Jump to content

Størrelse på aktertruster til Phantom 43


REM

Recommended Posts

Jeg bestillte en SE100, forøvrig samme som jeg har foran. Dette er i tråd med Sleipners anbefalinger. Aktertrusteren på PH43 kan plasseres dypt, faktisk helt ned mot kjølen. Tror ikke jeg vil ha behov for slike deksler da?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nei, så lenge du får tunellen tilstrekkelig dypt tror jeg ikke de dekslene hjelper deg noe. Da tror jeg heller de forstyrrer vannstrømningen og virker negativt på effekten. De har nok bare noe hensikt så lenge røret står høyt oppunder vannlinja.

 

Når det gjelder baugtrusteren du ikke syns sparker godt nok skrev jeg litt om avrunding av tunellen. Her er et bilde av hvordan jeg rundet av tunellåpningen når jeg støpte inn tunell på båten vår:

 

trustertunell__radie.jpg

 

Jeg har lagt merke til at de fleste båter har ganske skarpe radier her.

 

Hvor tykke ledninger har du fram? Jeg la opp 95mm2 til vår SE80 etter anbefalinger fra Sleipner i forhold til kabellengde, men kunne med fordel ha brukt 120mm2. Jeg husker ikke spenningsfallet i farta, men det var i høyeste laget. Det er også alfa omega at batteriene dine klarer å holde spenningen på et akseptabelt nivå når du kjører trustrene, ellers blir det dårlig uansett.

Link to post
Share on other sites

Det høres fornuftig ut. Om du får montert den aktre lenger ned i vannet enn den fremre, vi du få ganske mye mer effekt på den uansett. Du vil alltid trenge mindre kraft for å løfte bauen enn akterenden. Men dette gjelder selvfølgelig kun når båten ligger stille. Så fort båten er i bevegelse (framover) vil noe som heter pivot-punktet også flytte seg fremover og bauen blir tyngre og tyngre og løfte etterhvert som farten øker. Men dette blir noe teoretisk da jeg regner med at båten ligger stille når du thruster. Men fin båt du har fått ihvertfall, møtte deg oppe ved Bile nord av Gullholmen for noen uker siden :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder baugtrusteren du ikke syns sparker godt nok skrev jeg litt om avrunding av tunellen. Her er et bilde av hvordan jeg rundet av tunellåpningen når jeg støpte inn tunell på båten vår:

 

Det er også alfa omega at batteriene dine klarer å holde spenningen på et akseptabelt nivå når du kjører trustrene, ellers blir det dårlig uansett.

Vakkert avrundet Kommodo, vakkert. Jeg har planer om å gjøre noe tilsvarende nå i høst. Hvor mye la du på på innsiden?

Med 780A burde jeg ha batterier nok til å drive trusteren skulle jeg tro. Kabeldimensjonen er jeg ikke sikker på, men jeg tror ikke Fairline har spandert noe over særlig 70 kvadrat.

Kommer vel kanskje heller til å plassere et batteri i baugen isteden for å oppgradere kablene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

møtte deg oppe ved Bile nord av Gullholmen for noen uker siden :-)

Regnet med at det var deg vi møtte ja. Var det forresten deg som kom med slep sørover sist torsdag og hvor Bastøferga ”ikke så” deg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde avrundingen i forbindelse med innstøpingen, altså ikke en modifikasjon. Jeg la på rikelig med langtrådet glassfibersparkel på innsiden til jeg fikk en god radius å støpe på. Deretter slipte jeg til den radien jeg ville ha fra utsiden med vinkelsliper og lamellskive. Så slipte jeg bort gelcoaten og støpte med polyester og duk både på utsiden og innsiden. Husker ikke antall lag, men jeg la på så jeg var sikker :yesnod:

 

70 mm2 til en SE100 er latterlig. Da må du ha mer kvadrat eller batteri framme som du sier.

 

Jeg valgte av ulike grunner å ikke sette batteri framme. En av årsaken var enkelheten i el-systemet. Jeg har en fjernstyrt hovedbryter i motorrommet som aktiveres fra betjeningspanelet til trusteren. Den sørger for at det ikke står spenning fram til trusteren når den ikke er i bruk (anbefaling fra Sleipner). Dersom jeg skulle hatt et eget batteri framme måtte det fått lading fra andre kabler.

 

Hovedårsaken til at jeg ikke ville ha batteri framme er imidlertid at det blir under der barna sover. Selv et lukket batteri kan gasse dersom det blir feil ladet, f.eks. en feil i ladesystemet. Brann eller eksplosjon der framme er av den grunn en risiko jeg ikke vil ta.

Link to post
Share on other sites

Har SE100, den trekker 750 Ah i start. Det takler hver av mine batt. Batt. er merket hvor myde takler i startstrøm.

Ja mina er sk. 1100cca

Nei Komodo, jeg går på 12V

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg tok den jobben i våres med å legge opp et ekstra batteri i baugen.

Flyttet en fjernstyrt hovedbryter til baugen og tilpasset en plate og festet en batterikasse i baugen som batteriet sitter i.

Det var en grei jobb selv om det var trangt.

 

Selv har jeg erfaring med at det er lurt å ha lett adkomst til hovedbrytere til trustere etter at en hang seg opp i en trang havn :sweat:

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Nei, du trenger ikke slike deksler, REM. Det er som nevnt bare når akterthruster er montert høyt i vannet, eller eventuelt drev (dobbelinst) står i veien.

 

Dine thrustere skal monteres minimum 200 mm undervannlinje (fra vannflaten til senter av thruster), men bedre hvis den er lavere i vannet.

 

Her kan du jo lese alt av tekinske data.

 

Her kan du lese om installasjon av hekkthruster.

 

Tror helt sikkert du blir fornøyd med ditt valg.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Låner denne tråden litt :thumbsup:

 

Jeg fikk montert en aktertruster (SE100) på vår Phantom 37 nå i vinter.

Thrusteren ble montert med sidedeksler (vinger :giggle: )noe jeg egentlig ikke tror den trenger da den er montert ganske dypt.

p2140080.jpg

 

I denne sammenheng er min "bekymring" at disse dekslene forårsaker relativt stor belastning på trusteren når vi kjører mellomregisteret (ikke plan) :confused:

Håper min bekymring er grunnløs. Noen med meninger eller erfaring?

Link to post
Share on other sites

Er vel dimensjonert til å tåle det, men hvorfor disse vingene? Du får skyv så det holder i massevis med SE100 montert så dypt som bildet viser

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er vel dimensjonert til å tåle det, men hvorfor disse vingene? Du får skyv så det holder i massevis med SE100 montert så dypt som bildet viser

 

 

Ble anbefalt å beholde dem på av firmaet som installerte trusteren, men ser som nevnt ikke helt behovet.

Vi sjøsatte båten i forrige uke og har så vidt testet thrusteren. Riktig som du sier; mye skyv av denne :thumbsup:

Redigert av Janee (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror de er ment brukt der du ikke får innstallert trusteren dypt nok. Drevsatsen består vel av en ekstender for å flytte tunnelen utover slik at vannstrømmen fra trusteren ikke skal treffe drevet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hva er det verste som kan skje? At bladene knekker? Tar propellstrømmen under gange oppi bladene?

 

 

Jeg regner ikke med at bladene/vingene er i kontakt med propellstrømmen når båten er i plan ( :confused::confused: ),

men de er selvsakt i kontakt i alle hastigheter lavere en dette.

Om bladene skulle knekke er vel det minste problemet!

Er mer bekymret for selve tunellen (og eventuelt dens infesting i skroget :diving: ).

Link to post
Share on other sites

Tipper vingene holder, men han jeg snakket med hos Sleipner på messa sa at de kun skulle brukes ved montering nær vannlinjen. Ellers stjeler de visst litt av kraften fra thrusteren.

 

På min nyanskaffede Targa 43 sitter hekkthrusteren veldig nær opptil minstemålet som Sleipner oppgir mellom thruster og vannlinje. Jeg har ikke vinger, men er spent på om den kommer til å blåse mye luft i litt sjø.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Låner denne tråden litt :thumbsup:

 

 

 

For å avslutte mitt lille lån av denne tråden kan jeg opplyse om at jeg i dag har vært i kontakt med Sleipner om saken.

 

De bekreftet min antagelse om at dekslene ikke er nødvendige på denne installasjonen. :rolleyes:

Samtidig kunne de berolige med at det heller ikke gjør noe om de er montert. :thumbsup:

Vingene utgjør ingen problematisk belastning for tunellen.

Link to post
Share on other sites

.............

Jeg fikk montert en aktertruster (SE100) på vår Phantom 37 nå i vinter.

Thrusteren ble montert med sidedeksler (vinger :giggle: )noe jeg egentlig ikke tror den trenger da den er montert ganske dypt.

p2140080.jpg

............

Heisann Janee!

 

Utifra bildet ditt så ser det ut for at en del av vannstrømmen, i tunnelens nedre del, vil treffe rorene dine !??

 

Vil ikke da disse skjermene bare forsterke vannstrømmen mot rorene i og med at vannet blir ledet nedover ??

 

Personlig så har jeg villet fjernet disse skjermene før utsett !!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...