Jump to content

NSSR. Er du medlem? hvorfor/hvorfor ikke?


Lovart låring

Recommended Posts

Jeg fikk "fullt utbytte" av å være medlem i NSSR i fjor sommer. Jeg var på nippet til å ikke melde meg inn da jeg tenkte at "slik skjer ikke meg"

 

Jeg hadde behov for assistanse 2 ganger i fjor sommer.

 

1 gang for dykkerbistand i Glomma

 

1 gang da røtakjeppen var ved å synke. ( ja, jeg har selvsagt skiftet båt. )

 

Sommeren i fjor kunne blitt en kostbar affære om jeg ikke hadde blitt totalmedlem ved sesongstart.

 

Derfor lurer jeg på hvordan båtfolket forøvrig har forholdt seg til dette med medlemskap i NSSR i år og tidligere.

 

En god historie, om du har det, er fornøyelig lesning også.

 

Jeg er selvsagt medlem i år også.

:sailing:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Jeg var medlem. Helt til jeg havarerte og trengte hjelp til å komme hjem.... Medlemsskapet dekker tre timers arbeid fra de legger fra kai, til de legger til kai. Der jeg var, måtte de regne 1 time for å komme til meg. Så 3-4, kanskje opp i 5 (fra Stord, Leirvik til vestsiden av Bømlo. Kanalene ble for små, ihvertfall Røyksund...) timers slap, for deretter 1 time tilbake.....

 

nesten 2.000 kroner i timen utover tre timer.....

 

Meldte meg ut etter dette. Bedre med vennskap og kjennskap som kommer, slik jeg løste det. I nød, ja da får en hjelp uansett....

 

Så er nok ikke medlem, nei!

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at du er tilfreds med Redningsselskapet.

 

Jeg har vært medlem i kystpatruljen en lang årrekke. I år forsvant medlemskapet og jeg ble tilbudt totalmedlemskap i stedet. Totalmedlemskap har dekninger som ikke har noe med skipsbruddnes redning å gjøre å en slik dekning trenger jeg ikke å ønsker jeg ikke. At dette noe enklere medlemskapet forsvant til fordel for et totalmedlemskap der båten din blir medlem i falc sier meg at redningsselskapet har mer penger enn vett. Jeg kjenner båten og motoren godt å har grei nok mekkekompetanse, når en da tar høyde for at den lokale redningsskjøyta er frivillig bemannet snakker vi i realiteten om slep om jeg skulle ha et problem i mitt farvann.

 

Jeg har valgt å gå for VHF Pluss i stedet, koster et par hundrelapper og gir en egenandelsfri minimumsdekning på slep og ukjøring av dykker og noe annet småtteri, da kan både rødekorsbåten og redningsselskapet selge sine tjenester å tjene en slant.

 

Utover at folkene på redningsskjøytene er hyggelige og skikkelige båtfolk jeg gjerne tar en prat med har jeg ingen gode historier å komme med. I og med at redningsselskapet synes å drive som en bedrift i konkurannse med andre tilbydere synes jeg det er betimelig å be båtfolket å skjenke Rødekorsbåten en varm tanke, de er og frivillige.

Link to post
Share on other sites

For meg er det utenkelig å ikke være medlem :thumbsup: det handler både om egen assistanse og solidaritet med alle på sjøen. Redningsselskapet er for meg for viktig til ikke å støtte.

 

Prisen for assistanse av en RS om man ikke er medlem er ca 2000 kroner +moms per time. Og takstameteret starter ved avgang base og stopper ved ankomst base. Eventuelt dykk kommer i tillegg.

 

Er det nød koster det naturligvis ingenting. Da dekker HRS regninga.

 

Redningsselskapet drives i dag med underskudd. De tærer på redningsfomdet sitt. Bla pga ca ti millioner i redusert overføribg fra staten de siste årene. Det er nok en av årsakene til at medlemsskapet er litt dyrere i år.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke betalt for noe medlemskap i år !!!

 

For ca 5 år siden kjøpte jeg en brukt båt, Denne ble om registrert på nettet og vi fikk godkjent svar på hjemme siden deres.

Etter en stund etterlyste jeg papirene : Fikk da beskjed om attt båten var avregistrert ! måtte betale noen hundrelapper til ny registrering for å få dette i orden, fikk da nye registrerings papirer på en båt som allerede var registrert på Meg? Tokk kontakt på ny og fikk da en beklagelse om att det var noe feil med datan , Men jeg måtte betale på nytt for å få registrert båten på meg.

 

Da ga jeg F

Og når jeg i år fikk ett medlemskap som jeg takket nei til i fjor synes jeg det ble nok rot .

Vhf pluss på meg herretter.

 

Kan jo nevne att jeg spurte om de kunne se etter en gul gh 10 som vi mistett i uvær for 2 årsiden , fikk da beskjed om att det hadde di ikke tid til. Dette var ved skjærhalden.

 

Bernt

Redigert av Bernt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var medlem noen år siden. Jeg klarer ikke helt å se på redningselskap på noe annet enn et kommersiellt foretak. :wflag: Klarer ikke helt å se det med "solidaritet" etc. Hvis RS går ikke rundt lenger blir det vel noen andre som overtar. Røde Kors eller Kystvakten for eksempel. Synes medlemskaptilbud til RS er rett og slett for dyrt for hva det er.

 

Jeg har VHF pluss (gamle sjøassistanse) samt en god forsikring ellers (Pantaenius) som for meg gir en bedre totalpakke.

 

Båten har jeg registrert i skipsregisteret istendenfor denne "liksomregister" til RS.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

For meg er det utenkelig å ikke være medlem

 

Det er brillefint Bitteliten. Jeg har valgt å se dette på en annen måte å nyansere det litt.

 

Om vanlig kystpatruljen medlemskap blir tilgjengelig igjen så skal jeg nok komme tilbake til saken.

 

For ca 5 år siden kjøpte jeg en brukt båt, Denne ble om registrert på nettet og vi fikk godkjent svar på hjemme siden deres.

 

 

Kan jo nevne att jeg spurte om de kunne se etter en gul gh 10 som vi mistett i uvær for 2 årsiden

 

jeg velger å skille litt mellom det frivillige registeret og totalmedlemskap.

 

At redningsskjøyta ikke kunne påta seg søk etter jolla di kan jeg i grunn forstå.

Redigert av free (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også vært medlem i RS i alle år, men ikke nå lengre. Jeg synes det var greit å betale 5-600 kr i året, men når det nå kun er mulig å tegne totalmedlemskap synes jeg det blir for dyrt. Dersom jeg skulle få behov for assistanse kan jeg stort sett seile til havn og i værste fall har jeg 500 kr i egenandel på forsikiringen ved redning. Jeg synes redningsselskapet gjør en god jobb, men etter også ha jobbet frivillig for de i mange år synes jeg godt de kan avse et medlemskap ( eller i hvertfall rabatert) til oss som har benyttet hundre, kanskje tusenvis av timer for de som takk for hjelpen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg er totalmedlem, men kun fordi medlemskapet koster mindre enn rabatten jeg får på forsikringspremien!!

 

Når det gjelder "fri assistanse", som NSSR er så flink til å benytte som markedsføring for medlemsskapet, så gjelder ikke den hvis båtforsikringen dekker "assistanse".

 

I mitt tilfelle, med Gjensidige, så betyr det en minimum egenandel på 500,-, uansett medlemsskap eller ikke.

 

Leser at andre forsikringsselskaper ikke har egenandel ved slike tilfeller.

 

Synes det er litt forunderlig at forsikringsselskapene godtar en slik ordning. Først gir de rabatter i premien for medlemsskapet, deretter er det de som må betale gildet når evt. assistanse er påkrevet??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Monica Christensen og A.E.Lahnstein fikk meg til å melde meg ut.Synes ikke de har bidratt med noe positivt noen steder.Når en ser hvordan foreninger og lag holder lotterier og annet for å kunne bidra gratis,så syntes jeg det disse to klovnekjerringene bidro med var direkte skammelig.Er nå igrunnen på vei til å melde meg inn igjen,men liker ikke helt den totalpakken,men det er nå ikke jeg som skal bestemme alt heller,så jeg blir nok med.

Link to post
Share on other sites

For meg er det utenkelig å ikke være medlem :thumbsup: det handler både om egen assistanse og solidaritet med alle på sjøen. Redningsselskapet er for meg for viktig til ikke å støtte.

 

Enig med du! :thumbsup:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Har vært medlem siden kystpatruljen startet opp på midten av 80 tallet.

Finner det helt naturlig og er min måte å støtte RS sitt arbeid,

Men dette påtvungne Totalmedlemsgreiene de har kommet med i år irriterer. Er RS jeg støtter ikke Falck.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei!

Oppvokst ved kysten, kunnskap om NSSR, salg av merker osv. var obligatorisk fra første klasse. Er medlem primært for å støtte redningsselskapet, og synes at de som bruker båt og sjø for avkobling bør vurdere å støtte NSSR selv om man får hjelp ved nødsituasjoner uansett.

Om ikke NSSR og deres båter er i drift, hvem hjelper da??

Link to post
Share on other sites

Er ikke medlem, og kommer nok ikke til å bli det heller.

Har irritert meg over pengebruken og prioriteringene til NSSR i årevis.

Den kostbare overgangen til små tupperware båter har jeg også endel imot.

NSSR kunne med fordel blitt slått sammen med kystvakten.

Men det er nå min mening :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har båten på en innsjø, der det ikke er noen redningsskøyte.

Jeg er forsikret i Gjensidige, og har 500 kr i egenandel om noe skjer.

Jeg syns RS har en rotete administrasjon.

Det nye medlemskapet var ikke bra og innføre.

Men, jeg er medlem, pga at jeg syns dem gjør en grei jobb.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror RS lever godt av de mange som er medlem på grunn av at det er "naturlig", "selvsagt", "solidarisk", etc.

 

Selv om det er en slags frivillig organisasjon skal de drive og levere på en rasjonell og økonomisk forsvarlig grunnlag. Når de tilbyr tjenester så bør det man får henge sammen med det man betaler. Å betale nærmere 900 kroner for et medlemskap som er i bunn og grunn "veihjelp på sjøen" er for mye. Det handler en like godt gjennom forsikringselskapet eller VHF-lisensen. (Det er jo stort sett RS som dukker opp likevel, noe som betyr at de tar overpris av sine egne medlemmer)

 

Så er det den ideelle støtten igjen - og her er både Kreftforeningen og Frelsesarmeen som jeg ser på som "sympatiskere" organisasjoner som har likeviktige oppgaver.

 

Som sagt, kommer dagen da RS ikke klarer å gå rundt lenger, betyr jo ikke det at det ikke blir andre redningstjenester.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...