DaniB Startet 27.Mai.2011 Del på Facebook Startet 27.Mai.2011 Heisann. Lurte på hva folket her må betale for f.eks førstegangsservice og årsservice på sin påhengsmotor? Skriv gjerne hvilken motor du har, hvilken service og gjerne hvilket verksted. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Mange tror at disse servicene er veldig viktig. med enkle grep kan man ta alt dette selv. en vanlig service på en ordinær påhengsmotor består som regel ikke i noe annet en bytte av plugger, bytte av gearolje og oppsmøring av smørepunkter. dette gjør i alle fall jeg selv og koster meg ikke annet en materiellet. pris for dette ligger vel på en 1500- 2000 kr oss en forhandler. kjenner selv en mekaniker som jobber oss en yamaha forhandler og han sier selv at kundene blir rundlurt i slike øyemed. kaffekoppen er i full vigør i slike jobber og kunden får svi på lommeboka! som regel så vil du også få en bedre service om du gjør det selv også, da det gjerne er mye slurv ute å går når folk som utfører jobben ikke har noe forhold til motoren. jeg har en Mercury 25 hk 98 mod Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
DaniB Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Du har nok noe der ja Alternes, men har en egentlig noe valg når motoren er under garantiperioden ennå? Mister du ikke garantine visst du gjør servicen selv? Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 (redigert) Jo det har du nok rett i. har man en forholdsvis stor, dyr og ny motor vil det nok sikkert kunne lønne seg og få utført de mest nødvendigste servicene på merkeverksted til garantien har gått ut. dette er et snedig samarbeid mellom produsent og forhandler for og tyne så mye kr og øre ut av deg som mulig Redigert 27.Mai.2011 av Alternes (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Skvulpen Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Etter et visst antall år skal registerreimen skiftes (bortsett fra på Suzukimotorer som har kjede), og hvert 3. til 4. år skal vel også bl.a. sinkanoder i kjølesystemet sjekkes / skiftes. Ventiler skal vel også justeres en gang på nye motorer, så har du impellerskifte, m.m. Alt dette bør vel overlates til serviceverkstedet, hvis man ikke er over snittet kyndig mekaniker selv? Olje, smøring og plugger er greit nok, men en verkstedservice består vel ikke bare av dette? Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 (redigert) Olje, smøring og plugger er greit nok, men en verkstedservice består vel ikke bare av dette? på en 2-taker så er svaret ja. Men saken stiller seg selvfølgelig anderledes om det er snakk om mekanisk justering osv. nå har jeg kun tatt utgangspunkt i vanlig vedlikeholdservice impeller skifte og sinkanoder kan man også skifte selv, uten noe særlig erfaring og med litt hjelp fra forumet om man ikke har gjort det før Redigert 27.Mai.2011 av Alternes (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
FjordHT Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Er vell det som blir fortalt, at garantien kan frafalle, men kjøpsloven gjelder fortsatt så vidt jeg vet. Det skal jo også påvises at den servicen du har gjort førte til de feilene som du opplever i ettertid. Hvis du, i et tenkt senario, tar service med olje og filter for så å få feil med motoren. La oss si at feilen er at CDI'en ryker, så tviler jeg på at noen forhandler vil lage trøbbel av den grun. I et annet senario hvor du bytter til feil filter, eller gjør noe annet lite lurt som fører til havari så kan du nok regne med å dekke rep av det selv. Tror uansett Alternes har rett, best å ta servicen selv hvis man kan det. Hva mer gjøres på en 4takts påhenger(førstegangsservice), bortsett fra å bytte olje &filter på motor, olje på gir, smøring av smørepungt? Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 På min gode gamle traver av en Evinrude 55hk 2T, så blir det plugger, gearolje, smøring og en runde med fettpressa på alle nipler hvert år, impellerbytte annethvert år. så kostnaden er nok ikke så langt over 500lappen i året. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
BowFreak84 Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Kan ikke si jeg kjenner meg helt igjen i Alternes sin beskrivelse av verkstedene... For slik er det hvertfall ikke på alle verksted. At det er mye slurv på verkstedene, vel det kommer vel ann på mekanikkern som har servicen. Må si jeg blir litt lettere opptrekkt av og lese innleg der alle blir dratt under en kam. Selv jobbet jeg på verksted tidligere og tok en del servicer, eneste jeg vil si at kundene kanskje blir "lurt" på er tennpluggene, for de skiftes stort sett ved en service uansett om det er nødvendig eller ikke. Grunnen til det er for å slippe å bli kjefftet huden om full om der skulle ryke en plugg iløpet av sesongen. Det sparer både kunden og verkstedet for noe krøll. Det fordyrer jo servicen litt, kommer jo ann på hvor mange sylindere der er på motoren. Selv tar jeg selvfølgelig servicer selv, og husker ikke prisene på verkstedene, men det ligger vel fort på ca 1000 kr inkl moms for timen. En service på en motor tar skjeldent lenger tid enn det, kommer jo ann på om reim å slikt må byttes. Så blir det jo + materiell, så vil nok tro at man fort er oppe i ca 1500-2000 kr for en enkel service. Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 lite: Det er stort sett det som gjøres på førstagangs servicen det du nevner der. Man tar en gennerell kontroll av motoren og ser at alt er greit i tilegg (som på hvilke somhelst service). Grunnen til at man bytter oljer tidlig første gang er i tilfelle det skal ligge noe spon o.l. igjen i motor/gir. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Førstegangsservice eller årlig service koster i 2011 for en Suzuki ca. kr 2000.- for en f.eks 60hk. Da er olje + filter innkl. Andre deler kommer i tillegg. Pluss kr. 500.- for vinterkonservering. For en 115 hk. koster servicen ca. kr 2800.- Sitér dette innlegget Link to post
Pam65 Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 (redigert) Timepris ligger ofte over 1000,- og har blitt dyrere og dyrere de siste årene. NB, nå snakker vi om offisiell timepris, ikke reelt utført arbeid, som når det gjelder service ofte er ganske lite tid.. På to-takter kan du godt gjøre alt selv om du er et minimum av hendig. På fire-takter kan du gjøre det selv om du skjønner noe av vanlig motorteknikk. Vi pleide å la lokalt verksted hente vår 70 hk Evinrude hver vinter, men det ble stadig dyrere uten at vi skjønte helt hva de gjorde. De siste årene har vi vinterkonservert selv, satt båt med motor innendørs, ladet batteri, skiftet girhusolje og startet opp hver vår uten minste vansker. Sommerene har båten gått uten bekymringer. Det er også verdt å betenke at serviceregningene da vi ble lei, var såpass høye at tre-fire års selvbetjening dekker en god, brukt motor av tilsvarende type. Sjekk selv på Finn. Etter dette regnestykket - så kan vi altså koste på oss ny motor mot slutten av denne sommeren om - OM - den skulle kubbe helt. Og det tviler jeg på at blir nødvendig. Redigert 27.Mai.2011 av Peter Claus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Timeprisene varierer sikkert litt fra landsdel og by også :) Verkstedene tar også betalt fra den tiden man bruker på å rigge til og rydde opp etter en jobb også, det er viktig å huske på. Så på ett verksted kan det faktisk gå med 1 time på en service på en 2 takt, hvertfall om man må ned på brygga, løfte motor av, ta den inn på verksted, ta service, montere motor igjen osv.. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Lurte på hva folket her må betale for f.eks førstegangsservice og årsservice på sin påhengsmotor? 1 g service er gratis så den betalte jeg ingen ting for da jeg kjøpte Yamaha F-150 i fjor. Dvs gratis og gratis, det riktige er vel å si at den er inkludert i pris ved kjøp av ny motor. Når det gjelder vinterkonservering betalte jeg noen hundrelapper, årlig service iht instruksjonsbok ligger vel på et par tusen +/-. Sitér dette innlegget Link to post
DaniB Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Så en kan regne med fra 2000-3000 i service på en Suzuki 90hk da? Glemte å spørre om førstegangservice var inkludert da jeg kjøpte båten. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Tror førstegangsservicen (for Suzuki etter 20 timer) er gratis bortsett fra påfylt olje og ev. filter. Uansett mener jeg at disse pengene, 2 - 3000 kr. i året på en avansert 4-takter som du har glede av i mange år, er småpenger alt tatt i betraktning, sammenlignet med alt annet man betaler for å ha en båt. Skal selv kjøpe ny båt og motor snart, og kommer til å overlate servicene i de første årene til forhandler, men etter garantitidens utløp tar jeg olje-, plugg- og filterskift selv, men vil nok la et autorisert verksted ta noen servicer innimellom på viktige punkt som ventiljusteringer, motoranoder og impeller. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Tror ikke 20t. servicen (førsteservicen) er gratis, har ikke hørt om det i fra noen forhandlere/verksted her i området.(Sørlandet). Nå kan det jo være at enkelte som handler ny båt har dette inkl. som en del av avtalen/prisen de betaler for "båtpakken". Nå er jo 20t. servicen stort sett kun olje/filterskift, så det er jo ikke store jobben uansett. Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Mange tror at disse servicene er veldig viktig. med enkle grep kan man ta alt dette selv. en vanlig service på en ordinær påhengsmotor består som regel ikke i noe annet en bytte av plugger, bytte av gearolje og oppsmøring av smørepunkter. dette gjør i alle fall jeg selv og koster meg ikke annet en materiellet. pris for dette ligger vel på en 1500- 2000 kr oss en forhandler. kjenner selv en mekaniker som jobber oss en yamaha forhandler og han sier selv at kundene blir rundlurt i slike øyemed. kaffekoppen er i full vigør i slike jobber og kunden får svi på lommeboka! som regel så vil du også få en bedre service om du gjør det selv også, da det gjerne er mye slurv ute å går når folk som utfører jobben ikke har noe forhold til motoren. jeg har en Mercury 25 hk 98 mod Det er sånne "mekanikere" som gir bransjen dårlig rykte. "kaffekoppen i full vigør..." Han burde se til helvete å pelle seg vekk fra verkstedet og tømme søpla/vaske gulv istedet. Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Enig med deg kimosabi! Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Er vell samma hvor mye kaffe han drikker, og hvor lang tid han bruker, såfremst det er satt en fast sats på jobben. Vet ikke hvordan det er med båt, men med bil så er det forventet timeforbruk på diverse servicer. F.eks bytte av reg.reim, filter og olje = 2-3 timer. Jeg forhører meg alltid om hva som er forventet tid, og avtaler som regel fastpris ut fra det. Om mekanikeren drikker 2 kanner med kaffe og bruker 6 timer så bryr det meg fint lite, det er arbeidsgivers problem. Hvis mekanikeren er dyktig, gjør en 3 timers jobb på 2 timer, så kan han greit drikke kaffe den siste timen på min regning, ingen problem, det har jeg akseptert ved å akseptere forventet tid. Så selv om det lett tolkes som mekanikeren er en sløving for at han drikker kaffe underveis, så er ikke det nødvendigvis bare "fyfy". Er jo grenser for hvor vanskelig en serivcejobb er for den som kan det. Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 (redigert) Så lenge det er fast sats på jobben er jo det greit men det er litt av innstillingen som fremvises jeg reagerte på. Det ekke mange seriøse verksteder som lar mekanikerne holde på i timesvis på jobbene hvis det i utgangspunktet skal ta en time. Hvis han da lusker rundt med en kaffekopp i hånda og bare slenger litt olje på'n og bytter plugger, så er bare halve jobben gjort. Er mange punkter på en motor som profesjonelle BØR og SKAL gå over i tillegg til vanlige servicepunkter. Redigert 28.Mai.2011 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Hadde service med vinterkonservering på min Yamaha 115 -09, tror det kom på ca 3500. Dette var det rimeligste i Halden, Sarp og Fredrikstad området. I tillegg syrevasket og lakkerte de powertrimmen. Dette var de alene om og gjøre av alle de jeg undersøkte hos. Synes absolutt det er verdt det etter endt sesong:) Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Tar denne opp igjen. Tok idag kontakt med yamaha verksted for spørsmål om vinterkonservering/service for min yamaha f115. De skulle ha 4800,- med oljeskift/filter/girolje. Er dette normal pris, eller ? Motoren er en 2008 modell, så dette kunne jeg kanskje ha lært meg siden det ikke er noe garantitid? Klarte det fint på min gamle 2 takter 50hk yamaha, men der var det jo ikke vanlig motorolje som skulle byttes.... Hva slags vinterkonservering snakker vi om, finnes det noen video/linker om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Fikk pris på kr 2100,- pluss deler (motorolje, gearolje, filter, anoder) på en Yamaha F40 hos forhandler i dag. Skulle allikevel ha motor inn på en reklamasjon for en litt juksende powertrim. Like før 3 års garantien utløper for motoren. Selv om Yamaha gir kun 3 års garanti, opplyste forhandler at dette nok hadde kommet inn under 5 års kjøpslov. Så å ta en service hos forhandler nå vil jo være med å dokumentere at motor har blitt fulgt godt opp. Tar nok service sjøl etter 5 år. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Hvorfor skifte plugger hvert år ? Jeg hadde en Yamaha 9.9 som gikk 13 år på første pluggen, før den ble dårlig, da skifta jeg . når er motoren 15 år og på plugg nr 2. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.