Jump to content

Yanmar seildrev SD 50 lekker olje — reklamasjon avslått


Trykkern

Recommended Posts

Har en Hanse med en Yanmar 3JH4E (39 HK) og SD 50 drev. Båten ble kjøpt av Nelson Marine AS mai 2009 og hentet på verft juli samme år.

 

Pinsehelgen året etter (2010) oppdager jeg olje i motorrom og tar kontakt med den norske Yanmar importøren. De ber meg ta kontakt med et autorisert Yanmar verksted. Total driftstid var da 170 timer. Mekaniker kommer ombord, skiver rapport og reklamasjon blir innvilget. Båten tas på land i juli og det skiftes 2 stk. simringer. Båten settes på sjøen igjen, vi drar på serie og alt er "såre vel".

 

I september 2010 oppdager jeg på nytt olje i motorrom. Velger å se ting an en liten stund, men i oktober er det ingen tvil. Det er en ny lekkasje på gang. Tar igjen kontakt med Yanmark verksted som utførte reklamasjonsjobben. De hadde mye å gjøre og etter en del frem og tilbake blir vi enig om å ta dette tidlig på våren i år (2011) Jeg var fortsatt innenfor fabrikkgaranti på 2 år, så dette ville ikke bety noe fra eller til. Det var tidspunktet jeg meldte fra om oljelekkasjen som var avgjørende. Dessuten er ikke lekkasjen på dette tidspunktet ikke så stor og det litt usikkert om det er drev- eller motorolje som lekker. Mekanikker er tilbøyelig til å tro at dette er motorolje.

 

Vel, båten tas på land på nytt i juli i år for å trykkteste drevet. Konklusjonen blir at det er "pottetett". Får beskjed om at det ikke kan gjøres noe mer på dette tidspunkt og at Yanmar importøren "må på banen". Jeg for min del får i oppgave å finne ut hvor oljen kommer fra og hvilken type olje det er snakk om. Drar på ferie og det blir fort klart at det er drevet som lekker. Må etterfylle olje på drev og jeg ser at oljen er grønnaktig. Den lukter også mye. Oljelekkasjen tiltar utover i ferien og jeg har måttet etterfylle tilsammen 4 dl. Lokaliserer lekkasjen til sammenkobling mellom drev og motor. Sender inn rapport med bilder osv som avtalt.

 

I dag purret jeg på nytt opp Yanmar verksted og får beskjed om at reklamasjon er avslått av den norske Yanmar importøren :headbang:

Det ble sagt at det var mulig de kom til å ta reklamasjon når det ble brakt på det rene at det var en feil fra Yanmar sin side. Inntil dette ble bevist må jeg regne med å betale "hele gildet" selv.

 

Jeg har konkludert med følgende. Enten må en forvente såpass med oljesøl på Yanmar eller så har jeg gjort noe galt. I så tilfelle ville jeg satt stor pris på å få vite hva jeg har gjort galt.

 

Jeg vet at Yanmar har et problem med oljelekkasje på dette drevet. Senest i helgen snakket jeg med en annen seilbåteier som hadde samme motor og drev. Han hadde også fått fikset en oljelekkasje på drev. Hans motor hadde gått omtrent det samme som min (ca 190 timer)når han hadde oppdaget problemet. Her også ble simring skiftet. Får håpe hans drev er tett fremover. I tillegg har jeg snakket med andre Hanse eiere med samme forhistorie.

 

Hva gjør jeg nå? Har i det lengste håpet på at dette skal løse seg og jeg er generelt ikke glad i slitsomme konflikter. Føler allikevel at det blir veldig feil at jeg skal måtte betale noe som helst i dette tilfelle. Er forbruksrådet veien å gå eller er det bare å bite "i det sure elpe" og åpne lommeboka?

 

Legger ved noen bilder av lekkasjen:

 

oljeansamling_foran.jpg

 

oljeansamling_akterb.jpg

 

draape_ved_drev.jpg

Link to post
Share on other sites

I Norge har man 5 års reklamasjonsrett uavhengig av hva fabrikker og importører måtte mene. Det er nå faktisk slik at det er selger av varen som er ansvarlig for dette. Selger retter ofte sine krav mot produsenter og lignende, men når disse da velger å forholde seg til sine garantiordninger som ofte er kortere enn hva man har som standard i Norge vil selger alltid forsøke å legge dette over på kjøper. Forbrukerkjøpsloven er klar på dette. Men om vi snakker om klare tilfeller av brukerfeil, da er det jo selvfølgelig kjøpers ansvar å bekoste nødvendige utbedringer.. Og hva som da eventuelt vil gå under denne kategorien kan ikke jeg uttale meg om. Uansett, lykke til videre...

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde det var slik at "importør" hadde bevisbyrden i slike saker. Nå er det jeg som må bevise at lekkasjen er en produksjonsfeil. Kan jeg det, får jeg dekket reprasjon. Hvis ikke må jeg betale. Hvordan skal jeg kunne gjøre det? Jeg er ikke mekaniker. Men det kan jo være at det er helt normalt at Yanmar lekker olje. Lekker Yanmar normalt såpass mye olje? Trodde noe av merkevaren til Yanmar var at de var "tørre".

Link to post
Share on other sites

Greia her er vel at Jallmar vet at de har en svakhet i konstruksjonen som de har problemer med å reparere. Da er det viktig i første omgang og ikke godta for mye, samtidig med at konstruktører og fabrikk jobber på spreng med å finne løsning på problemet.....

 

Ellers er det jo den du har kjøpt produktet av, og ingen andre, du skal forholde deg til ! Det er selger som er ansvarlig for garanti etc. :smash:

Link to post
Share on other sites

Du skiver at båten ble kjøpt av Nelson Marine A/S. Hvis motor på det tidspunktet var montert og båten ble levert deg som en ferdig pakke da skal alle reklamasjoner rettes mot Nelson Marine A/S. Hvem og hvor de henvender seg for å få dekket sine egne tap er ikke/burde ikke være relevant for deg. Med dette mener jeg at det ikke er du som skal bruke krefter på å krangle med importører og produsenter. Selger her sitter med ansvaret, og JA.. det er reklamasjonsrett på utbedring/ garantiarbeider arbeider også. Det kan nok være ganske tøft/vanskelig å fremme krav her. Mitt råd er forbrukerrådet, søk hjelp der om det blir nødvendig. Å ja forresten..Oljen skal jo holde seg inni, den skal jo ikke lekke ut...Ps. skru nå for all del ikke på dette på egen hånd. Da har du en dårlig sak!! :sailing:

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Ja, det er selger som man normalt skal rette reklamasjonen mot. I dette tilfellet gikk de konkurs før problemene oppstod. Da måtte jeg ta dette med produsent av motor (Yanmar importøren i Norge.)

Ja det det er 5 års reklamasjonsrett i Norge. Men dette er det den norske selgeren som må stå inne for. Han er borte.... konk. Da er det noe mer komplisert. Nå har jeg meldt den siste reklamasjonen innen fabrikkgaranti på 2 år, så det er ikke problemet her. Problemet er at jeg må bevise en produksjonsfeil.

 

Men er det ikke slik at man har reklamasjonsrett på utført reprasjon også? Uavhengig om det er gjort på garanti eller ikke? Her oppstår samme feil i løpet av kort tid. Hvis det er slik, hvor lang reklamasjonstid har man på reprasjoner? Har også hørt at du må gi leverandør/selger tre sjanser for å rette opp en feil. Oppstår den samme feil en fjerde gang kan man kreve et nytt produkt. Eller er det helt på vidda i dette tilfellet?

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde det var slik at "importør" hadde bevisbyrden i slike saker.

 

Du har i hvert fall ingen bevisbyrde. Her har du et problem som du dokumenterer og da er det opp til selger å bevise om du eventuelt har gjort noe feil.

Om de tar det videre med importør/generalagent/fabrikant eller hva de skulle komme til å kalle det er deg knekkende likegyldig. Dessuten skal reklamasjoner behandles innen rimelig tid slik at du ikke lider noen unaturlig lang last grunnet problemet.

 

Forhold deg til Nelson Marine med ditt krav. Hvis de henviser til at Yanmar Norge avviser kravet, så må de dokumentere på vegne av Yanmar Norge hvorfor, ikke bare overbringe beskjeden. Her ligger bevisbyrden på feilbruk etc. på Yanmar Norge.

 

Her hadde jeg ikke gitt meg på "tørre møkka" ! Dessverre opplever mange ofte å "snakke til veggen" i slike saker inntil man kommer med advokat......

Det verste eksemplet er vel vannlekkasjen på en Iveco som et medlem av BP reklamerte på for en del år siden ovenfor Frydenbø

 

REDIGERT: Så ikke at selger var gått konkurs. Reklamer i vei på reparasjonen, der burde de ikke etterlyse noe som helst. Her har først Yanmar innrømmet feil og så har det blitt reparert på en ikke tilfredsstillende måte. Ellers har du rett i at man har noen forsøk på å rette feil. Husker ikke om det er et vist antall ganger.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg forholder meg nå til verksted som utførte reprasjon siden importøren ikke vil snakke direkte med oss "forbrukere".

 

Vil gjerne har flere innspill og da spesielt fra folk som har vært igjennom en tilsvarende prosess tidligere. Hvordan går man frem i forhold en sak i forbrukerrådet?

 

Og jeg holder fingrene av fatet ja. Skrur ikke på en skrue på det drevet. Holder kun følge med olja på peilepinnen og etterfyller olje.

Redigert av Trykkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok. Jeg var heller ikke klar over at selger er konkurs. Da dette leddet nå er borte er det helt klart en annen situasjon. Nå har du faktisk ingen å rette kravet ditt mot. Du kan hevde at tidligere foretatte reparasjon er mangelfull og således kvalifiserer for en ny reparasjon. Dette kravet burde da rettes mot den som utførte dette arbeidet da kvalitetsansvaret for arbeidene ligger hos dem. Reklamasjon på arbeidene forutsetter selvfølgelig at feilen er den samme. Det er her det begynner å bli morsomt;, for:

Sett at verkstedet tar båten inn igjen og ved nærmere ettersyn av skaden finner konkrete feil i produkt eller avvik ved montering av dette da det var nytt, sitter du i en situasjon der verkstedet plutselig kan plassere ansvaret bort fra seg.. men til hvem?? Det er nå jeg blir usikker :fishing: Har importør ansvar?? neppe...Den som fysisk monterte dette om det skyldes monteringsfeil.. Helt klart. Da er kanskje importør ansvarlig like vel...Ikke vet jeg?? Kanskje det er noen her inne som kan ha den nødvendige kunnskapen om dette.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Det virker som at Yanmar har begynt å bruke denne taktikken.

Har selv fått avslått en soleklar reklamasjon, fordi jeg etter deres syn ikke reklamerte tidsnok.

Dette selv om det var innenfor reklamasjonsfristen.

Slik som du beskriver skal det ikke være. Ingenting som er så nytt skal lekke olje.

Ta bilder få en fagmann til å se på det, og klag Yanmar inn for forbrukerrådet.

Mer arrogant drittbehandling enn jeg har fått av Yanmars ettermarkedssjef skal man lete lenge etter,

så ikke regn med noen lett match.....

Link to post
Share on other sites

Mer arrogant drittbehandling enn jeg har fått av Yanmars ettermarkedssjef skal man lete lenge etter,

så ikke regn med noen lett match.....

 

Jeg tror dette er ganske vanlig i bransjen: Norsk datterselskap av utenlandsk produsent av kapitalvare som i hovedsak selges via 3dje part.

 

For moro skyld tok jeg en copy-paste av Brønnøysundregistrene og finner selvfølgelig dette:

 

Organisasjonsnummer:

 

979 478 895

 

Navn/foretaksnavn:

 

YANMAR NORGE AS

 

Sektorkode: 717 Private foretak med begrenset ansvar (aksjeselskap mv.), utenlandskeid(uthevet av meg)

 

 

 

 

Jeg fremsetter følgende påstand. 95% av motorene Yanmar selger i Norge er enten kjøpt og montert av utenlandsk båtprodusent eller Norsk båtprodusent. Dette er jo ikke enestående for Yanmar, men gjelder også Volvo og CMD. Andelen andre produsenter som leverer på denne måten er forsvinnende liten.

 

Ettermarkedsjefen i disse Norske datterselskap har da en eneste jobb: Redusere utgiftene for moderbedriften og fungere som "sannhetsvitne" for båtprodusenten(som jo er kunden deres) gjennom forhandleren. Når Yanmar Norge avviser reklamasjon og dette blir formidlet gjennom forhandler tusler som regel kunden lutøret ut gjennom døren igjen.

 

Denne ettermarkedsjefen har ikke noen hyggelig jobb, men han blir heller ikke ofte konfrontert ansikt til ansikt med den rammende kunden.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette er helt klart en garantisak alternativt reklamasjon på tidligere reparasjon. Kontakt forbrukerrådet så veileder de de videre i prosessen, alternativt KNBF, om du er medlem der da. La de som reparerte sist få mulighet til å gjøre jobben så får de eventuelt ta krangelen med Yanmar om hvem sitt ansvar dette er. PS: En tradisjonell feil ved utbedring av lekkasjer er at kun feilen repareres og ikke åraken. Kan jo være dårlig utlufting fra drevet som forårsaker overtrykk som i neste omgang tar knekken på simmeringer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det skal legges til her at jeg ikke har fått noen informasjon fra Yanmar, kun pr. telf fra verkstedet. Har bedt om en skriftlig begrunnelse på avgjørelsen. Gir de en uke på å svare og dersom de ikke kan hoste opp en eller annen god forklaring på en eller annen feil jeg har gjort, tar jeg turen til forbruksrådet. Hva det skulle være er jeg spent på. Jeg har fulgt servicer med stempel i boka.

 

Akkurat det siste er et tankekors. Hva er hensiktet med å benytte et merkeverksted når en allikevel ikke har noen som helst rett på garanti/reklamere? Da kan man jo skru og mekke selv. Går det noe i filler må du uansett betale alt selv. Men da slipper du ihverfall å betale for at andre skal skifte olje og oljefilter for deg.

 

Gir gjerne verkstedet mulighet til å gjøre jobben. Problemet er at de ikke vil gjøre det, før Yanmar innvilger reklamasjon eller at jeg åpner lommeboka. Jeg skal altså legge ut for reprasjon og dersom jeg klarer å bevise at dette er en produksjonfeil eller at reprasjon er dårlig utført ved første reklamasjonsjobb vil jeg få pengene tilbake. Hvordan skal klare det? Jeg føler at jeg stanger hodet i veggen :headbang: :headbang: :headbang: :headbang:

 

Det er vel er forsøk på å slite meg ut misstenker jeg....

Redigert av Trykkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Få skriftlig dokumentasjon hele veien. Jfr. forbrukerkjøpsloven kan reklamasjonskrav rettes mot tidligere salgsledd, og reklamasjonsfristen er 5 år på ting som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Nytter det ikke, tar du saken til forbrukerrådet, deretter evt. til forliksrådet.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nå har jeg ikke lest alle innleggene her i detalj; men så lenge du som forbruker har kjøpt en vare av en norsk importør/leverandør, vil den 5-årige reklamasjonsretten ifg norsk forbrukerkjøpslov "slå tilbake" på produsenten - dersom denne er lokalisert innenfor EU.

 

Hanse Yachts AG i Tyskland er derfor "garantiansvarlig" for båten du kjøpte av Nelson Marine, til tross for at de er gått konkurs. Jeg mener bestemt at dette ved en høyesterettsdom også er blitt rettspraksis når det gjelder den særnorske reklamasjonsretten på 5 år. Jeg vil anta at forbruker europa kan hjelpe deg; forskjellen mellom garanti og reklamasjon er jo hvem bevisbyrden ligger på.

I ditt tilfelle ligger den på deg; men her er det åpenbart en smal sak å dokumentere feilen.

 

Drevolje lukter jo dessuten i særdeleshet "uggent" - det kan umulig ha vært kjekt å ha i nesa hele sommerferien!? :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Takk for innspillet alidal. Det har nå vært gjort tre forsøk på å utbedre feilen og til nå har jeg ikke betalt for disse reparasjonene. Siste forsøk ble gjorti juli. Det ble da

skiftet en aksling. Til min store fortvilelse lekker det fortsatt og nå har verksted signalisert at de ikke veit hva det kan være og at de "gir opp". De kan ikke bruke mer tid og penger på dette sier de, all den tid de ikke veit hva de skal gjøre.

Har bedt og en skriftlig redegjørelse fra verksted og jeg har kontaktet "båtadvokaten" for å hjelp, men føler jeg trenger verkstedets redegjørelse før jeg kommer videre.

Har en grei tone med verksted og jeg ser deres side av saken. Håper nå Yanmar tar ansvar og viser at de ønsker fornøyde kunder og at de bryr seg om sitt renommé.

 

Uansett sender Yanmar "service bulletin" til verksted som et bidrag på løsning.

Redigert av Trykkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener du kan få en vurdering av din sak for 2 - 3 båtlapper. Det må det da være verdt. Har du da en sak (jeg kan ikke se hvorfor du ikke skulle ha det) er det vel mulig å kreve dekket nødvendige advokatutgifter i tillegg til utbedring av mangelen. For meg virker det som det er nødvendig for deg å kontakte advokat.

Båtadvokaten vet alt om hvordan slikt fungerer - du finner neppe noen bedre....

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...