Jump to content

Hva betaler du for service på din påhengsmotor?


DaniB

Recommended Posts

Ja, min motor er 6 år og tenker at 4800 er litt i overkant for motorolje/filter og girolje. HAr alltid vært nøye med å skrive opp servicer i loggbok og tenker at det bør være greit opp i mot den dagen jeg skal selge båten.

Er enig med at plugger ikke må byttes etter min bruk på ca 50 t i løpet av sesongen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har for tiden en 50 hester og en 90 hester og tar servicer selv inkludert den første fra ny motor.

Det er mange argumenter for dette - spare penger , lære motoren å kjenne osv.

 

Men vil fremheve det kanskje viktigste, nemlig det å slippe å frakte båt / motor til et verksted, med alle telefoner , avtaler ,forsinkelser og kruseduller med regningen dette kan medføre.

Link to post
Share on other sites

Fikk pris på ca 6000 for vanlig service på min suzuki df140. Det var inkl impellersjekk, men ikke inkl bytte av denne.

 

Gjorde jobben selv jeg... Kosta meg ca 700 kr... Men impelleren bør vel byttes nå snart..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Kjøpte en Yamaha F40F ifjor og den nærmer seg 20 timer, førstegangs-service.

Verkstedet antyder rundt 3500 kroner for noe jeg mener er olje og filterskifte.

Plugger og impeller kan da umulig inngå i en 20-timers..

Synes det er drøyt så det holder, Yamaha har jeg hatt før og aldri noe tull. 2-takt den da, men lell..

Impellerskifte på 200 timer er vel normalt??.. Fristet til å gi beng i garanti og heller følge vettuge råd i leia av gjørdetselv.

Ventiljustering på 20 timer, aldri hørt om heller.

Hva tror du?

Link to post
Share on other sites

litt vedr impeller bytte  

- gjorde dette for første gang i fjor - var mye enklere enn jeg hadde trodd.

tre ting å huske på , pass på at gir akselen står riktig  og være klar over at den lange o-ring lignede pakningen på impeller huset må festes med grease eller silikon el lign , da huset monteres med pakningen nedover og den har lett for å komme ut av posisjon  hvis den ikke henger fast i huset.

det siste er å huske å smøre den nye impelleren litt med grease eller zalo.

 

min motor er en Suzuki DF90 2008 som var gått ca 800 timer.  jeg er helt sikker på at den kun er gått i "grønn" sjø  og impelleren var omtrent uten spor av slitasje.

Helt til slutt har det lille hullet der kontroll strålen for kjølevannet spruter ut lett for å tette seg på denne motoren, noe som kan skape bekymring for at impelleren er dårlig. Jeg bruker en bit av 0,80 fiskesene for å stake det opp.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Utfører selv service i samråd med autorisert mekaniker. så her blir det delekostnader som er ganske lite på vanlige service! Verksted gjør kun ventiljustering og regreimskifte. utenpåliggende komponenter skifter jeg lett selv. Så lenge man dokumenterer deler så er det ikke noe problem i forhold til garantier og slikt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hei, 

Bare en liten digress her.

Har en 2 takter på ca 30 år som aldri har fått ny impeller. Motoren er ellers tipp topp og kjølevann fosser ut.

Noen sier at den skal skiftes ut ved en hvis intervall og andre sier at så lenge den virker trenger du ikke bytte den...

Ifølge boka skulle denne ha vært byttet minst 15 ganger ila denne levetiden. 

 

Link to post
Share on other sites

Stiller et spørsmål litt på siden her; har en Yamaha F150 2016 som snart er moden for 20 timer/førstegangsservice. Hvor viktig er dette?

 

Ringte en Yamaha forhandler og fikk pris (2.900,- + opptak 1.800,-), men overhørte vedkommende i andre enden spurte kollegaen om dette virkelig var nødvendig/viktig uten at jeg hadde lagt noen føringer på ham hverken den ene eller andre veien. Det vil selvfølgelig bli tatt 1 år/100 timer service til høsten ved opptak.

Link to post
Share on other sites

11000,- for vanlig årlig service - Yamaha F350

Vurderer en båt med denne motoren, og denne prisen er jo ett argument for ikke å bytte båt. I dag tar jeg service selv på en totakter forlengst passert garanit, så har bare delekostnad. Drivstoffkostnaden blir uansett uvesentlig med så høye servicepriser (og lite bruk).

Link to post
Share on other sites

Stiller et spørsmål litt på siden her; har en Yamaha F150 2016 som snart er moden for 20 timer/førstegangsservice. Hvor viktig er dette?

 

Ringte en Yamaha forhandler og fikk pris (2.900,- + opptak 1.800,-), men overhørte vedkommende i andre enden spurte kollegaen om dette virkelig var nødvendig/viktig uten at jeg hadde lagt noen føringer på ham hverken den ene eller andre veien. Det vil selvfølgelig bli tatt 1 år/100 timer service til høsten ved opptak.

 

Det er vel først og fremst oljeskift som skal gjøres på 20 timersservice og antakelig også en overfladisk inspeksjon for å avdekke eventuelle åpenbare problemer, men jeg ville vært litt skeptisk til å betale noen for å gjøre denne servicen dersom de ikke later til å tro at den er nødvendig. Etter å ha lest om kaffekopper i full vigør tidligere i denne tråden, vil jeg tro at det er i nettopp slike tilfeller man risikerer å bli lurt, altså når den som utfører servicen ikke tror det er nødvendig å gjøre noe, uten at jeg mener å anklage noen med dette.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Jeg bruke Automarin i Hunnebostrand. Et verksted jeg har gode erfaringer med. Det er godt under halv pris av hva man skal ha i Norge. Dette gjelder en Evinrude e-tec 75, 3 års service.

 

Man opererer med helt andre timepriser i Sverige enn i Norge. Sitter også med en følelse av at svenskene er mer nogranda i hva de foretar seg. Litt mer til å stole på. Det er basert på utstrakt bruk av håndtverkere i området, inkl. Automarin.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...