Jump to content

Hvorfor lager Volvo motorer som ikke holder?


jonn

Recommended Posts

Nå kommer jeg sikkert til å få som hatten passer, men jeg prøver lell.

Etter å ha lest noen av innlegga er jeg forundret over alle feila på nye motorer.

Det er lettbyggde motorer som yter mye, til ei hvis tid, 1000 timer?

Det er greit nok med turbo og intercooler, bare de får nok luft, men å sette på en kompressor i tillegg da man, og all den elektronikk som styre dette, da må det bli mye feil.

Noe annet jeg reagerer på er alt for høyt turtall på marsfart, ca 90 % av fult.

Jeg ligger 75% og da ligger jeg på 2100.

Det finnes Volvo motorer som var tenkt til konternuerlig drift.

De hadde topp turtal på 1800 omdr, ruslet ofte på 1500 omdr hele året, tenk på alle de aggregatene, og alle som står i fiskebåtene.

Men det som jeg tror, er at produsentene har et stort etter marked.

Produsentene er ikke kjent for å yte god service på disse reklamasjonene.

Hilsen fra en som har en motor fra 1986, som er like god som ny,

eneste elektronikk er en magnet på stopperen.

Link to post
Share on other sites

Så så, hverken kompressor eller "elektronikk" skaper spesiellt mye problemer. Bosch derimot (som de fleste av oss er avhenginge av) leder utviklingen innen dieselteknologi og det har gitt endel utfordringer. Kjempefint at motoren din som er steingammel virker bra, men den vil ikke være lovlig å selge i dag. Utviklingen går sin gang og iblant skjer det at ting går galt.

Når det gjelder turtall så er vel ikke 3150 rpm veldig mye på slike motorer, det forteller vel bare at turtallssperren er satt lavt. Ellers er det mange som bruker disse motorene i yrkesfartøyer. De går sine 5000 timer og selges som fungerende motorer, ikke overhalingsobjekter, før ny av samme slag settes inn. Det er vel ikke helt slik du skriver jonn?

Link to post
Share on other sites

volvo har mye krefter, og lite vekt,perfekt i lystbåt.

 

Bra med krefter ja.. men ikke liten vekt i forhold til andre merker.. D4/D6 veier nesten 200kg mer en yanmar i samme effektklasse. D4 er tung til og være en 4syl motor.. faktisk tyngre enn vps gamle KADER

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Bra med krefter ja.. men ikke liten vekt i forhold til andre merker.. D4/D6 veier nesten 200kg mer en yanmar i samme effektklasse. D4 er tung til og være en 4syl motor.. faktisk tyngre enn vps gamle KADER

Grunnen til det er at dette er motorer som er konstruert som båtmotorer originalt. De går på høy belastning hele tiden og trenger en sterk og formstabil konstruksjon for å ha lang levetid, lave utslipp (som er et absoluttkrav for å tillates solgt) og lavt forbruk. Aluminium er uegnet til dette, derimot har CGI kommet som et bedre alternativ enn vanlig støpejern og kan gi de samme ytelsene og holdbarheten med samme vekt som aluminiumsmotorer. VP kunne latt disse motorene få maksturtall på over 4000 rpm, med tilsvarende høyere toppeffekt, men ville da mistet både holdbarhet, lavt forbruk og lave utslipp.

Link to post
Share on other sites

Så så, hverken kompressor eller "elektronikk" skaper spesiellt mye problemer. Bosch derimot (som de fleste av oss er avhenginge av) leder utviklingen innen dieselteknologi og det har gitt endel utfordringer. Kjempefint at motoren din som er steingammel virker bra, men den vil ikke være lovlig å selge i dag. Utviklingen går sin gang og iblant skjer det at ting går galt.

Når det gjelder turtall så er vel ikke 3150 rpm veldig mye på slike motorer, det forteller vel bare at turtallssperren er satt lavt. Ellers er det mange som bruker disse motorene i yrkesfartøyer. De går sine 5000 timer og selges som fungerende motorer, ikke overhalingsobjekter, før ny av samme slag settes inn. Det er vel ikke helt slik du skriver jonn?

5000 timer??? det har jeg aldri fått til. 2300 timer er det lengste jeg har fått en volvo til å vare.Og det var en kad 44, alle servicer utført av volvo verksted.

Redigert av bredekaede (see edit history)
Link to post
Share on other sites

5000 timer??? det har jeg aldri fått til. 2300 timer er det lengste jeg har fått en volvo til å vare.Og det var en kad 44, alle servicer utført av volvo verksted.

KAD44 stammer vel fra MD40 ifra 1976 Den er "oppgradert" i mange trinn og KAD300 var siste versjon. Ift sin tid er nok ikke 2300 timer på en så høyt trimmet 3,6 liter så dårlig. I lastebil går disse som tilsvarende TAMD41 en million før overhaling. Nå kom Volvo Penta med D4 og D6 i 2004 som er purpose made for fritids- og komersielle båter, altså ikke mariniserte lastebilmotorer. 5000 timer er vanlig på disse, og da er det snakk om mye høyere antennelsestrykk og brennkammertemperatur enn du har i din uslitelige ford. Hvis du mener at Volvo lager dårligere motorer enn aktuelle konkurrenter, syns jeg at du skal underbygge dette. Etter hva jeg kan finne på diverse fora, har alle merker sine problemer. Veivakselbrudd, hull i stempler, turboras, elektronikkproblemer, det er mange eksempler. Bare å velge og vrake. :worry:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder sammenlikningen mot aggregater nevnt innledningsvis har dette sin enkle årsak i sammenhengen mellom Hz (svingninger pr. sek.), antall polpar i generator og motorens turtall. 50 Hz=1500 rpm. 60 Hz=1800 rpm på motor. Samme motor er laget for å drive generator med både 50 Hz samt 60 Hz til strømnett der stort sett kun sentrifugalregulatoren eller sågar dennes innstilling er eneste forskjell. Man kan ikke kjøre "nedslakket turtall" på en generator. Denne ligger på konstant turtall (- speed droop på ca. 4% min/max last) for å opprettholde frekvensen. Antall kW man tar ut på generator bestemmer selvfølgelig belastningen på motoren. Altså er det kun sylindertrykket som endres. Pumpeindeksen kan nemlig variere mellom tilnærmet minimum og helt opp til max, alt etter elektrisk belastning men på samme turtall.

 

Så er det også nevnt nye krav til utslipp samt til vekt/effektforhold som driver fram denne utviklingen.

Går man inn i teorien så er Pe=i x Vh x Pme x Ns-1. Altså er motoreffekten avhengig av antall sylindere, sylindervolum, middeltrykk samt rotasjonshastigheten. Når man IKKE ønsker å øke hverken antall sylindre, sylindervolum eller middeltrykket står man igjen med rotasjonshastigheten for å oppnå en høyere effekt. Middeltrykket har forøvrig økt VESENTLIG de siste tiårene fram til dagens moderne motorer. Alt dette har man kunnet gjøre bl.a. grunnet bedre smøremidler, mer presis maskinering, mer presis styring/overvåking samt andre materialvalg som tåler høyere temperaturer innenfor det man kaller rammen av akseptable slitasjeverdier og driftssikkerhet.

 

At Volvo jevnt over har flere problemer enn andre merker? Nei det finnes det neppe noen grunn for å hevde.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så så, hverken kompressor eller "elektronikk" skaper spesiellt mye problemer. ............

 

Er vel ikke feilfri elektronikk pr idag, men elektronikk vil nok skape mer problemer etter som motorene får noen år på baken.

Det gjelder nok alle fabrikanter selv om du DieselDahl høres ut som VP mekaniker.

Vedlikhold og reparasjoner har blitt mye dyrere med åra, og det blir garantert ikke billigere i fremtiden.

 

Det man får håpe er at serviceintervallene kan justeres ut i tid slik det er blitt gjort på biler.

I motsatt fall blir man snart ruinert.. :lol:

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er nok ikke VP mekaniker :giggle: Her går det i turbiner og grafittskrog. Men jeg mener fortsatt at det ikke tjener noen å "slenge dritt" om en innovativ motorfabrikant som har muliggjort båtdrømmen for svært mange. Jeg er selv i markedet for "repowering" og er interessert i nyttige diskusjoner om aktuelle motorvalg. Mange faktorer er med å spiller inn på hva det blir, jeg har ingen spesielle merkespreferanser selv om servicenett og kundebehandling er en viktig faktor. Jeg er forøvrig enig i at servicekostnader er noe høyt for visse motorer.

Link to post
Share on other sites

Etter som jeg har forstått må en skjært D-motor kastes ettersom det ikke er mulig å bore og overhale disse motorene. Stemmer det? I tilfelle syns jeg ikke det er noe kvalitetsstempel :nonod:

Neida, før i tiden var det våte foringer som kunne skiftes, nå borrer man og setter inn tørre foringer med standard stempeldiameter.

Link to post
Share on other sites

, nå borrer man og setter inn tørre foringer med standard stempeldiameter.

 

På kanskje andre merker en VP ja.. men VP gjør IKKE dette til sine D motorer.. den er lagd som en one life blokk og skal kaseres etter bruk/havari.. Jeg vet det ER gjort av motorverksted på VP motorer (resultatet ble vist ikke bra) men vp anbefaller det ikke og gir ingen garantier og du får heller ikke foringer/stempler etc fra vp. Det er dette som er så flott.. man må kjøpe ny blokk med dertil ny HK avgift :lipseal:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

På kanskje andre merker en VP ja.. men VP gjør IKKE dette til sine D motorer.. den er lagd som en one life blokk og skal kaseres etter bruk/havari..

Dette høres jo helt tragisk ut når man tenker på hva disse motorene koster.

 

Hvordan er det med andre moderne dieselmotorer, er det mulig å bore de? Tenker f.eks. på Yanmar, Cummins, Iveco.

 

Er løse foringer gått helt ut på dato?

Link to post
Share on other sites

Vel jeg har ikke fått den igjen ennå, men har levert en D6 til min motormann som borrer og setter i tørr foring, helt vanlig iflg han. Våte foringer er ikke vanlig lenger da det svekker blokka.

Foringer må lages, men stempler får du kjøpt. Ikke oversize, derfor trengs tørr foring.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som skjer er at folk vegrer seg å kjøpe disse Volvo motorene, mange eiere av de er ute etter å selge, og kjøpelysten på brukte båter med disse motorene faller i intresse. :rolleyes:

Skjønner ikke en dritt hva du mener, 80% av fritidsflåten er volvo motorer.

Alle skjønner at en liten anndel er mandagsmotorer, så det hadde vært litt morro hvis et annen merke hadde hatt 80% av fritidsflåten, så hadde det vært mye havarier på sjødn.

Har selv en 14 år gammel volvo så går som en klokke, å hadde jeg kjøpt en ny en så hadde det vært volvo :flag:

Link to post
Share on other sites

Vel jeg har ikke fått den igjen ennå, men har levert en D6 til min motormann som borrer og setter i tørr foring, helt vanlig iflg han. Våte foringer er ikke vanlig lenger da det svekker blokka.

Foringer må lages, men stempler får du kjøpt. Ikke oversize, derfor trengs tørr foring.

 

Ja som jeg sa.. jeg vet det har blitt gjort/gjøres men VP får du ingen hjelp fra til en slik operasjon.. Enda godt det er mulig slik at de som er uheldige og har motorer eldre enn 5 år, som ikke får nåla av vp kan få fikset motorene sine igjen :flag_bp:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Vel jeg har ikke fått den igjen ennå, men har levert en D6 til min motormann som borrer og setter i tørr foring, helt vanlig iflg han. Våte foringer er ikke vanlig lenger da det svekker blokka.

Foringer må lages, men stempler får du kjøpt. Ikke oversize, derfor trengs tørr foring.

 

Ja som jeg sa.. jeg vet det har blitt gjort/gjøres men VP får du ingen hjelp fra til en slik operasjon.. Enda godt det er mulig slik at de som er uheldige og har motorer eldre enn 5 år, som ikke får nåla av vp kan få fikset motorene sine igjen :flag_bp:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

volvo har mye krefter, og lite vekt,perfekt i lystbåt.desverre så holder det ikke så veldig lenge.

 

Du forveksler nok med Yanmar, ettersom de bruker motto/slagord: "more power and less weight" thumbsup.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

D4 og D6 er jo noen ordentlige blyklumper.

Og hadde det ikke vært for injektortrøbbelet så er/var vel disse motorene noenskikkelige slitere, men blir jo litt tunge i planende båter hvis man skal ha optimal vekt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja som jeg sa.. jeg vet det har blitt gjort/gjøres men VP får du ingen hjelp fra til en slik operasjon.. Enda godt det er mulig slik at de som er uheldige og har motorer eldre enn 5 år, som ikke får nåla av vp kan få fikset motorene sine igjen :flag_bp:

Hehe, nå syns ikke jeg fem år er så veldig gammelt akkurat, de fleste motorer holder vel litt lenger enn det...... Og jeg regner ikke med å "få noe" av en importør til en motor jeg har kjøpt brukt etter 5000 timer. :giggle:

Link to post
Share on other sites

D4 og D6 er jo noen ordentlige blyklumper.

Og hadde det ikke vært for injektortrøbbelet så er/var vel disse motorene noenskikkelige slitere, men blir jo litt tunge i planende båter hvis man skal ha optimal vekt.

De fleste windyer har to av dem, de ser ut til å komme i plan de....

Link to post
Share on other sites

De fleste windyer har to av dem, de ser ut til å komme i plan de...

Ja nettopp.. de er så tunge at de må ha to motorer for å komme i plan :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...