Jump to content

Hva betaler du for service på din påhengsmotor?


DaniB

Recommended Posts

Chiefengineer skrev 57 minutter siden:

 

Fullstendig uenig, det er en åpenbar gevinst i å gjennomkjøre motoren med ferskvann samt vann/glykolblanding før den plasseres bort for lagring i kanskje 6-7måneder.

 

Kjøre motoren en halvtimes tid i ferskvann er jeg enig i, men når du nevner vann/glykolblanding tenker du kanskje ferksvannskjølt innenbordsmotor?  

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Mathilde" skrev 12 minutter siden:

 

Kjøre motoren en halvtimes tid i ferskvann er jeg enig i, men når du nevner vann/glykolblanding tenker du kanskje ferksvannskjølt innenbordsmotor?  

 

I all hovedsak ja. Men man parkerer ikke en påhenger for et halvt års stillstand uten å gjennomkjøre skikkelig med ferskvann om man har en plan om at motoren skal få en lang levetid.

Link to post
Share on other sites

Det er nok etter min oppfatning også et minimum. Aner ikke om det strengt tatt er nødvendig, men jeg skifter også motorolje etter hver sesong, og gearolje. Ser over anoder, sprayer hele motoren med en god-olje, pluss litt til ... Enkle ting, absolutt tikke noe slit, faktisk syntes jeg  for min del at det er en trivelig jobb og en del av hobbyen.

 

Så er det slik at enkelte ikke har sans for den delen av båtlivet, eller at tiden blir for knapp og at man overlater arbeidet til verkstedet av den grunn. Og dette har tydeligvis noen sett sitt snitt til å utnytte(!)  Ja det er selvfølgelig ikke forbudt å tjene penger her i landet, det er ikke det jeg sier...., men samtidig må det også være lov å stille kritiske spørmål til en regning på over 10.000 kr for en høst-service på en påhenger. 

 

 

 

 

 

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg betviler behovet og verdien av å skifte motorolje og girolje etter kun noen få timer i løpet av en sommer, men ferskvann til denne blir god og varm, spraye motor innvendig med en god olje og litt "lurium" i tanken før gjennomkjøringen, ja så absolutt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 13 timer siden:

Fullstendig uenig, det er en åpenbar gevinst i å gjennomkjøre motoren med ferskvann samt vann/glykolblanding før den plasseres bort for lagring i kanskje 6-7måneder.

 

Ja, uttrykte meg uklart. Jeg tenkte på konservering av selve motoren, kjøre i ferskvann gjør jeg alltid,

Men glykol er bortkastet og unødvendig miljøforurensning, delene i sjøvannssystemet tar ikke skade av ferskvann.

Link to post
Share on other sites

Jeg betalte Kr. 0 og det har jeg tenkt å fortsette med :)

 

Påhengsen ble levert inn på verksted da den ikke ville gå i gir. Så var jeg bli og fornøyd og tenkte jeg hadde gjort noe lurt, ikke stresse lenger og la andre gjøre jobben.

 

Etter en måned skulle jeg hente den igjen, men da viste de ikke om påhengsen, den var ikke registrert i noe internt system på en liste eller noe for reperasjon, og lå slengt på gulvet i et hjørne med masse skrot... så jeg fikk da reddet den i det minste! Hadde heller ikke noe bevis at jeg hadde levert den inn heller.

 

Egetnlig er jeg sjokkert over hvor rotete det går an å ha det, alt var bare kaos. Hvor vanskelig er det å sette opp motorene på rad og rekke

på en trebjelke med en merkelapp på seg med navn og tlf. nr. Og så må kunden få kvittering på innlevert materiell... eller kan jo hvem som helst stikke innom butikken og hente med seg en motor, helt ute av kontroll!

 

Så jeg tok motoren med hjem og demonterte den og inspiserte, feilen ble funnet og motoren satt sammen igjen. Tror denne butikken går konkurs snart pga. dårlig rykte! Og så synest jeg ikke et verksted burde ta mer enn 750kr timen inkl. moms. Men det er kanskje for lite å dekke utgiftene?

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

tekniker3 skrev for 2 timer siden:

Og så synest jeg ikke et verksted burde ta mer enn 750kr timen inkl. moms. Men det er kanskje for lite å dekke utgiftene?

 

 

 

 

 

Og hvor langt ned i lønn er du selv villig til å gå for å gjenspeile det du selv er villig til å betale for tjenestene?

 

Hvis man begynner å plukke fra hverandre den timeprisen med det den skal dekke, så skal det mye til for at hjulet skal gå rundt, ikke glem at staten skal ha sitt også.....

Link to post
Share on other sites

Vi er flinke til å synes at timepris på verksted, det være seg bil eller båt er astronomisk høye. Tror ikke at om man søker opp disse verkstedene på proff.no vil finne ut at dette er gullgruver

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

38 minutes ago, Dixie 2100 said:

 

Og hvor langt ned i lønn er du selv villig til å gå for å gjenspeile det du selv er villig til å betale for tjenestene?

 

Hvis man begynner å plukke fra hverandre den timeprisen med det den skal dekke, så skal det mye til for at hjulet skal gå rundt, ikke glem at staten skal ha sitt også.....

 

Vi skal vel ikke helt glemme at de tjener godt på de delene de setter inn mot en nokså god timebetaling. I tillegg betaler vi miljøeavgifter og "et eller annet" for bruk av verkstedmateriell. Man må se hele bildet samlet. Hva staten skal ha (moms) kommer som regel som et tillegg på regningen så det dekkes av kunden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev Just now:

 

Vi skal vel ikke helt glemme at de tjener godt på de delene de setter inn mot en nokså god timebetaling. I tillegg betaler vi miljøeavgifter og "et eller annet" for bruk av verkstedmateriell. Man må se hele bildet samlet. Hva staten skal ha (moms) kommer som regel som et tillegg på regningen så det dekkes av kunden.

 

Det var snakk om 750,- inkl mva. Det er 600,-/t før moms. Dette skal dekke lønn, feriepenger, 14,1% arbeidsgiveravgift, lokaler, verkstedutgifter, evt kursing, daglig leder, revisor etc. Og så skal jo staten ha sitt av et evt overskudd. 

De fleste som driver butikk gjør vel det for å tjene penger, og ikke veldedighet.

 

Så hvis du tror det er så lukrativt å drive verksted så kan du jo sjekke proff.no som @Jon-Kåre foreslår.... 

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke allværden å tjene på deler for ett verksted.

De lager ikke delene selv, de må kjøpes av produsenten, og de skal har betalt, de som frakter delene skal ha betalt, og de som sitter på det lokale delelageret skal ha betalt.

 

Ofte er ikke påslaget på deler mer enn at det dekker lønn og utgifter ifbm  delelageret.

 

At noen synes at timepriser på over 750 er dyrt, er greit nok.

Etter hva jeg leser her inne, er det ikke først og fremst prisen den store utfordringen.

 

Det er vel heller kvaliteten, er du villig å betale skikkelig for god service?

 

Høres ikke slik ut

 

I anleggsbransjen koster mekanikeren ca 1200+mva i timen, da er kompetansen og kvaliteten deretter god.

 

Skal du betale 750 kroner, må du akseptere at "Jaroslav" står og røyker mens han ser "opptatt" ut med å halvveis prøver gjøre noe som enhver hobbymekaniker klarer.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Dixie 2100 said:

 

Det var snakk om 750,- inkl mva. Det er 600,-/t før moms. Dette skal dekke lønn, feriepenger, 14,1% arbeidsgiveravgift, lokaler, verkstedutgifter, evt kursing, daglig leder, revisor etc. Og så skal jo staten ha sitt av et evt overskudd. 

De fleste som driver butikk gjør vel det for å tjene penger, og ikke veldedighet.

 

Så hvis du tror det er så lukrativt å drive verksted så kan du jo sjekke proff.no som @Jon-Kåre foreslår.... 

 

Selvfølgelig gjør man det for å tjene penger, ingen som er uenig i det. Er klar over hva "ting" koster mht lønn, moms, feriepenger, arbeidsgiveravgift osv, men igjen "glemmer" du de ikke helt ubetydelige inntektene man har ved salg av deler for osv ved enhver service og reparasjon man utfører. At staten skal ha sin del av et overskudd er jo greit nok, jo mere (flere korner) jeg må betale i skatt av overskudd, jo bedre for det betyr jo at det går bra?

Nå er jeg ikke så naiv at jeg tror at et søk på proff.no sier allverden, men litt, muligens. Har tilstrekkelig fartstid til å kjenne litt til dette.

 

Minner meg om en regning fra en elektriker jeg fikk for noen år siden hvor de regnet med en halv time arbeidstid for å etterfylle bilen med de varene de hadde innstalert hos meg og som jeg hadde betalt for. De strøk den delen av regningen ganske fort da jeg "brummet" litt.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 9 timer siden:

 

 men igjen "glemmer" du de ikke helt ubetydelige inntektene man har ved salg av deler for osv ved enhver service og reparasjon man utfører. "brummet" litt.

 

Glemmer ikke det, men tror nok ikke påslaget på deler er noe mer enn maleren eller andre aktører i servicebransjen har, uten at jeg kjenner spesifikk til det. 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 10 timer siden:

 

 

Minner meg om en regning fra en elektriker jeg fikk for noen år siden hvor de regnet med en halv time arbeidstid for å etterfylle bilen med de varene de hadde innstalert hos meg og som jeg hadde betalt for. De strøk den delen av regningen ganske fort da jeg "brummet" litt.

Så når det kommer en servicemann til deg med alt på stell og deler/utstyr på plass, så skal ikke du betale for den tiden han bruker til å gjøre bilen like klar etter at han har vært hos deg?

 

Hadde han derimot kommet uforberedt og manglet deler/utstyr, da hadde du nok "brumnet" ja. Hvem skal mener du skal betale den halvtimen?

 

Dette,er grunnen til at en lur servicemann rydder så mye som mulig før han drar fra kunden. Forsdi det finnes slike gjærrige flisespikkere som deg.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Dixie 2100 said:

 

Glemmer ikke det, men tror nok ikke påslaget på deler er noe mer enn maleren eller andre aktører i servicebransjen har, uten at jeg kjenner spesifikk til det. 

 

Har handlet maling med rekvisisjon en rekke ganger (Jotun) og har da fått 40% rabatt og fortsatt har forhanderen en margin.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, nomen said:

Så når det kommer en servicemann til deg med alt på stell og deler/utstyr på plass, så skal ikke du betale for den tiden han bruker til å gjøre bilen like klar etter at han har vært hos deg?

 

Hadde han derimot kommet uforberedt og manglet deler/utstyr, da hadde du nok "brumnet" ja. Hvem skal mener du skal betale den halvtimen?

 

Dette,er grunnen til at en lur servicemann rydder så mye som mulig før han drar fra kunden. Forsdi det finnes slike gjærrige flisespikkere som deg.

 

 

 

Jeg skal heller ikke betale et tillegg når jeg kjøper en bukse, eller en liter maling, fordi det tar butikkbetjeningen tid å etterfylle varene i hyllen, nei. Hvis en håndverker har fått en bestilling på en konkret jobb utført hos meg og ikke har sørget for å ha med seg det han på forhånd burde vite at han trengte så hadde jeg ikke betalt for den tiden han trengte for å finne det han på forhånd visste han trengte, nei.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Skjønner signaturen din nå.... :crazy:

 

"Grunnet innstramninger er lyset i enden av tunnelen slått av!"

 

 

Etter å ha jobbet som elektriker hos privatkunder i noen år, så er det få ganger at jobben blir nøyaktig slik kunden har forklart eller sett for seg at det skal gjøres, men om du skal ha en stikk 3 meter bortenfor den som allerede er i stua så er det rett fram. Ny kurs til kjøkkenet kan være alt annet enn rett fram. Og nesten alltid er det diskusjon etterpå med hva som er gått med av tid til bestilling av utstyr, reising, finne parkeringsplass der dette er nødvendig, utføre lovpålagt dokumentasjon og etterbestilling av tilleggs utstyr som er godt med på jobben. 

 

Nei takke meg til bedriftskunder som jeg server nå.... 

Link to post
Share on other sites

Har en Mariner 15 Hk.  som er fra 2003.  den har enda ikke byttet impeller på. og har et pluggskifte.  Ny impeller ligger klar,  men bytter ikke før jeg ser det er nødvendigt.

Tror mange overdriver vedlikeholdet endel. oljeskift er utført en gang.  for mange år siden.  Kansje jeg tar et til i høst  ?  kansje...

Jeg kjører den med 1.5 til 2% olje blanding,  

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 9 timer siden:

 

Har handlet maling med rekvisisjon en rekke ganger (Jotun) og har da fått 40% rabatt og fortsatt har forhanderen en margin.

 

Vet ikke hvor du handlet hen, men jeg er selv maler og det er jaggu ikke mange kronene vi har i fortjeneste på et spann! Selvfølgelig, kjøper du malingen hos en lokal fargehandleren har de nok en mye dyrere utsalgspris enn der vi handler. Men vi sitter ikke igjen med mange kronene pr spann. Da hadde vi ikke engang fått jobben. Alt er presset helt ned. 

Link to post
Share on other sites

Tror du ikke de fleste vanlige handler hos den "lokale" fargehandler og ikke hos de utsalgssteder som er forbeholdt næringsdrivende? Svært vanlig at de lokale fargehandlerne annonser med 30% rabatt, eller mer. Ser at f.eks medlemskap i OBOS har gitt opptil 50% rabatt hos Flugger.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kommer bare inn litt fra sidelinjen her...

Jeg ser dere sammenligner malere og mekanikere. Tror ikke de bransjene er spesielt sammenlignbare da vi har hatt østeuropeiske "malere" i landet i snart en generasjon.

Dessuten er malingsalg en del av byggevarer og rabattstrukturen er ganske ekstremt høy via NOBB som all byggevare til alle byggevarekjeder er priset gjennom. Marginene på bunnlinjen i denne bransjen er liten, men rabattene kan være høye.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...