Jump to content

NSSR. Er du medlem? hvorfor/hvorfor ikke?


Lovart låring

Recommended Posts

Litt pussig sluttkommentar, eller? Man kjøper vel ikke båt primært for å kunne bistå andre sjøfarende fortest mulig?

 

Kom nok noe feil ut, ja.. Men budskapet mitt i den sammenhegen er at om man annskaffer seg VHF og sertifikat for dette, plikter du å stille ved nødanrop.

Og jeg mener at om man plikter til dette bør skuta, motoren og utstyret ellers ligge til rette for at man virkelig skal kunne bistå i en nødsituasjon.

Du kjøper ikke båt for å bistå andre, nei, men det er faktisk slik at du plikter å bistå om du har dette i orden.

Jeg har valgt å vente med VHF til jeg har nyere og raskere båt, samt at jeg alltid befinner med innenfor mobildekning i dag da jeg ikke har VHF'en !

Det er mye å ta stilling til når man har båt og er mye på sjøen, men mitt valg av å vente med VHF til neste båt står jeg for, nettopp fordi at om jeg

forplikter meg til å bistå vil jeg ikke først beskymre meg på om jeg selv når fram til den forulykkede...

Link to post
Share on other sites

det er bedre å bli reddet av en saktegående båt som er nærme enn en hurtiggående båt som er langt langt unna... :smiley:

 

Er selv medlem, håper jeg aldri får bruk for det, men med mine tekniske evner skulle det ikke forundre meg.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

det er bedre å bli reddet av en saktegående båt som er nærme enn en hurtiggående båt som er langt langt unna... :smiley:

 

Ja, det er klart ! Men nå befinner vi oss stort sett i Oslofjorden og dette er jo havets E6, så man er sjeldent alene der ute..

Man plikter jo å hjelpe de man ser er i nød, da. Og undertegnede er forresten en stor fan av RS og deres ansatte og frivillige.

Jeg hilser forresten på alle jeg møter av båter på fjorden :smiley:

Link to post
Share on other sites

...............

Det er mye å ta stilling til når man har båt og er mye på sjøen, men mitt valg av å vente med VHF til neste båt står jeg for, nettopp fordi at om jeg

forplikter meg til å bistå vil jeg ikke først beskymre meg på om jeg selv når fram til den forulykkede...

 

Har også snekke... med VHF. Tanken har aldri streifet meg og jeg tror heller ingen forventer at en skal "trå til" å hjelpe i situasjoner der en er "en halv dagsreis borte" sjøl om en hører nødkallingen. Da er det bedre å formidle nødropet videre, hvis det virker som om ingen andre hører det.... tror jeg. Men nødropet kan jo komme fra båten "ved siden av deg", da er det bare "å rase av sted" i 7 knop for å hjelpe til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

. . nå befinner vi oss stort sett i Oslofjorden og dette er jo havets E6, så man er sjeldent alene der ute. .

Vel, når vi er ute med vår Saga27 med max fart 7,5knop midt i uken i slutten av oktober, er det ikke mye som minner om E6. Da er det godt mulig at jeg er den som kan komme raskest til hjelp dersom det er en annen "tulling" enn meg som har rotet seg ut på fjorden og trenger hjelp.

 

Andre ganger har vi operert som "reléstasjon" under aksjoner. Jeg husker en gang det var nødmelding fra en båt i nærheten av Tvistein, men Tjøme klarte ikke å oppfatte om det ble sagt Tvistein eller Tristein og sendte ut redningsskøyter mot begge stedene. Jeg lå omtrent midt mellom og hørte krystallklart nødmeldingen, så rett navn ble formidlet til Tjøme som avblåste å sende redningsskøyte til begge posisjonene.

 

Tilsvarende har jeg også vært med på da jeg jobbet som radiooperatør på den godt oppankrede oljeboringsplattformen Ocean Traveler midt i Nordsjøen i 1968. Da opererte jeg som reléstasjon mellom Stonehaven Radio og redningsbåter og fly som lette etter en båt i nød. Så hastigheten på egen båt er ingen unnskyldning for ikke å skaffe seg VHF.

 

Og som Bitteliten sa, hadde det vært mye enklere for ham om du kunne fortalt ham (og andre båter) eksakt hvor du lå på VHF kanal-16! Selv overhørte jeg hele operasjonen i helgen, men fortøyd langt inne i Sandebukten, var det bare å holde seg i ro.

 

Nå er ikke dette ment som kritikk mot deg Worry II, men heller en opplisting av gode argumenter for alle som oppholder seg på sjøen om å anskaffe VHF.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke dette ment som kritikk mot deg Worry II, men heller en opplisting av gode argumenter for alle som oppholder seg på sjøen om å anskaffe VHF.

Lars H.

 

Neida, jeg ser alle fordelene med VHF og har alltid gjort det, Lars ! Var veldig nøye med posisjonen til Tjøme Radio og Bitteliten var ved skutesiden min 10 minutter etter anrop ! Veldig betryggende å se at 02016 fungerer så bra i fravær av VHF.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om hva slags hjelp du ba om fra RS da du ringte dem på 02016, men var det en nødmelding, var det nummer 120 du skulle ringt. Da hadde du kommet direkte til nærmeste kystradiostasjon som igjen kunne scrammble alle båter som lyttet på VHF k16, redningsskøyter og hovedredningssentralen med bla. helikopter utrykking. 02016 er for å prate med teknisk personell hos RS ifb. motorproblemer ol.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk tastealternativ og valgte "1", kom rett til Tjøme Radio. Jeg var på dette tidspunkt sikker på at vann kom inn fra skrog, ikke motor. Så var redd vi skulle nå ripa og tippe ganske snart (var sjø).. Satte ny verdensrekord på å legge jolla på vannet. Vet ikke hvor de kreftene og balansen kom fra.. Bøtter fikk unna vannet ganske kjapt. Alle om bord var superflinke. Alle hadde vester på i løpet av 20 sekunder.. skal nok være på om det er sjø uannsett fremover !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes Christel IIIs kommentar om at RS ikke svarte på VHF er morsom. Kan det være at dere var utenfor rekkevidde og at de faktisk ikke hørte deg? Forsøkte du å ringe de i stedet?

 

Jeg hadde akkurat passert sjøredningskorpsets "Bjarne Kyrkjebø" på motgående kurs, så jeg skulle tro at de burde ha hørt meg.

 

Hadde jeg ikke fått så rask hjelp av den Princessen som tok meg under slep, så hadde jeg nok ringt både lensmann og prest :wflag: Da det ikke var mange minuttene unna før jeg drev på land i den vinden som var.

 

Forsåvidt hyggelig at jeg kan få deg i godt humør, Bitteliten :lol:

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk tastealternativ og valgte "1", kom rett til Tjøme Radio.

Den muligheten visste jeg ikke om, og godt var det at den finnes i en stresset situasjon. Men i slike situasjoner er nok nummeret:

 

120

 

det enkleste å huske og taste i en stresset situasjon om en ikke har lagt numrene inn i telefonlisten (som krever mye tasting å finne med valne fingre på en micro mobiltelefon. Men nummeret 120 skal selv en pensjonist som jeg klare å huske og taste inn om VHF'n skulle svikte og jeg trenger øyeblikkelig hjelp på sjøen via mobilen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, men det blir jo en omvei. Kan operatørene på 112 sette over samtalen direkte til 120 i det området samtalen kommer fra?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men tror du operatøren på 112 eller hos HSR har slik lokalkunnskap om farvannene i feks. Sandebukten og vet hvor Gåserumpa er? Det vet operatøren på Tjømeradio 120! Og trenger kystradiostasjonen hjelp fra HRS har de ingen problemer med å kontakte dem. Det jeg mener å si er at det er best å få kontakt med nærmeste instans/båt med lokalkunnskap i området den nødstette befinner seg i enten det er via mobiltelefon eller VHF, - uten omveier.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den lokale politistasjonen har vel lokalkunnskaper. Du får like mye hjelp om du ringer purken eller kystradioen. HRS er de som har ansvar for å sende ut helikopter og redningsskøyte til redningsoperasjoner, de leder også søk etter personer. HRS har masse flotte verktøy for å kunne løse en redningsoperasjon på best mulig måte. De har AIS for hele sitt område,kart,kunnskap om hvem som skal sendes ut osv.

>>> END-OF-BULLETIN <<<

Link to post
Share on other sites

Jo da, jo da. HRS er bra, men har du noe personlig imot kystradiostasjonene og betjeningen der? Slik jeg ser dette, utfyller de forskjellige enhetene hverandre og er alle viktige på sin måte. Men kystradiostasjonene er etter min mening den aller beste førstekontakten som så kontakter andre enheter. Er det større aksjoner, er det helt vanlig og fornuftig at HRS overtar koordineringen etter den første kontakten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men kanskje noen, i hvert fall de som leser denne tråden nå har lært at nødnummeret til sjøs er:

 

120

 

Ellers er jo 120 nummeret en ringer hjemmefra om en vil ha en radiotelefonsamtale til en båt via en kystradiostasjon.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den lokale politistasjonen har vel lokalkunnskaper. Du får like mye hjelp om du ringer purken eller kystradioen. HRS er de som har ansvar for å sende ut helikopter og redningsskøyte til redningsoperasjoner, de leder også søk etter personer. HRS har masse flotte verktøy for å kunne løse en redningsoperasjon på best mulig måte. De har AIS for hele sitt område,kart,kunnskap om hvem som skal sendes ut osv.

 

 

Vel, ja og nei.

 

En kystradiostasjon har dette som spesialfelt redding/koordinering til sjøs - LRS har mange andre oppgaver.

Eks, så var det en som lå ett stykke uti sjøen i fjor (utenfor Arendal mener jeg å huske) med en Scand Baltic. Hadde ikke VHF, fikk problemer, ringte samboer/kone (lite strøm på mobil også) som kontaktet politiet, det tok mange mange timer før de sendte den videre til HRS - han drev vel rundt i nesten ett døgn.

Har vel vært en sak på det er på BP i fjor.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Da har jeg funnet årsaken til at slange-bennet sprakk, og dette har jeg jo lest om i en tråd her tidligere !(mulig Ingar sin tråd faktisk?)

Sinkanode nederst på gearet (MS3), ikke selve sinken som hadde knekt, men bolten den var festet i ! Knukket i gjengene. Så forsvandt sinkanoden

opp i røret til eksos og turbo (satt fast i vinkelen på topp av rør ,heldigvis). Dette tettet jo for kjølevann ut, som lagde trykk på slangen så den sprakk.

Godt å finne årsaken ! Mye man skal ha erfaring i her i livet :-)

 

dsc00264.jpg

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke medlem av redningsselskapet, av den årsak at de har begrensninger mht til størrelse/tyngde på båt, som jeg har oppdaget mange ikke er klar over. Har til og med pratet med mannskap/kapteiner ombord i redningsselskapets fartøyer som heller ikke er klar over denne begrensningen.

 

Men det er jo et tankekors at hele VHF-lisens med sikkerhetspakken er faktisk billigere en medlemskapet i RS. (Og er du ute og har motorstans så er det RS som plukker deg opp uansett.)

 

Nettopp, og de har heller ikke begrensninger i sine regler slik at båter som føres med D5L kan være medlemmer her istedet.

 

I det øyeblikk redningsselskapet endrer sine regler og sørger for assistanse til båter som føres som fritidsbåter, blir jeg medlem i redningsselskapet igjen.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...