Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Skal igang med montering av Raymarine EV200 autopilot. Kan noen gi meg tips på hvor jeg bør sette oljepumpen å hvor jeg bør koble på oljeslanger. Ser det er noen som kobler de rett på styresylinder hører også de som går opp med slangene til rom der hvor spylervæsken fylles på.(lille rom på styrbord side. Lurer også på hvor det er lettest å koble til strøm på pumpen. Båten er en Viksund 340 05 model.

Link to post
Share on other sites

Koblet på samme stedet, i tillegg trenger du oljeretur fra pumpa, dette er en lavtrykkslange mellom styreposisjonene/rattpumpene og kan legges opp med en vanlig oljebestandig 8mm slange til en T med nipler der det er grei tilkomst, mulig du ser denne (utjevnings)slangen komme ned fra flybridge i dette rommet, eller bak panelet akter i bysse..

Monterte vår pumpe under dette rommet, foran septiktank ut mot skutesiden, med kabling i rør bak skap i bysse.

Link to post
Share on other sites

Hei

 Har ikke bild, men vi plasserte oljepumpen på bakveggen ved eksos utløpet. Sylinderen til roret har en bypass . Her skal oljeslangrenne fra oljepumpen kobles i sammen med to T bend. Bypassen skal forsatt være tilgjengelig. Returen blir koblet sammen i skapet med vinduspylertanken. Det er en 8mm plast slange, hvis jeg ikke husker feil. Jeg er ikke helt sikker, men det er vist ikke alle modellene som har retur i vinduspyler skapet. Vi hadde det.

 

  Jan Martin 

Link to post
Share on other sites

Jeg anvendte også de samme koblingene som vist på bildet. Pumpa ble plassert med hydraulikkside mot yttervegg og motor inntill vinduspylertanken. Det er ingen støy fra denne når motor går. Når du begynner med hydraulikken så tape igjen luftehullet på styresnekka på flybridge.

Er ikke helt sikker men mener at compasset ble plassert I trapperommet, ned til forkabinen. Uansett bør det ikke stå I nærheten av strømførende ledninger, magnetiske felt eller store metallobjekter som motor.

Link to post
Share on other sites

Hei. Er det noen som vet hvordan man kommer til under vasken/blandebatteriet på pantryet oppe på en 310 St.Cruz 2003 mod? Greide ikke å laste opp bilde, men dere som har båten skjønner nok hva jeg mener. Har prøvd å ta ut skuffene under, men har ikke løst koden på hvordan disse kan dras helt ut av skuffeseksjonen.... Noen gode tips?

 

mvh

 

Tidi

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har med interesse lest tråden om å pumpe systemrens gjennom sjøvannsdelen for å løse opp bl.a. saltavleiringer....i systemet.

Jeg LURER på en løsning som går ut på å suge systemrens og/eller frostveskeblanding inn i sjøvansskretsen..
Metode: "Stenge sjøvannskranen, koble sjøvannskretsen til en slange som henter systemrens fra en beholder på dekk.
Så lar jeg motoren kjøre noen minutter til hele blandingen er sugd inn i sjøvannskretsen. 

SPØRSMÅL:
1)
Er det noen med erfaring som har motforestillinger til dette.
Altså er det uproblematisk å bare "fylle beholderen på dekk med Systemrens og så la motoren (impelleren) suge inn systemrensblanding i sjøvannskretsen.... for så å la dette få stå og virke noen dager"?

2)
Tar impeller skade av systemrens?
3)
Vil også DENNE enkle metoden løse opp saltavleiringer  mv. i sjøvanskretsen (varmevekslerene...), eller
har denne metoden ingen god nytte i det hele tatt?

Link to post
Share on other sites

Hei

  Vi har og 2008 mod, men det er 34 F. Gelcoten til biltema er omtrent samme farge. Jeg bruker den.

    

      Jan Martin

Takk for svar (begge to )

 

Stella Ulefoss - mener du den hvite gelcoaten fra Biltema ? Grunnen til at jeg spør er at jeg har en teori om at en farge som heter 8008 kan være den som er nærmest, men den er egentlig lys grå. Ser at Biltema har en farge som heter Grå/808 og jeg tror at dette kan være samme som 8008 (Havbris) som selges hos Maritim

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Noen som har gjort noe lurt på flyen til St.Cruz båtene? Har 2+2 sofa, hvor den aktre er 3 puter som stablet sammen for sofa, eller lagt ut for solseng. Dette blir så mykt, at kun barna kan sitte der. Kunne tenkt meg å enten få skiftet ut til en tilsvarende den forrut. Noen som vet hvor en kan bestille sånt?

Forrige eier snuste på ideen om å støype seg en hjørnesofa på flyen. Hadde jo kanskje vert noe, å samtidig få stuerom der oppe. Men kan vel kanskje bli noe tungt?

 

Ellers manglet cocktailbordet på min platen på topp, i tillegg til at det er for lite til å bruke til noe vetig med platen på uansett. 

Jeg er så heldig at jeg jobber med en som har møblesnikkeri som hobby:thumbsup: Så han laget dette flottebordet  til meg. Bruker orginalfoten. Men måtte ha et bein til i tillegg, pga vekten. 

Men nå kan vi i hvertfall sitte 4 stk på flyen å spise :smiley:

 

 

bord2.jpg

bord1.jpg

Link to post
Share on other sites

Hiver meg på denne tråden med et par spørsmål:-)

 

Ble invitert om bord i en 310 her om dagen. Flott båt som vi vurderer å se etter på bruktmarkedet (med fast aksling).

 

Hva bør vi være oppmerksom på når vi skal se på brukte 310`er? Hvilke motor? Noen endringer på de ulike årgangene? Noen svakheter, lekkasjer eller lignende vi må se etter?

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 Prøver på nytt. Viksund laga vanntank til å ha fremme  i båten. Tanken var motvekt når båten hadde hekkaggregat. Mener å huske at tanken var på 190 l . Jeg kunne tenk å hatt mer vann i båten. Er det noen som vet hvem som laga disse tankene, og om de passer i st cruz 34. Vi har ikke hekkaggregat  er det mulig at båten blir for tung framme med en slik vanntank. Kan det være problem å få båten oppi plan. 

 

    Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Hei. Vi er på 6. året med Viksund 310. Er godt fornøyd med båten. Vår båt er en 2003 modell, begynner å bli noen år gammel nå etterhvert. Har hatt vannlekkasje fra drenering fra FB ellers tett å fin båt. Vi har drev modell og denne syns jeg at er tung i hekken. Går med full vanntank og da legger den seg fint i plan. Salongen vår er med vippesete, kan kanskje være noe knotete å komme seg inn i stikklugaren med den løsningen. Greit når lange strekk skal forseres og passasjerer kan sitte i fartsretning 

Link to post
Share on other sites

@Stella:

 

Med 190 kilo ekstra blir båten framtung, og det er ikke like mye bæring framme som bake i båten. Du må i det minste regne med å male ny vannlinje. 

 

Hvordan båten oppfører seg i sjøen tør jeg ikke spå. Det kan jo like gjerne resultere i at båten vil overplane pga vekten forrut. 

 

Ilas har lagd vann- og dieseltankene på vår båt fra 2005. Mulig de kan hjelpe deg. 

 

Men har du virkelig behov for mer enn 300 liter ferskvann?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei.

 Jeg prøve å gå til middelhavet høsten 2014. Etter mange problem ga jeg opp. Da var jeg i Kielkanalen . På veg hjem skulle jeg overnatte i Ballen havn Samsø. Været ble så dårlig at jeg måtte ligge på været. Da fant jeg ut at Ballen var en trivelig plass så jeg ble der til over påske 2015. Når jeg hadde gått tur med Tom ( mellom puddel ) Måte beina hans vaskes. Jeg vasket opp engang hver dag. Vasket litt rundt i båten etter behov, vaske vinduer er noe dritt. Jeg dusjet annenhver dag. Jeg gjekk ikke tom for vann. En av havneassistentene kom hver fredag og fylte vanntanken. Vi hadde ikke hatt nok vann hvis vi hadde vert 3 stk.

Det blir ikke noe ekstra vanntank fremme i båten . Takk Brigg. Det enklest blir vel å bruke noen kanner. Tror vi kommer langt med 70-100 L. Til vanlig holder det med det som er i vanntanken. Ny motor er montert i båten, regner  med å komme ut denne uken.

 

 

  Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...