Jump to content

Sunseeker 62 Manhattan - tatt opp fra 107 meters' dyp


bliss X

Recommended Posts

Ja, var åpen, og med slangen på motoren frakoblet.

Det er hele hovedpoenget i saken slik jeg oppfatter det. Tiltalte mener slangen må ha stått opp hele tiden fra utlandet og godt inn i slepet, for så å gli ned el.l. for så å begynt å ta inn vann.

De har blitt tatt på at båten umulig kunne flyte, uansett hvordan slangen lå i følge de sakkyndige.

 

Alle de andre faktorene som tomme batterier, kontant betaling av transport, vinduer åpne etc. har bare forsterket mistanken. Men slik jeg ser det kan alle disse være tilfeldigheter som kan forklares. Og ikke bør være med på å dømme de.

 

Men så lenge en ikke får sett de sakkyndiges rapport så blir det fortsatt kun spekuleringer angående slangen.

Ut i fra bildene som har kommet frem syntes jeg det fortsatt kan se ut til at slangen kunne stå opp slik de tiltalte mener. Men siden de er dømt vil jeg tro rapporten fastslår noe annet?

 

Edit:

Står også en del i aviser om at de har kuttet eksos og hugget hull fremme for å slippe ut luft. Men det er etter det jeg har fått med meg bare tull. Dette er ting som ble gjort for å senke den ved første svindel i utlandet av tidligere eier. Og ikke utbedret i ettertid.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Svar til adeneo i innlegg 1028:

 

Lagmannsretten skriver i sin kjennelse at de anser det som utelukket at inntaksslangen kan ha stått oppreist av seg selv. Den lå også ned mot dørken i motorrommet da båten ble hevet. Det ble heller ikke funnet innretninger som kan ha vært brukt til å feste slangen over vannlinjen. Den eneste mulige forklaringen er følgelig at bunnventilen var stengt da båten lå flytende i Strømstad 2 - 3 dager før slepet. Videre - uten at det er tillagt avvgjørende vekt - det er helt usannsynlig at innehaveren av marinaen i Strømstad vil sjøsette en 62 fot båt - med egen kran - i eget havneområde - midt i høysesongen, uten å forsikre seg om at båten fløt, før og under sjøsetting.

 

Lagmannsretten kjennelse er også forøvrig offentlig, om noen skulle være interessert i å lese denne.

Redigert av Zeb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Haha, er jo fantastisk.

Da burde de kanskje ikke bare få straffen de har fått nå. Men også få forbud å eie noe selv. Får nesten håpe for hans del at den ikke var forsikret :giggle:

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

 

Lagmannsretten skriver i sin kjennelse at de anser det som utelukket at inntaksslangen kan ha stått oppreist av seg selv.

Jeg har snakket med den sakkyndige om dette, og han bedyrer at dette har blitt testet ut av flere. Det er rett og slett umulig å legge slangen i en posisjon hvor munningen på slangen er over vannspeilet. Jeg har formidlet dette til båtplassen lenger frem i tråden.

 

Men jeg har også tatt opp en annen sak som går på hvilke krav som stilles til montering av sjøvannsfilter, og som kanskje du også kan ha nytte av å vite litt om.

 

Når et sjøvannsfilter er montert i korrekt høyde i forhold til vannspeilet så renner det ikke inn vann i båten om denne slangen fjernes. Med andre ord kan dere i If ta en erstatningssak opp med produsenten om en båt skulle synke hvis denne slangen eller en slange på motoren sprekker.

 

Dette har jeg nevnt som en av flere forhold til marineavdelingen deres i Bergen.

Saken har nok liten betydning i denne sammenhenen for det er jo bare å løsne den slangen mellom bunnventil og filter og da søkker båten uansett.

 

Årsaken til dette kravet om montering av filter er for å fjerne alle feilkilder til lekkasje på motoren og girkassens kjølesystem med den følge at båten kan synke.

Link to post
Share on other sites

Går litt OT fra tråden, men har et spørsmål til Ole Petter om filterplassering. Sikkert andre som også lurer så tar det her fremfor i PM:

 

Du nevner "krav om montering", men også "Men jeg har også tatt opp en annen sak som går på hvilke krav som stilles til montering av sjøvannfilter".

Vil det si at du har tatt opp om ønske for å få frem et krav om montering. Eller finnes det et krav om montering allerede i dag?

 

Grunnen til at jeg spør er at det snart skal taes siste inspeksjon i båten før CE merking. I listen jeg fikk over hva som må være i orden før inspeksjon sto det ingenting om plassering av inntakfilter.

Eneste som ble nevnt pr telefon i et tidlig stadie var at om filteret sto lavere en vannlinjen måtte det monteres stengeventil mellom drevet og filteret...Noe som jo er innlysende, om en ikke skal sette båten på land hver gang en skal rense det...

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber ikke med slikt lenger og har ikke tilgang på normene via Rulefinder lenger på nett. Jeg kan derfor ikke henvise deg til teksten. Men i normen beskrives både monteringskrav / funksjonskrav på sjøvannsinntak til og med filter, og likedan monteringskrav / funksjonskrav på eksos med utløp i eller under vannlinje osv.

 

Jeg mener at jeg også har nevnt krav for eksos i denne tråden i forbindelse med at slangen til eksospotten var kappet på denne båten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

og retten har altså kommet til at de domfelte ikke får fremmet saken på nytt. Så lenge man som domfelt ikke er tiltalt for et straffebud som kan innebære fengsel i mer enn 6 år, har man ikke krav på å få prøvd skyldsspørsmålet ved høyere rettsinstans.

 

saken ern ikke ferdig enda gutta har anket videre til høyesterett

 

Om påstandene til Zeb over er korrekte så skulle ikke det ha så stor betydning

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

skøyta ligger på bund uten forsikring.tror ikke gutta vil ha mer forsikring på båt iallefall ikke i if.dem tror det er noen som har senket den for og sverte dem

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...