Jump to content

Hva betaler du for service på din påhengsmotor?


DaniB

Recommended Posts

Mange tror at disse servicene er veldig viktig. med enkle grep kan man ta alt dette selv. en vanlig service på en ordinær påhengsmotor består som regel ikke i noe annet en bytte av plugger, bytte av gearolje og oppsmøring av smørepunkter. dette gjør i alle fall jeg selv og koster meg ikke annet en materiellet. pris for dette ligger vel på en 1500- 2000 kr oss en forhandler. kjenner selv en mekaniker som jobber oss en yamaha forhandler og han sier selv at kundene blir rundlurt i slike øyemed. kaffekoppen er i full vigør i slike jobber og kunden får svi på lommeboka! som regel så vil du også få en bedre service om du gjør det selv også, da det gjerne er mye slurv ute å går når folk som utfører jobben ikke har noe forhold til motoren.

 

jeg har en Mercury 25 hk 98 mod

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Jo det har du nok rett i. har man en forholdsvis stor, dyr og ny motor vil det nok sikkert kunne lønne seg og få utført de mest nødvendigste servicene på merkeverksted til garantien har gått ut. dette er et snedig samarbeid mellom produsent og forhandler for og tyne så mye kr og øre ut av deg som mulig :headbang:

Redigert av Alternes (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Etter et visst antall år skal registerreimen skiftes (bortsett fra på Suzukimotorer som har kjede), og hvert 3. til 4. år skal vel også bl.a. sinkanoder i kjølesystemet sjekkes / skiftes. Ventiler skal vel også justeres en gang på nye motorer, så har du impellerskifte, m.m. Alt dette bør vel overlates til serviceverkstedet, hvis man ikke er over snittet kyndig mekaniker selv?

 

Olje, smøring og plugger er greit nok, men en verkstedservice består vel ikke bare av dette?

Link to post
Share on other sites

Olje, smøring og plugger er greit nok, men en verkstedservice består vel ikke bare av dette?

 

på en 2-taker så er svaret ja.

 

Men saken stiller seg selvfølgelig anderledes om det er snakk om mekanisk justering osv. nå har jeg kun tatt utgangspunkt i vanlig vedlikeholdservice

 

impeller skifte og sinkanoder kan man også skifte selv, uten noe særlig erfaring og med litt hjelp fra forumet om man ikke har gjort det før :thumbsup:

Redigert av Alternes (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Er vell det som blir fortalt, at garantien kan frafalle, men kjøpsloven gjelder fortsatt så vidt jeg vet. Det skal jo også påvises at den servicen du har gjort førte til de feilene som du opplever i ettertid.

 

Hvis du, i et tenkt senario, tar service med olje og filter for så å få feil med motoren. La oss si at feilen er at CDI'en ryker, så tviler jeg på at noen forhandler vil lage trøbbel av den grun.

I et annet senario hvor du bytter til feil filter, eller gjør noe annet lite lurt som fører til havari så kan du nok regne med å dekke rep av det selv.

 

Tror uansett Alternes har rett, best å ta servicen selv hvis man kan det.

 

Hva mer gjøres på en 4takts påhenger(førstegangsservice), bortsett fra å bytte olje &filter på motor, olje på gir, smøring av smørepungt?

Link to post
Share on other sites

På min gode gamle traver av en Evinrude 55hk 2T, så blir det plugger, gearolje, smøring og en runde med fettpressa på alle nipler hvert år, impellerbytte annethvert år. så kostnaden er nok ikke så langt over 500lappen i året.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si jeg kjenner meg helt igjen i Alternes sin beskrivelse av verkstedene... For slik er det hvertfall ikke på alle verksted. At det er mye slurv på verkstedene, vel det kommer vel ann på mekanikkern som har servicen. Må si jeg blir litt lettere opptrekkt av og lese innleg der alle blir dratt under en kam.

 

Selv jobbet jeg på verksted tidligere og tok en del servicer, eneste jeg vil si at kundene kanskje blir "lurt" på er tennpluggene, for de skiftes stort sett ved en service uansett om det er nødvendig eller ikke. Grunnen til det er for å slippe å bli kjefftet huden om full om der skulle ryke en plugg iløpet av sesongen. Det sparer både kunden og verkstedet for noe krøll. Det fordyrer jo servicen litt, kommer jo ann på hvor mange sylindere der er på motoren.

 

Selv tar jeg selvfølgelig servicer selv, og husker ikke prisene på verkstedene, men det ligger vel fort på ca 1000 kr inkl moms for timen.

 

En service på en motor tar skjeldent lenger tid enn det, kommer jo ann på om reim å slikt må byttes. Så blir det jo + materiell, så vil nok tro at man fort er oppe i ca 1500-2000 kr for en enkel service.

Link to post
Share on other sites

lite: Det er stort sett det som gjøres på førstagangs servicen det du nevner der. Man tar en gennerell kontroll av motoren og ser at alt er greit i tilegg (som på hvilke somhelst service).

 

Grunnen til at man bytter oljer tidlig første gang er i tilfelle det skal ligge noe spon o.l. igjen i motor/gir.

Link to post
Share on other sites

Timepris ligger ofte over 1000,- og har blitt dyrere og dyrere de siste årene. NB, nå snakker vi om offisiell timepris, ikke reelt utført arbeid, som når det gjelder service ofte er ganske lite tid..

 

På to-takter kan du godt gjøre alt selv om du er et minimum av hendig. På fire-takter kan du gjøre det selv om du skjønner noe av vanlig motorteknikk.

 

Vi pleide å la lokalt verksted hente vår 70 hk Evinrude hver vinter, men det ble stadig dyrere uten at vi skjønte helt hva de gjorde. De siste årene har vi vinterkonservert selv, satt båt med motor innendørs, ladet batteri, skiftet girhusolje og startet opp hver vår uten minste vansker. Sommerene har båten gått uten bekymringer.

 

Det er også verdt å betenke at serviceregningene da vi ble lei, var såpass høye at tre-fire års selvbetjening dekker en god, brukt motor av tilsvarende type. Sjekk selv på Finn. Etter dette regnestykket - så kan vi altså koste på oss ny motor mot slutten av denne sommeren om - OM - den skulle kubbe helt. Og det tviler jeg på at blir nødvendig.

Redigert av Peter Claus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Timeprisene varierer sikkert litt fra landsdel og by også :)

 

Verkstedene tar også betalt fra den tiden man bruker på å rigge til og rydde opp etter en jobb også, det er viktig å huske på. Så på ett verksted kan det faktisk gå med 1 time på en service på en 2 takt, hvertfall om man må ned på brygga, løfte motor av, ta den inn på verksted, ta service, montere motor igjen osv..

Link to post
Share on other sites

Lurte på hva folket her må betale for f.eks førstegangsservice og årsservice på sin påhengsmotor?

1 g service er gratis så den betalte jeg ingen ting for da jeg kjøpte Yamaha F-150 i fjor. Dvs gratis og gratis, det riktige er vel å si at den er inkludert i pris ved kjøp av ny motor. Når det gjelder vinterkonservering betalte jeg noen hundrelapper, årlig service iht instruksjonsbok ligger vel på et par tusen +/-.

Link to post
Share on other sites

Tror førstegangsservicen (for Suzuki etter 20 timer) er gratis bortsett fra påfylt olje og ev. filter. Uansett mener jeg at disse pengene, 2 - 3000 kr. i året på en avansert 4-takter som du har glede av i mange år, er småpenger alt tatt i betraktning, sammenlignet med alt annet man betaler for å ha en båt.

 

Skal selv kjøpe ny båt og motor snart, og kommer til å overlate servicene i de første årene til forhandler, men etter garantitidens utløp tar jeg olje-, plugg- og filterskift selv, men vil nok la et autorisert verksted ta noen servicer innimellom på viktige punkt som ventiljusteringer, motoranoder og impeller. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tror ikke 20t. servicen (førsteservicen) er gratis, har ikke hørt om det i fra noen forhandlere/verksted her i området.(Sørlandet). Nå kan det jo være at enkelte som handler ny båt har dette inkl. som en del av avtalen/prisen de betaler for "båtpakken". Nå er jo 20t. servicen stort sett kun olje/filterskift, så det er jo ikke store jobben uansett.

Link to post
Share on other sites

Mange tror at disse servicene er veldig viktig. med enkle grep kan man ta alt dette selv. en vanlig service på en ordinær påhengsmotor består som regel ikke i noe annet en bytte av plugger, bytte av gearolje og oppsmøring av smørepunkter. dette gjør i alle fall jeg selv og koster meg ikke annet en materiellet. pris for dette ligger vel på en 1500- 2000 kr oss en forhandler. kjenner selv en mekaniker som jobber oss en yamaha forhandler og han sier selv at kundene blir rundlurt i slike øyemed. kaffekoppen er i full vigør i slike jobber og kunden får svi på lommeboka! som regel så vil du også få en bedre service om du gjør det selv også, da det gjerne er mye slurv ute å går når folk som utfører jobben ikke har noe forhold til motoren.

 

jeg har en Mercury 25 hk 98 mod

 

Det er sånne "mekanikere" som gir bransjen dårlig rykte. "kaffekoppen i full vigør..." Han burde se til helvete å pelle seg vekk fra verkstedet og tømme søpla/vaske gulv istedet.

Link to post
Share on other sites

Er vell samma hvor mye kaffe han drikker, og hvor lang tid han bruker, såfremst det er satt en fast sats på jobben.

 

Vet ikke hvordan det er med båt, men med bil så er det forventet timeforbruk på diverse servicer. F.eks bytte av reg.reim, filter og olje = 2-3 timer. Jeg forhører meg alltid om hva som er forventet tid, og avtaler som regel fastpris ut fra det. Om mekanikeren drikker 2 kanner med kaffe og bruker 6 timer så bryr det meg fint lite, det er arbeidsgivers problem.

Hvis mekanikeren er dyktig, gjør en 3 timers jobb på 2 timer, så kan han greit drikke kaffe den siste timen på min regning, ingen problem, det har jeg akseptert ved å akseptere forventet tid.

 

Så selv om det lett tolkes som mekanikeren er en sløving for at han drikker kaffe underveis, så er ikke det nødvendigvis bare "fyfy". Er jo grenser for hvor vanskelig en serivcejobb er for den som kan det.

Link to post
Share on other sites

Så lenge det er fast sats på jobben er jo det greit men det er litt av innstillingen som fremvises jeg reagerte på. Det ekke mange seriøse verksteder som lar mekanikerne holde på i timesvis på jobbene hvis det i utgangspunktet skal ta en time. Hvis han da lusker rundt med en kaffekopp i hånda og bare slenger litt olje på'n og bytter plugger, så er bare halve jobben gjort. Er mange punkter på en motor som profesjonelle BØR og SKAL gå over i tillegg til vanlige servicepunkter.

Redigert av kimosabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde service med vinterkonservering på min Yamaha 115 -09, tror det kom på ca 3500.

Dette var det rimeligste i Halden, Sarp og Fredrikstad området. I tillegg syrevasket og lakkerte de powertrimmen. Dette var de alene om og gjøre av alle de jeg undersøkte hos. Synes absolutt det er verdt det etter endt sesong:)

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Tar denne opp igjen.

 

Tok idag kontakt med yamaha verksted for spørsmål om vinterkonservering/service for min yamaha f115. De skulle ha 4800,- med oljeskift/filter/girolje. Er dette normal pris, eller ? Motoren er en 2008 modell, så dette kunne jeg kanskje ha lært meg siden det ikke er noe garantitid? Klarte det fint på min gamle 2 takter 50hk yamaha, men der var det jo ikke vanlig motorolje som skulle byttes....

 

Hva slags vinterkonservering snakker vi om, finnes det noen video/linker om dette?

Link to post
Share on other sites

Fikk pris på kr 2100,- pluss deler (motorolje, gearolje, filter, anoder) på en Yamaha F40 hos forhandler i dag. Skulle allikevel ha motor inn på en reklamasjon for en litt juksende powertrim. Like før 3 års garantien utløper for motoren.

 

Selv om Yamaha gir kun 3 års garanti, opplyste forhandler at dette nok hadde kommet inn under 5 års kjøpslov. Så å ta en service hos forhandler nå vil jo være med å dokumentere at motor har blitt fulgt godt opp. Tar nok service sjøl etter 5 år.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skifte plugger hvert år ?

Jeg hadde en Yamaha 9.9 som gikk 13 år på første pluggen, før den ble dårlig, da skifta jeg . når er motoren 15 år og på plugg nr 2.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...