Jump to content

Varmrøyking av makrell tips?


brass

Recommended Posts

Har fått meg røykovn fra Biltema. Siden makrellen nærmer seg har jeg lyst å prøve varmrøyking av makrell.

Det er sikkert mange her på BP som har gjort dette før og som kan komme med gode tips til framgangsmåte.

 

Hvor mye spon i bunnen?

Salting?

Hvile før røyking?

Hvor lenge i ovnen?

 

:fishing: :fishing:

Link to post
Share on other sites

venter i spenning på tips selv jeg!!! hadde en slik aburøken selv,den ble omdøpt til krematoriet... alt jeg klarte å lage med den smakte dritt med en fin rødsprit eim. kasta hele ovnen til slutt...så hvis noen får dette til så kansje jeg kjøper ny ovn senere

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke gidder å lete, så er kortversjonen her:

(Har stor ABU røker)

1: Begynne med makrellen, rens denne og legg grovt salt i buken 2-3 timer før røking.

2: Så pleie jeg å ta en "neve" med spon og legge i "opphøyningene" i røykekammeret. Du kan også legge i et-par tre eienbær i hver spon haug.

3: Fyll rist med makrell, legg med buken opp, slik at saltet ikke "renner ut".

4: Tett brennkameret, spenn fast lokket.

5: Fyll vann rundt rødsprit brennerene (I nedre kammer, jeg setter røykkammeret opp i dette brenn/vann kammeret).

6: Fyll rødsprit i begge spritskålene.

7: Tenn fyr og vent til disse er brent ut.

8: Spis og kos deg.. :thumbsup:

9: Jeg pleier å legge alt i vann, etter jeg er ferdig med røykingen.

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør det litt anderledes :

 

Salter minst ett døgn (i en pose i kjøleboks/kjøleskap.)

Skyller av saltet, og tørker godt (eller lar lufttørke). Overflaten skal være helt tørr før røyking, det er veldig viktig for godt resultat.

Salter jeg lenger enn ett døgn, lar jeg den ligge i vann litt først, hvis ikke blir den for salt.

 

Kan ha på andre krydder, foreksempel Pepper eller pepper Mixet med andre urter for å lage pepper makrell etc.

 

(Akevitt er ikke forsøkt, men det skal testes denne sesongen :thumbsup: )

 

Røykes til brenneren(e) er slukket , og kanskje litt lenger.

 

Smaker fortreffelig varm rett fra røyka, men faktisk enda bedre etter ett døgn i kjøleskapet, da får kjøttet satt seg litt.

 

Kan oppbevares Ca en uke etter røyking.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Kan man røyke andre ting også?

 

:seeya:

 

Det smarteste å røyke er faktisk flyndre... Den er noe dritt å rense.(Les filetere)

Så jeg har kjøpt ei "finnesaks" (fåes på jernvarehandel), klipper av alt som stikker ut, kutter av hue og tar ut innmaten. Inn med saltet og stabler i 2 etasjer i røykekammeret. (ABU'en har dette)

Det smaker utrolig godt, mye bedre en makrell.... :cheers_wine:

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Bland sponet med mye einer, da blir smaken mye bedre.

 

Men det kan bli for mye også, da blir det 'såpe/parfyme' smak av fisken :headbang:

 

Ps : Ikke nevnt enda ser det ut for : Hvis du ikke fileterer, så gjør opp fisken i ryggen istedet for i buken, da eksponerer du kjøttet bedre for salt og røyk, og de er lettere å holde fasongen på.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg røyker fileer, med skinn på en side. Legger dem i Sølvkroken røykeriet (ganske like disse ovnene) med skinnet ned og strør over litt sitron pepper, røykes i 15-20 min med lokket lukket, kjempegodt.

Bruker da fersk fisk, synest fisken i seg selv er så god at en ikke trenger noe mer tilberedning.

 

Men synest det har mye å si hvor sponet kommer fra. Er mye god smak å hente om en eksperimenterer med sponet.

 

Lykke til.

 

Lars

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...