Jump to content

NSSR. Er du medlem? hvorfor/hvorfor ikke?


Lovart låring

Recommended Posts

Nei er ikke medlem, har kun åpne "småbåter".

 

Var ikke medlem engang da jeg eide en tresjark på ca 23ft.

 

Hvorfor ikke medlem:

 

Fordi det er lettere og hurtigere å ringe min bror, eller noen kjente å be de ta en av de andre av mine båter for å hente meg hvis jeg skulle få motorproblemer.

 

Ved å ringe NSSR eller vente på dem, vil ta en "evighet".

Nærmeste redningsbåt ligger vel ca 15mil unna - landmil vel å merke, og kanskje det dobbelte også.

 

I mellomtiden får jeg hamle meg til land med årene hvis muligheten er tilstede for dèt.

 

I tilfelle akutt problemer ( sykdom ) får jeg ringe opp andre i tillegg til de jeg nevnte ovenfor, dette kan være Politi eller legevakt.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært medlem i tidligere år men meldte meg ut for tre år siden. Synes redningsfunksjonen til selskapet har sporet vel av mot servicehjelp og annen hjelp til båtfolk hvor liv og helse overhode ikke er i fare.

Synes det er hyggelig og hjelpe folk på sjøen, og har mottat mye hjelp fra hyggelige båtfolk, men undrer meg når folk i en uthavn full av båter ringer redningsbåten for å få løs ankeret i stedet for å henvende seg til oss som ligger der. Seilbåter med motorstopp som for hjelp er jo også noe å undre seg over.

 

De siste par årene har RS i økende grad kommet i full fart gjennom skjærgården i Vestfold med gigantiske hekkbølger bak seg. Helt i orden hvis det gjaldt noe svært kritisk, men fordømrande unødvendig i ukritiske situasjoner.

 

Har ikke hatt behov for assistanse enda, og tenkte i de årene jeg var medlem at pengene går til en viktig sikkerhetsfunksjon på sjøen, men jeg vil ikke være med på å støtte båtfolk som ikke gidder å gjøre et minimum av forberedelser før båtturen.

 

 

Har en artig historie fra en øy i Nøtterøyskjærgården. Midt i fellesferien, og en av dagene hvor det var meldt lite vind, dukket det opp to familier i hver sin daycruiser tidlig på morgenen. De fortøyde båtene i norenden av øya på lavvann og i avtagende fralandsvind. Når ettermiddagen kom og de skulle hjem var det blitt høyvann og 10-12 m/s pålandsvind,ikke helt etter værmeldingen (som vanlig). Først gikk gubben til sjøs i et forgjeves forsøk på å klatre over til båten via fortøyningstauene, og som om det ikke var nok måtte kona også forsøke med samme resultat.

 

Jeg satt med familien på en odde på andre siden av vika og kunne ikke annet enn å le, regnet i grunnen med at de to familiene hvor det ene ekteparet nylig hadde badet gjorde det samme. Så skjedde det rare. I stedet for å svømme over til båten og løsne dreggtauet (de hadde alle badet tidligere på dagen), satte de seg bare ned på fjellet. 15 min. senere dukket RS opp for å hjelpe dem om bord i båtene!

Link to post
Share on other sites

Uansett hvor "håpløse og hjelpesløse" enkelte båteiere kan oppfattes, så er det likevel en kjensgjerning at Kystpatruljemedlemskapet med 50.000 medlemmer er helt nødvendig for at RS kan opprettholde sin aktivitet.

 

At RS kan bedrive litt overkill-service i rolige perioder er likevel til gagn for alle.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

 

, men jeg vil ikke være med på å støtte båtfolk som ikke gidder å gjøre et minimum av forberedelser før båtturen.

 

 

Har en artig historie fra en øy i Nøtterøyskjærgården. Midt i fellesferien, og en av dagene hvor det var meldt lite vind, dukket det opp to familier i hver sin daycruiser tidlig på morgenen. De fortøyde båtene i norenden av øya på lavvann og i avtagende fralandsvind. Når ettermiddagen kom og de skulle hjem var det blitt høyvann og 10-12 m/s pålandsvind,ikke helt etter værmeldingen (som vanlig). Først gikk gubben til sjøs i et forgjeves forsøk på å klatre over til båten via fortøyningstauene, og som om det ikke var nok måtte kona også forsøke med samme resultat.

 

Jeg satt med familien på en odde på andre siden av vika og kunne ikke annet enn å le, regnet i grunnen med at de to familiene hvor det ene ekteparet nylig hadde badet gjorde det samme. Så skjedde det rare. I stedet for å svømme over til båten og løsne dreggtauet (de hadde alle badet tidligere på dagen), satte de seg bare ned på fjellet. 15 min. senere dukket RS opp for å hjelpe dem om bord i båtene!

 

Er nok ikke så lett og be folk som sitter og ler av en om hjelp. Her kunne du vist litt anstendighet og tilbudt deg hjelp, det er vanligt på sjøen. I stedet for valgte du heller å le av dem, samt kritisere dem som hjelper.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at trådstarter deler sin erfaring og belyser viktigheten med RS sitt arbeide. Når det er sagt forstår jeg ikke helt motstanden jeg sporer hos enkelte her inne mot medlemskap.

For meg dreier ikke medlemskap i RS seg om hjelp til å ta opp dreggen eller å lete etter en jolle som har slitt seg, men om en beredskap man vet er der når nøden er størst.

Det finnes kun en organisasjon med ressurser og erfaring til å kunne hjelpe til om ulykken er ute og det er RS. Slik sett blir det bare tull å sammenligne RS med noe som helst av andre tilbud når det gjelder livreddende assistanse.

 

Medlemskap i RS(Kystpatruljen Totalmedlem) er ikke noe spørsmål, det er en selvfølge for å kunne opprettholde en viss standard på sikkerheten til sjøs. Jeg har også betalt litt penger over giro som gave, noe jeg synes alle skulle ta seg råd til !

Kunne ikke sagt det bedre selv. Jeg er, i tillegg til å være medlem, også såkalt "støttemannskap" med et fast månedlig bidrag. Rundt 5.500 givere gir på denne måten det som skal til for å drifte en redningsskøyte et helt år. Jeg oppfordrer flere til å gjøre det samme, eller bidra med frivillig insats for Redningsselskapet på annet vis.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

RS var ikke der når Sleipner gikk ned, men på 10 års minnesmarkeringa var de der. Det blir litt feil å komme på ei minnesmarkering når man ikke engang deltok i redningsarbeidet etter ulykka. Logobyttet til RS er også unødvendig bruk av penger, kunne de ikke spart pengene å brukt det på et FLIR kamera? Jeg kommer fra en familie som har vært knyttet både til RS og til sjøen. Jeg ville også ha valgt VHF pluss framfor totalmedlemskap i RS, hadde jeg kunne valgt Basis så OK. Her oppe er det langt mellom hver Falck bil, og man får ikke velge å feks bruke NAF istedet. Går alt åt skogen, så er mayday melding på VHFen det beste. Da betaler staten og man kaller jo ikke opp mayday om man ikke er i nød.

>>> END-OF-BULLETIN <<<

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat meldt meg inn som medlem igjen, etter etpar år uten større båt enn en skjærårdsjeep.

Har hatt de mye omtalte merkene liggende i båten en stund, men klistret dem på båten på fredagskvelden av mangel på noe annet fornuftig å ta seg til, mens jeg lå i Røyksundkanalen.

 

Fikk bruk for medlemskapet, da jeg dagen etter fikk maskinhavari, og måtte ha slep.

 

Jeg hadde akkurat passert en redningsskøyte som gikk på motsatt kurs 30 minutter før havariet, og skulle tro de da skulle være maks. 1 times gange unna.

 

Kalte opp redningsskøyter på VHF, men fikk ikke svar engang.

 

Heldigvis fikk jeg raskt hjelp av en utrolig hyggelig mann i en Princess 385 som tok meg på slep hele veien til verkstedet, og han ville ikke ha en krone i dieselpenger engang!

 

Det er jo nettopp for slike situasjoner jeg trenger NSSR.

Ikke når jeg ligger til kai, og trenger mer solkrem...

 

Pussig nok kunne ikke NSSR hjelpe meg forrige gang jeg trengte hjelp heller... Mener å huske det var i '96...

Da dro vi kraftig på grunn med en skøyte, og trengte å bli dradd av grunn.

Da kom riktignok redningsskøyten, men hadde ikke nok motorkraft til å dra oss av, og reiste derfor igjen.

Istedenfor fikk vi hjelp av en ferge til å dra oss av.

 

Jeg håper at alle gode ting er tre, og at neste gang jeg virkelig trenger hjelp, så kommer det en rød og hvit redningsskjøyte mot meg så sjøsprøyten står, og alle blir glade :sailing:

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Til SRA. Situasjonen jeg beskrev med ekteparet som gikk til sjøs er ikke ment å vise noe uanstendighet fra min side. Der hvor jeg satt med familie er drøye fem min gange fra der de hadde båten, likeledes lå jeg ved siden av syv-åtte andre båter, der de aller fleste bevitnet det hele. I vika mellom oss lå det enda flere båter og familier i telt.

 

Ingen reagerte annerledes enn at dette var et morsomt opptrinn. Overraskelsen var derfor stor da RS kom, og ingen andre av båtfolket tolket det dithen at de trengte hjelp.

Link to post
Share on other sites

"Jernkjøl", her må du bare å innse selv at du har stilt deg i et veldig tåpelig lys.

Tenk å bruke den "morsomme" historien din som en sak mot NSSR og redninggskøyta. Det burde jo selvsagt vært motsatt.

De hjelper alle som har behov, enten det er liv og verdier om å gjøre, eller bare en liten triviell sak hvis de uansett er i området.

Kanskje ikke alle er så "sjøvante" som deg, men parallelt med sjølgodheten din, blir det bare usmakelig.

Lykke til med egotrippene dine på sjøen i sommer. Du får sikker mye å le av i år også.

Redigert av Confusius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok denne "overkill" hjelpsomheten til RS som skaper problemer for dem. Jeg ser bare i denne tråden at det blir mange diskusjoner rundt tema "oppgradert medlem" etc.

Hadde RS holds seg til å redde liv i nød så hadde misjonen vært enkel å forstå og ingen hadde hatt noe å klage på.

Når det er sagt skjønner jeg at de ønsker å gi av ressursene de har som ellers bare hadde ligget ved kai, men da får man også slike diskusjoner.....dessverre.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er nok denne "overkill" hjelpsomheten til RS som skaper problemer for dem. Jeg ser bare i denne tråden at det blir mange diskusjoner rundt tema "oppgradert medlem" etc.

 

Jeg mener at RS har blitt en "halvkommersiell" aktør som driver "veihjelp på sjøen" på lik linje med Falck, Viking, NAF etc. Og det er jo en ærlig sak. Det jeg ikke liker med RS er "innpakkningen" som går ut på å dra flest mulig penger ut av medlemmene sine. Det er rart at du kan kjøpe samme tjeneste, (samme RS-båt som dukker opp) gjennom din forsikring eller VHF-lisensen til en billigere penge. Det betyr at de flår sine egne medlemmer.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Christel IIIs kommentar om at RS ikke svarte på VHF er morsom. Kan det være at dere var utenfor rekkevidde og at de faktisk ikke hørte deg? Forsøkte du å ringe de i stedet?

 

At RS får klager fordi andre benytter seg av deres tjenester er interessant. For meg er det vanskelig å forstå, med mindre man uansett ønsker å klage på RS da. For Telenor er det et rent regnestykke hvorvidt de vil tilby VHF+. De gjør også dette for å tjene penger. De ser nok at inntektene er større enn kostnadene selvom en RS koster ca 2000 kroner+mva per time for ikke medlemmer.

 

Om skøytene kun skal gjøre noe når det er liv som er i fare som noen mener her - da blir det veldig dyre båter å ha liggende i ro. For det er jo ikke slik at RS ikke agerer umiddelbart på nødsituasjoner fordi de tar serviceoppdrag. Serviceoppdrag prioriteres alltid ned om annet skjer.

 

Her er et utdrag fra Facebook siden til RS Horn Flyer. Det hadde vært fint om de som mener at RS driver med for mye service og for lite "liv og helse" kan kommentere de siste dagers hendelser og angi hvilke oppdrag som potensielt ikke kunne hatt stor konsekvens om RS hadde vært der.

 

 

 

5/6

 

4 st nödraketer observerades i området runt Karlsöy, sökte av med värmekamera, radar och visuellt. Inget resultat, avbröt efter samråd med HRS

 

Segelbåt som hade problem med propeller ute vid Tresteinene, dykare konstaterade att man tappat propeller

 

Båt med roderproblem vid Gunillaskären, bogserade till Grimsöykilen

 

Båt med lite olja i giret vid Sandvika, köpte med girolja och fyllde på.

 

Båt med ankare fast i botten vid Vrangsholmen, assisterade och tog upp ankare, troligtvis fel på ankarvinsch

 

 

 

Båt med kylproblem vid Tankodden, bogserade till Krosnes marina

 

Segelbåt med fiskeutrustning vid Bolarne, dykare skar loss

 

Båt med tau i propeller vid Furholmen, dykare skar loss

 

Båt med motor som hade actuatorfel, bogserade till Se ut

 

Person som ramlat och slagit i huvudet på Herföl, säkrade patient transporterade till väntande ambulans i Fredrikstad

 

 

Klas Johansson

3/6

 

Båt med problem med startmotorn vid Strömstad. Startade motorn med skruvmejsel direkt på startaren

 

Båt med strömproblem vid Steinholmen, startade motorn med batteribooster

 

Båt med problem med startmotorn, låg vid Grindskären, startade med mejsel direkt på startmotorn.

 

Båt med kylproblem vid Kjeppingene, gick varm. Bogserade till Skjeberg

 

Båt med motorhaveri vid Kallra, bogserade in till Fredrikstads gästhamn

 

Båt med girproblem väst om Strömtangens fyr, bogserade in till Fjellkilens marina

 

Båt som fått slut på diesel vid Gåseskär, läcktrade över och luftade motor.

 

 

 

 

 

 

 

 

Klas Johansson

2/6

 

Båt med motorstopp vid Garnholmen, låg 200 m ifrån land. Uppdrag avbröts då annan båt tog haverist på släp.

 

Båt med motorstopp, fick hjälp av förbipasserande båt

 

Båt med kätting runt bägge propellrarna vid Fredagshålet, dykare frigjorde propellrar

 

Båt med tau i propeller vid Filletassen, vid dykning visade det sig vara fiskeutrustning.

 

Båt som hade fått slut på diesel i Löperen, läcktrade över diesel till haverist.

for 10 timer siden · Liker · ·

Abonner

2 personer liker dette.

 

 

 

 

 

 

 

Klas Johansson

Missat lite uppdateringar....

 

1/6

Båt på grund vid Revholmen, drog loss, inga skador

 

Ankare fastnat i ett rör vid Grimsöykilen, dykare gjorde loss ankare

 

Man ramlat och slagit i huvudet ute på Missingen, hämtade upp ambulanspersonal och vårdade patien till Seaking kom och vinschade upp mannen i bår ifrån ravinen,

 

Båt med tau i propeller vid Risholmen, dykare skar loss

for 10 timer siden · Liker · ·-

Link to post
Share on other sites

Når det er sagt skjønner jeg at de ønsker å gi av ressursene de har som ellers bare hadde ligget ved kai, men da får man også slike diskusjoner.....dessverre.

 

Enig i at å bruke av ressurser når det ikke går på bekostning av noe, eller noen, og har en svært marginal merkostnad så er det fornuftig. På den annen side har det vel blitt mer eller mindre alment kjent at de kan løse, eller bistå, i nesten ethvert problem som man ellers kanskje kunne, og burde, ha klart selv eller fått hjelp av andre på sjøen til. Denne xtra-service de yter bringer sikkert også en god del penger inn i form av medlemsskap de ellers ikke hadde fått så kanskje er det lønnsomt? På den annen side er dette også med på å underbygge den norske holdning til at ethvert problem skal løses av andre (enn en selv), samfunnet (hvem enn det er?) og slik er med på å smuldre den enkeltes ansvar for seg og sitt? Jeg opplever dette som et generelt problem i det norske samfunnet og på alle områder!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på om formålet til Redningsselskapet er kjent. Her er det de skriver selv

Redningsselskapet er en humanitær, frivillig medlemsforening. Vårt formål er delt i fire: Redde liv, berge verdier, verne kystmiljøet og drive opplysnings- og ulykkesforebyggende arbeid for å bedre sikkerheten for den som ferdes på sjøen.

Jeg synes Christel IIIs kommentar om at RS ikke svarte på VHF er morsom. Kan det være at dere var utenfor rekkevidde og at de faktisk ikke hørte deg? Forsøkte du å ringe de i stedet?

 

At RS får klager fordi andre benytter seg av deres tjenester er interessant. For meg er det vanskelig å forstå, med mindre man uansett ønsker å klage på RS da. For Telenor er det et rent regnestykke hvorvidt de vil tilby VHF+. De gjør også dette for å tjene penger. De ser nok at inntektene er større enn kostnadene selvom en RS koster ca 2000 kroner+mva per time for ikke medlemmer. Om man får dekket det på forsikringen betyr ikke det at det er gratis - det betyr at alle forsikringstagere deler regningen. Og den som trenger hjelp betaler gjennom egenandel og eventuelt bonustap

 

Om skøytene kun skal gjøre noe når det er liv som er i fare som noen mener her - da blir det veldig dyre båter å ha liggende i ro. For det er jo ikke slik at RS ikke agerer umiddelbart på nødsituasjoner fordi de tar serviceoppdrag. Serviceoppdrag prioriteres alltid ned om annet skjer.

 

At RS agerer på seriveoppdrag som ikke er nød er nok årsaken til at ca 55.000 personer er medlemmer i RS. Det gir en sikkerhet om noe skjer på sjøen. Er det nød dekkes uansett regningen av statten gjennom HRS. De pengene som medlememene betaler hvert år tenker jeg på som en forsikringspremie. Trenger man hjelp uten å være i nød får man noe igjen for medlemsskapet. Er man ikke medlem får man klare seg på egenhånd.

 

Her er et utdrag fra Facebook siden til RS Horn Flyer. Det hadde vært fint om de som mener at RS driver med for mye service og for lite "liv og helse" kan kommentere de siste dagers hendelser og angi hvilke oppdrag de skulle latt være å gå på - tenk da også på hvordan oppdragene kunne utviklet seg.

 

 

 

5/6

 

4 st nödraketer observerades i området runt Karlsöy, sökte av med värmekamera, radar och visuellt. Inget resultat, avbröt efter samråd med HRS

 

Segelbåt som hade problem med propeller ute vid Tresteinene, dykare konstaterade att man tappat propeller

 

Båt med roderproblem vid Gunillaskären, bogserade till Grimsöykilen

 

Båt med lite olja i giret vid Sandvika, köpte med girolja och fyllde på.

 

Båt med ankare fast i botten vid Vrangsholmen, assisterade och tog upp ankare, troligtvis fel på ankarvinsch

 

 

 

Båt med kylproblem vid Tankodden, bogserade till Krosnes marina

 

Segelbåt med fiskeutrustning vid Bolarne, dykare skar loss

 

Båt med tau i propeller vid Furholmen, dykare skar loss

 

Båt med motor som hade actuatorfel, bogserade till Se ut

 

Person som ramlat och slagit i huvudet på Herföl, säkrade patient transporterade till väntande ambulans i Fredrikstad

 

 

Klas Johansson

3/6

 

Båt med problem med startmotorn vid Strömstad. Startade motorn med skruvmejsel direkt på startaren

 

Båt med strömproblem vid Steinholmen, startade motorn med batteribooster

 

Båt med problem med startmotorn, låg vid Grindskären, startade med mejsel direkt på startmotorn.

 

Båt med kylproblem vid Kjeppingene, gick varm. Bogserade till Skjeberg

 

Båt med motorhaveri vid Kallra, bogserade in till Fredrikstads gästhamn

 

Båt med girproblem väst om Strömtangens fyr, bogserade in till Fjellkilens marina

 

Båt som fått slut på diesel vid Gåseskär, läcktrade över och luftade motor.

 

 

 

 

 

 

 

 

Klas Johansson

2/6

 

Båt med motorstopp vid Garnholmen, låg 200 m ifrån land. Uppdrag avbröts då annan båt tog haverist på släp.

 

Båt med motorstopp, fick hjälp av förbipasserande båt

 

Båt med kätting runt bägge propellrarna vid Fredagshålet, dykare frigjorde propellrar

 

Båt med tau i propeller vid Filletassen, vid dykning visade det sig vara fiskeutrustning.

 

Båt som hade fått slut på diesel i Löperen, läcktrade över diesel till haverist.

for 10 timer siden · Liker · ·

Abonner

2 personer liker dette.

 

 

 

 

 

 

 

Klas Johansson

Missat lite uppdateringar....

 

1/6

Båt på grund vid Revholmen, drog loss, inga skador

 

Ankare fastnat i ett rör vid Grimsöykilen, dykare gjorde loss ankare

 

Man ramlat och slagit i huvudet ute på Missingen, hämtade upp ambulanspersonal och vårdade patien till Seaking kom och vinschade upp mannen i bår ifrån ravinen,

 

Båt med tau i propeller vid Risholmen, dykare skar loss

for 10 timer siden · Liker · ·-

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes Christel IIIs kommentar om at RS ikke svarte på VHF er morsom. Kan det være at dere var utenfor rekkevidde og at de faktisk ikke hørte deg? Forsøkte du å ringe de i stedet?

 

Mener å ha lest at mange her stresser viktigheten av å ha VHF ombord og ikke stole på mobiltelefonen? :sweat:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk bistand torsdag 2/6, ca klokken ett, av Stormbull via 02016. Sprukket kjølevannsslange, vann i motorrom. Var det du Bitteliten som bistod meg sammen med Ole Brum midtfjords utenfor Larkollen ? Tror det var en Nord West 470. Uannsett ønsker jeg å takke disse for oppsyn fram til Stormbull kom ! Veldig betryggende å ha dere der ! Ikke morro med 4 barn om bord :cryin:

Link to post
Share on other sites

Ja, det var vi som svarte først på Tjøme sitt Mayday relay og vi ankom som første båt. Det var jeg som sa til deg at dere skulle gå i jolla om båten sank så vi kunne plukke dere opp. Jeg forstår at det var en vanskelig situasjon - og jeg synes dere håndterte den bra :thumbsup: Alltid hyggelig å hjelpe. Jeg er glad situasjonen ikke var så dramatisk som den først hørtes ut som fra Tjøme Radio - vi forberedte oss på å plukke opp 6 personer fra sjøen. Vi mottok meldingen fra TR 1330 og ankom dere 1340. Når ringte du Tjøme Radio?

 

Det var betryggende å se Stormbull komme, også hadde vi jo Seakingen over oss også. Jeg har et par fine bilder av båten din med seakingen over om det skulle være av interesse :smiley.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg trodde vi var på vei ned da jeg ringte TR. 20cm til vannet randt over fra motorrom, var vel 10m/s og 2-metere? Men jeg så den minka med vann etterhvert som bøttene ble tømt (lensepumpa gikk til hællvette oppi det også så klart).. Phu.. Og da du kom satte vi alle krefter inn på lensing, og siden jolla lå klar og du og Ole Brum var på plass valgte vi å bli i båten. Jeg prøvde med litt galgenhumor for å holde humøret til mannskap på G !

Leit å ta opp ressurser fra Seakingen, men det var vel for sent å avblåse. Jeg ringte 13.30, faktisk.. så deg raskt i det fjærne, veldig glad for det !

Takker deg masse og håper på å treffe deg i havn så jeg kan få spandert noen runder på deg og madammen !

Link to post
Share on other sites

Bra at TR reagerte så raskt. Jeg sa i fra til Tjøme at vi ikke trengte Seakingen da vi kom frem - men da hadde de allerede startet - og det virket som om de ville lufte skuta litt som de sa på K16 :smiley: Jeg sa også i fra til Stormbull at de ikke trengte tungt lenseutstyr.

 

Jeg savnet å kunne rope deg på VHF da vi lette etter dere - for vi fant ikke dere med en gang. Det er et tips å ta med seg :smiley:

 

Jeg skal kjøpe meg en 220V lensepumpe i dag å ha ombord. Har tenkt på det en stund men tenkt at det trenger jeg ikke i og med at vi har 4 lensepumper ombord hos oss. Men ser at det kan være greit å ha i og med at vi har 220V ombord hos oss

 

Å gå fra båten er aller siste utvei. I prinsipp skal man ikke gjøre det før båten synker under en. Dette fordi det er så forbaska vanskelig å finne folk i vannet - en båt er mye enklere å finne.

 

Hva gjorde Stormbull med dere?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har tenkt på det samme.

Har en 12v reserve pumpe ferdig tilkoblet slange og sigaretttenner kobling nå.

Men lurer på å ta ombord en sånn en i tillegg.

 

http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Nedsenkbar-vannpumpe/

 

Skal brukes som "ispropell" på vinteren ved behov. Derfor den på 500W og ikke 750W. Må tenke på strømregningen også.

Opp til 10m3/t burde jo hjelpe litt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hva gjorde Stormbull med dere?

Takk for bilder, Bitteliten ! Toppers !

Mannskapet hoppet over dit så ble jeg i min. Den tok inn noe vann underveis så vi la den på siden av Stormbull med lensepumpa deres.

Jeg ba de kjøre meg til Mossesundet da turen rundt Jeløya ville tatt timer (ligger nord for sundet), og jeg var grønn i hue av eksosen fra Stormbull :-)

Sliten mann da..

Vi fyra båten i kanalen og så at nedre kjølevannsslange på gear var sprukket, fossa vann når maskin ble startet. Tenkte det. Jeg demonterte dynamo og starter og la dette i ferskvann. Motor går som før nå etter bytte av slange. 200,- hos Moss Slangeservice. Kan leve med det ! Skal ta en slangerunde i dag, ja ! VHF skal jeg ha på neste båt, som skal gå fortere og som lettere kan bistå andre i en slik situasjon. Lite hjelp i en snekke som gjør 8-9 knop.

Link to post
Share on other sites

...som skal gå fortere og som lettere kan bistå andre i en slik situasjon. Lite hjelp i en snekke som gjør 8-9 knop.

Litt pussig sluttkommentar, eller? Man kjøper vel ikke båt primært for å kunne bistå andre sjøfarende fortest mulig? Er vel det RS er der for... Takke meg til snekka, jeg har det ikke travelt. Og den er registrert i småbåtregisteret, så jeg betaler vel i det minste inn noen kroner til NSSR. Det til tross for at det ikke finnes noen redningsskøyte på Randsfjorden. Her er det brannvesenet som trår til, med sin lysegråe Pioner Multi. Plukket forresten opp noen ungdommer i snekka mi i fjor sommer. De hadde svømt ut til ei lita øy, og orket ikke å svømme inn igjen. Trengte ikke mye fart til den "redningsoperasjonen".

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...