Jump to content

Har noen erfaring med vinsj fra Biltema?


larsen2000

Recommended Posts

Har båt som veier 615kg med en 10 år gammel vinsj som går til 635kg. Ønsker å bytte ut til en vinsj (over 1000kg?) med bedre utveksling og bedre moment på sveivarmen. Har noen erfaring med vinsjene til Biltema? De er mistenkelig rimelig i forhold til i båtbutikker, men er det noen som har erfaring med at de er holdbare er det ingenting som er bedre enn det :-)

Link to post
Share on other sites

Byttet ut vinsjen på tredalhengeren min i sommer. Båten min veier ca 900 kg og jeg satte på den største Biltemavinsjen. Denne er mye kraftigere enn originalvinsjen og gjør en meget god jobb. Båten blir tatt opp etter hver tur så den har blitt brukt endel allerede. Fungerer fortsatt helt topp, ingenting å utsette på denne :thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ikke kjøp vinsj fra Biltema med håndtak som ikke er skrudd fast!

Festemekanismen til håndtaket er elendig.

Har forløperen til vinsj med wire. Den er grovsmidd og bråker fælt.

Den er forferdelig, rett og slett. Men fungerer til liten båt på 150 kg pluss motor. Denne vinsjen bekrefter alle fordommer. (Fulgte med en henger jeg kjøpte brukt).

 

Om du vil kjøpe en vinsj fra Biltema er det sikkert lurt å kjøpe den kraftigste og passe på at at den er overdimensjonert.

 

Kommer selv til å kjøpe en vinsj fra AL-KO eller en annen kvalitetsprodusent.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg hadde den med 560 kg trekkraft, med avtakbart håndtak. Kjenner ikke igjen beskrivelsen til småbåtentusiasten i det hele tatt, men vi har kanskje forskjellig preferanser. Vi dro båt på 500 kg uten problemer i det hele tatt. Vinsjen tok derimot kvelden da vi skulle dra på en 21 foter på 900 kg, men det er vel min egen dumhet. Skulle jeg trenge en vinsj en qang igjen, nåler jeg ikke med å rusle inn på biltema en tur.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt noen vinsjer fra BT inkl. den jeg har på hengeren til jolla nå. De jeg har hatt har vært dårlig konstruert og lite holdbare. Foringer som løsner og ramler ut, fjærer som ryker osv. Kanskje greit nok i forhold til prisen, men pass iallefal på å gå opp et hakk eller to i størrelse.

Link to post
Share on other sites

Det er vel flere her på BP som også har hatt god erfaring med de elektriske vinsjene til BT. Har ingen erfaring med dette selv, men dersom jeg skal ha en større båt på henger i fremtiden frister det med elektrisk vinsj og batteripakke som blir ladet gjennom hengerkontakten.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg montert 1150kg vinsjen til Biltema på hengeren. Veldig fint med to gir samt slurebrems ved utsetting! Selve vinjsen virker meget solid med unntak av selve sveivehåndtaket som er ganske slarkete (pga hurtigkoblingen). Selv om den låser i et hakk med fjærsystem kan jeg dra den rett av uten å trykke ned utløserknappen.. Tror ikke jeg tar sjansen å kjøre med hengeren med sveivehåndtaket på da!

Link to post
Share on other sites

Med unntak av sveivehåndtaket...

Du poengterer problemet med Biltema alldeles utmerket.

Høres ikke ut som om produktkritikk eller egentlig utvikling skjer hos Biltema. Produsenten kan nepppe ha brukt sitt eget produkt.

Hvorfor skal vi ha tillit til at bremsen fungerer når resten er så elendig?

Eller: Hvorfor skal jeg kjøpe et produkt med partiell kvalitet?

 

"Man kan jo bare sveise fast håndtaket"? Javel. Da har man jo begynt å lage sitt eget produkt.

Link to post
Share on other sites

Kan høres ut som om du ikke får den ordentlig i spor...

Du kan levere den i retur og få en ny, min henger i hvertfall bra. (sveiva altså :lol: )

Eventuelt så gjenger du opp tappen på festet til sveiva, og setter på en vingeskrue. Da er du helt sikker på at den ikke ramler av.

Jeg vurderer å gjenge min pga. den er meget lett å plukke av for klåfingrede...

 

Til småbåtsentusiasten så kan jeg berolige med at bremsen fungerer aldeles utmerket, og produktet er meget bra sett i forhold til prisen.

Generelt sett er jeg også skeptisk til produkt fra Biltema, men sorterer kritisk både på pris og kvalitet.

Båtvinsj og verktøy med 10 års garanti har i hvertfall sluppet gjennom nåløyet mitt hos BT :thumbsup:

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vinsj er vel et av de mer "alvorlige" verktøy man kan kjøpe.

Den vinsjen har den samme løsningen som min gamle vinsj som jeg refererte til tidligere i tråden og som er "den gamle søpla" som "lite" refererer til.

Fasit ser ut til å være at Biltema utrolig nok ikke har endret på en vesentlig enhet: Fastgjøring av håndtaket.

Jeg erfarer at det glipper hhv faller av.

Noen ser ut til å akseptere at å kjøpe gitt produkt fra Biltema er å kjøpe halv-fabrikata og gjøre utbedrende modifikasjoner.

Dem om det. Jeg er nok latere (eller var det prinsippfast det het?)

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Vi har hatt flere vinsjer fra Biltema. Alle sammen har hatt det samme problemet med at vinsjarmen løsner.
Dessverre så løsner vinsjarmen akkurat når kreftene brukes på det tyngste, med det resultat at båten raser bakover.
Kanskje et godt tips gitt i tidligere post over her er å sveise vinsjarmen til vinsjen.
Det skal jeg prøve. Takk for tipset!!!

(Vi har jolleplasser hvor jolla trekkes opp en ganske bratt skrent.)

Redigert av Skazy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har den største manuelle vinsjen med 2 gir/ utvekslinger. Og relativt tung båt. Har ikke hatt problem med at vinsjarmen glipper/ løsner. Men nå er den flyttbar mellom de to utvekslingene, så kanskje montert annerledes?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

småbåtentusiasten skrev On 28.8.2011 at 23.06:

Ikke kjøp vinsj fra Biltema med håndtak som ikke er skrudd fast!

Festemekanismen til håndtaket er elendig.

 

Kan skrive under på den. Den løsningen er skummel og ryker katastrofalt. 

Endte med å sveise fast håndtaket mitt. 

Ellers virker vinsjen fint. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...