larsen2000 Startet 28.August.2011 Del på Facebook Startet 28.August.2011 Har båt som veier 615kg med en 10 år gammel vinsj som går til 635kg. Ønsker å bytte ut til en vinsj (over 1000kg?) med bedre utveksling og bedre moment på sveivarmen. Har noen erfaring med vinsjene til Biltema? De er mistenkelig rimelig i forhold til i båtbutikker, men er det noen som har erfaring med at de er holdbare er det ingenting som er bedre enn det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Byttet ut vinsjen på tredalhengeren min i sommer. Båten min veier ca 900 kg og jeg satte på den største Biltemavinsjen. Denne er mye kraftigere enn originalvinsjen og gjør en meget god jobb. Båten blir tatt opp etter hver tur så den har blitt brukt endel allerede. Fungerer fortsatt helt topp, ingenting å utsette på denne Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Hadde også biltemavinsj på den forrige hengeren min, fungerte upåklagelig. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
KiMa1 Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Har også den største BT vinsjen med brems,,,,funker helt topp. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Har brukt den største til BT på en Fjord 21, bella 571 på en henger med treklosser istede for kjølrulle, så den funker som bare juling den. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 (redigert) Ikke kjøp vinsj fra Biltema med håndtak som ikke er skrudd fast! Festemekanismen til håndtaket er elendig. Har forløperen til vinsj med wire. Den er grovsmidd og bråker fælt. Den er forferdelig, rett og slett. Men fungerer til liten båt på 150 kg pluss motor. Denne vinsjen bekrefter alle fordommer. (Fulgte med en henger jeg kjøpte brukt). Om du vil kjøpe en vinsj fra Biltema er det sikkert lurt å kjøpe den kraftigste og passe på at at den er overdimensjonert. Kommer selv til å kjøpe en vinsj fra AL-KO eller en annen kvalitetsprodusent. Redigert 28.August.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 jeg hadde den med 560 kg trekkraft, med avtakbart håndtak. Kjenner ikke igjen beskrivelsen til småbåtentusiasten i det hele tatt, men vi har kanskje forskjellig preferanser. Vi dro båt på 500 kg uten problemer i det hele tatt. Vinsjen tok derimot kvelden da vi skulle dra på en 21 foter på 900 kg, men det er vel min egen dumhet. Skulle jeg trenge en vinsj en qang igjen, nåler jeg ikke med å rusle inn på biltema en tur. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
FjordHT Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Har en stor bt vinsj på hengeren jeg har brukt på min 19fot fjord. Båtoppsettet er BRATT, båten veide nok godt over 1 tonn ved opptak og vinsjen fungerte supert. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Jeg har hatt noen vinsjer fra BT inkl. den jeg har på hengeren til jolla nå. De jeg har hatt har vært dårlig konstruert og lite holdbare. Foringer som løsner og ramler ut, fjærer som ryker osv. Kanskje greit nok i forhold til prisen, men pass iallefal på å gå opp et hakk eller to i størrelse. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
småbåtentusiasten Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Mitt innlegg: Ordet "forløperen" skulle ut, samt at min vinsj er minimum 5 år gammel, men lite brukt. Andre med bedre erfaring skyldes nok nyere vinsjer. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Regner da med at trådstarter er interessert i å vite om dagens produkter fra biltema, og ikke den gamle søpla biltema solgte for mange år siden? Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Høres ut til at Biltemavinsj burde fungerer fint! Noen som vet hva lengden på sveiva på den største vinsjen er? Står ikke på siden dems, og må sjekke at den ikke vil krasje med skroget når jeg sveier inn (vinsjen jeg har nå har ganske kort sveiv) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Sveiva korter du vell raskt inn hvis den er for lang? en rask stussing med vinkelsliper(eller baufil,bajonettsag, osv), så er det vell bare å sveise i hop i den lengden som passer? evt borre hull og flytte håndtaket? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Det er vel flere her på BP som også har hatt god erfaring med de elektriske vinsjene til BT. Har ingen erfaring med dette selv, men dersom jeg skal ha en større båt på henger i fremtiden frister det med elektrisk vinsj og batteripakke som blir ladet gjennom hengerkontakten. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
FjordHT Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Elektrisk? kan kjøpe "billige" tmax vinsjer på netthandelen av og til, disse drar vell ca 900kg eller var det mer? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Denne drar 900kg ogkoster 669,- Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
FjordHT Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Denne er helt rå, men ikke noe for en båthenger De solgte også denne http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx?pid=106636 men med en litt annen auksjon og info, tror den hadde vært bra på henger. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 4.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2011 Da har jeg montert 1150kg vinsjen til Biltema på hengeren. Veldig fint med to gir samt slurebrems ved utsetting! Selve vinjsen virker meget solid med unntak av selve sveivehåndtaket som er ganske slarkete (pga hurtigkoblingen). Selv om den låser i et hakk med fjærsystem kan jeg dra den rett av uten å trykke ned utløserknappen.. Tror ikke jeg tar sjansen å kjøre med hengeren med sveivehåndtaket på da! Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Med unntak av sveivehåndtaket... Du poengterer problemet med Biltema alldeles utmerket. Høres ikke ut som om produktkritikk eller egentlig utvikling skjer hos Biltema. Produsenten kan nepppe ha brukt sitt eget produkt. Hvorfor skal vi ha tillit til at bremsen fungerer når resten er så elendig? Eller: Hvorfor skal jeg kjøpe et produkt med partiell kvalitet? "Man kan jo bare sveise fast håndtaket"? Javel. Da har man jo begynt å lage sitt eget produkt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 (redigert) Kan høres ut som om du ikke får den ordentlig i spor... Du kan levere den i retur og få en ny, min henger i hvertfall bra. (sveiva altså ) Eventuelt så gjenger du opp tappen på festet til sveiva, og setter på en vingeskrue. Da er du helt sikker på at den ikke ramler av. Jeg vurderer å gjenge min pga. den er meget lett å plukke av for klåfingrede... Til småbåtsentusiasten så kan jeg berolige med at bremsen fungerer aldeles utmerket, og produktet er meget bra sett i forhold til prisen. Generelt sett er jeg også skeptisk til produkt fra Biltema, men sorterer kritisk både på pris og kvalitet. Båtvinsj og verktøy med 10 års garanti har i hvertfall sluppet gjennom nåløyet mitt hos BT Redigert 5.September.2011 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Vinsj er vel et av de mer "alvorlige" verktøy man kan kjøpe. Den vinsjen har den samme løsningen som min gamle vinsj som jeg refererte til tidligere i tråden og som er "den gamle søpla" som "lite" refererer til. Fasit ser ut til å være at Biltema utrolig nok ikke har endret på en vesentlig enhet: Fastgjøring av håndtaket. Jeg erfarer at det glipper hhv faller av. Noen ser ut til å akseptere at å kjøpe gitt produkt fra Biltema er å kjøpe halv-fabrikata og gjøre utbedrende modifikasjoner. Dem om det. Jeg er nok latere (eller var det prinsippfast det het?) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Denne drar 900kg ogkoster 669,- Jeg har denne. For noe søppel. Hadde det ennå gått an å reparere....... Nei kjøp heller en manuell winch med stropp og to gir med brems. (jeg har levert tilbake en god del søppel til Biltema, dog ikke winchen ennå) Sitér dette innlegget Link to post
Skazy Svart 21.Juni.2021 Del på Facebook Svart 21.Juni.2021 (redigert) Vi har hatt flere vinsjer fra Biltema. Alle sammen har hatt det samme problemet med at vinsjarmen løsner. Dessverre så løsner vinsjarmen akkurat når kreftene brukes på det tyngste, med det resultat at båten raser bakover. Kanskje et godt tips gitt i tidligere post over her er å sveise vinsjarmen til vinsjen. Det skal jeg prøve. Takk for tipset!!! (Vi har jolleplasser hvor jolla trekkes opp en ganske bratt skrent.) Redigert 21.Juni.2021 av Skazy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juni.2021 Del på Facebook Svart 21.Juni.2021 Jeg har den største manuelle vinsjen med 2 gir/ utvekslinger. Og relativt tung båt. Har ikke hatt problem med at vinsjarmen glipper/ løsner. Men nå er den flyttbar mellom de to utvekslingene, så kanskje montert annerledes? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
4l64tro55 Svart 21.Juni.2021 Del på Facebook Svart 21.Juni.2021 småbåtentusiasten skrev On 28.8.2011 at 23.06: Ikke kjøp vinsj fra Biltema med håndtak som ikke er skrudd fast! Festemekanismen til håndtaket er elendig. Kan skrive under på den. Den løsningen er skummel og ryker katastrofalt. Endte med å sveise fast håndtaket mitt. Ellers virker vinsjen fint. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.