Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Stella Ulefoss skrev On ‎09‎.‎05‎.‎2017 at 12.42:

Hei

 JRK   ja dette kan være veldig interessant, bak hvor mener du  

 

    Jan Martin

Hei,

Skal prøve å få lagt ut et bilde, men den står midtskips, fra innstøpningen fra propeller feste, og fremover mot girkassen

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

På vår 2005-mod er det slike klistermerker på innsiden av flere av skapdørene. Hør med dem. 

 

IMG_1466.JPG.ff3e6796f593a9703faa7783435288ca.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte sensoren under stikk-køya, til SB for vanntanken. Herfra er det greit å strekke ledningen gjennom tekniskrom og opp bak kjøleskapet. Ledningen kommer opp bak sikringstablået, dvs ett rom forut for rommet bak kjøleskapet. Ved kalibrering oppga systemet maks 9 grader deviasjon, og dette er slik jeg forstår godt innafor. 

 

IMG_1387.JPG.fd1f810324b6aca2b8f53e2758621113.JPG

 

Skal du montere sensoren i rommet under trappa må du borre hull slik at du kan trekke ledningen bakover mot vannranken og derfra opp samme vei som jeg har gjort. Vær obs på at du må borre gjennom to vegger, først ut av rommet under trappa så gjennom glassfiberen mot vanntanken (forutsatt at du borrer fra trappesiden og bakover).

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Klarte meg med seatalk kablene, men måtte selvfølgelig legge opp strømforsyning fra koblingsskuffen til hovedenheten og videre til pumpen. Koblet meg på en av de ledige sikringene på sikringstablået under manøverspaken. El-tegningen som ligger i båtpermen viser hvilket koblingspunkt på koblingsskinnen i skuffen som går til de ulike sikringene. 

 

Seatalk: Backbonekabel fra kompasset under stikkkøya og opp bak instrumentpanelet. Her kobles det på en forgrening (femdelt). Jeg har også kjøpt fjernstyring som kom med overgangssett til gammel seatalk. Koblet denne mot seatalk på plotteren (C120 fra 2005) og seatalksystemet for autopilote, inkl manøverdisplayet, får da strømforsyning via plotteren. 

 

Les instruksjonene for bruk av de ulike kabeltypene i seatalksystemet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Montering av DAB-radio. 

 

Båten har så langt vært utstyrt med en Sony radio med CD fra 2005. I Trøndelag har det bare vært enkelte nærradiostasjoner å lytte til de siste månedene så det var på tide å oppgradere. 

 

IMG_1474.JPG.1287faa2c59130f562159edb46d1d84d.JPG

 

Den gamle radioen har fjernkontroll, noe som er praktisk når radioen er montert oppe under taket ved førerplass. Jeg ville derfor ha fjernkontroll også på ny radio. Dette viste seg å begrense utvalget kraftig. Mange radioer kan fjernstyres vha en app på telefonen, men dette er etter mitt syn ikke en fullgod erstatning for en gammeldags IR fjernkontroll. 

 

Etter hvert kom jeg over en radio fra Sony som var klar for fjernkontroll som kunne kjøpes som ekstrautstyr. Radioen heter DSX-A500BD og fjernkontrollen RM-X211. Radioen er uten CD, men med blåtann, aux og usb i front. Betalte knappe kr 1.800 for hele greiene. 

 

I tillegg har jeg kjøpt en antennesplitter for noen få kroner fra kina slik at jeg fremdeles bruker Triax-antennen oppe på targabøylen. 

 

Radioen kom med kontakter beregnet på tilkobling i bil. I og med at det ikke er tilsvarende kontakter i båten måtte jeg klippe ledningene og klemme på kabelsko for tilkobling til strøm og høytaleropplegget i båten. Heldigvis var det samme fargekoder på ledningene på ny og gammel Sonyradio, slik at jeg kunne nappe ut en og en gammel ledning og sette inn ny med samme farge. Dermed ungikk jeg å blande ledningene til de ulike høytalerene. 

 

IMG_1508.JPG.912c4c85bd0e633ac3a68ed1e03dd0b2.JPG

 

Så var det bare å montere rammen i hullet og koble til kontaktene og trykke radioen på plass. Så nå kan jeg høre på båtværet hele døgnet om jeg vil. 

 

IMG_1509.JPG.37ba3843708c44e4708217a21d84516c.JPG

 

IMG_1510.JPG.d764d00b62ffd4acb6cfdeeec38e9e3c.JPG

 

Tidsbruk på monteringen, tja omlag en time eller så. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tror ikke du vil oppleve båten som overmotorisert. Har en kjenning som har en 310 med Yanmar på 290 hk og strak aksel, og jeg tror han marsjer på ca 22 knop. En annen hadde en 310 med KAD44 og drev. Denne marsjet på omlag det samme. KADen ble for et par år siden byttet til en D4-300, og nå marsjer han på 25+. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takker for svar! Det er mange ulike motorer som er levert ser jeg av bruktannonsene på finn. Er det noen kombinasjoner som dere mener er bedre valg enn andre? Da tenker jeg både krefter og driftssikkerhet? Er tilhenger av strak aksling, spesielt om båt/motor er noen år gammel. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Som kjent har de fleste St. Cruz båtene med aksling dieseltanker på begge sider av motor. Disse er i aluminium og ikke isolert på noen måte. Er det noen som har prøvd å lime matter på den siden som vender mot motoren? Kan ikke forstå annet at dette vil dempe resonans og motorlyd endel. Vil tro at typen matte med blyinnlegg vil egne seg best, noen tanker om dette?

Link to post
Share on other sites

Første tanke er at det blir enda trangere mellom motor og tanker. Men ideen kan være spennende, dog er jeg usikker på om det vil bli merkbar forskjell på støybildet. 

 

Og så kan det kanskje være en risiko for korrosjon dersom det kommer fukt i mattene. Dette er det andre på forumet som kan mer om en meg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg, takk for innspill.

 

Hadde sett for meg at halvfulle tanker kan gi vibrasjoner/lyd som det kunne være lurt å dempe med tunge matter, men sikker kan en selvfølgelig ikke være.

 

Trangere passasje ser jeg, i alle fall kan matta komprimeres og det er behagelig å ligge mot :smiley: Mattene skal være lukket og ikke suge fukt så vidt jeg vet, motorrommet er ellers helt tørt.

 

Tror jeg i første omgang får meg noen matter og prøvemonterer med gaffatape. Har en enkel decibelmåler på mobilen for sammenligning før og etter. Skal oppdatere etterpå, blir litt fram i tid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...