Jump to content

Hva betaler du for service på din påhengsmotor?


DaniB

Recommended Posts

"Mathilde" skrev for 4 timer siden:

Dette er veldig enkelt å gjøre selv, og fort gjort. Kjøre motoren en halvtime med "klokker" på, deretter bytte olje og oljefilter - si èn time tilsammen. Så gearolje, drifstoffilter og smøring av alle bevegelige deler, presse fett i alle nipler (tydeligvis ikke tatt med i "din" service) - tar vel ca èn times tid det òg. Lagringsolje er jeg ikke sikker på hva er, men kanskje du tenker type olje på boks(?) Det tar i såfall kun et par minutter å spraye motoren med det. 

 

Jeg syntes 5500 kr for dette arbeidet må være mer enn nok. Temmelig drøyt når regningen bikker over mot det dobbelte!!

 

Verado har ingen smøre-nipler. Styrelagerene er tette lager, å styringen er "innebygd" og vedlikeholdsfri.

Link to post
Share on other sites

Ingar skrev for 3 timer siden:

 

Hvorfor det?

Fordi jeg ikke har noen plass å stå for å gjøre dette og jeg gidder ikke å stå ute med dette i 0 grader. Men for all del de som har mulighet  til å gjøre dette selv og derved spare seg for en del utgifter så er jo det  topp. Dem muligheten har ikke jeg og derfor kjøper jeg tjenesten. ?

Link to post
Share on other sites

Kranleie 21-25 fot 920 kr

Service DF300 3168 kr

Ravenol olje 8 liter x 124 kr

Ravenol girolje  1,2 liter x 292 kr

Oljefilter 180 kr

Bensinfilter 260 kr

Anode stamme/blokk 6 stk x 76 kr

Anode set clamp bracket 297,60 kr

Plugger 6 x49,60 kr

Anode Suzuki 2 stk x 140 kr

Bensinfilter (vannutskiller) 100 kr

Service diagnose 300 kr

Verkstedsmateriell og miljøavgift 253,44 kr

 

Det koster det for en service. 

 

Link to post
Share on other sites

Da er vel beløpet på 3.168 kroner selve arbeidet? Regner med at alle beløp er inklusive moms. Vil tro at avansen på alle varer/deler som går med også beløper seg til et nokså hyggelig tall for selger samt at kranleie og diagnose kan gi et lite overskudd?.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kalle Well skrev for 10 timer siden:

 

Det koster det for en service. 

 

 

Hvis jeg ikke har regnet feil kommer jeg til en totalsum på drøye 8000 kr.

 

Regnet litt på hva jeg må ut med hvis jeg gjør jobben selv, dette en litt annen motor riktignok (f115).

 

Deler (servicekit med motorolje, gearolje, oljefilter, bensinfilter, plugger, impeller, pakninger, nye tappeskruer og anoder), kr 3600. 

Arbeid (ca 2 timer?); kr 0.

 

PS

Jeg bytter selvsagt ikke plugger og impeller hvert år!

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Mathilde" skrev for 3 timer siden:

servicekit med motorolje, gearolje, oljefilter, bensinfilter, plugger, impeller, pakninger, nye tappeskruer og anoder

 

Har ikke motoren gått mer et titalls timer , og vært vippet opp når den ikke er i bruk, er ingen av disse tingene nødvendig å skifte hvert år.

Anoder må sjekkes visuelt, men man trenger ikke å betale andre for å gjøre dette.

Link to post
Share on other sites

Ingar skrev 4 minutter siden:

 

Har ikke båten gått mer enn et titalls timer, og vært vippet opp når den ikke er i bruk, er ingen av disse tingene nødvendig å skifte hvert år.

Er enig med deg der. Er nok mye en "psykisk tilfredsstillelse" mange føler, når alt dette er gjort, før båten går i opplag.

Link to post
Share on other sites

Enig, det var bare et estimat for å tydeliggjøre hva en kan spare på å ta servicen selv.  Og for at regnestykket skulle bli noenlunde sammenlignbart med det som Kalle Well har satt opp, måtte jeg ta med dette i regnestykket. 

 

Konklusjonen er altså at en årlig service i realiteten er enda billigere, og prisene som tas på verkstedene enda merkeligere. For heller ikke der blir disse delene byttet ut. Et eksempel er anodene, som Ingar er inne på. 

Link to post
Share on other sites

Stemmer, er med moms. Jeg fikk 30 % på alt av deler, så havnet rett under 7000 kr. 

På forhånd skulle servicen koste 11.000 kr. De tar utgangspunkt i at alt skal byttes ut, så ser de hva som er nødvendig. Bedre at det blir billigere for kunden etter servicen, enn dyrere ?

Min motor er alltid tiltet opp, men samtlige anoder var oppspist. Ofte så de helt fine ut fra forsiden sa han, helt til du skrudde de av. Da var de veldig ofte helt oppspist. Bare innunder motordekselet, i kjølevannkanalene, ligger seks anoder. 

 

Den nye Ravenol oljen er også dyr, men det er faktisk eneste oljen som fyller kravene til Suzuki. Den tidligere oljen som var billigere gjorde ikke det. Ravenol oljen har de nettopp begynt å bruke. 

Link to post
Share on other sites

Kalle Well skrev for 4 timer siden:

Stemmer, er med moms. Jeg fikk 30 % på alt av deler, så havnet rett under 7000 kr. 

På forhånd skulle servicen koste 11.000 kr. De tar utgangspunkt i at alt skal byttes ut, så ser de hva som er nødvendig. Bedre at det blir billigere for kunden etter servicen, enn dyrere ?

Min motor er alltid tiltet opp, men samtlige anoder var oppspist. Ofte så de helt fine ut fra forsiden sa han, helt til du skrudde de av. Da var de veldig ofte helt oppspist. Bare innunder motordekselet, i kjølevannkanalene, ligger seks anoder. 

 

Den nye Ravenol oljen er også dyr, men det er faktisk eneste oljen som fyller kravene til Suzuki. Den tidligere oljen som var billigere gjorde ikke det. Ravenol oljen har de nettopp begynt å bruke. 

Hva er spesielt med ravenol-olje?

 

min 2005 Suzuki 140 klarer seg fint med biltema sin olje.. 

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

glalaks skrev 27 minutter siden:

Hva er spesielt med ravenol-olje?

 

min 2005 Suzuki 140 klarer seg fint med biltema sin olje.. 

 

Den er eneste oljen som oppfyller Suzuki sine krav. Suzuki har levert motorer i flere år med egentlig feil olje. Det har med garantier å gjøre hvis noe skulle skje. 

Link to post
Share on other sites

glalaks skrev 47 minutter siden:

Hva er spesielt med ravenol-olje?

 

min 2005 Suzuki 140 klarer seg fint med biltema sin olje.. 

 

Nettopp, prøvde å dra opp en eldre tråd om biltemaoljer nylig, men liten respons. Er jo debattert tidligere, jeg ser den. Men likevel er nettopp dette poeng i denne diskusjonen også. Er det nødvendig å betale luriumpriser på deler og væsker, bare fordi det handler om marinemotorer? Har sjekket spesifikasjonene på for eksempel firetaktsoljen til påhengsmotorer fra BT, og den tilfredsstiller i alle fall det som kreves for min motor, iflg manualen. Tror ikke oljen skjønner hvilken flaske den er tappet på(!) 

 

Link to post
Share on other sites

Kalle Well skrev 29 minutter siden:

 

Den er eneste oljen som oppfyller Suzuki sine krav. Suzuki har levert motorer i flere år med egentlig feil olje. Det har med garantier å gjøre hvis noe skulle skje. 

Må være noe med nyere motorer. Biltemaoljen dekker de bokstavene som kreves ifølge instruksjonsboken på motoren.

 

hvilken egenskap er det som er spesielt med denne da?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kalle Well skrev 32 minutter siden:

 

Den er eneste oljen som oppfyller Suzuki sine krav. Suzuki har levert motorer i flere år med egentlig feil olje. Det har med garantier å gjøre hvis noe skulle skje. 

Aldri hørt noe om dette? Kan umulig være riktig. Er vel samme for en olje som brukes, bare den dekker samme krav som står i manualen.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan godt gi dere nummeret til han som forhandler oljen. Han driver Automatgearservice i Bergen. Er en jeg kjenner. Han har solgt oljen inn til bl.a Båtens Beste ( Askeladden), så kan dere tro og tenke hva dere vil ? Han har forklart meg hva det er med denne oljen, men jeg husker ikke akkurat det. Men for å si det sånn er det nok en grunn til at de valgte å bytte til denne oljen selv om den er dyrere. 

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Kalle Well said:

Jeg kan godt gi dere nummeret til han som forhandler oljen. Han driver Automatgearservice i Bergen. Er en jeg kjenner. Han har solgt oljen inn til bl.a Båtens Beste ( Askeladden), så kan dere tro og tenke hva dere vil ? Han har forklart meg hva det er med denne oljen, men jeg husker ikke akkurat det. Men for å si det sånn er det nok en grunn til at de valgte å bytte til denne oljen selv om den er dyrere. 

Hørtes veldig merkelig ut, så dette er ikke noe Suzuki fabrikanten foreskriver selv? Har gått inn på Ravenol sin hjemmeside i Tyskland, de har ikke marineoljer på listene sine..

Jeg tror Suzuki vet best hva som passer til sine motorer, og tro at Ravenol har noe revulosjonerende som ingen andre har, har jeg svært vanskelig for å tro, men sikkert en helt grei olje.

Jeg jobber i tysk oljeselskap selv, vi har 1 av 2 oljer som Mercruiser godkjente på sine diesel`er på 2000 tallet, så vår er naturligvis best :lol::wink:

Link to post
Share on other sites

Rart at ikke min Suzukimotor som nå runder elleve sesonger har havarert for lengst. Hadde en annen motor fra Suzuki (2001 model) i ti år og den havarerte heller ikke til tross for stemoderlig behandling med olje(r) fra blant annet Biltema. Bare flaks?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Min Suzuki DF 140 er bare 11 sesonger. Jeg må også ha hatt flaks siden motoren fortsatt går ettersom den bare har fått Biltema halvsyntetisk motorolje. Vi skriver utrolig mye om hvor viktig det er med rett fabrikat motorolje på BP. Hvem har vært borti at motor har havarert eller blitt nektet garantireparasjon hvis motorolje med rett bokstavspec har blitt skiftet med korrekt intervall? Ikke hva noen tror men hva dere har førstehånds kjennskap til.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel gransker enkelt. 

Ta kontakt med importøren, Erling Sande, spør hva slags olje som skal brukes på Suzuki 300. 

Hvis Ravenol er eneste olje i verden som er godkjent, så er det en flink og oppegående forhandler du har Kalle Well. Hvis ikke så har du blitt lurt for penger, og jeg ville vel aldri forholdt meg til et slikt verksted igjen. 

 

Min erfaring fra tiden jeg jobba på verksted, er at den oljen som brukes er den som er billigst og kan selges dyrest(som tilfredsstiller kravene til smøreprodukter), som har en hyggelig og pålitelig leverandør. Litt det samme som hvem som leverer øl på restauranten. 

Link to post
Share on other sites

Ingar skrev On 24.8.2018 at 12.14:

Det er også helt unødvendig å konservere en motor som bare skal stå over vinteren.

 

Fullstendig uenig, det er en åpenbar gevinst i å gjennomkjøre motoren med ferskvann samt vann/glykolblanding før den plasseres bort for lagring i kanskje 6-7måneder.

 

Og det gjennomgår de fleste motorprodusenter i sine manualer. Det er ikke snakk om å leie inn slike tjenester, det klarer selv de mest ukyndige selv.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...