Jump to content

"Garanti" ved kjøp av gammel båt


Mogens

Recommended Posts

Jeg skal gå til innkjøp av en Summer Family straks. Båten er i fra 1984 men motor i fra 1998. Kan jeg forvente at selger stiller noen form for garanti på båten da eller er det vanlig at "den selges som den står"? Som en tilleggsinformasjon så kan jeg nevne at jeg får den veldig billig.

 

Hva kan jeg forvente synes dere? :confused:

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Du må nok regne med at den selges "som den står".

 

Dersom det ikke er opplysninger om båten som selger bevisst holder tilbake har han ikke ansvar for feil som måtte komme frem i ettertid. Husk at det er din oppgave å sjekke båten grundig før kjøp. Det er ikke selger som skal avdekke mulige feil utover å opplyse om det han/hun vet ved vanlig bruk. Er du i tvil så ta med en som har greie på båter som vet hva han skal se etter er mitt råd. Ev. kan du stole på folk, men det er det mange som har dårlig erfaring med... ;-)

 

KK

Link to post
Share on other sites

Jeg vil aldri gi garanti på båt eller motor, eller stå økonomisk ansvarlig for fremtidige skader eller feil i en solgt båt.

Min båt er feilfri ned til hver minste skrue, men hvordan en kjøper behandler båt, motor og utstyr etter en overdragelse har jeg ingen kontroll på.

Jeg går gjerne god for feilfri status på kjøpstidspunktet, men ikke etter at båten har forlatt meg.

Jeg kjenner til eksempler hvor selger har gitt garanti, men hvor kjøper i ettertid antagelig har provosert fram ødeleggelser ved hard eller feil bruk for å få byttet motor og utstyr til nytt på selgers bekostning.

Den situasjonen ønsker jeg ikke å komme i.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner hva dere skriver men hvis det står at alt er i bra stand og selger skriver det samme i mail. Så hentes båten. Den skal tas over vannet en 130 nautiske mil. Hva om noe alvorlig skjer på den turen. Har man virkelig ikke noe å si da? Jeg snakker selvfølgelig ikke om brukerfeil fra meg. Da er det jo noe annet.

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Nei. Du har ikke noe å si, dersom ikke selger unnlater å fortelle om feil/mangler med båt eller motor.

Om motoren går som ei klokke og at den 3 timer etter overtakelse går til hel**** så er det ditt problem.

 

Dette er tross alt en gammel båt og relativt gammel motor, så her gjelder vanlige regler ved kjøp mellom private, dvs ingen garanti.

 

Skal du ha garanti må du kjøpe nyere båt av forhandler.

 

KK

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde det på følgende måte i en lignende situasjon på en båt fra -84 for et par år siden:

 

Jeg hadde en omfattende og hyggelig mail utveksling over et par tre uker med selger som bodde på annen kant av landet, og jeg stilte alle mulige relevante spørsmål i løpet av denne perioden som var på senvinteren. I tillegg hadde ve flere telefonsamtaler, og da bekreftet jeg alltid disse ganske detaljert i mail som jeg ba ham kommentere hvis han hadde kommentarer. Da det etterhvert ble sesong for å se på og prøvekjøre så mente jeg å ha god kunnskap om båt og motor, samt hadde dokumentasjon på alt selger hadde skrevet.

 

Hovedinntrykket jeg hadde gjort meg før prøvekjøringen stemte bra med førsteinntrykket, men da vi skulle skrive kontrakt så ville selger ikke skrive noe spesielt om tilstand, men kun skrive at båten selges "som forevist". Han sa da at han hadde snakket med så mange at han husket ikke hva han hadde sagt til hvem , og det fikk meg til reagere litt. Jeg insisterte på å få med en formulering "..og som beskrevet i samtaler og korrespondanse", og printet ut og la ved all mailkorrespondanse som bilag til kontrakten.

 

Kort tid etter overtagelse fikk jeg 2 relativt kostbare reparasjoner på båt og motor, og begge disse måtte selger dekke da han i mails form hadde bekreftet at delene var skiftet, hvilket viste seg at de ikke var.

 

Kjøper har vel ingen direkte undersøkelsesplikt før han kjøper en båt, men det å ha selgers uttalelser om tilstand, servicer og historie er aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Du vil sikkert finne gode svar på det du lurer på i denne artikkelen og generelt i denne kategorienBåtjuss og båtliv. Hvis du er medlem i KNBF (eller melder deg inn nå) får du dessuten gratis juridisk bistand.

 

Til spørsmålet ditt i innlegg #4 er svaret at hvis noe ikke er i "bra stand" etter en objektiv bedømmelse, eller dersom det er et markert avvik fra det saklig og objektivt forventbare, kan det foreligge mangel også ved kjøp "som den er". Vurderingen skal være individuell etter omstendighetene i avtaleforholdet så det kan vanskelig sies noe helt konkret generelt almengyldig om "hvor grensen går".

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at det skal veldig mye til for å få noe dekket om man kjøper en båt/motor som er 13 år gammel om noe går galt etter at kjøper har overtatt båten. Det skal en til for å bevise at selger visste om problemer.

 

Men alltid bra å få oppgraderinger skriftlig slik at det ikke skjer som i innlegget over der selger sier at ting er byttet, men at det ikke er det. Ord mot ord er ofte en tapt sak for den som skal bevise noe...

 

KK

Link to post
Share on other sites

Det var mye tull med båten jeg kjøpte sist, men jeg forventer ikke at forrige eier har peiling på båt- og motorteknisk, det skyldes gangstere i båtbransjen (les autoriserte verksteder). Jeg vurderte selger som ærlig og pålitelig og ikke å laste for det slette arbeidet hans verksted har utført. Hadde ikke jeg fått problemene så hadde han fått de, som reder og skipper er jeg ansvarlig for mitt skip uansett hva et verksted har tatt betalt for. Hadde jeg hatt en motorinstallasjon til 500k+ så hadde jeg valgt motorskadeforsikring, nå er jeg selvassurandør. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Nei. Du har ikke noe å si, dersom ikke selger unnlater å fortelle om feil/mangler med båt eller motor.

Om motoren går som ei klokke og at den 3 timer etter overtakelse går til hel**** så er det ditt problem.

Det er vel slik at det skal veldig mye til for å få noe dekket om man kjøper en båt/motor som er 13 år gammel om noe går galt etter at kjøper har overtatt båten. Det skal en til for å bevise at selger visste om problemer.

 

Dette er helt feil. Enkelt og greit. smash.gif

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dette er helt feil. Enkelt og greit. smash.gif

 

Ok. Fortell.

 

Eksempel:

Jeg selger en båt fra 1980 og noe går galt med motoren dagen etter at jeg har solgt den. Jeg har sagt at motoren har funket bra for meg, men at jeg ikke er en motormann så jeg har ikke gjort annet enn skifte av olje og filtre.

 

Må jeg betale for skader oppstått etter at jeg har solgt båten og den er overtatt av ny eier?

 

Mulig at paragrafer og annet du referer til har verdi på et forum, men i praksis er det lite å hente hos en selger på en båt som er 30 år gammel og som er solgt "som den er" og ingen garantier er gitt. Bruktkjøp er et sjansespill om du ikke undersøker det du kjøper godt nok.

 

Vi er litt tilbake til det samme som ble hvedet i en tidligere tråd der en som hadde sagt ja til å kjøpe en båt ønsket å ikke gjøre det allikevel. Loven er klar ifht inngåtte avtaler, men i praksis funker det ikke helt slik.

 

KK

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at kjøper har en sak, hvis han har betalt tilsvarende listepris av en fungerende båt. Hvis han som i ditt eksempel har kjøpt en båt med alvorlig mangel, og til en pris som tilsier båten skal være ok . Har selger ett "problem"

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

 

Må jeg betale for skader oppstått etter at jeg har solgt båten og den er overtatt av ny eier?

 

KK

 

Ikke for skader oppstått etter salget, men for skader oppdaget etter salget, hvis de var oppstått før. Spiller ingen rolle om selger var klar over feilen eller ikke. Riktignok vanskelig å dokumentere når feilen oppsto.

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at kjøper har en sak, hvis han har betalt tilsvarende listepris av en fungerende båt. Hvis han som i ditt eksempel har kjøpt en båt med alvorlig mangel, og til en pris som tilsier båten skal være ok . Har selger ett "problem"

 

Det er selvfølgelig grader av mangler. Men noen garanti for at utsyr og annet skal fungere i fremtiden er vanskelig å få.

 

Merkelig dette med båt og bolig. Folk kjøper ofte uten å sjekke tilstanden på produktet. Bruktbil derimot er mange flinke til å ta med til Naf for kjøpsråd selv om det ofte er langt mindre summer det er snakk om.

 

Skulle jeg f,eks brukt en halv mill på båt ville jeg brukt noen få tusenlapper for å få en kvalifiert person til å gjennomgå båten først. Det er det verdt. Da ville i stor grad mangler oppdages før kjøp, og ikke 3 uker etter at båten er din...

 

KK

Link to post
Share on other sites

Et råd til kjøper: IKKE bruk en plain standard kontrakt. Pass på å skriv en tilpasset kontrakt, som inkluderer selgers påstander om båtens tilstand. En punktliste over selgers beskrevne tilstander er gull verdt dersom det selger har fortalt deg ikke stemmer. Kost på deg de svært få kronene som skal til for å få kvalifisert advokathjelp til en god kontrakt. Det koster lite - og vil gjøre din verden betydelig enklere dersom båtens avtale egenskaper viser seg å ikke holde stikk. Dersom selger IKKE vil gå med på at hans uttalelser om båten befestes i kontrakten er det antagelig en grunn til det.

 

Dette gir deg ingen garantier. Men det dokumenterer hva du forventet om båtens tilstand basert på selger sin kunnskap om objektet.

Link to post
Share on other sites

Sikkert fint for mange å ta alt på¨seg etter ting er overdratt, men hvis jeg kjøper noe til "normalpris", som er beskrevet å være i god stand og så ryker dyre ting rett etter kjøp så kan jeg love dere at jeg hadde ikke latt det gå stille forbi.

 

Ellers så har vell skipper worse litt oversikt over hva som som funker og ikke funker i dagens rettsystem, ihvertfall det jeg har inntrykk av.

Link to post
Share on other sites

Sikkert fint for mange å ta alt på¨seg etter ting er overdratt, men hvis jeg kjøper noe til "normalpris", som er beskrevet å være i god stand og så ryker dyre ting rett etter kjøp så kan jeg love dere at jeg hadde ikke latt det gå stille forbi.

 

Men hva er "god stand"? Jeg har ingen forutsetninger for å vurdere en ankervinsj, en dieselvarmer eller en motor for den sakens skyld, mer enn at det funker. Om vinsjmotoren ryker etter en uke så skal det en del til for å få erstattet dette, all den tid den fungerte bra ved overtakelse. Og å dra inn advokater og rettsak i slike tilfeller vil jeg tro er lite hensiktsmessig.

 

Og i de fleste tilfeller er det "uflaks" at ting ryker like etter overtakelse. Jeg har ikke inntrykk av at privatpersoner som selger båter er spesiellt kjeltringer...

 

KK

Link to post
Share on other sites

Er da man må se på hva "selgeren selger", hvis en forteller at man ikke vet og ikke kan si noe om tilstanden, men at "det har vært brukt x anntall timer/år" så er det en sak, en annen sak er hvis selger sier at ankervinsj er i god stand. I tilfeller hvor selger sier at ting er i en gitt stand,så bør man kunne vente at tingene er sånn, det er min mening.

Link to post
Share on other sites

Ok. Fortell.

Les linkene i innlegg # 8.

 

 

Eksempel:

Jeg selger en båt fra 1980 og noe går galt med motoren dagen etter at jeg har solgt den. Jeg har sagt at motoren har funket bra for meg, men at jeg ikke er en motormann så jeg har ikke gjort annet enn skifte av olje og filtre.

 

Må jeg betale for skader oppstått etter at jeg har solgt båten og den er overtatt av ny eier?

 

Det kommer helt an på hva det er som "går galt" og om dette er innenfor eller utenfor hva en objektivisert normalkjøper kunne forvente av båten ut fra kjøpsbetingelsene, selgers opplysninger og kjøpesummen. Mest sannsynlig svar er "ja" fordi det alltid vil være en levetidsforventning i avtaleforholdet, som må tas i betraktning. Men unntak finnes.

Mulig at paragrafer og annet du referer til har verdi på et forum,

Paragrafer har sin største verdi når de påberopes i retten.

i praksis er det lite å hente hos en selger på en båt som er 30 år gammel og som er solgt "som den er" og ingen garantier er gitt. Bruktkjøp er et sjansespill om du ikke undersøker det du kjøper godt nok.

Dette er i og for seg riktig men uansett alder må tingen tilfredsstille de forutsetninger som følger av avtalen og de saklige objektive forventninger en normalkjøper ville hatt under de betingelser kjøpet er inngått på. At en ting er gammel betyr ikke at det er OK hvis den ryker og er defekt neste dag. For det er sjelden meningen å kjøpe en defekt ting.

 

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Høres jo skummelt ut å selge en gammel båt når man leser dette,

Husk forskjell på teori og praksis da.. ;-)

 

De fleste som kjøper 30 år gamle båter vet at det kan ryke noe etter at båten er overtatt. De fleste sier "bad luck" om noe utsyr ryker og tar det på kontoen for uflaks. Med mindre du møter de som vil bruke tid og penger på rettsak fordi varmeapparatet sluttet å virke... ;-)

 

god natt :-)

 

Mvh KK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...