Frissy Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Ja, min motor er 6 år og tenker at 4800 er litt i overkant for motorolje/filter og girolje. HAr alltid vært nøye med å skrive opp servicer i loggbok og tenker at det bør være greit opp i mot den dagen jeg skal selge båten. Er enig med at plugger ikke må byttes etter min bruk på ca 50 t i løpet av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Otto R Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Pris på 1.garantiservice (20 timer) hos vår lokale Yamaha forhandler på 40hk motor er kr 2100 . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
is_620 Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Jeg har for tiden en 50 hester og en 90 hester og tar servicer selv inkludert den første fra ny motor. Det er mange argumenter for dette - spare penger , lære motoren å kjenne osv. Men vil fremheve det kanskje viktigste, nemlig det å slippe å frakte båt / motor til et verksted, med alle telefoner , avtaler ,forsinkelser og kruseduller med regningen dette kan medføre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 9.September.2014 Del på Facebook Svart 9.September.2014 (redigert) Mener å huske at da Mercury innførte fem års garanti på sine motorer, så het det vel da at motoren måtte inn til en årlig innspeksjon/service for at denne garantien skulle gjelde? Redigert 9.September.2014 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 9.September.2014 Del på Facebook Svart 9.September.2014 Fikk pris på ca 6000 for vanlig service på min suzuki df140. Det var inkl impellersjekk, men ikke inkl bytte av denne. Gjorde jobben selv jeg... Kosta meg ca 700 kr... Men impelleren bør vel byttes nå snart.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Frissy Svart 9.September.2014 Del på Facebook Svart 9.September.2014 Fant flere filmer med oppskrifter på youtube - boats.com. Her var det film med oppskrifter både på olje og filter og girolje skift. tenker etter å ha sett dette, at det skal mye gjøres å ikke få til dette selv. Hva slags motorolje bør jeg gå for? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Heilt Propell Svart 4.April.2016 Del på Facebook Svart 4.April.2016 Kjøpte en Yamaha F40F ifjor og den nærmer seg 20 timer, førstegangs-service. Verkstedet antyder rundt 3500 kroner for noe jeg mener er olje og filterskifte. Plugger og impeller kan da umulig inngå i en 20-timers.. Synes det er drøyt så det holder, Yamaha har jeg hatt før og aldri noe tull. 2-takt den da, men lell.. Impellerskifte på 200 timer er vel normalt??.. Fristet til å gi beng i garanti og heller følge vettuge råd i leia av gjørdetselv. Ventiljustering på 20 timer, aldri hørt om heller. Hva tror du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
is_620 Svart 4.April.2016 Del på Facebook Svart 4.April.2016 litt vedr impeller bytte - gjorde dette for første gang i fjor - var mye enklere enn jeg hadde trodd. tre ting å huske på , pass på at gir akselen står riktig og være klar over at den lange o-ring lignede pakningen på impeller huset må festes med grease eller silikon el lign , da huset monteres med pakningen nedover og den har lett for å komme ut av posisjon hvis den ikke henger fast i huset. det siste er å huske å smøre den nye impelleren litt med grease eller zalo. min motor er en Suzuki DF90 2008 som var gått ca 800 timer. jeg er helt sikker på at den kun er gått i "grønn" sjø og impelleren var omtrent uten spor av slitasje. Helt til slutt har det lille hullet der kontroll strålen for kjølevannet spruter ut lett for å tette seg på denne motoren, noe som kan skape bekymring for at impelleren er dårlig. Jeg bruker en bit av 0,80 fiskesene for å stake det opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
amerelium Svart 13.April.2016 Del på Facebook Svart 13.April.2016 11000,- for vanlig årlig service - Yamaha F350 Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 13.April.2016 Del på Facebook Svart 13.April.2016 Utfører selv service i samråd med autorisert mekaniker. så her blir det delekostnader som er ganske lite på vanlige service! Verksted gjør kun ventiljustering og regreimskifte. utenpåliggende komponenter skifter jeg lett selv. Så lenge man dokumenterer deler så er det ikke noe problem i forhold til garantier og slikt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
TB22 Svart 13.April.2016 Del på Facebook Svart 13.April.2016 Hei, Bare en liten digress her. Har en 2 takter på ca 30 år som aldri har fått ny impeller. Motoren er ellers tipp topp og kjølevann fosser ut. Noen sier at den skal skiftes ut ved en hvis intervall og andre sier at så lenge den virker trenger du ikke bytte den... Ifølge boka skulle denne ha vært byttet minst 15 ganger ila denne levetiden. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post Share on other sites More sharing options...
Blesp Svart 13.April.2016 Del på Facebook Svart 13.April.2016 Stiller et spørsmål litt på siden her; har en Yamaha F150 2016 som snart er moden for 20 timer/førstegangsservice. Hvor viktig er dette? Ringte en Yamaha forhandler og fikk pris (2.900,- + opptak 1.800,-), men overhørte vedkommende i andre enden spurte kollegaen om dette virkelig var nødvendig/viktig uten at jeg hadde lagt noen føringer på ham hverken den ene eller andre veien. Det vil selvfølgelig bli tatt 1 år/100 timer service til høsten ved opptak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 13.April.2016 Del på Facebook Svart 13.April.2016 11000,- for vanlig årlig service - Yamaha F350 Vurderer en båt med denne motoren, og denne prisen er jo ett argument for ikke å bytte båt. I dag tar jeg service selv på en totakter forlengst passert garanit, så har bare delekostnad. Drivstoffkostnaden blir uansett uvesentlig med så høye servicepriser (og lite bruk). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stradivarius Svart 13.April.2016 Del på Facebook Svart 13.April.2016 Stiller et spørsmål litt på siden her; har en Yamaha F150 2016 som snart er moden for 20 timer/førstegangsservice. Hvor viktig er dette? Ringte en Yamaha forhandler og fikk pris (2.900,- + opptak 1.800,-), men overhørte vedkommende i andre enden spurte kollegaen om dette virkelig var nødvendig/viktig uten at jeg hadde lagt noen føringer på ham hverken den ene eller andre veien. Det vil selvfølgelig bli tatt 1 år/100 timer service til høsten ved opptak. Det er vel først og fremst oljeskift som skal gjøres på 20 timersservice og antakelig også en overfladisk inspeksjon for å avdekke eventuelle åpenbare problemer, men jeg ville vært litt skeptisk til å betale noen for å gjøre denne servicen dersom de ikke later til å tro at den er nødvendig. Etter å ha lest om kaffekopper i full vigør tidligere i denne tråden, vil jeg tro at det er i nettopp slike tilfeller man risikerer å bli lurt, altså når den som utfører servicen ikke tror det er nødvendig å gjøre noe, uten at jeg mener å anklage noen med dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Svart 13.April.2016 Del på Facebook Svart 13.April.2016 Jeg betalte 2150 for en 3-års service på min Evinrude 75 e-tec. Det var med oppgradering av motorprogramvaren og måling av ladespenning. Dette ble utført på et autorisert verksted I Sverige. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 13.Mai.2016 Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 Jeg kikker nå på en ny 50 hk som skal brukes i yrke. Det er lite å finne om servicekostnader og intervall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 13.Mai.2016 Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 Hvordan følges dette opp? Er det så enkelt som å lese av timeantallet og telle antall servicestempel i boka? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
superto Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 Har noen av dere sjekket priser på service i Sverige? Ser flere av dere bor i Østfold og Vestfold så da er jo ikke turen lang til Strømstad. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 Se svar # 40. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
superto Svart 26.Februar.2017 Del på Facebook Svart 26.Februar.2017 Hjertelig Kaskazi. Hvor mye sparte du på å gjøre servicen i Sverige på den motoren da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Svart 26.Februar.2017 Del på Facebook Svart 26.Februar.2017 Jeg bruke Automarin i Hunnebostrand. Et verksted jeg har gode erfaringer med. Det er godt under halv pris av hva man skal ha i Norge. Dette gjelder en Evinrude e-tec 75, 3 års service. Man opererer med helt andre timepriser i Sverige enn i Norge. Sitter også med en følelse av at svenskene er mer nogranda i hva de foretar seg. Litt mer til å stole på. Det er basert på utstrakt bruk av håndtverkere i området, inkl. Automarin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
forskern Svart 26.Februar.2017 Del på Facebook Svart 26.Februar.2017 (redigert) Ca 3500 for service på Suzuki DF140 sist høst (inkl deler/smøremidler). Redigert 26.Februar.2017 av forskern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 26.Februar.2017 Del på Facebook Svart 26.Februar.2017 Noen som har pris på servicen på BF Honda 60 LRTU ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 26.Februar.2017 Del på Facebook Svart 26.Februar.2017 Ca 3500 for service på Suzuki DF140 sist høst (inkl deler/smøremidler). Det hørtes billig ut. Betalte det dobbelte jeg, inkludert impeller.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
hankro Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Tok 20t service på en Honda 40hk på Fritid-senteret AS, Leangbukta i dag. Bra service, men dyrt. 4600 for ca 1 times arbeid + litt olje. Rent tyveri. Siste gangen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.