sak. Det var vel sikkert en slik vurdering som lå til grunn for at den ble senket i utgangspunktet, går jeg ut fra?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Alle sandwichkonstruksjoner og blindskott må åpnes og rengjøres. Sandwichmateriale må byttes ut og limes/plastes inn på nytt. En nesten umulig oppgave å få bra nå som skrog/overbygg er montert og man ikke lenger har mulighet til vakuumbaging. :nonod:

Hvorfor mener du at det ikke kan vakuumbagges inn divinycell? Jeg er heldigvis ikke interessert i en slik båt på det nåværende tidspunkt...... :santa:

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...