Confusius Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Dette må vel være den største misforståelsen så langt i denne tråden. Hvile begrensninger er det det siktes til? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Nåja, ikke så sikker på det Confusius. Det står ikke noe på hjemmesidene til redningsselskapet om dette, men jeg hørte via annen bekjent i Oslo om denne begrensningen. Ringte da til hovedkontoret for å undersøke, hvorpå de opplyste at begrensningen var 25 tonn. Sikkert noen som kan bekrefte fra selskapet her.... Sitér dette innlegget Link to post
Don Meeko Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Du får høre med bukser og bergning om du ikke kan få medlemskap der. Sitér dette innlegget >>> END-OF-BULLETIN <<< Link to post
Haraune Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Rs Ryfylke har ikke dykker ombord. dvs at nærmeste dykker for hele ryfylkebasenget er haugesund eller egersund. Fikk opplyst dette når jeg ringte 02016 trengte dykker etter helgen da jeg tror jeg har fått noe i propellen pga unormale vibrasjoner. Så den eneste gangen jeg har hatt bruk for medlemsskapet virker det ikke. Har ordnet meg med rov nå så jeg skal sjekke senere i dag Sitér dette innlegget Link to post
Don Meeko Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Ja og det blir bare fler og fler sånne sjøredningskorps. Sitér dette innlegget >>> END-OF-BULLETIN <<< Link to post
Benji Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Rs Ryfylke har ikke dykker ombord. dvs at nærmeste dykker for hele ryfylkebasenget er haugesund eller egersund. Fikk opplyst dette når jeg ringte 02016 trengte dykker etter helgen da jeg tror jeg har fått noe i propellen pga unormale vibrasjoner. Så den eneste gangen jeg har hatt bruk for medlemsskapet virker det ikke. Har ordnet meg med rov nå så jeg skal sjekke senere i dag Er nok rett det, ingen av korpsene har dykker ombord. Alle ombord er som kjent frivillige, og det har noe med forsikring av manskapet og gjøre. De har ikke lov å gå i vannet samme hva. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Don Meeko Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 (redigert) Å det er derfor de fast bemannede har en redningsmann ombord, det er bare redningsmannen som kan hente folk i vannet. De andre får ikke lov pga norske lovverk. Å dykkersertifikatene til mannskapene tillater bare lette dykkeroppdrag type tau i propellen osv. Noen av de tyngre dykkeroppdragene de har gjort kan være ulovlig, hvis arbeidstilsynet hadde oppdaget det så hadde den personen mistet sertifikatet og båten ville ha blitt gransket. Redigert 7.Juni.2011 av Meeko (see edit history) Sitér dette innlegget >>> END-OF-BULLETIN <<< Link to post
Frivakten Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Nåja, ikke så sikker på det Confusius. Det står ikke noe på hjemmesidene til redningsselskapet om dette, men jeg hørte via annen bekjent i Oslo om denne begrensningen. Ringte da til hovedkontoret for å undersøke, hvorpå de opplyste at begrensningen var 25 tonn. Loggen side 20: "Assistanserettighetene gjelder for fartøy opp til 50 brutto registertonn." Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Verrie Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Dette må vel være den største misforståelsen så langt i denne tråden. Hvile begrensninger er det det siktes til? Loggen side 20: "Assistanserettighetene gjelder for fartøy opp til 50 brutto registertonn." Og jeg må få korrigere mitt eget innlegg, takk for oppklaring Frivakten. Jeg ringte nå til redningsselskapet, og de endret betingelsene i fjor høst!!! Jeg meldte meg derved inn igjen som følge av dette nå nettopp.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Bra at de har endret til 50 brt. Jeg ringte og spurte om dettei fjor, og da var de ikke helt klar over begrensningen selv heller.... 50brt er en relevant grense, selvom jeg lurer på hvordan den skal sjekkes før de gir assistanse da.... Sitér dette innlegget Link to post
Don Meeko Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Du sier vel hvilken båt du har når du ringer etter hjelp. Sitér dette innlegget >>> END-OF-BULLETIN <<< Link to post
Bitteliten Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Og hvordan finner duut av brt? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Båter med en slik vekt er over 15 m og dermed registreringspliktig i skipsregisteret med tilhørende målebrev. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Don Meeko Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Som frivakten sier man kan søke i skipsregistret Sitér dette innlegget >>> END-OF-BULLETIN <<< Link to post
Worry II Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 (redigert) Og hvordan finner du ut av brt? Enkelt det da, Bitteliten ! Er det ikke vanelig å oppgi dette ved et nødanrop? De vet jo dette etter at du har oppgitt båttype, merke på den, type, hvilken motor, mengde diesel, mengde vann, septik, vekt på alle om bord, medlemsnummer, fødselsdato på alle, polisenummer, reg-nummer, hva slags lettbåt og vekt på denne.. phuu.. Glemte jeg noe ? Jeg hadde blitt våt før du kom om jeg måtte bruke mer til hos TR! Redigert 7.Juni.2011 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Båter med en slik vekt er over 15 m og dermed registreringspliktig i skipsregisteret med tilhørende målebrev. Det var snakk om brt her, eller? brt er da et volummål, og ikke en vekt (eller husker jeg helt feil fra en annen tråd her nylig?) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
El Alferez Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Bra at de har endret til 50 brt. Jeg ringte og spurte om dettei fjor, og da var de ikke helt klar over begrensningen selv heller.... 50brt er en relevant grense, selvom jeg lurer på hvordan den skal sjekkes før de gir assistanse da.... Denne grensen er for medlemskap i Kystpatruljen. Assistanse får man uansett. Det man typisk spør etter før man går ut, er hvilket fartøy, hva slags nød/ hjelp behøves, posisjon (helst oppgitt i både grader/minutter og med et kjent stedsnavn), samt personer ombord. Hvis forholdene ligger til rette, tar man evt. en ny liten snakk når man er på vei ut, hører om det er skjedd noe mer, gir en ETA, og forklarer hva som vil skje ved ankomst (slep/dykk/whatever). PS: For kommersielle dykk på større yrkesfartøy er timeprisen avhengig av brt, da det gjerne er tyngre arbeid og dypere dykk. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 (redigert) ..hvilket fartøy, hva slags nød/ hjelp behøves, posisjon (helst oppgitt i både grader/minutter og med et kjent stedsnavn), samt personer ombord... Facit ! Ofte ikke tid til mer i en stresset situasjon! Om det trengs kontakt med deg etter noe tid, ser RS også telefonnummer du ringte i fra og kan ta kontakt utenom VHF, der det er dekning. Greit så lenge mobilen er tørr.. Vi må ikke glemme at det finnes folk i båt som ikke vet hvordan posisjon oppgis engang ! Ofte de som trenger bistand. Grunnkurset heter Båtførerprøven ! Og gjerne med oppdatering og repetering underveis.. Redigert 7.Juni.2011 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Jeg hadde akkurat passert sjøredningskorpsets "Bjarne Kyrkjebø" på motgående kurs, Litt OT i forhold til trådens emne, men jeg sitter med en følelse av at det er en del medlemmer av forumet som har noe store forventinger til rekkevidden av VHF i "trange farvann". Christel III nevnte i ett tidligere innlegg at han hadde passert RS Bjarne Kyrkjebø 30 minutter før havariet oppstod. Nå vet jeg ikke hvor du lå når dette skjedde, Christel III, men kan som en av båtførerene på RS Bjarne Kyrkjebø forsikre deg om at vi til en hver tid har 2 VHF-er stående på kanal 16. Desverre er det slik i Bergens området at Vestlandets vakre fjell og fjorder gjør sitt til å begrense rekkevidden av VHF signalene vesentlig. Fikk ett godt eksempel på dette i forrige uke, da vi fikk ett oppkall av en båt som passerte Lerøy mens vi lå på Hjellestad. Innen han hadde nådd Vatlestraumen hadde vi mistet kontakten med ham. Dette er en strekning på under 5Nm (i luftspenn). På de 30 minuttene det tok fra du passerte skøyten og til du kallet den opp hadde Bjarne K forflyttet seg minst 15Nm fra der du lå (og det er forutsatt at du lå i ro i 30 minutter). Jeg antar derfor at RS BK rett og slett var utenfor din VHF rekkevidde. Hadde mannskapet hørt deg så kan du være sikker på at de hadde bråsnudd for å hjelpe deg! (så også om du hadde ringt 02016 eller skøyten direkte på 4141 8989) Med tanke på at jeg legger ned "noen" timer av min fritid hvert år som mannskap på en redningsskøyte, sier det seg selv at jeg er medlem, og er positiv til hva NSSR står for og til den jobben NSSR gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 (redigert) Litt OT i forhold til trådens emne Jeg har også missbrukt denne tåden til min episode i helgen (sorry Lovart låring), men jeg har et spørsmål bare.. Om man oppgir posisjon til RS eller lokal radio.. tas det hensyn til sekundmeter vind og vindretning, fra det tidspunkt når melding kommer ? Bare lurer litt på dette ? Redigert 7.Juni.2011 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Medlem eller ikke (jeg er medlem), kjøp appen til RS for iPhone og Android. Da er det enkelt å ringe direkte til nærmeste skøyte, og du ser posisjonen din på skjermen. Enkelt når du skal oppgi hvor du er. Koster hele 17 kroner... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
kdtran Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Hei Worry II Vi foretar alltid en vurdering av vind og strømforhold når vi får beskjed om at noen driver og trenger vår hjelp. Sammen med posisjon til havarist når meldingen ble mottatt kan vi da raskt danne oss ett bilde av hvor vi skal begynne ett eventuelt søk, samt hvor mye det haster med å komme frem. Ser vi at vi står overfor en situasjon som raskt kan eskalere innen vi når frem, pleier vi å kontakte Rogaland Radio og informere dem om hva som skjer og vår ETA slik at de kan sende ut ett Pan Pan eller "alle båter" annrop. Det vi anser som vesentlig er at de som trenger hjelp får det så raskt som mulig, ikke at vi i RS Bjarne Kyrkjebø er første båt på stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 (redigert) ..kjøp appen til RS for iPhone og Android. Da er det enkelt å ringe direkte til nærmeste skøyte, og du ser posisjonen din på skjermen. Enkelt når du skal oppgi hvor du er. Koster hele 17 kroner... Jeg ser ikke mye hjelp i de appen! Er det nød og du har telefonen i hånda, så ringer du 120 eller 02016. De 17 kronene kjøper jeg heller en øl for! Du har for liten tid til det der, og en iPhone-skjærm i bølgehællvette er liten hjelp ! Posisjonen ser du bedre på GPS'en (om den virker), og 120 vet hvilken skjøyte som kan komme raskest. Sånn ser jeg det.. Redigert 7.Juni.2011 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 (redigert) Hei Worry II Vi foretar alltid en vurdering av vind og strømforhold når vi får beskjed om at noen driver og trenger vår hjelp. ..Det vi anser som vesentlig er at de som trenger hjelp får det så raskt som mulig, ikke at vi i RS Bjarne Kyrkjebø er første båt på stedet. Redigert 7.Juni.2011 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Posisjonen ser du bedre på GPS'en (om den virker) Helt riktig, hvis man har slikt utstyr ombord. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.