Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Lyst på vannscooter nå :-)

 

Mer vekt så langt bak vil i alle fall påvirke hvordan båten ligger i vannet når den ligger stille. Kanskje blir det behov for å løfte vannlinjen noe.

 

Under fart vil normalt mer vekt medføre tyngre gange. Men min erfaring er at mer vekt helt bak ikke er det verste i så måte. I verste fall må du bytte til en lettere propell, og dermed akseptere noe redusert marsfart. Tror jeg.

 

Når jeg tenker meg om er 100 kg sikkert ikke mer enn jeg har av verktøy, utstyr og annet ræl liggende i motorrommet. Kanskje det går helt fint?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei

 Jeg mener å huske at badeplateformen ikke tåler mer en 80 kg helt bak, har tatt feil før. Dette er ikke hvis jeg står der, det er slag og sjokk. Jeg ville tatt en tlf til Viksund. Eller kan du jo bare forsterke badeplateformen.

   

     Jan Martin

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei, på vår 340, 2007 modell er dimmer"knotten" for taklysene i salongen knekt helt inne ved dimmeren på kretskortet. Jeg har forsøkt å lime den uten hell. På kretskortet står det Picsys Electronics. Noen som vet hvor jeg kan få tak i ny?

 

Eg hadde samme problem med min 2005 modell. Vet ikke om det er samme dimmer som du har. Men min var hvertfall gått ut av produksjon, så ble en ny type fra maritim på meg. 

Kjøpte en som var beregnet på å dimme led pærer når jeg først var i gang  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei, på vår 340, 2007 modell er dimmer"knotten" for taklysene i salongen knekt helt inne ved dimmeren på kretskortet. Jeg har forsøkt å lime den uten hell. På kretskortet står det Picsys Electronics. Noen som vet hvor jeg kan få tak i ny?

 

Samme båt, samme problem. Dimmer får du fra Retronic AS, Spillum. Koster kr 504.- + mva.

Link to post
Share on other sites

Hei

 Det har blitt en del skriving om kjøleboks under sofaen. Det som jeg er litt opptatt av er hvordan dette skapet kan utnyttes bedre.Det som jeg tenker på er mel, sukker, gjær og andre tørrvarer. Minste datteren i huse liker godt nudler og alt skal ha plass. Jeg klarer ikke å utnytte skapet ordentlig det er for høyt. Jeg har tenkt på en hylle eller skuffe , men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til. Når vi er på tur så lager vi det mest av mat i båten. Jeg har som mål at det som vi lager hjemme kan vi lage i båten.Å kjøpe ferdig pizzabunn er ikke like god som hjemme laga, det er min mening. Når en skal bake brød , steike vafler, lage pai og ha fredags pizza så går det en del mel ( jeg glemte saus). Jeg kommer ikke langt med et kg mel. Er det noen som har forslag hvordan skapet kan bli bedre utnyttet. OGSÅ VAR DET H M S  Vi har et brannteppe liggende i skape og det kommer vi til å forsette med. Det er ikke bare redningsvest som er viktig. 

  For orden skyll jeg er ikke kokk. Jeg liker best å sitte å drikke Hansa å få maten servert.

 

      Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Artig å se spor av norsk båteksport på 90-tallet.

Denne Viksund 350 har hjemmehavn i Thisted på Nordvest-Jylland i Danmark. Altså i Limfjorden.

Lett for meg å oppdage den, siden jeg har maken... :-)

bilde

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei, på vår 340, 2007 modell er dimmer"knotten" for taklysene i salongen knekt helt inne ved dimmeren på kretskortet. Jeg har forsøkt å lime den uten hell. På kretskortet står det Picsys Electronics. Noen som vet hvor jeg kan få tak i ny?

Samme problem på min, Hadde den typen som man slår på lyset med en liten trykk knapp og deretter vrir på dimmeren. Disse produseres ikke lenger, nå er det en stor vribryter. Disse brukes også i campingvogner. jeg dro til campingsjappa og den passet perfekt inn i det orginale panelet i båten. Betalte 400kr med mva :)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Flataker Industrier har levert kalesjene til Viksund i mange år. Du kan også høre direkte med dem, ikke sikkert det blir noe dyrere.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Til dere som har hekkthrustere. Hvor sterk er den, eller hvor sterk bør den være? Var å prøvekjørte 2 stk med orginal montert  hekkthuster før jeg kjøpte 340`en jeg har nå. Men følte at de egentlig hadde for svak hekkthruster til at det vær noe særlig hjelp.

 

Fått tilbud av Viksund (Askøy båtsenter) om å ettermontere en sleipner SE 60 til 40 lapper.  

Men vist denne er like "svak" som på de jeg prøvde, så føler jeg ikke det er verdt det.

 

Vet at en hekkthruster ikke reagerer like lett som en baug. Men etter noen hendelser i trange havner og farvann med strøm i sommer, så har jeg sett nytten med den ekstra sikkerheten. Samt å bakke inn i båsen, de dager det blåser rett i siden, hadde pulsen senket seg med litt mer styring på hekken :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har SE 60 I hekk og SE40 I baug Disse er rimelig godt avstemt I forhold til fortregningen av skroget sideveis. Det vil si at med full trykk på begge går båten rett sideveis. Ved idindstyrke 8-10 m/s rett inn fra motstående side klarer thrusterne å holde båten I ro. Men husk at en sidethruster har nesten ingen effect om båten beveger seg I 5 knop fremover eller bakover. I ett trangt sund med mye strøm, vil thrusterne ha tilsvarende mindre virkning

Link to post
Share on other sites

   Hei

Vi har og stander 4hk og Viksund monterte 6hk bak med engang båten var ny. Det har alltid vert nok ,men hadde følt meg litt roligere med noen som var litt større. Hadde det vert nå så ville jeg hatt 6 framme og 8 bak Når jeg er alene så er al den hjelpen en kan få veldig kjærkommen. Det ble litt bedre da vi byttet propell framme, fra 4 til 5 blad. Bak var det 5 blad.

 

       Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Ja, samme 5 blads propell såfremt begge trusterne har samme tunelldiameter.

 

Ved overgang fra gammel 4- blads til 5-blads trenger du et adapter som monteres i bosset på propellen. Adapteret fulgte med når jeg byttet til 5-blads for ca fem år siden.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er det noen som har samme Simrad VHF løsning som meg? Har tilsvarende på fly. Tar bare med meg håndsettet opp.

Spørsmålet mitt er hvor selve enheten kan være gjemt?  Har trøbbel med VHF`n, og trenger å finne denne. Men tenkte eg skulle spør her inne før eg begynnte å demontere kjøleskap og paneler i leiting  :wink:

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...