Jump to content

Båtførerprøven som studiesirkel på Båtplassen ????


ok67

Recommended Posts

Ett alternativ er ju og att bruke den massen vi har her på båtplassen til og få til en eller annen løsning med kurs arrangører.

Jeg ser att Poseidon driver i Stavanger.

Det er flere av oss som er fra Oslo /Østfold.

Osv. og på den måten kombinere kurs med att og treffe medlemmer "live"

Link to post
Share on other sites

Har tenkt litt på dette, og jeg tror det ville være mulig å få til noe slikt under en del forutsetninger. Tenker høyt her:

 

 

Det må være en lukket brukergruppe for studentene. Forutsetning for å delta er at man virkelig har tenkt å ta båtførerprøven, og ikke bare slenger seg på for morroskyld - dvs alle deltagere har samme mål.

 

Det må være en instruktør som både svarer på spørsmål og som driver studiesirkelen framover

Instruktøren har også som oppgave å legge til rette for eksamen for hver enkelt deltager. Intruktøren bør også ha en økonomisk godtgjørelse for arbeidet han utfører.

 

Det kan ikke være for mange studenter. 15 - 20 ?

 

Alle bruker samme lærebok, og man går gjennom kapittel for kapittel basert på tidsfrister - dvs man har en viss tid på seg til å lese gjennom et kapittel og å diskutere innholdet. Intruktøren svarer da på relevante spørsmål om kapittelet. Når et kapittel er avsluttet - dvs tidsfristen er gått ut, låses trådene og man går over på neste kapittel. Diskusjonene om forrige kapittel er da avsluttet.

 

Når hele "kurset" er gjennomført, har man en periode med åpen diskusjon før det avlegges eksamen. Etter eksamen stenges brukergruppen.

 

Dette høres kanskje strengt ut, men jeg tror det må være en nokså streng disiplin i en slik "studiesirkel" hvis det ikke skal skli helt ut.

 

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

Men jeg vil allikevel sterkt anbefale kurs, både fordi det er hyggeligere å være flere som holder på med det samme   -   og fordi det er lærerikt å samarbeide og diskutere.

Godt poeng Poseidon. Jeg holder på å ta Fritidsskippersertifikatet i regi av Aftenskolen Stavanger og erfaringen så langt (nesten ferdig) er at skal en lese selv blir det MYE pugging fordi det er vanskelig å vite hva som er viktig. De 2 lærerene vi har hatt er erfarne skippere og kan fortelle sakene på en mye mer folkelig måte enn det står i bøkene. For min del er det en glimrende måte å gjennomføre kurset på. Selv om dette koster mer enn selvstudium synes jeg det er verdt hver krone :smash: I ettertid er det greit å lese boka fra perm til perm for å repetere.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Da er det over 20 stk som har tilkjennegitt  interesse for" studiesirkel", så grunnlaget skulle være der. Synes Lasses betraktninger omkring organisering virker greie.

Samme lærebok = felleskjøp med rabatt?  Instruktør: Alle legger en seddel  i potten til en godtgjørelse til vedkommende?

Eksamen: har noen et forslag til avvikling av en felles eksamen? Eller må hver og en skaffe seg adgang til en lokal instans?

Dette kan bli noe brukbart hvis vi samarbeider!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Men jeg vil allikevel sterkt anbefale kurs, både fordi det er hyggeligere å være flere som holder på med det samme   -   og fordi det er lærerikt å samarbeide og diskutere.

Ingen tvil om det å delta på kurs sammen med andre er det beste. Holder kurs selv i "jegerprøven," og den 2-veiskomunikkasjon som da skaper er meget viktig for forståelsen av pensum.

 

For meg vil det gi minst 1 time pendling hver veg for å få gått på et tradisjonelt båtførerkurs. (Les "umulig" for en aleneforsørger med 2 barn). Da er et nettkurs med selvstudium et alternativ som er til å leve med. Ser også at jeg kan avlegge eksamen bl.a. på Lillehammer som ligger 1 time fra mitt bosted. Eksamen er ikke noe "must" for meg, men har en først gjennomført et kurs så er det jo greit å ta den med seg.

 

Synes at Lasse hadde et forslag til et kursopplegg som er meget spiselig... De som blir med vil trenge en persjon som kan ta på seg  å være veileder for et slikt opplegg. Som ellers så så må vi betale det det faktisk koster å være deltaker på kurs, det være seg tradisjonellt eller nettbasert...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Syns dette høres interessant ut!

 

Hva med å benytte litt moderne hjelpemidler og få til en slags fjernundervisning på avtalte tider vha.  f.eks. Windows Netmeeting? Hver deltaker tilknyttes via sin IP-adresse, får foreleserens skjermbilde opp på PCen sin, og kan kommunisere med tale via f.eks. høyttaler/mikrofon i PCen eller ørepropper/mikrofon. Så vidt jeg har skjønt kan Netmeeting lastes ned gratis for i hvert fall brukere av Windows 2000 og XP(?). Dette krever selvfølgelig bredbåndstilknytning for at det skal bli noe særlig dreis på det.

 

Et slikt opplegg vil dessuten bli "grenseløst" i den forstand at man kan delta fra et hvilket som helst "gutterom", og med den hjemlige kaffekanna innen rekkevidde.  :wink:

 

Kanskje noen med bedre kunnskaper om dataverdenen kunne forske litt på muligheter? Blir f.eks. talekvaliteten god nok?

 

En annen variant i stedet for Netmeeting, kunne være at kursleder sender ut et "foilsett" (Power point) med "dagens tekst" til samtlige deltakere forut for hver forelesningsseanse, og at man baserte seg på en variant av "ring inn"/"Meet at" telefonmøter. Dette koster imidlertid ganske mye (f.eks. koster Telenors "MeetAt 119" kr. 2,55 pr. deltaker pr. minutt), så da går vinningen fort opp i spinningen.

Link to post
Share on other sites

Har tenkt litt på dette, og jeg tror det ville være mulig å få til noe slikt under en del forutsetninger. Tenker høyt her:

 

Det må være en lukket brukergruppe for studentene. Forutsetning for å delta er at man virkelig har tenkt å ta båtførerprøven, og ikke bare slenger seg på for morroskyld - dvs alle deltagere har samme mål.

 

Det må være en instruktør som både svarer på spørsmål og som driver studiesirkelen framover

Instruktøren har også som oppgave å legge til rette for eksamen for hver enkelt deltager. Intruktøren bør også ha en økonomisk godtgjørelse for arbeidet han utfører.

 

Det kan ikke være for mange studenter. 15 - 20 ?

 

Alle bruker samme lærebok, og man går gjennom kapittel for kapittel basert på tidsfrister - dvs man har en viss tid på seg til å lese gjennom et kapittel og å diskutere innholdet. Intruktøren svarer da på relevante spørsmål om kapittelet. Når et kapittel er avsluttet - dvs tidsfristen er gått ut, låses trådene og man går over på neste kapittel. Diskusjonene om forrige kapittel er da avsluttet.

 

Når hele "kurset" er gjennomført, har man en periode med åpen diskusjon før det avlegges eksamen. Etter eksamen stenges brukergruppen.

 

Dette høres kanskje strengt ut, men jeg tror det må være en nokså streng disiplin i en slik "studiesirkel" hvis det ikke skal skli helt ut.

 

:sailing: Lasse

Hei Lasse, og dere andre som har meldt interesse,

 

Som vanlig ser det ut til at Lasse driver med fornuftig og veloverveid høyttenking. Jeg kan jo supplere med noen små kommentarer fra mitt ståsted:

 

Eksamen; Innen for mitt eget nærområde er det enkelt og greit, men jeg vet ikke i hvilken utstrekning jeg skulle kunne legge til rette for eksamen på andre kanter av landet? Men hvis noen får lyst til å samles i Stavanger en weekend på ettervinteren så kunne vi jo kombinere både praksistur og eksamen?

 

Økonomisk godtgjørelse; ja, litt ville jeg gjerne ha igjen for innsatsen, men som dere sikkert har forstått så er jeg slett ikke "grådig"  :wink: Den obligatoriske delen er NOK 200 i gebyr for avvikling av prøve og utstedelse av båtførerbevis.

 

Lærebok; Jeg bruker "Veien til Båtførerprøven" og er vel fornøyd med den. Prisen er i underkant av 400, her kunne jeg f.eks gi 10% rabatt, men det ville gå opp i porto  -  så det enkleste er nok at man kjøper boken lokalt.

 

Gjennomgang, tråder, stengning; høres fornuftig ut. Både fordi vi bør arbeide noenlunde i samme takt og fordi vi ikke kan "bære staur" for å låne et uttrykk fra polititkken....

 

Det med opprettelse av brukergruppe og de datatekniske finurlighetene i den forbindelsen regner jeg med at Lasse & Co kunne ta seg av?

 

- - -

 

Dette kan bli riktig spennende utover vinteren!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

En annen variant i stedet for Netmeeting, kunne være at kursleder sender ut et "foilsett" (Power point) med "dagens tekst" til samtlige deltakere forut for hver forelesningsseanse, og at man baserte seg på en variant av "ring inn"/"Meet at" telefonmøter. Dette koster imidlertid ganske mye (f.eks. koster Telenors "MeetAt 119" kr. 2,55 pr. deltaker pr. minutt), så da går vinningen fort opp i spinningen.

Hei baatplassfolk  :seeya:

Jeg gleder meg stort over interessen for båtføreropplæring her på Baatplassen! Det finnes mange hjelpemidler i så måte og vi i KNBF har forsøkt å bidra så godt vi kan.

Kunnskaper er en forutsetning for å bli en habil båtfører. Enkel tilgang til

opplæring har derfor vært et viktig satsingsområde for Kongelig Norsk

Båtforbund (KNBF). Nettstedet "Teorien til båtførerprøven", http://bfpr.no, er

utviklet i et samarbeid mellom Internettforlaget og KNBF. Her kan enhver

tilegne seg det teoretiske grunnlaget for Båtførerprøven uten å gå på kurs.

Stoffet presenteres sammen med over 200 instruktive illustrasjoner,

billedserier og animasjoner, noe som gjør stoffet lett tilgjengelig og morsomt

å arbeide med. Nettstedet er selvfølgelig også svært nyttig for dem bare vil

friske opp på gamle kunnskaper eller få svar på spørsmål i tilknytning til båt

og båtliv.

 

Tilgang til "Teorien til båtførerprøven" koster 5 kroner per oppkopling, betalt

via mobiltelefonen. Da kan man lese så lenge man vil.  Men sjekk veiledningen

først!

 

For dem som foretrekker tilgang utenom nettet, kan innholdet kjøpes på CD for

250 kroner pluss oppkrav og porto. KNBF-medlemmer får 50 kroner i rabatt ved å

bestille via post@knbf.no. Husk å oppgi medlemsnummer.

 

NB: Ovenstående tilbud er åpent for ALLE båtfolk og krever ikke medlemskap i KNBF!

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Men hvis noen får lyst til å samles i Stavanger en weekend på ettervinteren så kunne vi jo kombinere både praksistur og eksamen?

Jeg var faktisk inne på samme tanken, men du kom meg i forkjøpet.

 

Jeg har nok diverse bonuspoeng på SAS som jeg godt kan svi av for en tur til Stavanger på ettervinteren/vårparten.

Link to post
Share on other sites

Hei

Synes dette høres spennende ut og dersom jeg kan bidra med noe når det gjelder VHF-biten gjør jeg gjerne det. Når det gjelder eksamensavlegging er det ikke noe problem å avlegge den når det måtte passe den enkelte på de steder langs kysten der Radioinspeksjonen befinner seg.

 

Oslo

Stavanger

Haugesund

Bergen

Ålesund

Trondheim

Bodø

Svolvær

Tromsø

Hammerfest

 

Andre steder krever litt mer planlegging, men det meste lar seg ordne.

Kan også sjekke litt med evt. "grupperabatt" på pensumhefte om det er noen muligheter for noe slikt, men dette selges nå gjennom læremiddelforlaget så jeg kan ikke love noe før det evt. blir noe mer konkret.

 

Med Poseidon som Studieringleder skulle dette være i trygge hender.

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

Støtter forslaget fra Marwin, Jo-Eirik m.fl. om å be Poseidon være leder for studieringen, kompetanse i massevis og driver i bransjen. Flott at Jo-Eirik tar VHF-biten for dem som vil ha med seg den med det samme. Hvis da Lasse (ev. med hjelp) vil legge til rette  det tekniske her på forumet så er vi kommet langt!

Eksamensspørsmålet må vi finne et svar på, kanskje en helgesamling i Stavanger? Lang reise for noen av oss, men det kunne bli en minneverdig tur og en sosial happening?

:cheers: :cheers:

 

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Etter responsen å dømme så bør det kunne bli noe av dette. Så er de bare å enes om opplegget og gjennomføringa.

 

Selv synes jeg det er helt greit med ett lukket forum for deltagerne og at læremesteren som skal holde oss i ørene får et vederlag for det.

 

En liten ting til: Det kan vel kansje være greit å vente med oppstarten til etter at den nye forumsoftwaren er på plass......

Link to post
Share on other sites

God kvelden gode båtvenner,

 

Ja dette var jo en gledelig og overveldende interesse  :flag:  man kan bli både rørt og skremt med mindre....

 

I alvor snakk; jeg synes dette virker spennende og jeg tar det som en utfordring. Hvis denne interessen holder seg, så skal det ikke være noe problem å komme gjennom stoffet, det er i allefall helt sikkert.

 

For å gi et inntrykk av omfanget nevnes at båtførerpensumet vanligvis kjøres på ca 25 skoletimer, men da kommer en hel del hjemmearbeid i tillegg. Hvordan vi skulle legge det opp med faste kvelder og tider har jeg ikke tenkt så meget over, men vi finner helt sikkert en løsning.

 

Som tidligere nevnt vil jeg sette pris på om de som er mer oppegående enn meg på det datatekniske pønsket ut en enkel og praktisk måte å avvikle kurset.

 

For dem som har muligheten for å komme til Stavanger regner jeg med at det skulle være mulig å få en gunstig helgeavtale med et av byens mange hoteller. Da kunne vi f.eks låne et undervisningsrom og kjøre repetisjon og praktisk gjennomgang noen timer lørdag, ta en frisk praksistur søndag formiddag  -  og avslutte med eksamen.

 

VHF-kurset pleier jeg å kjøre på ca 8 klokketimer, så det skulle også la seg fikse i løpet av en helg hvis man stiller med alle sanser åpne  -  og siden begge skipsradioinspektørene i distriktet nå er deltagere på Fritidsbåtskipperkurset mitt, så tror jeg også at den eksamen skulle la seg ordne i løpet av helgen.

 

Altså: mulighetene er mange  -  det er bare å komme med fikse praktiske løsninger.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at du er så positiv Poseidon, jeg har et par små spørsmål.

Du sier at du normalt bruker 25 skoletimer, men hvor mange undervisningskvelder består et normalt kurs av. Jeg regner med at du kjører med 2 eller 3 timer hver kveld? og kansje en til to ganger i uken?

Med 3 timer hver undervisningskveld skulle vel det bli noe sånt som 8 undervisningskvelder for et normalt kurs. Vi kan i såfall f.eks. legge det opp til at vi holder en fremgang som tilsvarer en undervisningskveld pr. uke. Da burde det være gjennomført i løpet av 8 uker. (Som et første forslag fra min side.) Og så er det jo greit å bli ferdig før jeg kan grave fram båtprosjektet mitt fra snøen på plena. :lol:

 

Og så må vi finne ut når vi skal ha oppstarten.

Som tidligere nevnt er det trolig best å vente til den nye forumsoftwaren er opperativ, så vi slipper å få en software oppgradering på forumet midt oppe i det hele. Og etter det kommer vel julestria, ikke at det betyr sååå mye for meg, men kona har sikkert diverse ønsker om min delaktighet i diverse juleforberedelser.  :lol:

 

Tiden frem til det kan vi benytte til å enes om hvordan vi skal gjennomføre selve opplegget.

Link to post
Share on other sites

Innspill til initiativtagerne:

 

Jeg jobber selv i et IT-selskap, hvor vi bla jobber mye med e-læring og gjennomføring av undervisning/studiegrupper via internett. Tenkte jeg ville tilby dere/baatplassen det som trengs av elektronisk klasserom slik at alle fra hele landet kan være med. Med et slikt IT-verktøy vil oppgaver kunne sendes inn, lærer/veileder vil kunne bruke nettet for å svare, diskusjoner kan løpe fritt og kursmateriell kan legges ut til alle.

 

Si fra om det er noe jeg kan hjelpe til meg - det er en selvfølge at dette er gratis fra min side.

 

PS: jeg kjenner forøvrig noen av gutta i norsk test - flinke folk.

 

Rolf

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Her er mitt vanlige opplegg, og jeg referer til boken "Veien til Båtførerprøven" som inneholder 20 kapittel:

 

1. kveld kap. 1 -10

2. kveld kap. 11&12 + kartseilas

3. kveld kap. 13&14 + kartseilas

4. kveld kap. 15&16 + kartseilas

5. kveld kap. 17-20 og repetisjon

 

... og så en 3-timers tur på sjøen med Poseidon for å sjekke om teori og praksis stemmer overens.

 

6. kveld eksamen

 

Når jeg sier "kveld", så betyr det f.eks. 18-21, altså 3 klokketimer.

 

Når jeg tar halve boken første kveld, så er det noe jeg har funnet ut at er ganske fornuftig ved at den delen av boken er nokså lettlest på egenhånd, mange "selvfølgeligheter"   -   og det viktigste er at vi frigjør tid de andre kveldene som kan brukes til det som er kjekt, altså navigasjon og kartseilas.

 

Til vanlig foretrekker jeg å kjøre med en kveld pr. uke, da har deltagerne tid til å bearbeide stoffet litt mellom øktene og jeg liker å tro at det synker bedre inn på den måten. Jeg har også kjørt intensivt med hele kurset på en helg når alle har en god bakgrunn, men den metoden liker jeg ikke spesielt.....

 

Jeg ville tro at kurset måtte starte like over nyttår, for frem mot jul skjer så meget i de tusen hjem. Det skulle være kurrant å komme gjennom båtførerkurset i løpet av januar og februar  -  og vil man henge på VHF'en så kan det skje i mars. Dermed skulle man ha "full pakke" før isen har gått opp hos de mest innefrosne  :wink:

 

Ellers er jeg fortsatt vidåpen for kommentarer og tilbakemeldinger.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Innspill til initiativtagerne:

 

Jeg jobber selv i et IT-selskap, hvor vi bla jobber mye med e-læring og gjennomføring av undervisning/studiegrupper via internett. Tenkte jeg ville tilby dere/baatplassen det som trengs av elektronisk klasserom slik at alle fra hele landet kan være med. Med et slikt IT-verktøy vil oppgaver kunne sendes inn, lærer/veileder vil kunne bruke nettet for å svare, diskusjoner kan løpe fritt og kursmateriell kan legges ut til alle.

 

Si fra om det er noe jeg kan hjelpe til meg - det er en selvfølge at dette er gratis fra min side.

 

PS: jeg kjenner forøvrig noen av gutta i norsk test - flinke folk.

 

Rolf

 

Forslaget fra hyperlink virket veldig interressant - kan du forlkare litt mere om hvordan dette virker?

 

 

 

Også en

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...