Jump to content

Hva betaler du for service på din påhengsmotor?


DaniB

Recommended Posts

Har lest innleggene overfladisk, og mener er par ting er glemt:

Kjøre motoren vel og lenge i ferskvann.

Kjøre forgasseren i totakteren tom, og sprøyte inn konserveringsolje luftinntaket i sluttsekundene av tømmingen.

 

Forøvrig enig i at pluggene ikke trenger å skiftes hvert år. De varer i årevis. Men det gjør vel ikke noe å skru dem ut under vinterlagringen. Da kan det sprøytes en liten dæsj olje inn i hver sylinder og tørne motoren noen ganger (hvis ikke konserveringsolje brukes, j.fr. forrige avsnitt).

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
hankro skrev On ‎06‎.‎08‎.‎2018 at 13.56:

Tok 20t service på en Honda 40hk  på Fritid-senteret AS, Leangbukta i dag.  Bra service, men dyrt.  4600 for ca 1 times arbeid + litt olje.  Rent tyveri. Siste gangen!

Har samme erfaring med en Honda 150 vtec. Dobbelt så dyrt som eksempelvis moss/Fredrikstad. Blir ikke Leangbukta på meg mer!

Link to post
Share on other sites

On 8/6/2018 at 3:17 PM, Ulydia said:

Forøvrig enig i at pluggene ikke trenger å skiftes hvert år. De varer i årevis. Men det gjør vel ikke noe å skru dem ut under vinterlagringen. Da kan det sprøytes en liten dæsj olje inn i hver sylinder og tørne motoren noen ganger (hvis ikke konserveringsolje brukes, j.fr. forrige avsnitt).

 

Jeg har alltid løsnet de og sprøytet inn litt "guffe" og skrudd de veldig løst til slik at de må strammes før oppstart på våren. Hvorfor skifte tennplugger når de fungerer bra har jeg aldri helt skjønt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er nok mye skifte av plugger uten grunn.

Tennpluggene har to oppgaver i en motor, antenne bensinen og lede bort varme fra brennkammeret.

Det viktigste er å sjekke pluggene og se etter at de hverken er glasserte eller våte. Da er det noe galt med motorens justering eller åpningen på elektroden. En tennplugg kan si mye om motorens tilstand for en erfaren mekaniker.

 

Dette skrivet forklarer mye rund tennplugger:

Tennplugger teknisk

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I år har vi fått oss ny jolle med en Yamaha 9,9 sport 2016 modell. Jeg har kjøpt den brukt, men gikk til forhandleren som solgte den ny og spurte litt hva jeg må gjøre for å opprettholde garantien. Jo, motoren må inn til en "sjekk" en gang i året sa han. Jeg spurte om de byttet gearolje, og da dro han på det og sa "som regel". Ok, sier jeg, så dere bytter altså ikke alltid gearolja? "Jo, nesten alltid", svarte han. Javel, men ikke alltid altså? "Jo, vi bytter alltid gearolja" pep han da til slutt. Og hva med motorolje, byttes den? "Det kommer an på" svarte han. Så dere bytter ikke alltid motorolja altså? "Nei, det kommer an på, men den må jo sjekkes. Motoren må inn på en sjekk". Ok. Bytter dere pluggene? "Nei, ikke alltid, de går lenge". Ok, svarte jeg. Så da kan det altså hende at dere ikke bytter hverken gearolje, motorolje eller plugger. Gjør dere noe annet da? (På dette tidspunktet begynte han å bli irritert). "Motoren må inn på en sjekk" kom det krasst tilbake. Så spurte jeg om jeg kunne ta en servise på motoren selv og beholde garantivilkårene, men det var ikke mulig. Yamaha godtar ikke at hvem som helst tar en service på motorene. 

 

Konklusjonen min ble at jeg må levere motoren inn på servise, og muligens betale de løkringene 1000-1500 kr/t for å gjøre en service som er dårligere enn det jeg ville gjort selv. Jeg får heller bytte gearolja selv etter servisen hvis de ikke har gjort det...

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Komodo said:

I år har vi fått oss ny jolle med en Yamaha 9,9 sport 2016 modell. Jeg har kjøpt den brukt, men gikk til forhandleren som solgte den ny og spurte litt hva jeg må gjøre for å opprettholde garantien. Jo, motoren må inn til en "sjekk" en gang i året sa han. Jeg spurte om de byttet gearolje, og da dro han på det og sa "som regel". Ok, sier jeg, så dere bytter altså ikke alltid gearolja? "Jo, nesten alltid", svarte han. Javel, men ikke alltid altså? "Jo, vi bytter alltid gearolja" pep han da til slutt. Og hva med motorolje, byttes den? "Det kommer an på" svarte han. Så dere bytter ikke alltid motorolja altså? "Nei, det kommer an på, men den må jo sjekkes. Motoren må inn på en sjekk". Ok. Bytter dere pluggene? "Nei, ikke alltid, de går lenge". Ok, svarte jeg. Så da kan det altså hende at dere ikke bytter hverken gearolje, motorolje eller plugger. Gjør dere noe annet da? (På dette tidspunktet begynte han å bli irritert). "Motoren må inn på en sjekk" kom det krasst tilbake. Så spurte jeg om jeg kunne ta en servise på motoren selv og beholde garantivilkårene, men det var ikke mulig. Yamaha godtar ikke at hvem som helst tar en service på motorene. 

 

Konklusjonen min ble at jeg må levere motoren inn på servise, og muligens betale de løkringene 1000-1500 kr/t for å gjøre en service som er dårligere enn det jeg ville gjort selv. Jeg får heller bytte gearolja selv etter servisen hvis de ikke har gjort det...

:lol::lol::lol: Dagens!

Tror jeg forsetter med service selv jeg, selv om Suzukien den under garanti tid ennå :wink:

Link to post
Share on other sites

Mulig de kan hevde at man mister garantien, men man opprettholder vel fortsatt sine rettigheter i henhold til loven, Forbrukerkjøpsloven, hvis man kan dokumentere at det som skal gjøres (eller kanskje ikke) på en service er utført? Og de må vel også hevde at for at ders garanti ikke skal gjelde så må det være sammenheng mellom manglende utført service og problemet/skaden som har oppstått. Et annet problem med en slik mindre motor at det tar ikke mange år med service utført av en forhandler at man har brukt like mye penger på det som verdien/prisen av motoren.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det synes jeg ikke var så dyrt. Du skal ha olje, oljefilter, gearolje og smørefett og det kom på ca. 1300,- for en 20 hk Suzuki i våres kjøpt hos Bakken Motor.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

kaffekopp1 skrev for 20 timer siden:

Yamaha F300 20 timer service, ink henting og levering, ink  av og på med kabelar på ankervinsj 3900,-

 

Du må ikke regne med 20 timers servicen. Den er billig, hadde det på min i fjor. Da bytter de bare diverse oljer. Årlige servicen er mye dyrere. 

Link to post
Share on other sites

Kalle Well skrev 21 minutter siden:

 

Du må ikke regne med 20 timers servicen. Den er billig, hadde det på min i fjor. Da bytter de bare diverse oljer. Årlige servicen er mye dyrere. 

Betalte vel 7.000 for årlig service på min Yamaha 150 (2016mod gått ca 100t) her i Bergen i fjor høst. Halvparten i fastpris service og halvparten i "deler".

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev for 12 timer siden:

Det synes jeg ikke var så dyrt. Du skal ha olje, oljefilter, gearolje og smørefett og det kom på ca. 1300,- for en 20 hk Suzuki i våres kjøpt hos Bakken Motor.

Tja,...under forutsetning av at oljene faktisk byttes, det skjer jo tydeligvis ikke "alltid"  :wink:

Link to post
Share on other sites

aroneid skrev 3 minutter siden:

Betalte vel 7.000 for årlig service på min Yamaha 150 (2016mod gått ca 100t) her i Bergen i fjor høst. Halvparten i fastpris service og halvparten i "deler".

 

Ja er mer riktig det. Fikk først pris på 11.000 kr på min 300 Suzuki. Men det var worst-case. 

Endte opp med at jeg fikk 30 prosent på alt av deler, olje osv, så kom ned på rett under 7000 kr for 100 timers service ?

Link to post
Share on other sites

Kalle Well skrev for 1 time siden:

 

Du må ikke regne med 20 timers servicen. Den er billig, hadde det på min i fjor. Da bytter de bare diverse oljer. Årlige servicen er mye dyrere. 

Nå er spørsmålet til trådstarter «Lurte på hva folket her må betale for f.eks førstegangsservice og årsservice på sin påhengsmotor». 

 

Det ble byttet girhusolje, fuelfilter og motorolje på 20t. 100t er vel det samme som 20t pluss anoder, filter å plugger så jeg forstår ikke hvorfor det isåfall skal bli så veldig mye dyrere ?

Redigert av kaffekopp1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

100 timers service til den prisen! Er det servicen som tar 100 timer?? :giggle:

 

Kan umulig være mange arbeidstimene som går til for å utføre en slik service, på en relativt ny motor, med en erfaren mekaniker med alt av verktøy og hjelpemidler for hånden. Kan det ta mer enn 5 timer? Grovt regnet  kan det umulig ble mer enn 5000 i deler.  Noen som vet hvilke timepriser verkstedene tar? Mer enn 1000 kr timen?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er veldig enkelt å gjøre selv, og fort gjort. Kjøre motoren en halvtime med "klokker" på, deretter bytte olje og oljefilter - si èn time tilsammen. Så gearolje, drifstoffilter og smøring av alle bevegelige deler, presse fett i alle nipler (tydeligvis ikke tatt med i "din" service) - tar vel ca èn times tid det òg. Lagringsolje er jeg ikke sikker på hva er, men kanskje du tenker type olje på boks(?) Det tar i såfall kun et par minutter å spraye motoren med det. 

 

Jeg syntes 5500 kr for dette arbeidet må være mer enn nok. Temmelig drøyt når regningen bikker over mot det dobbelte!!

 

Link to post
Share on other sites

"Mathilde" skrev 22 minutter siden:

Dette er veldig enkelt å gjøre selv, og fort gjort. Kjøre motoren en halvtime med "klokker" på, deretter bytte olje og oljefilter - si èn time tilsammen. Så gearolje, drifstoffilter og smøring av alle bevegelige deler, presse fett i alle nipler (tydeligvis ikke tatt med i "din" service) - tar vel ca èn times tid det òg. Lagringsolje er jeg ikke sikker på hva er, men kanskje du tenker type olje på boks(?) Det tar i såfall kun et par minutter å spraye motoren med det. 

 

Smøring av bevegelige deler og alle nipler var også med i servicen Motoren ble også vinterkonservert.

 

Sitat

 

 

Redigert av jespebok (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Mathilde" skrev for 1 time siden:

....og hva ligger i "vinterkonservert", utover det som allerede er nevnt?

Ikke mye i følge faktura, ferskvannskjørt konservert ut og innvendig konserveringsmiddel fylt på tank vårklargjort.

Er ening i at det er fult mulig å hente en og del penger på å gjøre dette selv, men da må båten opp før det blir kuldegrader som det var når vi tok opp sist høst. Så bør man fortrinnsvis ha et sted å få utført dette. For mitt vedkommende så er det enklere å sette dette bort da forhandler også tar deg av vinteropplag. Har båten på hytta og forhandler holder til mellom hytte og hjemsted. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...