Jump to content

NSSR. Er du medlem? hvorfor/hvorfor ikke?

Lovart låring

Recommended Posts

Rs Ryfylke har ikke dykker ombord. dvs at nærmeste dykker for hele ryfylkebasenget er haugesund eller egersund. Fikk opplyst dette når jeg ringte 02016 trengte dykker etter helgen da jeg tror jeg har fått noe i propellen pga unormale vibrasjoner. Så den eneste gangen jeg har hatt bruk for medlemsskapet virker det ikke. Har ordnet meg med rov nå så jeg skal sjekke senere i dag

Rs Ryfylke har ikke dykker ombord. dvs at nærmeste dykker for hele ryfylkebasenget er haugesund eller egersund. Fikk opplyst dette når jeg ringte 02016 trengte dykker etter helgen da jeg tror jeg har fått noe i propellen pga unormale vibrasjoner. Så den eneste gangen jeg har hatt bruk for medlemsskapet virker det ikke. Har ordnet meg med rov nå så jeg skal sjekke senere i dag

Er nok rett det, ingen av korpsene har dykker ombord.

Alle ombord er som kjent frivillige, og det har noe med forsikring av manskapet og gjøre.

De har ikke lov å gå i vannet samme hva.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Å det er derfor de fast bemannede har en redningsmann ombord, det er bare redningsmannen som kan hente folk i vannet. De andre får ikke lov pga norske lovverk. Å dykkersertifikatene til mannskapene tillater bare lette dykkeroppdrag type tau i propellen osv. Noen av de tyngre dykkeroppdragene de har gjort kan være ulovlig, hvis arbeidstilsynet hadde oppdaget det så hadde den personen mistet sertifikatet og båten ville ha blitt gransket.

Redigert av Meeko (see edit history)

>>> END-OF-BULLETIN <<<

Nåja, ikke så sikker på det Confusius. Det står ikke noe på hjemmesidene til redningsselskapet om dette, men jeg hørte via annen bekjent i Oslo om denne begrensningen. Ringte da til hovedkontoret for å undersøke, hvorpå de opplyste at begrensningen var 25 tonn.

Loggen side 20: "Assistanserettighetene gjelder for fartøy opp til 50 brutto registertonn."

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Dette må vel være den største misforståelsen så langt i denne tråden. Hvile begrensninger er det det siktes til?

Loggen side 20: "Assistanserettighetene gjelder for fartøy opp til 50 brutto registertonn."

Og jeg må få korrigere mitt eget innlegg, takk for oppklaring Frivakten.

Jeg ringte nå til redningsselskapet, og de endret betingelsene i fjor høst!!!

Jeg meldte meg derved inn igjen som følge av dette nå nettopp....

Og hvordan finner du ut av brt?

Enkelt det da, Bitteliten ! :smiley: Er det ikke vanelig å oppgi dette ved et nødanrop? De vet jo dette etter at du har oppgitt båttype, merke på den, type, hvilken motor, mengde diesel, mengde vann, septik, vekt på alle om bord, medlemsnummer, fødselsdato på alle, polisenummer, reg-nummer, hva slags lettbåt og vekt på denne.. phuu.. Glemte jeg noe ?

Jeg hadde blitt våt før du kom om jeg måtte bruke mer til hos TR!

Redigert av Worry II (see edit history)

Båter med en slik vekt er over 15 m og dermed registreringspliktig i skipsregisteret med tilhørende målebrev.

Det var snakk om brt her, eller?

brt er da et volummål, og ikke en vekt (eller husker jeg helt feil fra en annen tråd her nylig?)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Bra at de har endret til 50 brt. Jeg ringte og spurte om dettei fjor, og da var de ikke helt klar over begrensningen selv heller.... 50brt er en relevant grense, selvom jeg lurer på hvordan den skal sjekkes før de gir assistanse da....

Denne grensen er for medlemskap i Kystpatruljen. Assistanse får man uansett. Det man typisk spør etter før man går ut, er hvilket fartøy, hva slags nød/ hjelp behøves, posisjon (helst oppgitt i både grader/minutter og med et kjent stedsnavn), samt personer ombord. Hvis forholdene ligger til rette, tar man evt. en ny liten snakk når man er på vei ut, hører om det er skjedd noe mer, gir en ETA, og forklarer hva som vil skje ved ankomst (slep/dykk/whatever).

PS: For kommersielle dykk på større yrkesfartøy er timeprisen avhengig av brt, da det gjerne er tyngre arbeid og dypere dykk.

..hvilket fartøy, hva slags nød/ hjelp behøves, posisjon (helst oppgitt i både grader/minutter og med et kjent stedsnavn), samt personer ombord...

Facit ! Ofte ikke tid til mer i en stresset situasjon!

Om det trengs kontakt med deg etter noe tid, ser RS også telefonnummer du ringte i fra og kan ta kontakt utenom VHF, der det er dekning. Greit så lenge mobilen er tørr..

Vi må ikke glemme at det finnes folk i båt som ikke vet hvordan posisjon oppgis engang ! Ofte de som trenger bistand. Grunnkurset heter Båtførerprøven ! Og gjerne med oppdatering og repetering underveis..

Jeg hadde akkurat passert sjøredningskorpsets "Bjarne Kyrkjebø" på motgående kurs,

Litt OT i forhold til trådens emne, men jeg sitter med en følelse av at det er en del medlemmer av forumet som har noe store forventinger til rekkevidden av VHF i "trange farvann".

Christel III nevnte i ett tidligere innlegg at han hadde passert RS Bjarne Kyrkjebø 30 minutter før havariet oppstod.

Nå vet jeg ikke hvor du lå når dette skjedde, Christel III, men kan som en av båtførerene på RS Bjarne Kyrkjebø forsikre deg om at vi til en hver tid har 2 VHF-er stående på kanal 16. Desverre er det slik i Bergens området at Vestlandets vakre fjell og fjorder gjør sitt til å begrense rekkevidden av VHF signalene vesentlig.

Fikk ett godt eksempel på dette i forrige uke, da vi fikk ett oppkall av en båt som passerte Lerøy mens vi lå på Hjellestad.

Innen han hadde nådd Vatlestraumen hadde vi mistet kontakten med ham. Dette er en strekning på under 5Nm (i luftspenn).

På de 30 minuttene det tok fra du passerte skøyten og til du kallet den opp hadde Bjarne K forflyttet seg minst 15Nm fra der du lå (og det er forutsatt at du lå i ro i 30 minutter). Jeg antar derfor at RS BK rett og slett var utenfor din VHF rekkevidde. Hadde mannskapet hørt deg så kan du være sikker på at de hadde bråsnudd for å hjelpe deg! (så også om du hadde ringt 02016 eller skøyten direkte på 4141 8989)

Med tanke på at jeg legger ned "noen" timer av min fritid hvert år som mannskap på en redningsskøyte, sier det seg selv at jeg er medlem, og er positiv til hva NSSR står for og til den jobben NSSR gjør. :thumbsup:

Litt OT i forhold til trådens emne

Jeg har også missbrukt denne tåden til min episode i helgen (sorry Lovart låring), men jeg har et spørsmål bare.. Om man oppgir posisjon til RS eller lokal radio.. tas det hensyn til sekundmeter vind og vindretning, fra det tidspunkt når melding kommer ? Bare lurer litt på dette ?

Hei Worry II

Vi foretar alltid en vurdering av vind og strømforhold når vi får beskjed om at noen driver og trenger vår hjelp.

Sammen med posisjon til havarist når meldingen ble mottatt kan vi da raskt danne oss ett bilde av hvor vi skal begynne ett eventuelt søk, samt hvor mye det haster med å komme frem. Ser vi at vi står overfor en situasjon som raskt kan eskalere innen vi når frem, pleier vi å kontakte Rogaland Radio og informere dem om hva som skjer og vår ETA slik at de kan sende ut ett Pan Pan eller "alle båter" annrop. Det vi anser som vesentlig er at de som trenger hjelp får det så raskt som mulig, ikke at vi i RS Bjarne Kyrkjebø er første båt på stedet. :smiley:

..kjøp appen til RS for iPhone og Android. Da er det enkelt å ringe direkte til nærmeste skøyte, og du ser posisjonen din på skjermen. Enkelt når du skal oppgi hvor du er. Koster hele 17 kroner...

Jeg ser ikke mye hjelp i de appen! Er det nød og du har telefonen i hånda, så ringer du 120 eller 02016. De 17 kronene kjøper jeg heller en øl for! Du har for liten tid til det der, og en iPhone-skjærm i bølgehællvette er liten hjelp ! Posisjonen ser du bedre på GPS'en (om den virker), og 120 vet hvilken skjøyte som kan komme raskest. Sånn ser jeg det..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...