Jump to content

NSSR. Er du medlem? hvorfor/hvorfor ikke?


Lovart låring

Recommended Posts

Hvor får man vhf+ ?

 

 

Hos Telenor Maritim Radio. Det er vel først og fremst myntet på folk som har VHF fra før. Merkostnaden til en vanlig lisens som du som VHF bruker skal uansett ha er 220 kroner.

 

Men det er jo et tankekors at hele VHF-lisens med sikkerhetspakken er faktisk billigere en medlemskapet i RS. (Og er du ute og har motorstans så er det RS som plukker deg opp uansett.)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det er vel rimeligere for alle parter å bruke en bil fra Falck en en redningskjøte når du har en mekanisk feil i havna.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det er vel rimeligere for alle parter å bruke en bil fra Falck en en redningskjøte når du har en mekanisk feil i havna.

Det var min første tanke også,så lenge man får god hjelp på kort varsel kan vel ikke spille noen rolle hvem som kommer.

 

Jeg er ikke selv medlem,da jeg har en liten 17 foter som smyger seg gjennom skjærgården 10-15 ganger i året.

 

Når det gjelder det "solidariske" aspektet støtter jeg ingen frivillige organisasjoner,bortsett fra en 50-lapp i gryta til Frelsesarmeen ved juletider.

 

At de gjør en god jobb er jeg helt enig i,og hadde det vært en redningskøyte i Grenlandsområdet hadde jeg gjerne meldt meg som frivillig.

Kragerø og Stavern synes jeg blir litt for langt å kjøre.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Er medlem av flere grunner utover hva jeg som person får igjen.

 

solidaritet,

det er behov for redningsskøyter lang kysten, liker å vite at noen kan lete etter mine barn hvis de blir borte - det kan ikke et forsikringsselskap gjøre - det kan ikke VHF+ gjøre , man trenger båter til slikt.

 

sikkerhet

liker å vite at miljøet er tryggere, at mine favoritt perler i skjærgården er litt tryggere. Vi har sett utallige ganger at redningsskøytene har hindret miljøkatastrofer. Med hurtiggående skøyter har de nådd fram til havarister på vei mot land og holdt dem fra å gå i fjæresteinene intill saktegående slepebåter har overtatt. Det kan ikke et forsikringsselskap gjøre - det kan ikke VHF+ gjøre , man trenger båter til slikt.

 

opplæring

liker å vite at noen driver med forebyggende arbeid, at noen arrangerer sommerleirer at noen lærer barn om sjø og sjøvett. Har likt at mine barn har fått besøk av redningsskøyta på sin speidertur der de har forklart om vestbruk, sjøvett vist førstehjelp og latt dem komme ombord i en redningsskøyte og kansje prøve brannkanonen.

 

assistanse

kjekt å få assistanse om jeg skulle trenge det, men dette er ikke det viktigste for meg - dette er en bonus! At jeg får gratis assistanse hvis jeg en varm sommerdag får tauet mitt i propellen er flott - men det er punktene over som er viktigt.

Link to post
Share on other sites

Er medlem av flere grunner utover hva jeg som person får igjen.

 

solidaritet,

det er behov for redningsskøyter lang kysten, liker å vite at noen kan lete etter mine barn hvis de blir borte - det kan ikke et forsikringsselskap gjøre - det kan ikke VHF+ gjøre , man trenger båter til slikt.

 

sikkerhet

liker å vite at miljøet er tryggere, at mine favoritt perler i skjærgården er litt tryggere. Vi har sett utallige ganger at redningsskøytene har hindret miljøkatastrofer. Med hurtiggående skøyter har de nådd fram til havarister på vei mot land og holdt dem fra å gå i fjæresteinene intill saktegående slepebåter har overtatt. Det kan ikke et forsikringsselskap gjøre - det kan ikke VHF+ gjøre , man trenger båter til slikt.

 

opplæring

liker å vite at noen driver med forebyggende arbeid, at noen arrangerer sommerleirer at noen lærer barn om sjø og sjøvett. Har likt at mine barn har fått besøk av redningsskøyta på sin speidertur der de har forklart om vestbruk, sjøvett vist førstehjelp og latt dem komme ombord i en redningsskøyte og kansje prøve brannkanonen.

 

assistanse

kjekt å få assistanse om jeg skulle trenge det, men dette er ikke det viktigste for meg - dette er en bonus! At jeg får gratis assistanse hvis jeg en varm sommerdag får tauet mitt i propellen er flott - men det er punktene over som er viktigt.

Tiltredes :yesnod::yesnod:

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post
Share on other sites

Medlem, har aldri hatt bruk for assistanse. Hvis Rs kun skulle få betalt pr oppdrag så hadde prisene gått i været. Et medlemskap er vel et spleiselag? Greit at båtene finnes der den dagen man står i beita

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Det er vel rimeligere for alle parter å bruke en bil fra Falck en en redningskjøte når du har en mekanisk feil i havna.

Sikkert, men poenget mitt var at hadde jeg ikke vært total-medlem hadde ingen kommet uten at det hadde kostet meg fryktelig mye penger...

Forøvrig så utgjør ikke dette medlemskapet særlig mye i mitt båtbudsjett, er faktisk mer irritert over de 175.- jeg må betale hvert år til småbåtregisteret...

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

.....- det kan ikke et forsikringsselskap gjøre - det kan ikke VHF+ gjøre , man trenger båter til slikt.... osv

Hei SRA!

Det er jo slik at det ofte er redningsskøytene som blir brukt uansett om man er medlem i VHF Lisens Pluss eller ikke! Men er man VHF Lisens Pluss-kunde kan man selv velge andre løsninger og likevel ha den økonomiske sikkerheten, verre er det ikke... :yesnod:

 

Men med all respekt for den viktige jobben som redningsskøytene utfører; man må ikke fremstille det som om det ikke finnes andre båter på sjøen som både KAN og VIL hjelpe! Det kan være snakk om diverse yrkesfartøy, fiskefartøy, supplyfartøy, ferger og rutegående fartøy, lege/ambulansefartøy, skyssbåter - alle med dyktige mannskaper og som regel utstyrt med mindre hurtiggående MOB-båter som de raskt setter på vannet. I tillegg selvsagt fritidsfartøy i alle varianter.

 

Det er heller ikke slik at redningsskøytene kan være alle steder til en hver tid; Her på våre kanter av landet er det for eksempel vanligvis mellom 50 og 100 nautiske mil mellom hver stasjonerte skøyte, og skøytene kan gjerne være opptatt med andre oppdrag (også kommersielle), slik at avstandene til nærmeste skøyte ofte blir uforholdsmessig stor.

 

Så et produkt som VHF Lisens Pluss kan absolutt være et godt alternativ eller supplement for veldig mange :thumbsup:

 

Og jeg jobber i kystradio, så er det sagt :wink:

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi må skille mellom nød og service oppdrag. Ved nød stiller alle båter opp. Ved service er det neppe så mange ferger som stiller opp for deg :wink: om man følger med på feks facebook på hva skøytene brukes til er det mye service oppdrag. Oppdrag som nok mottaker av servicen setter stor pris på at de får hjelp med. Serviceoppdrag anser jeg alt som HRS ikke er innvolvert i. Alle som jobber operativt på kystradio vet nok hva jeg mener :sailing: feks slep, grunnstøtinger, masthavarier, motorhavarier, ambulanseoppdrag m.m.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For de oppdragene i "service"-gruppa sender de regninga til forsikringa mi om jeg er RS-medlem (for RS har alltid spurt meg om forsikringa når jeg har trengt servicehjelp), og hvis jeg ikke skulle være det, så får jeg regninga, og så sender jeg den til forsikringa mi. Eller? (joda, jeg er medlem, i år også)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det er viktig med litt solidaritet. Jeg setter pris på å se redningsselkapet's båter i våre havner, greie å spørre er de også.

Sist jeg dro over Stadt stakk jeg innom redningsskøyta i Fosnavåg, og det var bare hyggelige karer med gode råd og oppdatert info.

 

Jeg har ikke hatt bruk for hjelp så langt, men man vet ikke når det skjer :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Mange misforståelser i denne tråden:

 

-Prøv å ringe HRS for å få ut kystvakten hvis du henger på dreggen med motorstans, eller står på et skjær i indre skjærgård, og det eneste som er såret er stoltheten.

-Prøv å ring kystvakten dersom du skal hjem etter en helg i skjærgården og batteriet er flatt, og kona er sur.

-Tror du Telenor kommer å sleper deg i havn hvis du trenger hjelp. Gjett hvem de bruker.

 

Er du derimot i nød er 95% av Norges kyst, inkludert fjordene, dekket av en eller annen NSSR redningsskøyte innenfor en times varsel.

 

Selvfølgelig velger man selv, men spar nå de hundrelappene da, hvis det er det som poenget.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at trådstarter deler sin erfaring og belyser viktigheten med RS sitt arbeide. Når det er sagt forstår jeg ikke helt motstanden jeg sporer hos enkelte her inne mot medlemskap.

For meg dreier ikke medlemskap i RS seg om hjelp til å ta opp dreggen eller å lete etter en jolle som har slitt seg, men om en beredskap man vet er der når nøden er størst.

Man dropper ikke batteri i røykvarsleren fordi prisen på batterier har gått opp. Det finnes kun en organisasjon med ressurser og erfaring til å kunne hjelpe til om ulykken er ute og det er RS. Slik sett blir det bare tull å sammenligne RS med noe som helst av andre tilbud når det gjelder livreddende assistanse.

 

Medlemskap i RS(Kystpatruljen Totalmedlem) er ikke noe spørsmål, det er en selvfølge for å kunne opprettholde en viss standard på sikkerheten til sjøs. Jeg har også betalt litt penger over giro som gave, noe jeg synes alle skulle ta seg råd til !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig velger man selv, men spar nå de hundrelappene da, hvis det er det som poenget.

For meg er det ikke noe poeng. De årene jeg hadde turbåt og fartet utaskjærs var jeg medlem i Kystpatruljen. Ellers støtter jeg Redningsselskapet med kjøp av diverse lodd hvert år. Poenget mitt er at jeg har ikke noe personlig behov for assistanse fra Redningsselskapet hvis noe skulle skje med båten jeg har i dag da jeg kun ferdes i smult farvann i godt vær for det meste.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...