Janee Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Heisann Janee! Utifra bildet ditt så ser det ut for at en del av vannstrømmen, i tunnelens nedre del, vil treffe rorene dine !?? Vil ikke da disse skjermene bare forsterke vannstrømmen mot rorene i og med at vannet blir ledet nedover ?? Personlig så har jeg villet fjernet disse skjermene før utsett !! Bjørn Nei, det blir ikke noe konflikt med rorene her da disse bare stikker ett par cm utenfor akterspeilet. Tror det går greit Båten er allerede sjøsatt så jeg kvier meg litt til å demontere disse nå Blir sittende på til det blir litt varmere i vannet tenker jeg, så får jeg heller da! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Hmm ! Da var det vel bare bildet som lurte meg litt Men du har vel fått testet effekten av den ?? Og er du selv fornøyd så kan ikke vi andre klage !! Iallefall, lykke til videre !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Vakkert avrundet Kommodo, vakkert. Jeg har planer om å gjøre noe tilsvarende nå i høst. Hvor mye la du på på innsiden? Hei REM, har du avrundet kantene og testet etterpå? Har planer om å bytte min Vetus 80kg i min Phantom 38, har nesten ikke virk i min, må være helt stilt skal der være hjelp. Testet med viltvekt som går til 200kg, festet tau i fra rekkverket til brygga, med vekten imellom, og fikk pendlene kraft fra 20-40kg. Har "kvasse" kanter, altså ingen avrunding, så satser å gå for SE100, men vurderer også å avrunde kantene. Har gjort det jeg kan med strøm, så der er der ikke mer å hente. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Det var en voldsom dyp montering av denne thrusteren. Bildet viser originalmontert hekkthruster på Phantom. Noe mindre enn en SE100 skal man nok definitivt ikke ha på en slik båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 11.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2012 Dyp og dyp, det er klargjort plass til trøster, og da havner den der. Lite å gå på oppover for da havner du oppi styresystemet og hydraulikken. Dessuten, jo dypere jo bedre. Kjelli, nei jeg har ikke avrundet enda. Det påstås også at effekten av dette er marginal? Derimot har jeg oppgradert til SE100 foran med de nye 5-bladers propellene slik at det blir likt det jeg har bak. Har også montert ett 130Ah batteri foran over trøsteren slik at dette supplerer de 360Ah jeg har fra før. Dette hjalp sjøl om jeg fortsatt føler at det er mer respons i aktertrøsteren. Kommer vel av at den sitter helt bakerts, mens baugtrøsteren sitt mye nærmere omdreiningspungtet? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 ar planer om å bytte min Vetus 80kg i min Phantom 38, har nesten ikke virk i min, må være helt stilt skal der være hjelp. Har du sjekket børster og kommutator? På min Vetus 80kg var kommutatoren helt svart, så hvis thrusteren i det hele tatt startet, så sto gnistene ut av motoren. Etter å ha pusset ren kommutatoren ser den ut til å gå mye bedre. (Selv om det gjenstår å få båten i sjøen for en skikkelig test.) Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Så lenge thrusteren ikke suger luft ser jeg ingen videre fordeler ved å montere den så dypt som mulig. Å få den "tørr" ved lavest mulig fart som ser jeg derimot som en fordel da det gir mindre motstand samt mindre belastning på thrusteren under seilas. En relativt høy montering gir også tilgang for å stikke handa ned i thrusteren for å renske propellbladene for skjell etc. Noe jeg gjør regelmessig. Det ville ikke vært mulig om thrusteren satt dypere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 11.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2012 Jo lavere, jo høyere trykk og mindre tendens til kavitering. Uansett, på min PH43 er plasseringen gitt. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Kjelli, nei jeg har ikke avrundet enda. Det påstås også at effekten av dette er marginal? Hvor har du det fra rem? I følge min kilde (kompis hos produsent av truster) har det stor effekt. De bruker visst endel energi på å få båtprodusentene til å forstå at denne avrundingen har mye å si. De har selvfølgelig tester som dokumenterer dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Jo lavere, jo høyere trykk og mindre tendens til kavitering. Uansett, på min PH43 er plasseringen gitt. En forskjell på 20 cm. utgjør ikke mer enn en statisk trykkforskjell på ca. 0,02 bar så dette får nok ingen praktisk innvirkning på kavitasjonsproblemer. Her har nok utformingen av thrustersystemet/tunnell/propellinnfesting større innvirkning på strømningen for systemet og dertil kavitasjon, men dette er uansett utstyr som kjøres så lite at det får ingen praktisk betydning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Enhver kraft har en like stor og motsatt rettet motkraft. Dersom propellen står for grunt blåser propellvannet opp og man mister motkraften. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Minimum 1 X tunelldiameter er tommelfingerregel hos Engbo. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 14.November.2012 Del på Facebook Svart 14.November.2012 Har du sjekket børster og kommutator? Nei, jeg har ikke sjekket det, men antar problemet ikke ligger der. Propellen sviver bra på tutall, og visper litt vann, men der er ikke ordentlig drag i propellen. Antar at der er noe i det som Sleipner oppgir, at de er en (av få) som oppgir skyvekraft ved 10,5v, som er normalt det en har når en trekker mye strøm ut av batterier. Her vises hvor "kvasse" kanter der er på tunellen, så jeg kan godt forstå at der kan bli kavitasjon rundt kantene. Har også et bilde som viser båten under. Her kan en se hvor mye som må skyves ved baug, og hvor mye flatere båten er akter, så der kan være noe i det at en kan klare seg med mindre propell akter. Motor og dieseltanker, ligger omtrent fra fremre baugstøtte til det det fremste av de 2 bakre støttene, så mesteparten av tyngden på båten, ligger langt fremme, i forhold til plassering av baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
aleko Svart 24.Januar.2020 Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 Hei Jeg har en Phantom 43 som jeg ønsker å montere akterthruster i( SE 100) men er litt i tvil hvordan det er å komme til å montere under plate innvendig , noen som har vært borti dette ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 24.Januar.2020 Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 aleko skrev 1 time siden: Hei Jeg har en Phantom 43 som jeg ønsker å montere akterthruster i( SE 100) men er litt i tvil hvordan det er å komme til å montere under plate innvendig , noen som har vært borti dette ? Bilder hjelper nok betydelig her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fortego Svart 28.Januar.2020 Del på Facebook Svart 28.Januar.2020 Kjelli skrev On 14.11.2012 at 20.31: Her vises hvor "kvasse" kanter der er på tunellen, så jeg kan godt forstå at der kan bli kavitasjon rundt kantene. Hd til plassering av baugpropell. Oi oi oi, det var skarpe kanter ja. Skarpe kanter kan ha svært mye og si. Du risikerer da å få kavitasjon i innløpet og på den måten miste mye av sugesiden. Jeg har lest at du kan miste opp mot 20% kraft ved feil utforming i innløpet. Jeg har en SE80 fra Sleipner på min båt. Fikk beskjed fra en kollega som hadde en Bavarie seilbåt med samme thruster at dette helt sikkert ble for lite. Har selv opplevd denne i bruk, og det var ikke rare effekten. Jeg gikk allikevel for SE80, og var svært nøye med utforming i innløpene med radius i henhold til produsentens anbefalinger. Selv har jeg dratt baugen greit opp mot vinden i liten kuling og er svært fornøyd med effekten. Kanskje vanskelig å se radiusen, men det er som man ser ingen antydning til skarpe kanter. Legg forøvrig merke til spoiler i fremkant. Dette er viktig. Hvis ikke får man vannstrøm i tunnelen under kjøring, og man risikerer slitne lagre på thrusteren etter få sesonger. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Fortego Svart 28.Januar.2020 Del på Facebook Svart 28.Januar.2020 REM skrev On 10.8.2011 at 13.30: Ja mina er sk. 1100cca Nei Komodo, jeg går på 12V Jeg har 24 volt system i tillegg til 12 volt. Har beholdt dette hovedsaklig på grunn av thrustere. Jeg har 70mm2 på SE80, og det går helt fint. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.