Jump to content

Båtførerprøven som studiesirkel på Båtplassen ????

ok67

Recommended Posts

God kveld igjen gode båtvenner,

Nå er "Båtplassenkurset" kommet et lite skritt videre:

50 stk lærebøker er bestilt og de som påmeldt til nå har fått beskjed om at jeg regner med å sende ut de første pakkene med materiell omkring neste helg.

I dag har vi ca 15 deltagere  -  og det er fortsatt mulig å bli med på historiens første "Båtførerkurs på baatplassen.no"!

Kom gjerne med spørsmål, enten her på baatplassen eller med mail til poseidon(alfakrøll)welde.com

Jeg gleder meg allerede!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

God kveld igjen gode båtplassenvenner,

Jeg har nå satt meg ned med læreplan og kalender for å sette opp en omtrentlig fremdriftsplan for kurset vårt.

Foreløpig ser jeg for meg noe slik:

Uke 1

Båtglede under ansvar,

Båten og bruksegenskapene

Motor i fritidsbåter

Sikkehetsutstyret

Alminnelig båtkultur

Uke 2

Fortøyning og ankring

Manøvrering

Miljøet i skjærgården

Badeliv og sjøsport

Naturkreftene

Uke 3

Posisjoner, retninger og avstander det er nå det begynner å bli kjekt, det er her vi kan begynne med kartseilasen og drive "planlegging" av turer.

Uke 4

Sjøkartet og merkesystemet siden et sjøkart inneholder ufattelige mengder med informasjon er det viktig å bruke tid på å sette seg inn i de symbolene som brukes, og få øvet seg i å gjenkjenne og tolke disse.

Men denne uken må vi også få tid til å gå gjennom lykter og fyr, bli kjent med de forskjellige blinkkarakterene, for derved å kunne kjenne disse igjen  -  både i kartet og i virkeligheten. Dette passer det fint å kombinere med mer kartseilas.

Uke 5

Kurser og peilinger her må vi nødvendigvis bruke en del tid på å sette seg inn i hvordan magnetkompasset fungerer i praksis. Begrepet "misvisning" må terpes  -  og så blir det slett ikke enklere når "deviasjonen" kommer i tillegg. Men problemer er til for å overvinnes  :wink: og det er jo ganske kjekt (og betryggende) å kunne foreta deviasjonskontroll på eget kompass ombord.....

Her passer det også fint å drive med mer kartseilas, inkludert retting av kurser underveis.

Uke 6

Navigasjonsinstrumenter etter å ha studert magnetkompasset grundig passer det fint å bruke litt tid på å se på elektroniske hjelpemidler   -   ikke minst for å bli kjent med deres begrensninger......

Regler for styring og seilas er et særdeles viktig tema, og jeg regner med at vi skal få tid å komme gjennom dette i den samme uken.

Forhåpentlig får vi tid til enda mer kartseilas.

Uke 7

Lanterner og dagsignaler er meget viktig for dem som bruker båten også i mørke og det er et "must" at man kan tolke ut fra andres lanterneføring hvilket fartøy man står overfor. Dette virker inn både på vikeplikten og andre forhold som vi kommer innom.

Uke 8

Kommunikasjon både VHF og forskjellige signaler kommer vi innom denne uken.

Når uhellet er ute og Førstehjelp er to tema som også hører hjemme i pensum og helt til slutt ser vi litt på Nasjonalflagget til sjøs.

Dermed kommer vi såvidt inn i første marsuken, og da kunne det forhåpentlig passe med den avsluttende samlingen i Stavanger som vi snakket om. Da repeterer vi stoffet og rydder opp i eventuelle uklarheter. I tillegg satser jeg på en rundtur med POSEIDON for å se at teori og praksis stemmer overens, det er en fin anledning til å se noen av de områdene dere har drevet kartseilas i   -   og i tillegg passer det å eksperimentere med radar, gps, ekkolodd, kartplotter, navtex, vhf og hva man ellers måtte fristes av.

..... og helt til slutt kommer selvfølgelig eksamen   -   og båtførerbevis .....

Ennå har vi plass til flere deltager, det er bare å sende påmeldingen!

mvh

Poseidon

poseidon (alfakrøll) welde.com

PS

Jeg lurer alvorlig på om det kunne være fristende å kjøre et VHF-kurs parallelt   -   og avslutte med eksamen samme helgen....?

DS

God kveld igjen gode båtplassenvenner,

Jeg har nå satt meg ned med læreplan og kalender for å sette opp en omtrentlig fremdriftsplan for kurset vårt.

Foreløpig ser jeg for meg noe slik:

Uke 1

Båtglede under ansvar,

Båten og bruksegenskapene

Motor i fritidsbåter

Sikkehetsutstyret

Alminnelig båtkultur

Uke 2

Fortøyning og ankring

Manøvrering

Miljøet i skjærgården

Badeliv og sjøsport

Naturkreftene

Uke 3

Posisjoner, retninger og avstander det er nå det begynner å bli kjekt, det er her vi kan begynne med kartseilasen og drive "planlegging" av turer.

Uke 4

Sjøkartet og merkesystemet siden et sjøkart inneholder ufattelige mengder med informasjon er det viktig å bruke tid på å sette seg inn i de symbolene som brukes, og få øvet seg i å gjenkjenne og tolke disse.

Men denne uken må vi også få tid til å gå gjennom lykter og fyr, bli kjent med de forskjellige blinkkarakterene, for derved å kunne kjenne disse igjen  -  både i kartet og i virkeligheten. Dette passer det fint å kombinere med mer kartseilas.

Uke 5

Kurser og peilinger her må vi nødvendigvis bruke en del tid på å sette seg inn i hvordan magnetkompasset fungerer i praksis. Begrepet "misvisning" må terpes  -  og så blir det slett ikke enklere når "deviasjonen" kommer i tillegg. Men problemer er til for å overvinnes  :wink: og det er jo ganske kjekt (og betryggende) å kunne foreta deviasjonskontroll på eget kompass ombord.....

Her passer det også fint å drive med mer kartseilas, inkludert retting av kurser underveis.

Uke 6

Navigasjonsinstrumenter etter å ha studert magnetkompasset grundig passer det fint å bruke litt tid på å se på elektroniske hjelpemidler   -   ikke minst for å bli kjent med deres begrensninger......

Regler for styring og seilas er et særdeles viktig tema, og jeg regner med at vi skal få tid å komme gjennom dette i den samme uken.

Forhåpentlig får vi tid til enda mer kartseilas.

Uke 7

Lanterner og dagsignaler er meget viktig for dem som bruker båten også i mørke og det er et "must" at man kan tolke ut fra andres lanterneføring hvilket fartøy man står overfor. Dette virker inn både på vikeplikten og andre forhold som vi kommer innom.

Uke 8

Kommunikasjon både VHF og forskjellige signaler kommer vi innom denne uken.

Når uhellet er ute og Førstehjelp er to tema som også hører hjemme i pensum og helt til slutt ser vi litt på Nasjonalflagget til sjøs.

Dermed kommer vi såvidt inn i første marsuken, og da kunne det forhåpentlig passe med den avsluttende samlingen i Stavanger som vi snakket om. Da repeterer vi stoffet og rydder opp i eventuelle uklarheter. I tillegg satser jeg på en rundtur med POSEIDON for å se at teori og praksis stemmer overens, det er en fin anledning til å se noen av de områdene dere har drevet kartseilas i   -   og i tillegg passer det å eksperimentere med radar, gps, ekkolodd, kartplotter, navtex, vhf og hva man ellers måtte fristes av.

..... og helt til slutt kommer selvfølgelig eksamen   -   og båtførerbevis .....

Ennå har vi plass til flere deltager, det er bare å sende påmeldingen!

mvh

Poseidon

poseidon (alfakrøll) welde.com

PS

Jeg lurer alvorlig på om det kunne være fristende å kjøre et VHF-kurs parallelt   -   og avslutte med eksamen samme helgen....?

DS

Siden vi først er i gang med studier så melder jeg min interesse for VHF samtidig, ellers så ser planen helt grei ut for meg, dog med et lite forbehold om 1. uken i mars(flytter ikke tilbake til Norge før 19 mars) og samling  Stavanger, men de kan vi komme tilbake til.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Lagt inn av: bastard30000 Lagt inn: 26/11/04 13:52

Er det mulighet for og avlegge prøve(eksamen) online  

Har funnet følgende link som kan være bra, her kan man avlegge eksamen og får tilsendt beviset. Har ikke funnet ut om man må oppsøke et bibliotek eller skole i nærheten eller om man kan ordne det hjemmefra!

http://www.norsktest.no/index.html

Intruder

Lagt inn av: bastard30000 Lagt inn: 26/11/04 13:52

Har funnet følgende link som kan være bra, her kan man avlegge eksamen og får tilsendt beviset. http://www.norsktest.no/index.html

Intruder

Såvidt jeg kjenner til må man møte personlig ved et av "Norsk Test" sine testsentre rundt i landet   -   og da er man vel omtrent like langt som hvis man ganske enkelt møter hos en av de mange godkjente eksaminatorene som finnes . . . .

mvh

Poseidon

(Godkjent eksaminator)

Vet du om noen oversikt over godkjente eksaminatorer, Poseidon? ( I tilfelle det blir problemer med Stavangerturen til våren.)

:smiley:

mvh

Jan S

Hei igjen,

Ja det finnes en slik liste, og tidligere lå den fritt tilgjengelig på www.sjovett.no. Nå ser det ut for at den er fjernet, men jeg vet ikke om det er midlertidig for ajourføring eller om det er datatilsynet som har stukket kjepper i hjul.

Uansett så har jeg jevnlig kontakt med direktoratet og skal derfor klare å stampe opp en slik liste i løpet av den tiden som vi holder på med kurset.

Ingen behøver altså å være redd for å melde seg på av den grunn; eksaminatorer skal vi kunne finne fra Lindesnes til Nordkapp   -   ja via Dombås om så skulle være  :wink:

mvh

Poseidon

Vet du om noen oversikt over godkjente eksaminatorer

Hei JanS.

Om du følger denne linken http://www.norsktest.no/index.php?l=produk...art/index2.html

og velger "informasjon" kan du søke deg fram til en plass å ta båtførerprøven i ditt fylke.

Eks: et søk på Sør-Trøndelag ga disse resultateene:

NæringsAkademiet Trondheim Trondheim 73 802 500

IT Partner Trøndelag Orkdal 71 694 900

Lade videregående skole Trondheim 73 898 906

Learn IT Norge as Trondheim 73 891 240

Båten har sin faste plass i hagen.......

Hei!

Nå har Poseidon tatt rollen som "lærer" og har pensumplanen klar - FLOTT!

Etter å ha lest igjennom hele tråden, sitter jeg imidlertid fremdeles med et lite(?) spørsmålstegn mht. hvordan kurset i praksis skal gjennomføres. Det har vært spekulert i mulige løsninger fra "hyperlink"s elektroniske klasserom, via lukket brukergruppe på Baatplassen til utsending av PowerPoint-presentasjoner, men så langt kan jeg ikke se at vi har kommet frem til noe endelige opplegg for kurset?  :confused:

Vil det f.eks. bli faste klokkeslett på faste kvelder, hvor Poseidon "snakker" til oss via tastaturet, gir oss oppgaver og besvarer spørsmål, eller vil alt bli basert på egenstudium etter egen døgnrytme og med muligheter for innsending av spørsmål til Poseidon, eventuelt diskusjoner på en lukket del av forumet? Før jeg eventuelt melder meg på dette, syns jeg det hadde vært kjekt å vite litt mer, for å kunne gjøre meg opp en mening om hvorvidt jeg vil ha muligheter for å følge opplegget.

Hei Arvid,

Det er gode spørsmål du kommer med  -  jeg har faktisk stilt dem til meg selv også.... :wink:

Det som jeg kom frem til rent praktisk er at vi forsøker å holde oss til den fremdriftsplanen som er satt opp. Da har vi en viss rytme, og selv om andre er kommet lengre i boken, så forsøker jeg å konsentrere meg om det som er ukens tema.

På grunn av min begrensede databakgrunn tror jeg foreløpig ikke at det blir aktuelt med noe "virtuelt klasserom". Jeg ser heller for meg at baatplassens tekniske folk setter opp en seksjon til vårt bruk og hvor bare de aktive deltagerne i kurset har tilgang. Der tenker jeg å presentere noen supplementer til det som står i boken, basert på at jeg nå har hatt ganske mange kurs og vet omtrent hva som kan fortone seg uklart og hva som trenger ekstra forklaring.

Jeg er alltid tilhenger av å bruke så mange praktiske eksempler som mulig; disse vil jeg også presentere der  -  både for å få litt mer "spenst" i stoffet og for å knytte dem opp mot praktiske oppgaver i kartet.

Oppgavene vil jeg stort sett komme med fortløpende der hvor de faller naturlig inn, og så snart vi har gått gjennom nok stoff vil oppgavene være "kartseilaser". Da får vi anledning til å praktisere posisjoner, kurser, kursrettelser, lykter, staker  -  og i det hele tatt tolke mest mulig av de informasjonene som ligger "gjemt" i kartet. Det er derfor jeg er litt opptatt av at alle skal bruke samme kartet mens vi holder på. Opp gjennom årene har jeg også laget en hel del artige oppgaver som dekker stoffet og som passer inn i det kartet.

Når det gjelder dager og tider, så regner jeg med å være tilgjengelig flere ganger i uken, på mer eller mindre faste tider, slik at det skal være mulig både å få svar på konkrete spørsmål og få anledning til å diskutere saker og ting med både meg   -   og kursdeltagerne imellom.

Det var vel omtrent så langt som jeg hadde tenkt hittil, men jeg er veldig fleksibel og lydhør for gode innspill og ideer, så det er bare å komme med dem.

mvh

Poseidon

Hei igjen Rolf,

Ja, jeg takker så meget for tilbudet!

Jeg var innom og kikket på hjemmesidene dine og det virker fascinerende. Men for meg ser det ut som om det ville bli en hel del arbeid å konvertere mitt stoff inn i et slikt system  -  sikkert både for deg og meg....

I tillegg føler jeg meg nok mest komfortabel med helt enkle ting   -   og i dette tilfellet tror jeg at min banale løsning fungerer rimelig ok.

Derfor vil jeg foretrekke å ha din løsning "i reserve" til vi eventuelt skal videreutvikle oss og gjøre kurset til en jevnlig foreteelse.....

Takk igjen for tilbudet!

mvh

Poseidon

Hei igjen Rolf,

Ja, jeg takker så meget for tilbudet!

Jeg var innom og kikket på hjemmesidene dine og det virker fascinerende. Men for meg ser det ut som om det ville bli en hel del arbeid å konvertere mitt stoff inn i et slikt system  -  sikkert både for deg og meg....

I tillegg føler jeg meg nok mest komfortabel med helt enkle ting   -   og i dette tilfellet tror jeg at min banale løsning fungerer rimelig ok.

Derfor vil jeg foretrekke å ha din løsning "i reserve" til vi eventuelt skal videreutvikle oss og gjøre kurset til en jevnlig foreteelse.....

Takk igjen for tilbudet!

mvh

Poseidon

Hei Poseidon

Hva går din "banale løsning" ut på?

Hei Poseidon

Hva går din "banale løsning" ut på?

Hei igjen Lasse,

Min "banale løsning" går ut på å be vår utmerkede tekniske avdeling opprette et "underforum"  -  av lignende type som f.eks har vært brukt for å utarbeide forskjellige tekniske dokumenter  -   og at kun de som har meldt seg på båtførerkurset har alminnelig adgang dit.

Det vil jo i så fall bli et forum som er tidsbegrenset, med start omkring årsskiftet   -  og jeg har ennå ikke noen oppfatning av hva vi gjør med det når kurset er ferdig i mars.....

Såvidt jeg forstod var det også lignende tanker du luftet/tilbød ganske tidlig i denne tråden.

mvh

Poseidon

Vært borte noen dager.... (Det VAR ikke snø i Risør gitt, men Oslo hadde problemer med sine nye 2 cm!) :lol:

Virituellt klasserom hadde jo vært kjekt (fått lære litt om hvordan DET funker også :yesnod: ) men jeg skjønner at det vil bety mye omarbeiding av stoffet for Poseidon.

Påmelding avsendt. Selv om jeg har mesteparten av kunnskapen inne (LAAAANGT inne) fra før, vil det være kjærkomment med oppfrisking!!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Heisan, har sjekket med norsktest, de har gitt meg følgende tilbakemelding (prisen kan variere noe, men er maks 500.- inkl mva) :

Hallo!

Ja, dere kan ta eksamen hos oss! Dere må gjøre det på et testsenter. På www.norsktest.no ser dere hva vi har av tilgjengelige testsentre pr. i dag. Hvis noen av dere bor langt unna et testsenter kan vi se på muligheten for å finne nye. Ta kontakt hvis dere trenger noe mer konkret info.

Mvh Knut

Norsk Test as

Tlf.       917 05 551

E-post   knut.sundby@norsktest.no

Web     http://www.norsktest.no

Besøksadresse:   Møllergt. 24 (Den norske Dataforening)

Postadresse:        PB 31 Kjelsås, 0411 Oslo

Avdelingskontor:  Storgata 5, 9917 Kirkenes

Hei igjen Lasse,

Min "banale løsning" går ut på å be vår utmerkede tekniske avdeling opprette et "underforum"  -  av lignende type som f.eks har vært brukt for å utarbeide forskjellige tekniske dokumenter  -   og at kun de som har meldt seg på båtførerkurset har alminnelig adgang dit.

Det vil jo i så fall bli et forum som er tidsbegrenset, med start omkring årsskiftet   -  og jeg har ennå ikke noen oppfatning av hva vi gjør med det når kurset er ferdig i mars.....

Såvidt jeg forstod var det også lignende tanker du luftet/tilbød ganske tidlig i denne tråden.

mvh

Poseidon

Det er klart vi får til.  :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...