Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Dette er vel en båt med motorene bak det da og hekkaggregat. Men den måleren din på telefon vil jeg påstå har null verdi, og måler neppe riktig. Desibelmåling er snodige avansert saker og øker ikke proposjonalt lineært med neste tall over/under i opplevd støy. Skalaen er slik at hver gang lydtrykknivået dobles øker desibelnivået med tre dB. La oss si at du har målt 83 dB i båten under gange og ønsker en reduksjon til nærmere 80 db. Utgangspunktet er da at 83 db er et opplevd lydtrykk nivå som i en måling vil være dobbelt så høy som 80 dB. En reduksjon på "bare" 3 db vil med andre ord oppleves som en dramatisk forbedring. Du vil kanskje kunne redusere støyen med disse mattene, men da med små målte db desimaler, og den målingen mener jeg en slik mobil app ikke klarer registrere.Ta heller kontakt med Stoyforeningen.no. og lån en skikkelig kalibrert måler som fanger opp de små marginene som du kanskje får ut av prosjektet ditt. Lykke til :)

Link to post
Share on other sites

Regner med at dyrere smartmobiler er nokså lineært designet ift lydmåling. Det er lett å teste mobilen mot feks hjemme hifi og registrere 3 dB endring. Det er veldig lett hørbart og målbart og klart innenfor rammene en nøyaktighet en har bruk for til denne oppgaven. Mange slike apper har mulighet til å måle absolutt lydtrykk og gjennomsnitt med treghetsfunksjon slik at den markerer høyeste verdi og holder den litt mens den dynamiske målefunksjonen forsetter.

 

I tillegg kan en, i hvertfall til iPhone laste ned en app som måler veldig l lave frekvenser ned til 0,5 Hz denne heter Infrasound og er ekstremt bra til feks å måle trinnlyd i andre sammenhenger.

 

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei. 

Jeg fjernet all dekor på den vi hadde, og satte på nye "chrom" klistremerker. Båten så plutselig 10år nyere ut:smiley: 

Fikk fonten av Viksund den gangen slik at det ble lik skrift som orginalt. 

Dvs, selve "Viksund" logoen hadde de fonten til, men ikke "270 St Cruz"

Viksund solgte syrefaste dekaler, men for min del ble det vinylmerker pga pris. 

 

Redigert av Haa- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Haa- skrev for 16 timer siden:

Hei. 

Jeg fjernet all dekor på den vi hadde, og satte på nye "chrom" klistremerker. Båten så plutselig 10år nyere ut:smiley: 

Fikk fonten av Viksund den gangen slik at det ble lik skrift som orginalt. 

Dvs, selve "Viksund" logoen hadde de fonten til, men ikke "270 St Cruz"

Viksund solgte syrefaste dekaler, men for min del ble det vinylmerker pga pris. 

 

Det var noe slikt jeg tenkte på. Har du noen bilder av båten ?

Link to post
Share on other sites

k1mbo skrev On 6.2.2017 at 16.24:

Legger ut litt stemningsbilder av vår 340. 

Var tålig greit vær på vestlandet i helgen. Så da ble det helg i båten  :thumbsup:

Først ble det Bekkjarvik, etterfulgt av Bakkasund. Med en avslutning og tur på Buarøy, hvor det var et flott kaianlegg og legge til. For de som er i Hordaland, kan jeg anbefalle en tur til Buarøy, og ta en oppdagelsestur på land! Masse gamle bunkerser og fin utsikt :thumbsup:

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Er det kommet nytt kaianlegg på buarøy ? Hvor la du til ?

Buarøy.JPG

Link to post
Share on other sites

Slenger ut siste bilder av siste oppgradering på YOLO :smiley:

Både jeg og junior sikler på å få byttet ut jolla med en liten RIB. Og for å slippe å styre med å koble av og på motor, så ble det besluttet å skifte ut Snap davit, med TG2 daviter. 

Valgte TG2, for å kunne beholde litt av badeplatformen.

Dro festene så langt ut det gikk, før montering. Og ble overrasket over hvor god plass jeg fortsatt har, når båten er oppe :)

Har i dag en Zodiac 285, med en Selva 9,9.  Dette er ikke noe problem, mtp vekt. Men før jeg kjøper inn en RIB, vil jeg lage til noen støtte stag under platformen, da denne bare er boltet på:thumbsup:  Men det får bli til vårpussen igjen!

 

Og ja.. Platformen, og resten av båten, har fått seg en god vask etter bildet ble tatt :smiley::smiley:

IMG_3050.jpg.7b790685375a7fb8bc5fcc23ab570e16.jpgIMG_3054.jpg.5ce537ca0d0657be241bd1fc49ecafd0.jpgIMG_3056.jpg.1dd6f143ffde5e1e6abc97022a497562.jpg

IMG_3034.jpg.48f85ac9821fca5dc757e13cfa73452e.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Eivin skrev On 13.8.2017 at 22.58:

Hei

 

På min 270 er det tape dekaler på siden. Noen som vet om det kan bestilles/laget metall emblemer i chrom noen steder ?

 

Evt. nye dekaler som "pynter" litt mer en den gammelmodige tapen. :thumbsdown:

 

_2010722122.jpg

 

Kom over denne annonsen, og tenkte på innlegget ditt Eivin:

En som selger rustfrie Viksund dekaler.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=102852774

 

Link to post
Share on other sites

Fikk nettop vite av selger at emblemene kommer fra den eneste Majesy 44 som Viksund solgte, så disse er unik. Men kansje også i største laget :-)  Et godt stykke Viksund Historie :-)  Her ser vi emblemene på donor båten med mr. Viksund ombord vistnok. De solgte også en Majesty 50.

Viksund  Emblemer Finn.jpg

VIKSUND Emblemer.jpeg

Link to post
Share on other sites

Lå en Majesty i Knarrlagsund på Hitra i flere år, men tror denne ble solgt for ikke lenge siden. Usikker på hvor mange fot denne var, men stor var den okke som. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 56 minutes ago:

Lå en Majesty i Knarrlagsund på Hitra i flere år, men tror denne ble solgt for ikke lenge siden. Usikker på hvor mange fot denne var, men stor var den okke som. 

Det kan være den jeg så. Husker at det var bilder fra bl.a. Kristiansund og Grip i annonsen.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Ved bytte av pære i denne lampen gjør du dette innenfra motorrommet og det er da ikke nødvendig å løsne lampen utvendig.

 

Tilsvarende lampe står også i dusjen, og her er tilkomsten til pæren under kartplotteren. Lampene som står over akterdekket må derimot skrues løs for å bytte pære, men disse er ikke limt fast på samme måte som lampene som står utsatt for vann. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

St.Cruz jakten har startet.

Etter kun to sommer måneder i en Fin Askeladden 705 Voyager har nå 10 fot syken :yesnod: slått til for fult, vi er to voksene og to barn (4og8år) som har hatt mange fine stunder på sjøen, men må innse at høstferien i en Askeladden uten varme og med frost på kalesje kunne vært enda bedre i en St.Cruz.

Nå er det jo ikke mye å finne av disse på finn på denne årstiden. Jeg er jo helt ukjent med disse båtene, men har nå lest meg opp på hele denne tråden og fått mange fine tips og søm fart Finn for å se på innredninger og løsninger, har vel kommet frem til at denne løsningen som har en langsgående køye og en dobbel tverrgående i stikk kabin hadde vært ideell for oss.

Men det jeg lurer litt på er jo hvilke båter jeg kan se på som har denne løsningen?

Har jeg forstått det riktig når jeg tror jeg må se etter 340 etter 2004 ?

Budsjettet er jo selvfølgelig et tema, så må vel lete i nedre sjiktet dessverre.

 

Men jakten kan bli spennende. 

Link to post
Share on other sites

De fleste 340 har vel tre køyer i bakre cabin. 340 skroget kom i 97, da het den 310 et par år før den byttet betegnelse til 330 og så til 340.

Min som strengt tatt er en 310 med 340 badeplattform, har tre køyer bak og dobbel i baug. Har du råd og plass i havn, er det verdt å se på 350/360 utgavene. Samme innredning som 340 men med større akterdekk. Hadde nok valgt den utgaven selv om max båtlengde var anderledes i havna hos oss... Og som en liten "recap", Viksund har levert to størrelser 310. En som vokste ut fra 290, med 3,2 meter bredde, og så den utgaven som ble 340, med 3,5 meters bredde. Så da må du se etter den brede utgaven på de eldre modellene...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...