Jump to content

Sunseeker 62 Manhattan - tatt opp fra 107 meters' dyp


bliss X

Recommended Posts

@Morten: Har ingenting å bidra med til dine spørsmål. Kanskje 3x0178 kan svare? Men å betale 160' kontant stinker alvorlig spør du meg. Profesjonelle speditører ordner vel oppgjør pr faktura / bankgaranti? Men dette kan det være en logisk forklaring på.

@Honduras: Får kanskje lov å takke for det? Jeg sliter med strømkobling på D5L kurset, så kanskje noen kan hjelpe MEG med det...?

@Arne Hansen: Alltid litt rart med ting man nekter å svare på. Den personen kunne jo dessuten vært stevnet som vitne, enten av påtale eller av guttene? HVIS han ikke har forklart seg for retten, kan det jo ha sammenheng med at ingen egentlig følte at han hadde noe å bidra med. En skal huske på at en straffesak ikke er ment som en "generalopprydding" i alt som er tvilsomt og rart i en sak - men en avklaring av om det som står i tiltalebeslutningen er riktig eller ikke (litt grovt sagt).

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Har ingenting å tillegge, vil bare gi berøm til bl.a. Ole Petter, Bjornas, SW og flere av de siste innleggene.

Takk for det Honduras.

Jeg er svært opptatt av å lære av de feilene jeg potensielt har gjort selv i mine vurderinger / uttalelser gjort på feil erfaringsgrunnlag, -og jeg er svært opptatt av at det i mine kretser distribueres korrekt informasjon både på det tekniske og det juridiske som vi skal forholde oss til.

 

Jeg er enig med deg i at dette er Båtplassen på det bedre / beste, blant annet fordi det nå kommer noen svar som jeg føler har relevans for det jeg og mange andre spør om.

 

En spesiell takk til de som tar seg tid til å svare og som spør om vi forstår svaret. Det kalles dialog. :thumbsup: (Noe jeg kanskje burde bli bedre på selv).

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

........

Når det kommer til at det tidligere i tråden ble påstått at det kun ble registrert fuktighet to steder i denne båten så finnes det bare to mulige forklaringer.

 

Enten så har den målesakkyndige ikke vært kompetent eller så er det funnet et tørt område mellom de to fuktige områdene, og at tilstanden da har blitt beskrevet som to fuktige områder i stedet for at det ble lokalisert et tørt område.

Dette var bare mitt bidrag til Se&Hør-tråden i det den hadde gått over til å bli totalt latterlig.

Den har tatt seg inn igjenn :cheers_wine:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hehe jada massevis: Bare kom med en oppsummerende oppsumering.

anket-ikke anket? Når?

kjøpe tilbake båt, ikke kjøpe tilbake båt?

arrest i kontoer- ikke arrest i kontoer?

teste hypoteser? ikke teste hypoteser?

hvorfor kunne de ikke fremlegge en kjøpekontrakt? Hvorfor kunne de ikke fremlegge mail korrespondanse?

Det er på det rene at gutta betalte ca 1 mill for båten og at de selv skulle betale 600k til tollmyndighetene?

Hvorfor ringte de og hevet premien 3 dager før skuta sank osv osv osv.

 

Men jeg har vel innsett at jeg kanskje aldri får noe skikkelig svar på disse tingene.

Link to post
Share on other sites

Apropos forsikringssvindel så er det kanskje noen som husker denne saken: http://www.gat.no/article/20110605/NYHETER/706059999

 

I dagens papirutgave av Grimstad Adressetidende står det å lese at det nå er tatt ut tiltale i denne saken. Relativt frekt er det jo å skrive en fiktiv kjøpskontrakt, registrere den i småbåtregisteret og en liten stund etter melde båten stjålet. Det var bare det at båten ble totalskadd i brann 8 år tidligere. Båten finnes visst fremdeles på verksted i Kragerø.

 

Denne saken er jo ganske forskjellig fra denne saken vi diskuterer i denne tråden. Det som er likt er at If også i denne saken, lenge før tiltale, konkluderte med forsikringssvindel. Denne saken har If faktisk også brukt som eksempel på folk som svindler dem for store summer.

 

Selv om det ser ut som If har rett i denne saken også, så mener vel jeg at denne forhåndsdømmingen er både utidig og betenkelig. :thumbsdown::thumbsdown: Selvsagt er det bra at de tar svindlere, men de må da kunne vente med å bruke dem som eksempler til de er dømt. :confused:

Link to post
Share on other sites

I en åpenbar sak som den svindel saken det er linket til synes jeg det er greit at If går ut med opplysninger. Hadde de sagt at de er skyldige / dømt / rettskraftig dom hadde de gått for langt. Men jeg mener at når de oppdager noe totalt åpenbart så har jeg ingen problemer med at de går ut og publiserer historien. Selv om altså den juridiske biten vil bli avgjort i retten senere. If har i Sunseeker saken ikke turt å ga spesielt hardt ut enda, antakeligvis for at denne saken ikke er så åpenbar, så de venter på en rettskraftig dom for de kommer med de skarpeste uttalelsene. Da de hevet båten så sa de jo blandt annet at det blant annet lå miljøhensyn bak at de valgte å heve båten :giggle:

Link to post
Share on other sites

I en åpenbar sak som den svindel saken det er linket til synes jeg det er greit at If går ut med opplysninger.

If har i Sunseeker saken ikke turt å ga spesielt hardt ut enda, antakeligvis for at denne saken ikke er så åpenbar, så de venter på en rettskraftig dom for de kommer med de skarpeste uttalelsene.

 

Dårlig hukommelse, og er saken åpenbar eller ikke?

Så vidt jeg husker gikk IF ut i flere store medier med advarsler om svindel, la ut store artikler på sine egne nettsider, hang opp reklame på båten osv. Hva er "hardt ut" i henhold til dine forventninger?

 

Uten videre sammenheng med denne saken så har det de siste årene vært en rød tråd i IF's kundebehandling at har man en aldri så liten mulighet til å slippe utbetalinger ved å hevde svindel, så gjør man gjerne det.

Det står i dag på Dagbladet sine sider om eieren av en bil som ble stjålet som vant over IF, og før saken ble behandlet i retten gikk også der IF ut med beskyldninger om svindel, det finnes drøssevis med slike saker som har vært i mediene de siste årene, og det er omtrent uten unntak IF som er med i bildet hver gang, også når det gjelder forfalskede dokumenter av egne agenter for å presse ned prisene, så dette er ikke et selskap jeg ville vært forsikret i, og jeg har lite tro på at det "årner seg" som det heter i reklamen.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Lenge siden det var liv i tråden. Jeg kan nå BEKREFTE at dommen er anken, og at saken er oversendt lagmannsretten. Årsaken til at jeg tidligere har opplyst at saken IKKE var blitt anket, lå i et teknisk etterslep jeg ikke skal kommentere nærmere. Det er anket over skyldsspørsmålet, straffutmålingen men også over saksbehandlingen (mye av det som er diskutert i denne tråden tidligere).

 

Jeg vil tippe at det bestemmes i løpet av januar eller i hvert fall midten av februar om saken slipper inn for full ankebehandling. Dette blir spennende!

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

OK

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bra det følges opp her, for jeg tror mange her inne er interessert i svaret/utfallet av denne saken! hva skjer egentlig med vraket?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har ankesaken blitt tatt til følge av lagmannsretten nå, og ny sak på trappene? Eller er saken fortsatt til behandling?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå ligger båten igjen i Skjebergkilen, tittet litt på den i går, må jo være et umulig prosjekt i mine øyne.

Noen som vet hvem som har kjøpt den og til hvilken sum.?

 

Mvh Terje

Link to post
Share on other sites

Is er det ikke her nei, åpent vann og vår i luften så det holder her.

Men lurer veldig på hva planen er videre med Sunseeker,n, tar seg veldig dårlig ut der den ligger

med flaggrende pressening og sperrebånd fra politiet som flagrer i vinden.

 

Mvh Terje

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er det så mye mer å avklare i denne saken da? Har dem bevist drevet svindel så er dette i mine en veldig alvorlig forbrytelse sammen med alle omstendighetene av kjøp frakt osv. Båten flyter jo i beste velgående! Er dem skyldige bør dem i hvertfal få bra straff!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...