Jump to content

Størrelse på aktertruster til Phantom 43


REM

Recommended Posts

Heisann Janee!

 

Utifra bildet ditt så ser det ut for at en del av vannstrømmen, i tunnelens nedre del, vil treffe rorene dine !??

 

Vil ikke da disse skjermene bare forsterke vannstrømmen mot rorene i og med at vannet blir ledet nedover ??

 

Personlig så har jeg villet fjernet disse skjermene før utsett !!

 

:sailing:

Bjørn

 

 

Nei, det blir ikke noe konflikt med rorene her da disse bare stikker ett par cm utenfor akterspeilet.

Tror det går greit :smiley:

 

Båten er allerede sjøsatt så jeg kvier meg litt til å demontere disse nå :nonod:

Blir sittende på til det blir litt varmere i vannet tenker jeg, så får jeg heller :diving: da!

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Vakkert avrundet Kommodo, vakkert. Jeg har planer om å gjøre noe tilsvarende nå i høst. Hvor mye la du på på innsiden?

 

Hei REM, har du avrundet kantene og testet etterpå? Har planer om å bytte min Vetus 80kg i min Phantom 38, har nesten ikke virk i min, må være helt stilt skal der være hjelp.

Testet med viltvekt som går til 200kg, festet tau i fra rekkverket til brygga, med vekten imellom, og fikk pendlene kraft fra 20-40kg.

Har "kvasse" kanter, altså ingen avrunding, så satser å gå for SE100, men vurderer også å avrunde kantene.

Har gjort det jeg kan med strøm, så der er der ikke mer å hente.

Link to post
Share on other sites

Dyp og dyp, det er klargjort plass til trøster, og da havner den der. Lite å gå på oppover for da havner du oppi styresystemet og hydraulikken. Dessuten, jo dypere jo bedre.

 

Kjelli, nei jeg har ikke avrundet enda. Det påstås også at effekten av dette er marginal? Derimot har jeg oppgradert til SE100 foran med de nye 5-bladers propellene slik at det blir likt det jeg har bak. Har også montert ett 130Ah batteri foran over trøsteren slik at dette supplerer de 360Ah jeg har fra før. Dette hjalp sjøl om jeg fortsatt føler at det er mer respons i aktertrøsteren. Kommer vel av at den sitter helt bakerts, mens baugtrøsteren sitt mye nærmere omdreiningspungtet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

ar planer om å bytte min Vetus 80kg i min Phantom 38, har nesten ikke virk i min, må være helt stilt skal der være hjelp.

Har du sjekket børster og kommutator? På min Vetus 80kg var kommutatoren helt svart, så hvis thrusteren i det hele tatt startet, så sto gnistene ut av motoren. Etter å ha pusset ren kommutatoren ser den ut til å gå mye bedre. (Selv om det gjenstår å få båten i sjøen for en skikkelig test.)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Så lenge thrusteren ikke suger luft ser jeg ingen videre fordeler ved å montere den så dypt som mulig. Å få den "tørr" ved lavest mulig fart som ser jeg derimot som en fordel da det gir mindre motstand samt mindre belastning på thrusteren under seilas.

 

En relativt høy montering gir også tilgang for å stikke handa ned i thrusteren for å renske propellbladene for skjell etc. Noe jeg gjør regelmessig. Det ville ikke vært mulig om thrusteren satt dypere.

Link to post
Share on other sites

Jo lavere, jo høyere trykk og mindre tendens til kavitering. Uansett, på min PH43 er plasseringen gitt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kjelli, nei jeg har ikke avrundet enda. Det påstås også at effekten av dette er marginal?

 

Hvor har du det fra rem?

 

I følge min kilde (kompis hos produsent av truster) har det stor effekt. De bruker visst endel energi på å få båtprodusentene til å forstå at denne avrundingen har mye å si. De har selvfølgelig tester som dokumenterer dette.

Link to post
Share on other sites

Jo lavere, jo høyere trykk og mindre tendens til kavitering. Uansett, på min PH43 er plasseringen gitt.

En forskjell på 20 cm. utgjør ikke mer enn en statisk trykkforskjell på ca. 0,02 bar så dette får nok ingen praktisk innvirkning på kavitasjonsproblemer. Her har nok utformingen av thrustersystemet/tunnell/propellinnfesting større innvirkning på strømningen for systemet og dertil kavitasjon, men dette er uansett utstyr som kjøres så lite at det får ingen praktisk betydning.

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket børster og kommutator?

Nei, jeg har ikke sjekket det, men antar problemet ikke ligger der. Propellen sviver bra på tutall, og visper litt vann, men der er ikke ordentlig drag i propellen.

 

 

Antar at der er noe i det som Sleipner oppgir, at de er en (av få) som oppgir skyvekraft ved 10,5v, som er normalt det en har når en trekker mye strøm ut av batterier.

 

 

img_1068_redusert.jpg

Her vises hvor "kvasse" kanter der er på tunellen, så jeg kan godt forstå at der kan bli kavitasjon rundt kantene.

 

Har også et bilde som viser båten under. Her kan en se hvor mye som må skyves ved baug, og hvor mye flatere båten er akter, så der kan være noe i det at en kan klare seg med mindre propell akter.

paa_tralle.jpg

Motor og dieseltanker, ligger omtrent fra fremre baugstøtte til det det fremste av de 2 bakre støttene, så mesteparten av tyngden på båten, ligger langt fremme, i forhold til plassering av baugpropell.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...
Kjelli skrev On 14.11.2012 at 20.31:

 

Her vises hvor "kvasse" kanter der er på tunellen, så jeg kan godt forstå at der kan bli kavitasjon rundt kantene.

 

Hd til plassering av baugpropell.

 

Oi oi oi, det var skarpe kanter ja. Skarpe kanter kan ha svært mye og si. Du risikerer da å få kavitasjon i innløpet og på den måten miste mye av sugesiden. Jeg har lest at du kan miste opp mot 20% kraft ved feil utforming i innløpet. Jeg har en SE80 fra Sleipner på min båt. Fikk beskjed fra en kollega som hadde en Bavarie seilbåt med samme thruster at dette helt sikkert ble for lite. Har selv opplevd denne i bruk, og det var ikke rare effekten. 

 

Jeg gikk allikevel for SE80, og var svært nøye med utforming i innløpene med radius i henhold til produsentens anbefalinger. Selv har jeg dratt baugen greit opp mot vinden i liten kuling og er svært fornøyd med effekten.

 

baugpropell_ferdig.jpg

 

Kanskje vanskelig å se radiusen, men det er som man ser ingen antydning til skarpe kanter. Legg forøvrig merke til spoiler i fremkant. Dette er viktig. Hvis ikke får man vannstrøm i tunnelen under kjøring, og man risikerer slitne lagre på thrusteren etter få sesonger.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...