REM Startet 7.August.2011 Del på Facebook Startet 7.August.2011 Jeg skal inn med aktertruster i min Fairline Ph43. Båten veier 14 tonn og har stort vindfang med flybridge. Baugtrusteren er en Sleipner SE 100. (100 kg trust eller 10 hk?) Denne synes jeg er i minste laget. Trenger vel noe større bak med mye skrogflater, ror, propellere etc under vann? Noen som har erfaring med trøstere på tilsvarende båtstørrelse eller kan si noe generellt om forholdet mellom baug og hekktruster? Tror ikke forholdet skal være 1:1, men 1:1,5 kanskje, eller 1:2? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 En bekjent har en Fairline Targa 43 med 4 hk foran og 7 hk akter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christel III Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 En 4 og 7 hk virker nå i minste laget på en 14 tonns båt med bra vindfang. Jeg har bare en Viksund 340 FB som veier 6,4 tonn, og jeg har 5 hk forut, og 7 hk akter. Det skal ikke mye sidevind til for at disse kommer til kort... 10 hk forut, og 15 hk akter, bør det vel være på en båt av din størrelse. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 10 hk forut, og 15 hk akter, bør det vel være på en båt av din størrelse. Tror dette vil være en fornuftig løsning... sidepropellere må jo fungere når man trenger det, og det er gjerne når det blåser sideveis Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Mener jeg har 10 hk i begge ender, og akterenden vinner suverent. Vil tro det er pga kortere tunell, bedre utforming av sugeside og kortere strømstrekk enn forut. Anbefaler at du tar strøm direkte fra batterier for å ikke overbelaste vinsj/thrustersikringen. Hos meg tror jeg relèet får kun styrestrøm fra den originale sikringen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Om det er Sleipner foran kan du få mer effekt ved å bytte til nye fembladede propeller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Jeg har en Engbo 7 hk 24V forran, båt 39 fot 16 t og to master, den sparker som et esel. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 7.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2011 Mener jeg har 10 hk i begge ender, og akterenden vinner suverent. Interessant. Du mener altså et en 10 hk er tilstrekkelig som aktertruster på din 50-foter? Om det er Sleipner foran kan du få mer effekt ved å bytte til nye fembladede propeller. Jeg har de nye 5-bladers propellene, men synes skyve fra denne er dårlig. Mulig jeg må plassere ett batteri foran og/eller gjøre noe med utforminga av tunellen? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Bare å ta en telefon til salgsavd på Sleipner Motor det. De vet hva som passer din båt. Tipper det holder fint med 10Hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Interessant. Du mener altså et en 10 hk er tilstrekkelig som aktertruster på din 50-foter? Ja, med min bruk holder den i all mass. Begge thrusterne blir for det meste brukt til finjusteringer. Når jeg trenger mye krefter, er det forut det gjelder. Akter har jeg krefter nok med motorene Husk på å montere fjernkontroll når du først er i gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 7.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2011 Bare å ta en telefon til salgsavd på Sleipner Motor det. De vet hva som passer din båt. Jo, men hvis man leser andre trustertråder synes Sleipners anbefalinger å være i snaueste laget. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Gå en størrelse opp i forhold til deres anbefaling Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Hvis jeg husker riktig anbefaler Sleipner større baug enn hekk-truster. Dette skulle også stemme i forhold til Fjellbondens erfaringer. SE 100 bak burde derfor være tilstrekkelig. Det at du ikke er helt fornøyd med skyvet foran kan jo ha flere forklaringer. En av årsakene kan være innstøpingen av tunellen. Jeg antar din tunell er støpt inn på fabrikken, og jeg vet at Sleipner sliter med å få gehør hos båtprodusentene for viktigheten av å avrunde inngangen på tunellen tilstrekkelig. Det er vel så enkelt at det koster litt mer tid å lage en god radie. Men du som er plastkyndig ordner selvsagt dette som en lek Jo større radie jo bedre, skarp radius = mye turbolens og effekttap. En annen ting du kan se på er spenningsfallet. Dersom du ikke har batteri framme kan det være at kablene er snaut dimensjonerte. I tillegg er det jo mulig at batteriene dine er for slappe til å holde spenningen oppe. Ta en spenningsmåling på batteripolene og trusteren og hold knappen inne noen sekunder. Dette med de nye propellene er jo også et poeng, men jeg tror den største fordelen er mindre støy Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Har en P 45 ved siden av oss i havnen. Den har 15 hk i baug. Han skal sette inn 10 hk bak. Ser at mange har fått montert thrustler for høyt i baugen Virker som en mix-master. Blanding av luft og vann som fyker rundt. Og her hadde ikke større thrustler hjulpet. Monteringen er det viktigste. I sommer slapp vi ut en båt av "Norskebryggen i Sæby". Det blåste en del, men jeg trakk opp en Jeanneau 42 og en P42 som hang på oss. Og de sa at det hadde ikke de klart. MEN, i mye vind er ikke vår Sleipner SE100 stor heller. Mye vindfang i den baugen. Da ¨må det kjøres på spring, eller hekken opp mot vinden. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Jeg har de nye 5-bladers propellene, men synes skyve fra denne er dårlig. Mulig jeg må plassere ett batteri foran og/eller gjøre noe med utforminga av tunellen? Var det ikke en artikkel i et av de norske båtbladene i fjor hvor de utbedret en dårlig baugpropell installasjon og fikk langt bedre skyvekraft? Det var snakk om strømtilførsel, riktig propell, og endringer av overgangen mellom skrogside og tunell. Husker jeg ble overrasket over hvor mye den overgangen betydde. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Husker jeg ble overrasket over hvor mye den overgangen betydde. Det hjelper jo lite med mye effekt og skyv på vannet hvis den ikke får vann nok inn. Tipper at utformingen og den korte lengden på tunellen også er grunnen til at akterthrusteren går så stille også. Den får rett og slett inn like mye vann som den orker å skyve ut i andre enden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zandra Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 REM Vi monterte SE100 både foran og bak i våres. Zandra veier ca 9 tonn tørrvekt. Jeg minner om at Sleipners betegnelse angir skyvkraft, ikke HK. SE100 gir skyvkraft på 100 kg og er på 8,4 hk. Vi er godt fornøyd i baug, men har bare akkurat nok akter. Vår innstalasjon er mellom hekkagregater og vi mister nok noe skyvkraft på grunn av at noe av vannet skyves inn i drevet. jeg ville gått opp en størrelse..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Zandra, det er korrekt at drevene tar mye effekt. Se på hvordan nord west har løst dette. De setter på en kassett av glassfiber som flytter propellen utenfor drevene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Hva med hydraulisk visp? Da kan du kjøre den kontinuerlig på valgfritt turtall, for eksempel kan du la den gå rolig inn mot kai når du er ute og fortøyer... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Gamlingen har en Phantom 43 med 20 hk hydraulisk i begge ender. I mine øyne virker det som overkill, men selvfølgelig kjekkt å ha visst det blåser. Kan jo spørre han om litt mer detaljer visst det skulle være av interesse? Drawback er vel prisen da eg erindrer at det var snakk om litt over 200 båtlapper for en del år siden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Big Horn Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Baugvisp er kjekt å ha i blandt, men hva skal man med hekkvisp om man har dobbel framdriftsinstallasjon? Har man drev som skyver akterenden så og si sidelengs kan jeg i hvertfall ikke se behovet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 men hva skal man med hekkvisp om man har dobbel framdriftsinstallasjon? Jeg bruker hekkthrusteren når jeg legger til alene. Har da fjernkontroll og justerer hekken inntil hvis den vil drive fra under førtøyning. Jeg har ikke gearspaker på akterdekk. Fint å bruke på siste halvmeteren inntil berget for sikkerhets skyld, spesielt når jeg er alene. Sideveis forflytning hvor det er under meteren klaring forover/akterover. Når jeg har plass og kai til det, vrir jeg hekken ut med motorene når jeg går fra. Jeg bruker da to 75 cm kulefendere forut og disse blir nokså flate under manøveren. Ser ikke noe poeng i å røske i gang gearet der det er trangt mellom båtene og jeg kan bevege meg smidig elektrisk. Når jeg bakker inn i båsen i hjemmehavna med 25 cm klaring på hver side bruker jeg gearet. bare unntaksvis korrigerer jeg med baugthrusteren hvis det blåser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Kobben Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Med dobbelinstallasjon kjører en nesten sidelengs med en motor forover og en motor akterover.. Eller tar jeg feil? Har bare erfaring med dobbel vannjet og der kjører vi sidelengs.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sitrin Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Kan dele erfaringen fra min båt som er noe mindre: Baug SP75. Den er for meg stor nok. Hekk: SP 55. Den er burde vært større. Jeg vil fra denne erfaringen ikke hatt mindre bak. Ellers traff jeg en beskjent som hadde en utrolig stilig sak: Han kunne variere trøstere hastigeten trinnløst. På den måten kunne han legge et lite skyv på trøsterne når han kom intill brygga og stille og rolig ta fortøyningen. Utstyr var fra Sleipner (fra side 14 i katalogen. Usikker om trøsterne kunne fjærnstyres med denne løsningen). Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Ellers traff jeg en beskjent som hadde en utrolig stilig sak: Han kunne variere trøstere hastigeten trinnløst. På den måten kunne han legge et lite skyv på trøsterne når han kom intill brygga og stille og rolig ta fortøyningen. Utstyr var fra Sleipner (fra side 14 i katalogen. Usikker om trøsterne kunne fjærnstyres med denne løsningen). Dette systemet ble testet i et av båtbladene for ikke så veldig lenge siden. Tror det var Båtmagasinet som monterte det i sin Viknes 1030. Det høres flott ut, men det var veldig dyrt, da! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.