Jump to content

NSSR. Er du medlem? hvorfor/hvorfor ikke?


Lovart låring

Recommended Posts

Helt riktig, hvis man har slikt utstyr ombord.

Ja, for om man først haver i vannet er det liten hjelp i iPhone.. Jeg jobber for en distributør som selger vanntett etui for disse.. kanskje jeg skulle reklamere nå :lol: Neida.. eller.. kanskje.. vent litt ! Sånn reklame er vel lov ? Distributører har jo ikke lov å selge til sluttbruker ! Kommer tilbake til det !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det synes jeg faktisk at du skal, i det minste understreke hvor viktig det er. Jeg tror at mange overvurderer "sikkerheten" det er å ha en telefon ombord. Det skal faktisk ikke mye vann til for å slå ut en moderne mobiltelefon.

På en annen side; havner du først i vannet er vel GPS/plotter ombord til liten nytte også...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Vanntett VHF,lisens og distress knapp. Da har du sikkret deg ganske bra.

 

Om du har den i lomma, ja ! Jeg satser på vantett mobilveske og lettbåt etter at redningsvestene er på neste gang.. Går båten ned og det er lenge til redning, så funker ikke den vanttette VHF'en bedre enn mobilen under vann.. Og mobilen er mindre å ha i lomma.. å ringe 120 asap er og blir 1.pri ! Og som kdrtan sier, vind og retning tas med i posisjonsberegningen. Den er det viktig å kunne gi !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om man oppgir posisjon til RS eller lokal radio.. tas det hensyn til sekundmeter vind og vindretning, fra det tidspunkt når melding kommer ? Bare lurer litt på dette ?

 

Skulle det bli aktuelt vil jeg anbefale deg å fokusere på å formidle den grunnleggende informasjonen, ikke begynne å gruble over hvor raskt du driver. Alt som kan misforstås blir misforstått i verste retning. Det kan selvsagt være greit å vite om havaristen er på nippet til å drive på grunn, men seilasen tar nå den tiden den tar uansett. Dette er uansett info som andre med kan bidra med. Avdrift er mest interessant hvis man leter etter en person i vannet, båter er som regel greie å finne når man nærmer seg. Har de en vhf man kan peile går det som en lek.

 

Unntak er hvis man skal litt ut. Skulle en gang hente en tråler som lå et stykke ute i Nordsjøen med maskinhavari, og siden det var liten kuling, gjorde jeg et kjapt regnestykke og satte target noen mil lengre nord.

Link to post
Share on other sites

Forutsatt at du har den i lomma, ja ! VHF'en er som regel i båten.. som ligger på 85 meter (worst case) C?

Virker ikke den da.. Jeg og mobilen er i jolla..

Når den bærbare VHFen - som du hadde med i lomma - brukes fra jolla, har den større sjanse til å nå en annen stasjon enn mobilen har til å nå en mobilnode.

(1) frekvensen er lavere enn mobiltelefonens, og signalet går derfor bedre rundt hinder,

(2) effekten er høyere enn mobiltelefonens,

(3) nærmeste båt med VHF er nesten alltid MYE nærmere enn mobilnoden.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

VHF er best uansett hva folk sier, du har ihvertfall en sjanse til å overleve om du faller på havet og det er lang vei for redningsskøyta. Da kan du bli hørt av de i nærheten som har VHF, du blir neppe sett om du faller på sjøen midt på natten. VHF lisens er ikke det dyreste og kurset er en engangsavgift, så vær smart bruk VHF.

>>> END-OF-BULLETIN <<<

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...