Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Prosjekt: Bytte til LED-dimmere i salong og i forlugar. 

 

Vår 2005-modell ble levert med halogenspotter og tilhørende dimmere. LED var jo knapt kommet på markedet den gangen. Har tidligere byttet mange av pærene til led, men dimming av ledpærer er ikke rett fram. Jeg kjøpte, etter tips her på forumet, noen led-pærer som etter sigende skulle være dimbare med gammel halogendimmer. Var bare passe fornøyd med disse, og det er også rapportert på forumet tilfellet av varmgang/branntilløp i disse pærene. Så derfor bestemte jeg meg for å oppgradere med ordentlige led-dimmere og tilhørende dimbare led-pærer. 

 

Jeg endte opp med å kjøpe dimmere fra Båtsystem, levert av Maritim. Kjøpte så en tipakning dimbare G4 SMD ledpærer fra Kina. 

 

Begynte med forlugaren hvor det er seks spotter på samme dimmer. Den gamle halogendimmeren så slik ut:

 

7A07F256-D830-4270-9DA9-C88A7AF8BD5C.jpeg.8331aa722e80019e73ebafda593a0382.jpeg

 

Hullet var litt for lite for den nye dimmeren. Brukte Dremelen til å frese litt større hull. 

 

E55D71DA-CD32-4BD4-BB69-8DC32D6133DC.jpeg.4f6810642ba280fb3e4cad41f277e3dc.jpeg

 

Så var det bare å koble sammen. 

 

7A3987AC-22FE-4380-BBB9-9F2DA997ED74.jpeg.968f6545fbb29bf5f8c0137feb7afa77.jpeg

 

Og skru dimmeren fast. 

 

50E446A6-1E83-4589-A378-E8B07E74DFFB.jpeg.ee2b36088b0375a9b951eb3e04c445de.jpeg

 

Her er gamle og nye pærer. De nye (flate) hadde litt for lange ben slik at jeg måtte klippe av disse litt. 

 

10DD04D2-4073-4820-AA24-E32391F5F67D.jpeg.293121d8889331f191b47c715eabfcf7.jpeg

 

Her er pæra montert i spotten, før glasset er satt på plass. Pæra er litt for stor for reflektoren, men det gikk akkurat å få på glasset. 

7CEE2F55-E16B-437B-8700-15EB386A984A.jpeg.b2aab5d739c7a9acf3920b9253e74dfa.jpeg

 

Fortsettes ...

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Så var turen kommer til salongen. Her er det fire spotter over en dimmer. Dimmeren er til venstre i dette panelet. 

 

A2EA81EE-96FA-4F4C-B752-00B5B950FF64.jpeg.62b8f23015e7d97e6dbec8942783c24d.jpeg

 

Dette er en type paneler som brukes mye i bobil/campingvogn. Har uten hell forsøkt å finne en led-dimmer som passer direkte inn i panelet. Jeg valgte derfor å kjøpe et blinddeksel til panelet med tanke på å montere inn en standard dimmer i dette. 

 

531E5352-5FA2-47BF-9E74-2DE7F236772D.jpeg.416ec5b174d2a611f5a2ad7a673d99ad.jpeg

 

Her er dimmeren fra Båtststem plukket fra hverandre og montert gjennom nyborret hull i blindplaten. 

 

E96B366F-7D1B-47D8-9FD1-6B1E089F6D7D.jpeg.5f47477ed24d44ca13fb2f4ede957b1c.jpeg

 

Jeg ønsket å bruke dimmerens bakdeksel for å ha en viss beskyttelse av elektronikken. Dette var det imidlertid ikke plass til, jeg klipte derfor vekk hjørnene på det hvite bakdekselet og festet det med tape. Da ble det plass i rammen. 

 

Også her måtte Dremelen til pers for å utvide hullet. 

 

9F31401C-21AE-44CC-B02D-74091E314B52.jpeg.73aae238961906d35981feee3cb7ae43.jpeg

 

Og så koble sammen. 

 

2FF96F6B-19DA-497D-A6D3-E1D3EFD7003E.jpeg.b7f12cae65b8d2187cc64825a61ff1e2.jpeg

 

Og slik ble resultatet:

 

D6F65BA9-AF1A-4A72-A9D7-5D02751B05BC.jpeg.1d81709037fe37802cab902a3baa4e12.jpeg

 

Jeg ble ikke helt fornøyd med fargen på dimmerknappen. Men Brigg kan være utrolig spontan bare han får tid til å tenke seg om. Hva med knappen på den gamle dimmeren, den har jo riktig farge? Klarte etter litt tankevirksomhet å tilpasse denne slik at den passet på den nye dimmeren. Og da ble det slik:

 

7DBD9BE4-C904-4984-B96D-F3B9DB39A90C.jpeg.808d979642f393ec5c6fc6d330400b2c.jpeg

 

Dette kan jeg absolutt leve med. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg det var:

 

https://www.ebay.co.uk/itm/CBE-Blanking-Plate-Campervan-Motorhome-Caravan-C-line-blanking-Socket-Inner-/272929766147

 

Lagt til: Mulig at dette er mulig å få kjøpt over disk hos norske bobil/campingvognforhandlere. Dette har jeg ikke sjekket. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Heisann godtfolk. For en fantastisk påske. Vi bruker båten hele året men nå var d første gang i år vi tok i bruk flybridge. Merket i begynnelsen av påsken at d var noe rart med styringa. Litt sånn sirup ratt. Kjørte resten av turen via autopilot å alt var i skjønneste orden. Komm fram å la inntil brygge ved hjelp av rattet på flybridge skulle hjem i dag å rattet var likt. Tenkte å fylle litt olje å lufte litt når jeg kom til havn. Gikk ikke lang tid før vi mistet all styring på flybridge tenkte d var best å unngå rating gjorde derfor alt med autopilot fra der. Når jeg la inntil skulle jeg fylle på olje på flybridge å det ble aldri fullt. Fylte til slutt en hel liter olje. Å begge rattene fungere ikke. Veldig ustabile å veldig ustabilt i hvordan ting sjer. Tenkte her må det være en stor lekkasje en plass. Kjente å sjekket rattpumpe på flybridge, og i salong. Og disse skjøtene som er bar i styrbord skap på akterdekk å selve rorsylinderen nede i mottorommet. Og ingen tegn til lekkasje. Er det noen som har vert borti lignende? Må jeg bare kjøpe mer olje å fylle på? Eller støtter dere meg ved at her må det være en stor lekkasje? Å eventuelt hvor kan jeg lete etter denne?

Link to post
Share on other sites

Hmm, mystisk. 

 

Typisk lekasjested er styresylinderen bak på roret, men om det renner ut mye der vil du jo se dam under. Ville vært merkelig om det rant ut en hel liter der. 

 

Styreslangene er hele lengder, med unntak at de er koblet sammen med T-stykker inne i skapet på SB side av akterdekket. Der er også autopilotpumpa montert hos oss (dvs jeg monterte den der selv). Dette er skikkelige hydraulikkslanger og det er nermest utenkelig at disse skulle begynne å lekke pga gnag eller lignende. 

 

Utligningsslangen derimot, den er av tynn pvc og er koblet med hurtigkoblinger. Du bør sjekke denne bak på hver styrepumpe og i skapet på SB side på akterdekket. Når du skriver at også nedre styrepumpe ikke fungerer er det naturlig å tenke at lekasjen ligger i nedre del av systemet. Slangene går bak pentryet, og får du olje bak der er det vrient å komme til for å tørke opp. 

 

Jeg ville ikke fylt på mer olje før hele opplegget er nøye sjekket for lekkasjer. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Jeg la ut samme tekst på Facebook også å der var det 2 stk 340 eiere som hadde begge 2 fått lekkasje bak pentryet eller bak kjøleskap så får reise til båten i morgen å sjekke bak kjøleskap gleder meg virkelig til å tørke olja opp der om det da er der det er lekkasje. Har som sakt sjekka begge styrepunpene alle 3 slangene å inne i sb luke bak. Så kan liksom ikke fatte hvor ellers lekkasjene kan oppstå. Men får sjekke bak kjøleskapet i morgen. Takk for svar. 

Link to post
Share on other sites

Om du får mye oljesøl bak der vil du nok også kjenne lukten av olje. 

 

Det er også mulig å komme til gjennom inspeksjonsluker bak komfyren eller bak skuffa under komfyren. Bak skuffa er det ganske trangt, bedre bak komfyren men litt mer arbeid å demontere denne. Vanskelig å komme til lengst bakover bak pentryet bare fra kjøleskapet. 

 

Er det mye søl bak pentry kan oljen renne ned i motorrommet fremst på SB side der ledningene kommer ned i motorrommet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Heisann godt folk:) da har jeg vert i båten å d viste seg å være denne blå slangen. Den hadde ligget å gnisset inntil ei slangeklemme til dieselvarmeren. Å gått hull på. Byttet slangen å fylte olje å alt var bra. Men du verden for en vaskejobb. I dag var jo oljen forflyttet seg godt. Hele rommet bak pwntry var fult alle slange kabler å rør til varmere. Rommet hvor eberen står hele eberen alle kabler å videre ned under vanntank. Likedan hadde oljet fulgt alle kablene fra pwntry å ned til motorrom hvor det fint var drypper langs hele kabelkanal på sb side. Å renner nedover veggen på sb side. Vasket å vasket å vasket å håper at oljelukta forsvinner. Men når jeg var nede nå igjen rett før jeg skulle hjem så var det enda lukt. Men det må vel jeg bare regne med? Kan det være at lukta forsvinner litt etter litt. Når vi lufter godt ut osv? Har noen noen synspunkter på det? Takker for alle bra svar. Å en stk letter båteier kan legge seg i dag. Å vite at turen i helga blir gjennomførbar. Takk alle sammen. ;) 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Intervallvisker. 

 

Jeg observerer fra tid til annen Viksund 340/360 som har intervall på vindusviskerne. Dette er antagelig nyere båter enn vår 2005-modell. 

 

Er det noen som har slikt i sin båt som kan beskrive hvordan dette er løst. Gjerne med bilde av brytere o.l.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Heisann hos meg er det montert et Java intervall bryterpanel. 

 

https://www.maritim.no/java-sea-intervallbryter-til-2009

 

Funker fint. Båten er 2006 modell. Måtte bytte dette etter jeg overtok båten da det plutselig ble dødt. Men før å etter dette funker det fint. Dimmer opp og ned automatisk lyset på kontrollpanelet alt etter hvor mørkt det er i båten. Å koster mindre enn å bytte carling bryterne til de med intervall ink. Ove. 

Link to post
Share on other sites

Hmm. Dette kan være en mulighet @OveHelgeland. Vet du om dette var montert fra fabrikk? Og kanskje du har et bilde av hvordan panelet er montert. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. Vil dette si at Java seas variant er løsningen om man ønsker intervallfunksjon på viskerne, eller finnes det andre alternativer?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

 

Vetus leverer et penere (synes jeg) panel med samme funksjon.

Dog til høy pris. https://www.vetus.com/en/boat-windows/windscreen-wipers/vetus-windscreen-wiper-control-panel-for-up-to-3-wipers-12-24-v.html

 

Ellers kan vel tre gode gamle Hella eller Bosch vriknotter fungere.

Enkelt og greit, men krever litt oppfinnsomhet for å få et pent resultat :)

https://cat.hella.com/web/public/hella/en/100000/100613/Switch-%2BRelay/$catalogue/2/$product/5WA%2B001%2B871-071_751/index.xhtml

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill. 

 

Det hadde egentlig vært kjekt å kunne montere intervallbryteren i stedet for en Carling-bryter. Har ledige brytere i panelet. 

 

Denne CT41, denne er vel ment for en visker slik at det egentlig behøves tre slike for mine tre viskere. Men ved hjelp av noen vekslende releer burde det være mulig å styre alle viskerne med en bryter. Men denne bryteren har etter det jeg kan lese både høy og lav hastighet, i tillegg til intervallfunksjonen. Noen som har erfaring med denne bryteren som kan beskrive hvordan den virker i praksis?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...