Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Ikke glem 320/335/345. Samme skroget på disse tre. 320 kan man få til ein grei pris. Alle har stor dobbelt tversgående køye og en liten dobbelt langsgående køye i stikklugaren. Ca. samme plass ombord som i 340, i alle fall nesten. Bare spør om du lurer på noe, vi har en vi er veldig fornøyd med.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Veldig godt å høre jeg har litt mere å velge på, blir jo mye tall her, men noen som har en formening av hva jeg må ut med og hvilken årsmodell/type for å få denne sengeløsningen som er beskrevet. 

Skrev vel ikke det sist, men kona tenker at eget dusjrom og sentrert seng foran var et stor ønske, men det han kanskje alle?

Link to post
Share on other sites

leif_erikg skrev for 6 timer siden:

Ikke glem 320/335/345. Samme skroget på disse tre. 320 kan man få til ein grei pris. Alle har stor dobbelt tversgående køye og en liten dobbelt langsgående køye i stikklugaren. Ca. samme plass ombord som i 340, i alle fall nesten. Bare spør om du lurer på noe, vi har en vi er veldig fornøyd med.

 

ser også på 320 om dagen, vipper litt mellom den og riviera 925.

 

hvordan er det med dusjmuligheter på viksunden ? badet i rivieran er bortimot perfekt, sett i henhold til plass vel og merke, men viksunden er endel større båt i bredde, men fruen er veldig på det med dusj og ett bra bad.

Link to post
Share on other sites

Har ikke sett badet i 925, men er veldig fornøyd med badet i 320.

 

Meget bra dusjrom som brukes en god del når vi er på tur. Helt tett rom med god dør, lys i taket, plass til å både stå og sitte, avsugsvifte. Toalettet er også bra. Grei høyde, grei plass når man sitter. Fint at toalettet og dopapiret er like tørt etter en dusj. 

 

Er det eget dusjrom i 925 også?

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

leif_erikg skrev for 19 timer siden:

Har ikke sett badet i 925, men er veldig fornøyd med badet i 320.

 

Meget bra dusjrom som brukes en god del når vi er på tur. Helt tett rom med god dør, lys i taket, plass til å både stå og sitte, avsugsvifte. Toalettet er også bra. Grei høyde, grei plass når man sitter. Fint at toalettet og dopapiret er like tørt etter en dusj. 

 

Er det eget dusjrom i 925 også?

Beklager tenkte feil, ser på 310'en jeg, langt eldre båt det hehe, men lurer nå fremdeles på erfaringer fra folk på den ang baderoms løsningen. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at endringene av 340-en har skjedd litt i rykk og napp. Det har vært noen større endringer, samtidig som mange mindre endringer har skjedd fra ett bygg til det neste uavhengig av årsmodell.

 

Om jeg ikke tar feil kom midtstilt køye i forlugar samtidig med nytt bad med seperat dusjrom. Jeg mener dette kom på ett eller annet tidspunkt i løpet av 2004. Det er mulig at den ekstra køya i stikklugaren kom samtidig med dette, uten at jeg er sikker på det.

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

oj_knut skrev for 21 timer siden:

Da blir det vel å lete etter en 340 fra 2004. 

Eller er det «mindre» modeller som vil være billigere? Som har samme sengeløsning/dusjrom. 

 

Dersom du her tenker på Viksund 310 har disse skråstilt køye i forkabinen. De har ikke seperat dusjrom, men det er sluk i badegulvet slik at det er mulig å dusje der. Men man vil være avhengig av et dusjforheng eller lignende for å unngå at hele badet blir vått.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei og godt nyår.

 

På vår st cruz er det ctek landstrømanlegg. Det har fungert greit og jeg er fornøyd. Jeg kunne tenkt og hatt en landstrømkabel som lå fast på bryggen, og en i båten. Problemet er at jeg klarer ikke å finne noen som selger ctek kabel .Eller at det går å blande stikkontakt med noen ander typer landstrøm. Er det noen som kan hjelpe meg.

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

På vår 2005-modell er det ikke skillerele men derimot skillediode. Dette er plassert på skrogsiden rett over batteriene. Skilledioden er blåfarget er lett å kjenne igjen på kjøleribbene. 

 

Vår skillediode er merket Volvo Penta Multi Battery Isolator 125 A rated. Part no 81783, serial no 05000582

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hvilken motor har du?

 

Du kan koble deg forbi skilledioden ved å flytte ledningen som kommer fra dynamoen og feste denne på samme bolt som ledningen enten til start eller forbruksbank. På denne måte kan du bekrefte eller utelukke at skilledioden er defekt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

D6-ern har en motstand montert bak på dynamoen som har som funksjon å gi feltspenning slik at dynamoen begynner å lade. Om motstanden er kaputt må motoren opp i 14-1500 rpm før ladingen starter pga selvmagnetisering. Kan det være noe slikt som ligger bak?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

hei

har nå vært på båtjakt en stund, brikkene begynner nå å falle på plass. båtplass etc er i orden. så nå er det bare båten som mangler. Har bestemt meg for at det må være lukket båt. Ser ut som at Viksund st cruz er ett bra alternativ. slik budsjettet er begrenser det seg nok til en 270.

Hvordan er erfaringer med denne for en familie på 4 (en på 14 og en på 9år), er det plass nok? så vidt jeg har funnet ut av er totallengde på denne 9,0m. 290 er oppgitt til 9,3, så det virker ikke å være mye som skiller disse.

En 270 som jeg vurderer nå har motorinstallasjon med VP 41P. Hvordan passer denne motoren skroget? Jeg har ikke behov for stor fart.

takker for alle erfaringer synspunkter.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har forstått det slik at det prosuksjons måned/år skal stå preget i skroget fremme under fenderlist. Jeg har leitet etter dette, men har ikke klart å finne det på min 270.jeg har en 94mod, men den er sannsynligvis bygget i slutten av 93. Det var skille på farge på gelcoat mellom 93 og 94. Jotun 2000 fra 94 og utover. Før dette var det 8500 slik jeg har blitt fortalt. Er det forresten noen som vet hvor man får tak i gelcoatsparkel med fargekode 8500?

Ser de har fargekode 2000 de fleste plasser som selger båtutstyr, men har ikke funnet 8500 enda.

Link to post
Share on other sites

På båter som er CE-merket er hin/cin nummer preget i skroget bak på SB side under badeplatformen. Dette vil si båter produsert fra 1998 sånn cirka. 

 

Hvordan dette ble gjort før '98 kjenner jeg ikke til. Men det bør jo være noen som vet dette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Få vet vel dette bedre enn han. Etter mitt hode vil det være logisk å lete rett i underkant av fenderlisten. Spørsmålet er hvor langt unna baugen det er. 

 

Er det ikke noe nummer på Veritasskilt eller lignende? Enkelte produsenter merket vel disse skiltene før CE-merkingen kom. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå har jeg hatt runden i jolla rundt båten. Klarer ikke å finne som er preget inn i skroget. Har ikke sett boe veritas skilt, noen ide hvor dette skulle vært evt?

Tok en kjangs på at det var fargekode 8500 som Rune Viksund tipset om. Dette ble svært ulikt, jeg brydde meg ikke om å få finishen fin da jeg har bestemt meg for at jeg skal slipe opp igjen det som er lagt i for å treffe bedre på farge. Det ble mye møreker en original gelcoat. Etter 94 er det 2000 gelcoat som er brukt. Dette er helt hvit, litt i tvil om det kan være riktig. Noen andre med eldre viksund som har erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Om det enten er 8500 eller 2000 kan du prøve 2000 også for å se hvordan dette blir. Om ingen av disse treffer kan det kanskje skyldes fargeendring på skroget opp gjennom årene. Da må fargen kanskje blandes spesielt for denne båten. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...