Jump to content

Rana 18 Cabin i hus! :) Prosjekt påbegynt!


Roksoy

Recommended Posts

Hei folkens! :drink:

"imorgen" for meg er tydeligvis et vidt begrep, men nå er jeg tilbake :D

 

Jeg hadde som dere vet trøbbel med motoren, det ene sekundet startet den fint, det neste var det ikke antydning til start. Jeg ble utsatt for en meget kjedelig og på grensen til skummel situasjon i fjor sommer da jeg ble liggende midtfjords på rek da motoren ikke ville starte.

Det begynte og ryke av kontrollboksen etter at jeg hadde holdt for lenge på tenningen, så jeg turte ikke prøve mer på det, klokken var da 11 om kvelden og jeg hadde to venninner ombord. Jeg tok kontakt med fattern etter ca 30 minutts feilsøking for å si at jeg lå uten motorkraft. Vi hadde telefonisk kontakt mens jeg prøvde å finne årsaken til problemet, men innså etterhvert at jeg ikke kom til å få start. Vi ble liggende og drive sakte men sikkert i 6 timer, mens vi fortvilt prøvde og padle oss inn mot land med en knekt høtt som jeg hadde stripset en redningsvest til :wflag:

Nesten alt som kunne gå galt gikk galt, Murphy har rett.. Vi drev iland i rimelig tøff sjø, måtte hoppe av båten i vann opp til knærne, mens båten lå og slo mot fjærsteinene.. Det var kaldt og mine 2 venninner frøs litt, men var utrolig tøffe! Etter mye vassing i vannet, dytting og sliting i båten, fikk vi den ut fra øya vi var strandet på og holdt den i et par av fortøyningene vi hadde ombord mot et berg. Jeg hang alle 5 fenderne utfor ripa, men sjøen var såppass at bølgene slo båten mot berget likevell, nå begynte jeg å bli bekymret, så jeg ringte politiet for å melde fra om at vi var i en knipe. De spurte om vi var ombord i båten, da jeg svarte at vi var på "land" og trygg, men jeg var redd for at båten ville bli knust sa hun at dette var en forsikringssak som de ikke kunne hjelpe med. (forøvrig helt ok svar, da det kun ville ta oss ca 1 time og gå gjennom skogen og til sivilisasjon)

Hele denne tiden hadde jeg kontakt med familie hjemme, som etter mange timer nå forstå at sønnen hadde blitt rådvill. Min far sendte mld til en av våre naboer som eier en Targa 31 fot, med god erfaring til sjøs og ba om hjelp. I 6 tida var han våken, hoppet i båten og kom kjørende mot oss for å slepe båten hjem. Like før han ankom hadde fortøyningen blitt kuttet løs av skarpe steiner på øya, slik at jeg kun hadde et tynt rep og holde den fast i.

 

Han ropte til meg at dette været var tøft selv for han, og at vi måtte kaste tauet til han og komme oss avgårde med en gang. Min bror og far var da kommet til unnsetning ved og gå den timen til fots ut for å bistå oss. Fattern tok jentene med seg og gikk hjem, hvor mor ventet med boller, kakao og sjokolade. Da sto jeg og brodern igjen og prøvde og komme oss ombord i båten fra øya. Han hoppet ombord og fikk kastet tauet til "slepebåten" Jeg fikk ikke tid, så jeg endte opp med å gå hjem. Unnskyld språket, men fy FAN for en opplevelse!

 

Denne situasjonen endte utrolig godt, vi har også fått endel vekkere som vi har lært av.

Det ble en lang samtale hjemme hvor mor gråt av redsel og sønn innså etter 25 år på denne jorda at han ikke har kontroll på naturkrefter eller uforutsette ting som kan oppstå når du minst venter det.

Etter denne hendelsen er følgende innkjøpt delvis etter krav fra mor og familieråd :thumbsup:

GPS, reservemotor, årer, skikkelig tauverk, nye flytevester, signalpistol, BÅTFØRERPRØVEN i tillegg til rapportering til pårørende minst annenhver time om hvor du befinner deg og hvilke planer du har.

Jeg lærte altså den litt harde måten, men kanskje vi behøvde det!

 

Kommer tilbake med mer info om hvordan båten er nå, og hva vi har gjort, så dere får hyggelig info og flotte bilder også, siden balja nå er friskmeldt :flag:

Link to post
Share on other sites

Her kommer det vi liker best, nemlig bilder :thumbsup:

 

Etter min lille hendelse, så fikk vi båten på verksted, hvor de var fast bestemt på at det var et strømproblem, aller helst på minussiden. Mekanikern klippet minuskabelen fra batteri til motor ca på midten og kunne konstatere at den var fullstendig oppbrent. Dessverre har jeg ikke fått tatt bilde av dette, men det så virkelig ikke ut. Kan tenke meg kabelen på 35mm2 i utgangspunktet nå leverte noe tilsvarende 3mm2.. Derfor begynte det å ryke i diverse andre kabler, nå er det fikset og alt fungere som det skal, iallefall med motor :flag:

 

Her har vi fått vasket og skrubbet en god del, med linselusa i bakgrunn :)

Er ikke ferdig vasken enda, satt helt utrolig godt fast!

img_0910.jpg

 

En venninne av muttern ville gjerne hjelpe til med å sy nye putter til oss, ble et flott resultat! :D

Har også fått montert et par høyttalere helt fremme ;)

img_1090.jpg

 

Vi sa oss fornøyd med dette resultatet!

img_1096.jpg

 

Fremdeles så er det endel hvite overflater som ikke er mulig og vaske hvit, grunnet inngrodd dritt, men også endel skader og sår. Kan det males/lakkes og evt med hva?

img_1097.jpg

 

Slik ble førerposisjon seende ut, godt fornøyd med den! Foreløpig har vi brukt en barstol til kapteinen, men denne blir nok byttet ut NÅR den ruster :P

img_1098.jpg

 

img_1099.jpg

 

Et delvis oversiktsbilde av hvordan den ser ut inni, gammelkalesjen var på gjennom vinteren, den nye monterer vi iløpet av de neste 14 dagene.

img_1101.jpg

 

Bilder av sjøsettinga:

img_1103.jpg

 

img_1106.jpg

 

Fattern, meg og 2 søskenbarn. Stolte som haner :) Med koi fisk tattovert på foten :p

Ja, jeg vet at kalesjen er som felger på en bil :p

img_1143.jpg

img_1151.jpg

 

Til slutt feires det med et glass champis =)

img_1161.jpg

 

Om dere tror vi er ferdige nå og at tråden er slutt tar dere feil. Vi tar den opp på land igjen iløpet av de neste dagene for mer arbeid, følg med! =)

 

Mvh Roksøy

Link to post
Share on other sites

Flater du ikke får hvite ved vask kan du pusse ned og lakkere med 2-komponent polyurethan fra biltema. Husk å bruke åndedrettsvern!!! Rull på med en mohair-rulle som er vasket godt på forhånd (ellers loer den verre en ei katte på våren!) og bruk en fordriver. Burde blir svært så meget bra.

 

Stikk innom marinaen og kjøp deg en boks Hugos. Den kan du prøve med først, men jeg tror du må lakkere uansett.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Vidar F, takk for det :) Jeg går nok for den løsningen ja :thumbsup:

 

Se på dette bildet, legg merke til den svarte malte stripen som er helt oppe under "pakningslista" rundt hele båten.

Denne har jeg lyst og pusse ned og få hvit, er dette vanskelig siden det er en helt mørk farge?

Kan jeg bruke 2-kom polyuretan her også eventuelt? Hvilket pussepapir anbefaler dere, og burde jeg smøre på med antipest osv?

img_1103.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for det sondrev :) Har sett på din også, blir flott når du får lakket den opp igjen! :thumbsup: liker slike tråder, vi er alltid fler i samme situasjon.

Er begynt på samme jobben selv, utrolig med arbeid så jeg håper resultatet blir verdt det! :fishing:

Link to post
Share on other sites

Ja er en forferdelig drittjobb!!!!!!!!!!! Men det lønner seg vell til slutt.. Eneste jeg la merke til når jeg pusset var det at man ikke så de stygge hakkene når man holdt på... Så jeg kjøpte biltema sin 2komp primer og har malt over der jeg har pusset for å se etter hakk, og du verden så mye man finner..... :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Jepp, går fort noen timer med til dette arbeidet, og jeg har oppdaget det samme som deg.. En god del sår og små hakk som må behandles :crazy:

Men nå blir alt gjort ordentlig, deilig å vite dette når vi sjøsetter igjen!

Har holdt på i et par dager, men nå har vi måttet tatt pause grunnet snø...Heia nord Norge :giggle: I tillegg har vi kjøpt tomt og planlegger en mnd ferie i USA til sommeren, så man har flere baller i lufta for tiden, heldigvis bare moro alt :thumbsup:

Du får slenge ut bilder av hvordan du gikk fram, og hvordan resultatet ble, spennende :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...