Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

FLS skrev for 8 timer siden:

Hei! Er det noen som kjenner høyden fra kjøl til targa på Viksund St Cruz 340 fb? Gjelder evt transport på vei. Hva blir høyden om man legger ned targabøylen?


Jeg har målt 4,2 m fra vannet opp til topplanternen. Så kommer omlag 1 meter under vannlinjen i tillegg. Som kanskje varierer om det er drev eller fast aksling. 
 

Ved å ta av metallbøylen med topplanternen (og eventuel radar/antenner) så kan man spare omlag en halvmeter. Og så kan man kanskje spare litt ved å demontere selve targabøylen, men ikke mye pga høyden på vindskjermen. 
 

Men transport etter vei blir vel også vanskelig pga bredde på 3,5 meter?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev for 2 timer siden:


Jeg har målt 4,2 m fra vannet opp til topplanternen. Så kommer omlag 1 meter under vannlinjen i tillegg. Som kanskje varierer om det er drev eller fast aksling. 
 

Ved å ta av metallbøylen med topplanternen (og eventuel radar/antenner) så kan man spare omlag en halvmeter. Og så kan man kanskje spare litt ved å demontere selve targabøylen, men ikke mye pga høyden på vindskjermen. 
 

Men transport etter vei blir vel også vanskelig pga bredde på 3,5 meter?

Takk for svar. Pga båtens mål blir det nok søknader og følgebil. 
 

Er targa festet med bolter og overkommelig å ta av?

Link to post
Andora skrev 3 minutter siden:

Min 360 målte 4,95 m på semitraile med targabøyle demontert.målt fra bakken til vindskjerm på fly som da bli høyeste punkt. 20241019_155426.jpg.8109210a061d9a820c54d5e66417344c.jpg

Takk for svar og bilde! Jeg er ikke erfaren med disse båtene, men kan jeg anta at 340 og 360 er å anse som like høydemessig gitt samme fremdriftsløsning?

Link to post

Ja targa er festet med 2 m 10 bolter,en framme og en bak på hver side.jeg løsnet boltene å satte press oppover med en 2x4 fra badeplattformen,så skar jeg med en staney kniv i fugene samtidig som 2x4 ble strammet opp,når den førs løsnet i bakkant kom den veldig greit.planen er å lage denne hengslet så jeg slipper å demontere alt hver gang båten skal i opplag. 

Link to post

Da er jeg omsider ferdig med ombygging fra AGM til Lithium forbruksbank. Dette kan joe være til hjelp om noen har samme tanker  som meg.

 

Start, Thrust og forbruksbanker er isolert fra hverandre, men har selvfølgelig felles jord. Originalt er det jo ikke laget noe felles koblingspunkt for jord og plussledninger. Man fordeler alle kabler der det er plass på batteripolene. Med tanke på segresjon og mye enklere feilsøking  er all jord til thruster og start koblet til en fordelisngskinne og pluss til en anen. Tilsvarende fordelingskinner finnes også på forbruksbanken. Så er begge jordskinnene koblet sammen med en jordledning. Ved den plassering av fordelingskinner jeg har valgt, behøver man ikke å skjøte noen av de originale kablene. Men nye kabler måtte til, fra alle batterier til fordelingskinner. Den store fordelen med fordelingskinner er at om det med tiden blir varmgang i en kobling så øker ikke temperaturen på batteripolene. I og med at start bare har tilkobling til motor så er disse kablene koblet diskte på batteriet.

 

Start og Thruster batterier:

Jeg har valgt og å fortsette og bruke AGM til thruster og start av flere grunner

- Jeg vil ha adskilte batteribanker med tanke på at man kan bruke for mye strøm under opphold i uthavn og risikerer at start eller thrusterkjøring begrenses

- Per i dag ser jeg ikke fullverdige Lithiumløsning for start og thrust basert på ferdigkjøpte batterier. Da må man eventuelt bygge selv og kjøre uten BMS

Jeg har valgt ett AGM Optima til startbatteri og 2 Optima til thrust. Disse kan også kobles sammen med en extern bryter om nødvendig. ( Her kan man alternativt bruke en startkabel)

Desverre ble det ikke plass for startbatteriet i batterikassen så det er plassert i egen batterikasse mellom den gamle og dieseltanken

Startbatteriet lades via iutgang 1 på victron laderele, Dette lades også via orginal Ladac lader (utgang 1) ved landstrøm

Thrusterbatteriene lades  via iutgang 2 på victron laderele, Dette lades også via orginal Ladac lader (utgang 2) ved landstrøm

 

Forbruksbatterier:

Lithiumbanken består av 3 stk !00Ah Lithium batterier. Kabling er lagt opp til å yåle 300A. Merk at Skanbat leverer 150AH batterier i samme fysiske størrelse. ved å velge dette får alle batterier plass i original batterikasse. Alternativ, kan man jo også få plass til 450 Ah forbruksbak.

Batteriene er paralellkoblet  og har en batteri monitor som holder orden på kapasitet. Lading fra motor gjøres fra inngang på Victron laderele. til 2 stk Victron 50A DC(DC controllere, her kan man klare seg med en men jeg kjører ofte bare en time eller to mellom uthavnen og da er hver amper viktig. Noen bhevder at det er unødvendig med DC/DC på D6, men jeg fikk alarm dålithium suger for mye og da lades ikke startbatteriet. forklaringen til dette er at Viksund har endret senseledningen på motoren den går ikke direkte til startbatteriet men til ladereleet. Men kobler man denne til batteriet så kan man kanskje unngå alarmen. Mem så kan man også spørre om det er bra for dynamoen å levere 115 ampere heøe tiden. Jeg har begrenset ladingen vi DC/DC til 100A

Batterien lades også fra en egen 40 A Quick lader når landstrøm er tilgjengeli. # solcelleladere er også koblet til

 

Rent montasjemessig er det ingen kunst å koble opp dette, men man må regne 20 timer og det er ikke gratis. Det hel koster også en god del

- Lithiumbatterier 2700,- /stk

- Optima 2900,-/stk

- Victron DC/DC 4600,- /stk

- Victron shunt  1500,-

- Victron Laderele  1800,- (Her vil det gamle funke helt bra , men har større tap en Victron)

- Kabler kabelsk mm 1500,-

 

Sluttregning for meg ble ca 35.000,- Men uten nytt laderele of DC/DC hadde jeg havnet på 23.500,-

 

Batterikasse.jpg

Thrustbatteri.jpg

Forbruksbank.jpg

Startbatteri.jpg

Link to post
Andora skrev On 21.1.2025 at 21.41:

Ja targa er festet med 2 m 10 bolter,en framme og en bak på hver side.jeg løsnet boltene å satte press oppover med en 2x4 fra badeplattformen,så skar jeg med en staney kniv i fugene samtidig som 2x4 ble strammet opp,når den førs løsnet i bakkant kom den veldig greit.planen er å lage denne hengslet så jeg slipper å demontere alt hver gang båten skal i opplag. 

Takk for tips!  Dessverre gikk handel med St Cruz 340 i vasken. Litt skuffa nå. Hvis noen har et pent eksemplar med aksling for salg er jeg interessert. 

Link to post

Takk for bilder og god beskrivelse @JRK Det ser ut som en ryddg installasjon, skulle nesten tro at du har gjort sånt før :glimter:. Jeg tror dette kan være til inspirasjon for flere enn meg.

 

Hvor kjøpte du de fordelingsskinnene?

 

Jeg ser at du har en høyere batterikasse enn den som er ombord hos meg hvor nesten halve 142 Ah-batteriene stikker opp over kassen. Den høye kassen er nok mer praktisk på det viset at det er mulighet til å plassere div. tilkoblinger og utstyr nede i kassen.

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Fordelingskinnene ble kjøpt hos Amazon.se, De hadde bare røde igjen, derfor Kr.99 per stykk.

Så jeg måtte lakkere to av de. Kunne jo kjøpt sort lakk, men det ble hvit da jeg hadde det liggende.

De er godkjent opptil 300A, derfor er begge batterikabel og tilhørende thrusterkabel festet på samme skrue,  rygg mot rygg

Avstand mellom boltene er akkurat stor nok for kabelskoene som er benyttet av verftet. 

Ja det er god plass, så ingen kabler ligger i nærheten av batteriene, og det er god plas for det som er montert

Link to post
  • 1 måned senere...

Enda et vinterprosjekt. Hvordan dytte bort 32 tommers TV i salongen for de som kjenner behov for TV.

Jeg bestreber meg jo på å unngå å lage hull i for forskjellig utstyr så jeg lagde et stativ av syrefast 25 mm rør

Dette festet er montert via et selvlaget klammer King Starbord til røret som går fra dasbort til FB.

Med dette festet kan TV dyttes helt oppunder taket når den ikke er i bruk

IMG_4552.jpeg

IMG_4551.jpeg

IMG_4550.jpeg

Link to post

Hei,

Er det noen som har gjort forbedringer iforbindelse med dieselvarmeren i en 340? 

 

Har hatt 2 uhell hvor "lufteslangen" til styringen har smeltet av ene gangen for den lå for nerme eksosen til eberen og andre gangen lå den for nerme varmluftslangen til eberen. 

 

Dette har resultert i oljesøl og røyklagt båt. Vi bruker båten hele året så når det er kaldt så sviver eberen på fullspeed over lengre tidsperioder å det er da uhellene har skjedd. Det er meget trangt bak kjøleskap med mye greier alt i fra kabler til oljeslangene til styring og vannslanger. 

 

Tenkte nå å bytte alle slanger til eberen alle varmluftslanger samt eksos da det er en liten oljefilm på det. Spørsnæmålet er bare om det er noe jeg kan gjøre med slangene for å forhindre at dette overhodet skal skje igjen. 

 

Ønsker jo egentlig også å få ned tempen bak kjøleskap da kjøleskap sikkert jobber mer så lenge dieselvarmeren produserer så mye varme rett bak kjøleskap. 

 

Noen som har gjort noe tiltak?

Finnes det noe isolasjon som jeg kan feste der hvor jeg synes jeg ikke klarer å holde nokk avstand til f eks slanger? 

 

Hadde det også hatt noe effekt å hatt en ventil oppe ved siden av stolen som slipper ut varme fra rommet der? 

Merker når det er snø så smelter snøen ufattelig fort på styrbord dollbord. Nettopp for inne bak komfyr og kjøleskapner det varmt. 

Link to post

At utligningsslangen for styreoljen kommer for nært eksosslangen og smelter har jeg også opplevd. Dvs det hadde skjedd før vi kjøpte båten, og oljeslangen hadde en skjøt der den hadde smeltet. 
 

Jeg har byttet slangen og gjort den litt lengre slik at den ligger ned på dørken og kan sikres i kabelkanalen der. Dermed er det ikke noen risiko for at den kommer i kontakt med varme deler. 
 

Jeg har skrudd fast en plate bak kjøleskapet som tetter åpningen mellom kjøleskap-hullet og teknisk rom ut mot skrogsiden. Dermed har ikke den varme luften samme tilgang til baksiden av kjøleskapet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg har ryddet opp i batterikassen på min 360 og oppdaget flere usikrede kabler rett ved batteriet. De fleste var sikret lenger fremme, men jeg har likevel valgt å installere en hovedsikring rett ved batteriet for økt sikkerhet.

Det gjenstår fortsatt to usikrede kretser: én som går til starteren for den ene motoren (som jeg har forstått er normalt), samt ladeutgangen på det venstre batteriet, samt lensepumper.. På forbruksbanken er det også en usikret kabel som går til starteren for motor 2. I tillegg har jeg en thruster koblet til forbruksbanken, men den har sin egen sikring plassert et stykke unna batteriet.

Hvilke strømstyrker snakker vi typisk om for en 360-thruster i baugen? Er 200A standard, eller holder det med en lavere sikring?
 

Jeg er klar over at det gjenstår mye arbeid, blant annet å rydde opp i alle tilkoblingene som går helt frem til dashbordet. Planen er å erstatte disse med 2x35 mm kabler til en busbar der fremme. Å rydde opp i en eldre installasjon er tidkrevende, så jeg må ta det stegvis. Min kortsiktige plan er å denne sikringen ved batteriet og en SmartShunt på den negative siden.

078F12CF-C226-492A-97B6-37053FF82ABD_1_201_a.jpeg.434b20950a5bdca5d9464c0d6652d1e2.jpeg

Link to post

Om du ser på mine innlegg litt lenger opp på denne siden så ser du hva som er originalt på 340 2007. 400 på hekkthruster, 300 på bauthruster og 200 på ankervinsj.

Men vær litt observant på at sikring størrelse er avhengig av kabeltversnitt. 

Ser ikke helt hvor thrusterkabel(er) er koblet med på min båt var de koblet på forskjellige batterier.  Om de er koblet på busbaren,  så kan du få litt spenningensfall mellom batteri og denne. Jeg har valg å legge egne pluss kabel direkte fra batteri til thrusterbatterier via hovedstrømsbryter til sikring og så til thruster

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...